Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.668.2025.1.PS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 sierpnia wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG pod firmą: X. Siedziba i miejsce prowadzenia działalności: ul. (...), działalność prowadzona jest pod jednym adresem w jednym kompleksie hal produkcyjno-magazynowych z częścią biurowo -socjalną.

Przedmiot działalności to produkcja (...).

Realizacja nowej inwestycji nie wpłynęła na zmianę zakresu oferty przedsiębiorstwa.

Klasyfikacja działalności wg kodów PKD: (...)

PRZEBIEG PROCESU PRODUKCYJNEGO I OBSŁUGUJĄCY GO PARK MASZYNOWY:

1.(...)

Urządzenia peryferyjne zasilające linię produkcyjną to instalacja (...), w skład której wchodzą (...) (zakupiona w ramach nowej inwestycji).

W zakładzie jest tylko jedna linia produkcyjna składająca się z ww. jednostek produkcyjnych. Zakład oferuje tylko 1 rodzaj asortymentu - produktów: (...).

Wnioskodawca otrzymał decyzję o wsparciu nr (...) z dnia (...) 2024 r. Decyzję zmieniono decyzją nr (...). Wnioskodawca czeka na sprostowanie decyzji zmieniającej w zakresie sprostowania oczywistej omyłki przez zsumowaniu kosztów kwalifikowalnych inwestycji.

W związku z realizacją nowej inwestycji poniesiono koszty kwalifikowalne:

·(...) zł w rozumieniu § 8 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji;

·(...) zł w rozumieniu § 8 ust. 1 pkt 1 lit. e ww. rozporządzenia; łącznie: (...) zł

W ramach inwestycji objętej decyzją zakupiono:

·(...)

Rodzaj zrealizowanej nowej inwestycji: zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu.

Zakupione w ramach nowej inwestycji jednostki produkcyjne obsługują (...) i są nierozerwalnie ekonomicznie i funkcjonalnie powiązane z istniejącym zakładem i jego infrastrukturą technologiczno-produkcyjną – pozostałymi elementami linii technologicznej. Aktywa zakupione w ramach nowej inwestycji funkcjonalnie prowadzą do realizacji celu ustawy o wspieraniu nowych inwestycji - zwiększenie mocy produkcyjnych.

Aktywa zakupione w ramach nowej inwestycji nie są w stanie samodzielnie wytworzyć komponentów (produktów, półproduktów) – (...). Do wytworzenia komponentów (produktów, półproduktów) - (...) konieczne jest współdziałanie aktywów zakupionych w ramach nowej inwestycji z elementami linii technologicznej pracujących w jej ramach przed nową inwestycją.

Zrealizowanie inwestycji w ww. zakresie i wartości oraz spełnienie kryteriów ilościowych i jakościowych wskazanych w decyzji uprania do pomocy publicznej na poziomie 50% kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, tj. (...) zł (w okresie korzystania ze zwolnienia wartość pomocy ulega dyskontowaniu).

Praktyczne wykorzystanie / obliczenie pomocy: zwolnienie dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych i oznacza, że od dochodu osiągniętego w wyniku realizacji nowej inwestycji (wypracowanego na parku maszynowym zakupionym w ramach nowej inwestycji) podatnik jest zwolniony z podatku do czasu zrównania się wartości tego podatku ze zdyskontowaną wartością pomocy publicznej, tj. (...) zł w okresie wsparcia wynikającym z decyzji tj. 14 lat.

Powyższe oznacza, że kwota pomocy (...) zł (z uwzględnieniem dyskontowania jej wartości) odnosi się nie do wartości zwolnionego dochodu, a do podatku od dochodu podlegającego zwolnieniu.

MOŻLIWOŚĆ WYODRĘBNIENIA DOCHODU / PRZYCHODU POWSTAŁEGO NA WSKUTEK REALIZACJI NOWEJ INWESTYCJI

Głównymi elementami linii technologicznej są maszyny (...): (...) (istniejąca przed realizacja nowej inwestycji) i (...) (zakupiona w ramach nowej inwestycji). Produkt wyprodukowany na jednej z ww. maszyn (...) nie podlega (...) na drugiej maszynie – na tym etapie procesu produkcyjnego można więc dokonać podziału produktów i powiązanego z nim przychodu z ich sprzedaży, a po uwzględnieniu kosztów – dochodu związanego z działalności opodatkowaną i zwolnioną na podstawie decyzji o wsparciu nr (...).

Pozostałe elementy linii technologicznej obsługujące procesy (...) wspólne dla obu maszyn (...).

Oznacza to, iż:

·dochód ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie X będzie podlegał opodatkowaniu wg stosowanego przez podatnika podatku liniowego 19%,

·dochód ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie Y (zakupionej w ramach nowej inwestycji), będzie zwolniony z opodatkowania do czasu zrównania się wartości / kwoty obliczonego od niego podatku ze zdyskontowaną wartością pomocy publicznej tj. (...) zł w okresie wsparcia wynikającym z decyzji tj. 14 lat.

USTALENIE / PODZIAŁ KOSZTÓW UZYSKANIA PRZYCHODÓW ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu ((...) wyprodukowanych na maszynie X) oraz kosztów związanych z przychodami ze źródeł zwolnionych z podatku ((...) wyprodukowanych na maszynie Y – zakupionej w ramach nowej inwestycji).

Dokonując podziału / przyporządkowania kosztów do poszczególnych przychodów, a więc przychodów opodatkowanych – przychodów ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie X i przychodów zwolnionych - przychodów ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie Y - zakupionej w ramach nowej inwestycji, otrzymamy 3 grupy kosztów:

·koszty związane tylko z działalnością opodatkowaną – przychodami ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie X, dające się bezpośrednio do niej przyporządkować,

·koszty związane tylko z działalnością zwolnioną z opodatkowania – przychodami ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie Y – zakupionej w ramach nowej inwestycji, dające się bezpośrednio do niej przyporządkować,

·koszty związane zarówno z działalnością opodatkowaną i nieopodatkowaną / podlegającą zwolnieniu, których nie da się bezpośrednio przyporządkować do działalności opodatkowanej lub działalności podlegającej zwolnieniu, koszty te są dzielone / przyporządkowywane do przychodów opodatkowanych i zwolnionych proporcjonalnie - ustala się je w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z źródeł opodatkowanych i zwolnionych z opodatkowania do ogólnej kwoty przychodów, co oznacza zastosowanie klucza przychodowego do podziału kosztów nie dających się bezpośrednio przyporządkować do poszczególnych przychodów.

 Pytania

1.Czy zwolnieniu z opodatkowania podlega tylko dochód ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie Y zakupionej w ramach nowej inwestycji? Czy też ze względu na powiązanie technologiczne i funkcjonalne zakupionych w ramach nowej inwestycji aktywów z istniejąca linią technologiczną zwolnieniu podlega dochód ze sprzedaży wszystkich (...) wyprodukowanych na rozbudowanej / zmodernizowanej w ramach nowej inwestycji linii technologicznej?

2.Jakie zasady podziału / przyporządkowania kosztów należy przyjąć przy ewidencjonowaniu kosztów związanych z produkcją opodatkowaną i produkcją, z której dochód jest zwolniony z opodatkowania?

3.Czy do dochodu podlegającego opodatkowaniu można nadal stosować opodatkowanie liniowe stawką 19%?

4.Czy zwolnienie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych wynikające z decyzji o wsparciu oznacza, że od dochodu osiągniętego w wyniku realizacji nowej inwestycji (wypracowanego na parku maszynowym zakupionym w ramach nowej inwestycji) podatnik jest zwolniony z podatku do czasu zrównania się wartości tego podatku ze zdyskontowaną wartością pomocy publicznej tj. (...) zł w okresie wsparcia wynikającym z decyzji tj. 14 lat?

5.Czy powyższe oznacza, że kwota pomocy (...) zł (z uwzględnieniem dyskontowania jej wartości) odnosi się nie do wartości zwolnionego dochodu, a do podatku od dochodu podlegającego zwolnieniu?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1)

Zwolnieniu z opodatkowania podlega tylko dochód ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie Y zakupionej w ramach nowej inwestycji. Pomimo rodzaju zrealizowanej nowej inwestycji: zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakład i faktu, że zakupione w ramach nowej inwestycji jednostki produkcyjne obsługują proces produkcji (...) (stanowią istotny element linii technologicznej obsługującej proces produkcji (...)) i są nierozerwalnie ekonomicznie i funkcjonalnie powiązane z istniejącym zakładem i jego infrastrukturą technologiczno-produkcyjną – pozostałymi elementami linii technologicznej, istnieje możliwość wyodrębnienia przychodów ze sprzedaży (...) wyprodukowanych w oparciu o aktywa zakupione w ramach nowej inwestycji, tj. (...) które zostały uformowane na maszynie Y zakupionej w ramach nowej inwestycji.

(...) te nie są w żaden sposób poddawane obróbce na 2 maszynie X pomimo, że pozostałe etapy obróbki i obsługujące je jednostki produkcyjne składające się na linię technologiczną na etapach (...) są wspólne dla produktów formowanych na obu maszynach (...).

Ad 2)

Dokonując podziału / przyporządkowania kosztów do poszczególnych przychodów, a więc przychodów opodatkowanych – przychodów ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie X i przychodów zwolnionych – przychodów ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie Y – zakupionej w ramach nowej inwestycji, otrzymamy 3 grupy kosztów:

·koszty związane tylko z działalnością opodatkowaną – przychodami ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie X, dające się bezpośrednio do niej przyporządkować,

·koszty związane tylko z działalnością zwolnioną z opodatkowania – przychodami ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na maszynie Y – zakupionej w ramach nowej inwestycji, dające się bezpośrednio do niej przyporządkować,

·koszty wspólne związane zarówno z działalnością opodatkowaną i nieopodatkowaną / podlegająca zwolnieniu, których nie da się bezpośrednio przyporządkować do działalności opodatkowanej lub działalności podlegającej zwolnieniu, koszty te są dzielone / przyporządkowywane do przychodów opodatkowanych i zwolnionych proporcjonalnie - ustala się je w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z źródeł opodatkowanych i zwolnionych z opodatkowania do ogólnej kwoty przychodów, co oznacza zastosowanie klucza przychodowego do podziału kosztów nie dających się bezpośrednio przyporządkować do poszczególnych przychodów.

Ad 3)

Dla dochodu podlegającego opodatkowaniu można nadal stosować opodatkowanie liniowe stawką 19%

Ad 4)

Kwota pomocy (...) zł (z uwzględnieniem dyskontowania jej wartości) odnosi się nie do wartości zwolnionego dochodu, a do podatku od dochodu podlegającego zwolnieniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi, że:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z Pana wniosku wynika, prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie produkcji (...).

Otrzymał Pan decyzję o wsparciu nr (...) z dnia (...) 2024 r. w zakresie nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu. Decyzję wydano na okres 14 lat.

W związku z ww. decyzją poniósł Pan koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 pkt 1 lit. b i lit. e rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.

W ramach inwestycji objętej decyzją zakupił Pan między innymi nową maszynę (...).

Jak wynika z Pana wniosku, dochód ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na posiadanej już wcześniej maszynie (...) podlega opodatkowaniu wg stosowanego przez Pana 19% podatku liniowego, a dochód ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na nowej maszynie (...) ma podlegać zwolnieniu opodatkowania.

W myśl art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2025r., poz. 469 ze zm. ,dalej: „ustawa o WNI”) został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2024 r. poz. 459), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 21 ust. 5a ww. ustawy:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 21 ust. 5cc ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ust. 1 pkt 63a i 63b nie stosuje się, jeżeli:

1)osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu następuje w związku z zawarciem umowy, dokonaniem innej czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych lub dokonaniem czynności innej niż zawarcie umowy, których efektem jest podejmowanie w sposób sztuczny czynności faktycznych dokonanych przede wszystkim w celu uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego, lub czynności, o których mowa w pkt 1, nie mają rzeczywistego charakteru, lub

2)podatnik korzystający ze zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, dokonuje czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, w tym związanych z działalnością nieobjętą tymi zwolnieniami, których głównym lub jednym z głównych celów jest uniknięcie opodatkowania lub uchylenie się od opodatkowania.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, przez nową inwestycję należy rozumieć:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, użyte w ustawie określenie przedsiębiorcy oznacza:

przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236, 1222 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 222).

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy o WNI:

Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast zgodnie z art. 4 ustawy o WNI:

Zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji,

1) która spełnia kryteria:

a) ilościowe,

b) jakościowe;

2) w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1.

Reasumując, wolny od podatku dochodowego jest wyłącznie dochód uzyskany z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskany na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W związku z powyższym, przedsiębiorca zobowiązany jest do ustalenia tego, jaka część dochodu nie wynika z nowej inwestycji prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W przypadku, gdy podatnicy uzyskują jednocześnie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu i przychody, z których dochód jest wolny od podatku, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów, tak aby możliwe było prawidłowe ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym i dochodu wolnego od podatku.

Odnosząc się do kosztów kwalifikowanych inwestycji stanowiących podstawę do wyliczenia dopuszczalnej wielkości zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuję, co następuje.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2025 r. poz. 108 ze zm.), dalej zwanym „WIN”:

Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, których wysokość nie może być wyższa niż maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, o której mowa w § 8 ust. 9, albo

2)tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Na podstawie § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia:

Warunkiem udzielenia wsparcia z tytułu kosztów nowej inwestycji albo z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy jest udział środków własnych przedsiębiorcy lub zewnętrznych źródeł finansowania, w postaci wolnej od wszelkiego publicznego wsparcia, wynoszących co najmniej 25% całkowitych kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.

Decydującym kryterium o uznaniu kosztów danej inwestycji za koszt kwalifikowany ma rodzaj poniesionych wydatków oraz w przypadku kosztów związanych z nabyciem bądź wytworzeniem środków trwałych, spełnienie przez te składniki majątku kryterium kompletności i zdatności do użytku w dniu przyjęcia go do używania.

Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia o WNI. Jak wynika z tego przepisu:

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące:

a)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

b)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

c)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

d)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

e)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem, że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,

f)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.

Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia:

Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.

W myśl § 9 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:

Warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów inwestycji jest utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres nie krótszy niż:

a) 5 lat - w przypadku dużych przedsiębiorców,

b) 3 lata - w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców

- od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym.

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia:

Koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.

Z kolei w § 10 ust. 3 rozporządzenia określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.

Przytoczone powyżej przepisy określają następujące warunki, aby koszty nowej inwestycji w postaci nabycia/wytworzenia we własnym zakresie środka trwałego zakwalifikować do objęcia pomocą (uznać za koszt kwalifikowany), tj.:

koszt musi być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu,

środki trwałe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie muszą zostać wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i uznane za taki środek lub wartość, oraz utrzymane co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata, licząc od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

udział co najmniej 25% kosztów własnych przedsiębiorcy lub z zewnętrznych źródeł finansowania, przy czym za koszty własne lub zewnętrzne źródła finansowania nie uznaje się środków pozyskanych w wyniku udzielonego publicznego wsparcia, bez względu na jego formę i przeznaczenie.

Reasumując, prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych będących podstawą wyliczenia pomocy regionalnej.

Pomoc regionalna w praktyce sprowadza się zatem do zwolnienia z podatku dochodowego, a maksymalna kwota pomocy stanowi „pulę” niezapłaconego podatku, którą przedsiębiorca może wykorzystać w kolejnych latach prowadzenia działalności objętej decyzją.

Zatem jak słusznie Pan wskazuje, zwolnienie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych wynikające z decyzji o wsparciu oznacza, że jest Pan zwolniony z podatku dochodowego do czasu zrównania się wartości podatku z zdyskontowaną wartością pomocy publicznej w okresie objętym wsparciem, a kwota pomocy (z uwzględnieniem dyskontowania jej wartości) odnosi się nie do wartości zwolnionego dochodu, a do podatku od dochodu podlegającego zwolnieniu.

Z Pana wniosku wynika, że w związku z otrzymaną decyzją o wsparciu zakupił Pan:

·(...).

Jak wyjaśnił Pan we wniosku, zakupione w ramach nowej inwestycji jednostki produkcyjne obsługują proces produkcji (...) (stanowią istotny element linii technologicznej obsługującej proces produkcji (...)) i są nierozerwalnie ekonomicznie i funkcjonalnie powiązane z istniejącym zakładem i jego infrastrukturą technologiczno-produkcyjną, czyli pozostałymi elementami linii technologicznej.

Wskazał Pan też, że aktywa zakupione w ramach nowej inwestycji nie są w stanie samodzielnie wytworzyć komponentów (produktów, półproduktów) – (...). Do wytworzenia komponentów (produktów, półproduktów) - (...) konieczne jest współdziałanie aktywów zakupionych w ramach nowej inwestycji z elementami linii technologicznej pracujących w jej ramach przed nową inwestycją.

Co ważne wskazał Pan, że na etapie głównych elementów linii technologicznej, czyli maszyn (...) można dokonać Pan jednak podziału produktów i powiązanego z nim przychodu z ich sprzedaży, a po uwzględnieniu kosztów – dochodu związanego z działalności opodatkowaną i zwolnioną na podstawie decyzji o wsparciu.

Odnośnie ponoszonych kosztów wskazał Pan na ich trzy grupy:

1)koszty związane tylko z działalnością opodatkowaną – przychodami ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na posiadanej już wcześniej maszynie (...), dające się bezpośrednio do niej przyporządkować,

2)koszty związane tylko z działalnością zwolnioną z opodatkowania – przychodami ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na nowej maszynie (...) zakupionej w ramach nowej inwestycji, dające się bezpośrednio do niej przyporządkować,

3)koszty związane zarówno z działalnością opodatkowaną i nieopodatkowaną, których nie da się bezpośrednio przyporządkować do działalności opodatkowanej lub działalności podlegającej zwolnieniu.

Co istotne wskazał Pan również, że koszty z trzeciej grupy są przyporządkowywane do przychodów opodatkowanych i zwolnionych proporcjonalnie, tj. ustala się je w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z źródeł opodatkowanych i zwolnionych z opodatkowania do ogólnej kwoty przychodów, co oznacza zastosowanie klucza przychodowego do podziału kosztów nie dających się bezpośrednio przyporządkować do poszczególnych przychodów.

Jak wskazano w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 25 października 2019 r. znak DD5.8201.10.2019:

Częstą formą realizacji nowej inwestycji jest inwestycja realizowana na posiadanych przez podatnika rzeczowych aktywach trwałych. W takich przypadkach, jeżeli realizacja nowej inwestycji następuje w sposób angażujący aktywa posiadane już przez podatnika oraz gdy nowa inwestycja stanowi nieodłączny i zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku (ścisłe powiązania), dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania ustala się z uwzględnieniem tego istniejącego, przed wydaniem decyzji o wsparciu, majątku.

Jak wynika z interpretacji ogólnej, jeśli realizacja nowej inwestycji następuje w sposób angażujący dotychczasowe aktywa podatnika i gdy stanowi ona nieodłączny i zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku w działalności podatnika, to dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania ustala się z uwzględnieniem dotychczasowego majątku istniejącego jeszcze przed wydaniem decyzji o wsparciu.

Zatem w Pana przypadku zwolnieniu podlegać mógłby cały dochód ze sprzedaży wszystkich (...) wyprodukowanych na rozbudowanej / zmodernizowanej w ramach nowej inwestycji linii technologicznej. Jednakże w interpretacji ogólnej wskazano warunek dla objęcia zwolnieniem również dochodu powstałego w związku z posiadanym już majątkiem tj.:

Sytuacja taka jest możliwa jedynie wówczas, gdy sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią części istniejącej inwestycji. W tym zakresie dochód nie podlega wydzieleniu ze względu na ścisłe ekonomiczne i funkcjonalne powiązania między inwestycją istniejącą i nową, gdyż takie wydzielenie musiałoby opierać się na metodach, których ustawa o CIT i ustawa o PIT nie przewidują dla celów ustalenia dochodu.

Tymczasem z Pana wniosku wynika, że pomimo nierozerwalnego ekonomicznie i funkcjonalnie związku zakupionych w ramach nowej inwestycji maszyn z dotychczasowymi posiadanymi przez Pana, może Pan dokonać podziału dochodu związanego z działalności opodatkowaną i zwolnioną. W szczególności może Pan wyodrębnić zarówno przychody jak i koszty związane z działalnością opodatkowaną i zwolnioną.

Co prawda wskazał Pan, że koszty z trzeciej grupy są tożsame dla działalności opodatkowanej i zwolnionej, ale może je Pan przyporządkować za pomocą klucza przychodowego.

Odnosząc się do stosowanej metody (klucza przychodowego) wyjaśniam, że jak stanowi art. 22 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Zgodnie z art. 3a cyt. Ustawy:

Zasadę, o której mowa w ust. 3, stosuje się również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania, z wyłączeniem źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2.

Przepisy art. 22 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustanawiają zasadę proporcjonalnego podziału pośrednich kosztów uzyskania przychodów, których nie można w sposób wyłączny przyporządkować do żadnego źródła. Proporcjonalnej alokacji dokonuje się w oparciu o tzw. klucz przychodowy, który polega na podziale kosztów w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. O ile przepis art. 22 ust. 3 ww. ustawy ustanawia zasadę proporcjonalnego podziału kosztów pośrednich pomiędzy przychody opodatkowane, nieopodatkowane i zwolnione z opodatkowania, to art. 22 ust. 3a tej ustawy reguluje sytuacje, w których w ramach jednego źródła część kosztów pośrednich alokowana jest do przychodów podlegających opodatkowaniu, a część do nieopodatkowanych lub zwolnionych.

Reasumując, pomimo, że nowa inwestycja w Pana firmie jest w sposób ekonomiczny i funkcjonalny nierozerwalnie związana z dotychczasowymi składnikami majątku generującymi dochód opodatkowany, to sposób jej zintegrowania pozwala jednak na określenie dochodu wyłącznie z nowej inwestycji, tj. przychodów oraz kosztów związanych z działalnością zwolnioną, a w przypadku kosztów wspólnych działalności zwolnionej i opodatkowanej, określonych na podstawie metody przewidzianej ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. klucza przychodowego określonego w art. 22 ust. 3 i 3a ustawy.

Zgodzić należy się więc Pana twierdzeniem, w świetle którego:

·zwolnieniu z opodatkowania podlega tylko dochód ze sprzedaży (...) wyprodukowanych na nowej maszynie (...) zakupionej w ramach nowej inwestycji,

·można zastosować klucz przychodowy do podziału kosztów nie dających się bezpośrednio przyporządkować do poszczególnych przychodów.

Skoro opodatkowuje Pan dochód 19% podatkiem liniowym, przewidzianym w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to po uzyskaniu decyzji o wsparciu oraz zwolnieniu z opodatkowania części dochodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy, dla pozostałej jego części może Pan nadal stosować tą metodę opodatkowania.

Reasumując, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do konkretnej kwoty zdyskontowanej wartości pomocy publicznej, wskazanej w opisie sprawy i pytaniach podkreślam, że w ramach pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie mogę potwierdzić prawidłowości jakichkolwiek kwot, np. przychodu, kosztu, etc., jak również potwierdzić prawidłowości konkretnych wyliczeń podatnika przedstawionych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, pytaniu, czy też stanowisku, wymagałoby to bowiem przeprowadzenia postępowania podatkowego lub kontrolnego, weryfikującego na podstawie dokumentów źródłowych Pana rozliczenia. Jest to związane z tym, że postępowanie podatkowe umożliwia organowi podatkowemu posłużenie się różnego rodzaju środkami dowodowymi, niemożliwymi do zastosowania w postępowaniu interpretacyjnym, bez których nie jest możliwe potwierdzenie prawidłowości wyliczenia określonej wartości.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.