P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD-1-415-37-06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.07.2006, sygn. PD-1-415-37-06, Urząd Skarbowy w Nowym Sączu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w N. działając na podstawie art. 216, 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.05.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 25.05.2006 r. zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego w N. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.
Skierowane przez Panią pytanie:
Czy osobie zaliczonej do I grupy inwalidztwa, u której stwierdzono na trwale całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji z ogólnego stanu zdrowia i wzroku, do tej pory pobierającą rentę, a otrzymującą obecnie emeryturę na podstawie wydanej przez ZUS decyzji o przekwalifikowaniu renty na to świadczenie, będzie przysługiwało nadal prawo do odliczania od dochodów ponoszonych wydatków na cele rehabilitacyjne?
W dniu 07.06.2006 r. niniejszy wniosek został uzupełniony o stanowisko w sprawie, że będzie przysługiwało Pani prawo do ulgi rehabilitacyjnej, gdyż dla celów podatkowych ma Pani nadal orzeczoną grupę inwalidztwa (wyrokiem Sądu Okręgowego z dnia 10.12.2001 r. o uznaniu Pani za całkowicie niezdolną do pracy i samodzielnej egzystencji na trwale oraz orzeczeniem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w N. z dnia 04.06.02 r. o zaliczeniu Pani również na trwale do znacznego stopnia niepełnosprawności z przyczyny niepełnosprawności narządu wzroku).
Przedstawiając stan faktyczny sprawy wskazuje Pani, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych z dniem 1 stycznia 2006 rok zmienił deklaracje rencistom, niezależnie do której grupy inwalidztwa są zaliczeni, na emeryturę z urzędu, powołując się na przepis art. 27a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem emeryturę przyznaje się z urzędu zamiast pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy osobie, która osiągnęła wiek 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn oraz podlegała ubezpieczeniu społecznemu albo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym.
Pisze Pani również, iż na podstawie art. 101a tej ustawy, w związku z przyznaniem emerytury z urzędu, ustaje prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy z dniem 01.01.2006r.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 i ust. 7a i 7b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28 - 30 oraz art. 30a - 30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a - 4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne, jeżeli wydatki te nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.
Wysokość wydatków na w. określone cele ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z wyjątkiem wydatków, o których mowa w ust. 7a pkt 7, 8 i 14. Warunkiem ich odliczenia jest posiadanie przez osobę której dotyczy ten wydatek (vide art. 26 ust. 7d ustawy):
1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową, albo rentę socjalną, albo
3)orzeczenia o niepełnoprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.
Zgodnie z ust. 7f tegoż artykułu ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:
1)I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy albo
b) umiarkowany stopień niepełnosprawności
2)II grupa inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy albo
b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.
Uwzględniając stan faktyczny oraz ww. uregulowania prawne należy stwierdzić, że spełnia Pani nadal warunki określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych odnośnie odliczania od dochodu poniesionych wydatków, o których mowa w ust. 7a ustawy, gdyż decyzja ZUS o przyznaniu emerytury z urzędu, wydana w związku z art. 27a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz. u. Nr z 2004r. Nr 39, poz. 353 ze zm.), nie unieważnia wcześniejszych orzeczeń o zakwalifikowaniu Pani na trwale do jednego z trzech stopni niepełnosprawności (całkowita niezdolność do pracy), a których posiadanie jest warunkiem korzystania z ulgi rehabilitacyjnej tj. art. 26 ust. 7d pkt 1 ustawy.
W dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w K. Ośrodek Zamiejscowy w N. za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w N. w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Nowym Sączu