
Temat interpretacji
W dniu 1 czerwca 2005 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek płatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że na podstawie Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy pracodawca może skierować w ramach świadczeń zdrowotnych na turnusy profilaktyczne lub rehabilitacyjne, o ile lekarz stwierdzi zasadnosć leczenia wydajac stosowne kierowanie, pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu na liniach kolejowych oraz prowadzących pojazdy kolejowe, o których mowa w Rozporządzeniu Ministerstwa Infrastruktury z dnia 16.08.2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe. (Dz. U. Nr 212, poz. 2152). Zakład pracy traktuje ww. świadczenia jak przychód pracownika i pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W związku z powyższym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, co następuje:
Stosownie do postanowień art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.), przychodami są otrzymane lub postawione w roku kalendarzowym pieniadze i wartości pienieżne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Na podstawie art. 12 ust. 1 powołanej ustawy za przychody ze stosuku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze badź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalent za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokosć została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Definicji przychodu ze stosunku pracy nie wypełniają świadczenia otrzymane przez pracownika, które z mocy prawa musi zapewnić i sfinansować pracodawca. Do tych świadczeń należy zaliczyć badania lekarskie, o których mowa w art. 229 § 6 Kodeksu pracy, a także te badania określone w treści rozporzadzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 30.05.1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych dla celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 ze zm.), W tych przypadkach wydatku poniesionego na te badania nie można uznać za świadczenia pieniężne poniesione za pracownika.
Przychodem pieniężnym poniesionym za pracownika będzie natomiast sfinansowanie za niego usług medycznych, do zapewnienia których pracodawca nie jest zobowiązany żadnymi ustawowymi przepisami.
Mając na względzie opisany stan faktyczny sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż opłacenie przez pracodawcę turnusu profilaktycznego bądź rehabilitacyjnego pracownika skierowanego na podstawie Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy będzie przychodem określonym w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższa interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę w jego indywidualnej sprawie stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie za pośrednictwem organu, który je wydał, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.
