
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60 z póżn.zm.) oraz art.17 ust. 1 pkt 10, art.5a ust.13, art. 30B, art. 45 ust.4 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia ......2005r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego
Naczelnik Urzędu Skarbowego
Warszawa Wola uznał stanowisko wnioskodawcy jako prawidłowe:
w sprawie wysokości podatku dochodowego od dochodów uzyskanych z tytułu transakcji zawieranych na rynku Forex za pośrednictwem zagranicznej firmy brokerskiej oraz sposobu jego odprowadzania
U Z A S A D N I E N I E
W dniu ......2005r. zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który to wniosek zawierał następujące pytania :
Jaka jest wysokość podatku od dochodów uzyskanych z tytułu transakcji zawieranych na rynku Forex za pośrednictwem zagranicznej firmy brokerskiej oraz w jakim trybie należy go odprowadzić ?
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny: Podatnik zamierza otworzyć rachunek w zagranicznej firmie brokerskiej , aby korzystając z usług tej firmy dokonywać operacji instrumentami na rynku Forex. Charakterystyka instrumentów, na
których przeprowadzane są transakcje na rynku Forex (kursy względem par walutowych), wskazuje, że są to pochodne instrumenty finansowe ( których cena zależy od ceny walut obcych). W trakcie transakcji brak fizycznej dostawy walut, stosowana jest również wysoka dźwignia finansowa . Według interpreacji Komisji Papierów Wartościowych i Giełd z marca 2004 roku transakcje zawierane na rynku Forex są objęte kategorią "finansowe kontrakty terminowe"( źródło: KPWiG:Forex opodatkowany na 19%, dochody mogą być łączone z giełdą , Bankier.pl, 22 grudnia 2004), czego podstawę prawną można znaleźć w Ustawie z dn. 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi , ze zm., t.j. Dz.U. Nr 111, poz.937.
Stanowisko wnioskodawcy jest następujące:
Zdaniem Podatnika należny podatek powinien zostać uregulowany według zasad opodatkowania dochodów kapitałowych, o których mowa w art.30b Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t.j. Dz.U. 2000 nr 14 poz.176).
Tak więc
Podatnik uważa, że podatek dochodowy od dochodu z transakcji na rynku Forex wynosi 19% uzyskanego dochodu, natomiast należny podatek powinien być rozliczony przez Podatnika samodzielnie po zakończeniu roku bez konieczności uiszczania zaliczek w ciągu roku podatkowego. W tym celu uzyskany dochód lub stratę oraz należny podatek, należy wykazać w formularzu PIT-38 a kwotę podatku odpowiedniej wysokości wpłacić na rachunek Urzędu Skarbowego.
Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy -Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających .
Przez pochodne instrumenty finansowe rozumie się zgodnie z art. 5a ust. 13 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , prawa których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny towarów , walut obcych, waluty polskiej, złota dewizowego, platyny dewizowej, albo od wysokości stóp procentowych lub
indeksów, a w szczególności opcje i kontrakty terminowe.
Z przedstawionej przez Podatnika charakterystyki rynku Forex (kursy względem par walutowych), wynika, iż instrumenty, na których przeprowadzane są transakcje ( których cena zależy od ceny walut obcych) należy zakwalifikować do pochodnych instrumentów finansowych.
Tak więc do opodatkowania dochodów uzyskanych w 2005r. z tytułu transakcji zawieranych na rynku Forex za pośrednictwem zagranicznej firmy brokerskiej ma zastosowanie przepis art. 30b ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu nadanym przez art.1 pkt.18 lit.a) ustawy z 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263 poz.2619).
W świetle w/w przepisu od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatego zbycia udziałów w spółkach mających osobowośc
prawną oraz z tytułu objęcia udziałów ( akcji) w spółkach mających osobowośc prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.W myśl art. 30 b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycnych, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art.23 ust. 1 pkt 38a.
Zgodnie z art. 30 b ust. 5 w/w ustawy dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.
Na podstawie art. 30 b ust. 6 w/w ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym (...) z odpłatnego
zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających (...) i obliczyć należny podatek dochodowy.
Tak więc po zakończeniu roku podatkowego jest Pan zobowiązany w świetle w/w przepisu wykazać w/w dochody w zeznaniu rocznym (PIT-38). W terminie do dnia 30 kwietnia, roku następującego po roku podatkowym , podatnicy zobowiązani są wpłacić należny podatek dochodowy (art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy).
P O U C Z E N I E
Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w w/w wniosku oraz obowiązujące w dniu złożenia wniosku przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążaca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub
uchylenia, zgodnie z przepisami art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z przepisami art. 14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Wola w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia na zasadch okreśolnych w art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
