Stan faktyczny: - Interpretacja - BI/005-0631/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 29.10.2004, sygn. BI/005-0631/04, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, którą z przyczyn niezależnych od siebie w ciągu roku zawiesza i odwiesza.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Pojęcia zawieszenia i odwieszenia działalności gospodarczej nie zostały zdefiniowane ani w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), ani w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Okoliczności, w których podatnicy mogą dokonywać zawieszenia i odwieszenia działalności gospodarczej nie regulują również przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807)

Podatnik, który rozpoczął prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzi tą działalność do chwili jej likwidacji, czego potwierdzeniem jest m. in. wykreślnie wpisu o jej prowa-dzeniu z odpowiedniej ewidencji.

Ustawodawca przewidział jedynie możliwość zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej przez podatnika opodatkowanego w formie karty podatkowej. Jak bowiem wynika z zapisu art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.) w przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności w danym roku podatkowym nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerw, jeżeli podatnik zawiadomi o tej przerwie najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia, z wyjątkiem ust. 2. Przepis art. 34 ust. 2 tej ustawy stanowi: w sytuacji gdy przerwa w prowadzeniu działalności została spowodowana chorobą, podatnik zawiadamia właści-wego naczelnika urzędu skarbowego o okresie przerwy, wynikającym ze zwolnienia lekarskiego, w dniu rozpoczęcia działalności po tej przerwie.

Jednakże należy wyraźnie podkreślić, że jest to jedynie uprawnienie a nie obowiązek podatnika.

A zatem należy stwierdzić, że w prawie podatkowym brak jest pojęcia "zawieszenia" i "od-wieszenia" działalności gospodarczej, a przepisy te - poza przypadkiem opodatkowania w formie karty podatkowej - nie przewidują przerw w prowadzeniu działalności gospodarczej i nie nakładają na podatników obowiązków informacyjnych w tym zakresie.

Izba Skarbowa w Gdańsku