Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 1, art. 2 i a... - Interpretacja - US. PDa-406/37/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.02.2006, sygn. US. PDa-406/37/05, Urząd Skarbowy w Sanoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 1, art. 2 i art. 10 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Pana z dnia 28.12.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 30.12.2005 r.), uzupełniony w dniach 16 i 24.01.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy oraz obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 30.12.2005 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pana Ł P z dnia 28.12.2005 r. o wykładnię przepisów dotyczących opodatkowania wstępnie wypracowanych technologii, deklaracji pomysłów i w przyszłości zgłaszanych na ich podstawie patentów, po wycenie ich realnej wartości ? z bezpośrednim uczestnictwem Naukowca z tytułem Doktora nauk biologicznych i innych utytułowanych Naukowców działających w tym kierunku.

Przepis art. 14a § 1 i § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, że stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Składając wniosek o pisemną interpretację, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Zgodnie z art. 14a § 4 cyt. wyżej ustawy, udzielenie interpretacji następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez podatnika przedstawia się następująco: nowe technologie i deklaracje pomysłów dotyczą w pierwszej kolejności roślin wierzby energetycznej, zupełnie nowej technologii podnoszenia wydajności ww. upraw, wzmocnienia systemu korzeniowego tych roślin i wykorzystaniu ich w przyszłości w celu rozwoju energetycznego i gospodarczego Kraju, w szczególności do ratowania brzegów rzek (w przypadku powodzi, usuwisk ziemi) oraz ekologii. Wierzba energetyczna jest wykorzystywana również jako ekologiczne paliwo (biomasa), zwłaszcza jako dodatek do zasilania paliwa elektrowni, co jest niezbędne wg wymogów Unii Europejskiej (obowiązek wykorzystania odnawialnych źródeł energii, o których mowa w Dyrektywie Unijnej Nr 2001/77/WE z dnia 27.09.2001 r., w Ustawie Prawo Energetyczne z dnia 10.04.1997 r., w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy z dnia 09.12.2004 r. w sprawie szczegółowego obowiązku zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii). W opinii Pana w/w wycena nie przyniesie żadnego materialnego zysku w stanie faktycznym. Ww. technologie są skierowane na płynność rozwoju firmy w kierunku marketingu, inwestycji i wdrażania nowych technologii. Własne stanowisko w sprawie oparł Pan na informacji uzyskanej w wyniku rozmowy z Dyrektorem Biura Patentowego w Rzeszowie, iż podatek może zostać naliczony dopiero w momencie uzyskania dochodu z faktu wyceny patentu np. jego sprzedaży lub wniesienia go jako aport, zaś sam fakt wyceny nie może być opodatkowany.W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym podatnik stawia pytanie: Czy należy płacić podatek od kwoty wyceny deklaracji pomysłów lub patentów ?Z uzupełnienia wniosku z dnia 24.01.2006 r. wynika, że zapytanie powyższe dotyczy roku 2006 i podatków obowiązujących w tym roku.

Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym w w/w pismach oraz stanowiskiem Pana na postawione pytanie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku wyjaśnia:Osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, pewną część uzyskanego dochodu są obowiązane przeznaczyć na cele ogólnospołeczne. Przejmowanie tej części dochodu przez państwo następuje poprzez podatki, w tym głównie poprzez podatki dochodowe, podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.Podatek dochodowy od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą może być pobierany w formach zryczałtowanych lub na ogólnych zasadach, odpowiednio na podstawie ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) oraz ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Ponieważ w dniu 19.01.2006 r. dokonał Pan wyboru opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w 2006 r. podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, a także mając na uwadze sprecyzowanie wniosku z dnia 24.01.2006 r. iż dotyczy on roku 2006 i obowiązujących w tym roku podatków, w dalszej części interpretacji zostanie pominięta analiza przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym(...), gdyż ta forma opodatkowania była dla Pana właściwa w 2005 r.Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) reguluje opodatkowaniem podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych. Przepisów tej ustawy nie stosuje się do:

  • przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej,
  • przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach oraz ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia,
  • przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn,
  • przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy,
  • przychodów z tytułu podziału wspólnego majątku małżonków w wyniku ustania lub ograniczenia małżeńskiej wspólności majątkowej oraz przychodów z tytułu wyrównania dorobków po ustaniu rozdzielności majątkowej małżonków lub śmierci jednego z nich.

W art. 10 powyższej ustawy zostały wymienione źródła przychodów, do których ustawodawca zaliczył:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  2. działalność wykonywana osobiście,
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza,
  4. działy specjalne produkcji rolnej,
  5. nieruchomości lub ich części,
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    a nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    b spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    c prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    d innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,
  9. inne źródła.

Powyższe źródła przychodów zdefiniowane zostały w kolejnych artykułach ustawy (art. 12 ? art. 20).W myśl art. 11 wyżej powołanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.Wysokość podatku dochodowego płaconego na zasadach ogólnych zależy od faktycznie uzyskanych dochodów. W myśl art. 9 ust. 2 ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w art. 5 ust. 1 określa przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z wyżej powołanym przepisem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. ksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podstawowe czynności które podlegają opodatkowaniu muszą mieć charakter odpłatny, tzn. muszą być wykonane za wynagrodzeniem (odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny).W myśl art. 29 wyżej powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.Katalog czynności podlegających z kolei opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych określa art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399). Zgodnie z wyżej powołanym przepisem, podatkowi temu podlegają:

  1. następujące czynności cywilnoprawne:
    a umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
    b umowy pożyczki,
    c umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
    d umowy dożywocia oraz ustanowienia odpłatnej renty,
    e umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
    f umowy majątkowe małżeńskie,
    g ustanowienie hipoteki,
    h ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
    i umowy depozytu nieprawidłowego,
    j umowy spółki (akty założycielskie);
  2. zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
  3. orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Wg art. 63 ustawy z dnia 30.06.2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 ze zm.) przez uzyskanie patentu nabywa się prawo wyłącznego korzystania z wynalazku w sposób zarobkowy lub zawodowy na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. W Polsce ochrona patentu trwa 20 lat od daty zgłoszenia wynalazku w Urzędzie Patentowym.Natomiast wynalazek oznacza nowe rozwiązanie o charakterze technicznym, nadające się do zastosowania, na które, zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym państwie, może być udzielony patent. Wycena pomysłu, patentu nie stanowi źródła przychodu w myśl wyżej powołanych przepisów ustaw podatkowych. Sama wycena dokonana przez osoby do tego upoważnione, dokonana w celu przyszłego opatentowania pomysłu, nie stanowi podstawy opodatkowania i nie daje podatnikowi - jak to sam określił - ?żadnego materialnego zysku w stanie faktycznym?, a co za tym idzie nie podlega opodatkowaniu w myśl wyżej powołanych ustaw podatkowych. Reasumując należy stwierdzić, że stanowisko Pana wyrażone w piśmie z dnia 16.01.2006 r., iż podatek może zostać naliczony dopiero w momencie uzyskania dochodu np. z tytułu sprzedaży patentu lub wniesienia go jako aport, zaś sam fakt wyceny nie może być opodatkowany, jest prawidłowe.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja była niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja ? zgodnie z art. 14 b § 2 ww. ustawy ? jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zamieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Urząd Skarbowy w Sanoku