
Temat interpretacji
Pismem z 21.09.2005 r., uzupełnionym pismem z 31.10.2005 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:
Spółka w ramach środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dofinansowuje do wypoczynku letniego dzieci pracowników Spółki do lat 18 przebywających na wypoczynku letnim w kraju, np.: w gospodarstwie agroturystycznym, w prywatnych: pensjonatach, domach wypoczynkowych i kwaterach. Potwierdzeniem pobytu na wypoczynku letnim dziecka pracownika jest wydane stosowne zaświadczenie przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą opieczętowane pieczęcią, na której widnieje nazwa organizatora, nr NIP i REGON, oraz podpisy osoby wystawiającej zaświadczenie.
W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:
Czy dofinansowanie z ZFŚS do opisanej formy wypoczynku dzieci pracowników Spółki jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Według stanowiska Spółki, takie dofinansowanie jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21ust 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.; zmiana ostatnia: Dz. z 2005 r. Nr 164, poz. 1366) wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:
1) z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
2) z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Analiza wymienionego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia korzystają wyłącznie dopłaty do wypoczynku w formach zorganizowanych (wczasy, kolonie, obozy i zimowiska). Wypoczynek ten powinien być zorganizowany wyłącznie przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie.
W zależności od źródła finansowania dopłat do wypoczynku zwolnienie podatkowe jest limitowane kwotowo bądź nie. Jeżeli dopłata następuje z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub udzielana jest zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, zwolnienie podatkowe nie jest limitowane. Natomiast, jeżeli dopłata pochodzi z innych źródeł, wówczas zwolnienie podatkowe obejmuje dopłaty do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
W świetle powyższego, jeżeli opisane we wniosku zaświadczenia potwierdzają, iż dzieci pracowników przebywały na wypoczynku w formie: wczasów, obozów, kolonii, itp. zorganizowanym przez podmioty prowadzące zarejestrowaną działalność gospodarczą w tym zakresie, to dofinansowanie z ZFŚS korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21ust 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma przy tym znaczenia status przedsiębiorcy organizującego omawiany wypoczynek; może to być osoba prawna, osoba fizyczna lub inna jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.
Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy podziela stanowisko Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.
