
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko Pana Dariusza G. prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego oraz usług sprzątania z siedzibą w E. przy ulicy ..., NIP ...-...-..-.. zawarte we wniosku z dnia 30.09.2005 r., (data wpływu do tut. organu podatkowego 04.10.2005 r.) w sprawie możliwości opodatkowania uzyskanych przychodów z tytułu świadczenia usług w
ramach umowy o współpracy podatkiem liniowym według stawki w wysokości 19% w obu przypadkach
jest nieprawidłowe.
Pismem z dnia 30.09.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 04.09.2005 r.) uzupełnionym w dniu 14.12.2005 r. i 20.12.2005 r., Pan Dariusz G., NIP ...-...-..-.. zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości opodatkowania uzyskanych przychodów z tytułu świadczenia usług w ramach umowy o współpracy podatkiem liniowym według stawki w wysokości 19%.
Zgodnie z treścią art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z treści złożonego zapytania oraz posiadanych dokumentów wynika, że podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego oraz usług sprzątania. Na rok podatkowy 2005 dokonał wyboru opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej według stawki 19% składając w ustawowym terminie stosowne oświadczenie. Jednocześnie podatnik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w firmie na stanowisku Dyrektora ds. Sprzedaży.
Zakres czynności obejmuje:
- zapewnienie fachowej opieki, doradztwa i wsparcia dla ważnych klientów detalicznych oraz dla wszystkich bezpośrednich klientów hurtowych Spółki Wolność,
- analizowanie i ocena danych dotyczących sprzedaży dla poszczególnych PH, RKS, RDS,
- opracowywanie i realizacja działań mających na celu zwiększenie sprzedaży,
- nadzorowanie dotrzymania warunków umów ramowych, decydowanie o zamknięciu umów lub ich modyfikacji we współpracy z przełożonym,
- zatwierdzanie sporządzonych przez PH, RKS, RDS planów tras i dbałość o ich efektywność,
- nadzór nad egzekwowaniem kontraktów zawartych z detalicznymi i hurtowymi sieciami poprzez PH, RKS, dotrzymywanie ustalonych terminów, przygotowywanie i opracowywanie spotkań z podległym personelem i z klientami,
- utrzymywanie regularnej komunikacji z przełożonym i raportowanie o wszystkich ważnych sprawach dotyczących pracowników bądź klientów w regionie,
- dbałość o wyposażenie podległych pracowników we wszystkie niezbędne materiały do prac,
- osobiste wspieranie i motywowanie pracowników przez organizowanie cyklicznych spotkań z PH, RKS, RDS,
- określenie i wprowadzenie efektywnych systemów premiowania i motywowania we współpracy z przełożonym celem podnoszenia sprzedaży,
- wnikliwa kontrola pracy PH, RKS, RDS w zakresie sprzedaży,
- opracowywanie i realizacja w porozumieniu z przełożonym regionalnych i ogólnopolskich akcji promocyjnych przy uwzględnieniu specyfiki danego klienta, celem efektywnego zwiększenia sprzedaży,
- nadzorowanie dotrzymania ustaleń budżetu w regionalnym zakresie obowiązków oraz podejmowanie działań korygujących w przypadku odchyleń od planu w porozumieniu z przełożonym,
- szkolenie własnych pracowników, celem zwiększenia efektywności pracy poszczególnych pracowników w zakresie sprzedaży oraz prezentacji produktów Firmy,
- prowadzenie stałej analizy rynku i konkurencji celem rozpoznania i rentowego wykorzystania szans rynkowych w ramach ogólnej strategii sprzedaży i informowanie przełożonego,
- prowadzenie, motywowanie, ocena pracowników, podejmowanie działań mających na celu ich specjalizację i rozwój oraz współpraca przy realizacji pojedynczych przedsięwzięć personalnych w porozumieniu z Działem Kadr i przełożonym,
- propozycje i dokonywanie działań mających na celu optymalizację struktury i procedur w Dziale Terenowym,
- wnikliwa kontrola i analiza kosztów generowanych przez poszczególnych pracowników i regiony, a w przypadku odchyleń od planu podejmowanie kroków zmierzających do ich usunięcia,
- opracowywanie i realizacja w porozumieniu z przełożonym działań zmierzających do zwiększenia dystrybucji (dostępności) wszystkich produktów będących w ofercie Firmy zgodnie z przyjętą strategią,
- opracowywanie, realizacja i bieżąca kontrola budżetu na akcje promocyjne,
- opracowywanie i kontrola kosztów dywizyjnych firmy,
- wykonywanie wszystkich innych poleceń przełożonego związanych bezpośrednio z pracą.
Pan Dariusz G. z obecnym pracodawcą zamierza rozwiązać umowę o pracę i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawrzeć z nim umowę o współpracy polegającej na wykonywaniu czynności na rzecz już wówczas byłego pracodawcy odpowiadające czynnościom wykonywanym w czasie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.
Ponadto podatnik podkreślił, że prowadząc działalność gospodarczą nie dokonuje i nigdy nie dokonywał żadnych transakcji z obecnym pracodawcą oraz, że towar handlowy, który sprzedaje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest odmienny od towaru, którego sprzedażą zajmuje się obecny pracodawca.
Pan Dariusz G. stoi na stanowisku, iż uzyskane przychody z tytułu świadczenia usług w ramach umowy o współpracy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem liniowym o ile taki sposób rozliczania podatnik wybierze w ustawowym terminie, a od dnia rozwiązania umowy o pracę z pracodawcą minie minimum 1 rok (licząc od ostatniego dnia roku, w którym nastąpiło rozwiązanie umowy).
Ponadto Pan Dariusz G. uważa, że nie ma przeszkód, aby skorzystać z opodatkowania podatkiem liniowym przychodów z tytułu świadczenia usług zgodnych z
przedstawionym zakresem obowiązków na rzecz podmiotu, z którym wcześniej nie był związany stosunkiem pracy ani spółdzielczym stosunkiem pracy.
Dokonując oceny stanowiska Podatnika, tut. organ podatkowy wyjaśnia co następuje.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r Nr 14 poz 176 z późniejszymi zmianami) pozarolniczą działalnością działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Z kolei w myśl przepisu art. 13 pkt 9 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (czyli otrzymywanych przez osoby niezależnie od sposobu powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych).
Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich i umów o podobnym charakterze zostały wykluczone z zakresu pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie cytowana wyżej ustawa nie definiuje jakie umowy zalicza się do kontraktów menedżerskich. Przy braku definicji ustawowej dla zdefiniowania pojęcia należy posługiwać się wykładnią literalną, tj. znaczeniem tego pojęcia w języku polskim.
Menedżer to osoba zarządzająca (kierująca) przedsiębiorstwem lub jego częścią na podstawie umowy. Kontrakt to porozumienie stron w jakiejś sprawie, zwykle w formie pisemnej, określającej wzajemne zobowiązania, warunki. Kierownik to osoba zarządzająca jakimś mniejszym przedsiębiorstwem, instytucją lub częścią przedsiębiorstwa. Na podstawie powyższych definicji ze Słownika Współczesnego Języka Polskiego można stwierdzić, że umowy o zarządzanie, kontrakty menedżerskie i umowy o podobnym charakterze związane są z zarządzaniem firmą lub jej częścią, podejmowaniem decyzji za firmę, braniem odpowiedzialności za skutki podejmowanych decyzji.
Jednocześnie z uwagi na fakt, iż w przypadku powierzenia zarządu przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, dlatego też przepis art. 13 pkt 9 dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie kontraktu lecz wszystkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi w drodze umowy cywilnoprawnej zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że umowa o współpracy posiada cechy charakterystyczne dla kontraktów menedżerskich występuje w niej bowiem element zarządzania, który kwalifikuje ją do przychodów określonych w art. 13 pkt 9 cytowanej wyżej ustawy. Stąd do zaliczek ma zastosowanie art. 41 ust. 1 i 2 u o p.d.o.f.
Wobec powyższego do przychodów tych nie ma zastosowania forma opodatkowania określona przepisem art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają one A odrębnemu opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 powołanej ustawy.
W świetle powyższych przepisów stanowisko Pana Dariusza G. w sprawie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług w ramach umowy o współpracy w sposób wskazany w art. 30c powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Należy nadmienić, że przedmiotem niniejszego postanowienia jest odpowiedź na zapytania zawarte w piśmie z dnia 20.12.2005 r. uzupełniającym pismo z dnia 30.09.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 04.10.2005 r.), w którym podatnik sprecyzował pytania na które oczekuje odpowiedzi.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia odpowiedzi.
W myśl art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14a § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14a § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z wyżej cytowanych przepisów organ odwoławczy, zgodnie z art. 228 § 1, pkt 3 ustawy - Ordynacja podatkowa pozostawia zażalenie bez rozpatrzenia.
W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaku skarbowym w wysokości 5, 00 zł. oraz 0,50 gr od każdego załącznika.
