
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych w ramach ogniska zajęć muzycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT świadczonych przez Państwa usług. Uzupełnili go Państwo pismem z 26 maja 2025 r. oraz w odpowiedzi na wezwanie pismem z 17 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest Fundacją, która działa na podstawie przepisów prawa polskiego, w szczególności Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz postanowień statutu. Jest zarejestrowana zarówno w rejestrze przedsiębiorców oraz Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz ZOZ.
Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Celem Fundacji jest m.in:
(...)
Swoje cele w szczególności poprzez m.in.:
(...)
Dla realizacji celów, Fundacja może prowadzić działalność statutową w formie odpłatnej i nieodpłatnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji.
Fundacja organizuje zajęcia dla dzieci i młodzieży, na których uczy grać i śpiewać tzw. ognisko muzyczne. W prowadzonym ognisku muzycznym prowadzone są zajęcia gry na instrumentach, zajęcia wokalne oraz warsztaty muzyczne. Celem warsztatów muzycznych jest nauczanie gry na instrumentach i nauka śpiewu na najwyższym poziomie, przy wykorzystaniu najnowszej wiedzy z zakresu metodyki, przez doświadczonych profesjonalistów. Zajęcia kształtują i wychowują dzieci i młodzież w duchu artystycznym. Zajęcia umożliwiają osobom dorosłym rozwój poprzez naukę gry na instrumencie, naukę śpiewu i kształcenie artystyczne.
Cele kulturalne ogniska muzycznego realizowane są poprzez prowadzenie zajęć praktycznych w zakresie gry na instrumencie, nauki śpiewu oraz zajęć umuzykalniających, jak również organizowanie w roku szkolnym imprez prezentujących osiągnięcia uczniów, takich jak koncerty, przeglądy, występy muzyczne itp.
Uczestnikiem Ogniska może być każde dziecko lub młodzież, którego opiekun prawny zgłosi udział poprzez formularz zgłoszeniowy. Uczniowie, którzy ukończyli swoją edukację muzyczną w danym roku szkolnym, otrzymują zaświadczenie potwierdzające o uczęszczaniu do ogniska muzycznego. Zajęcia prowadzone są w grupach lub indywidualnie, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Ognisko. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, w wymiarze uzależnionym od wieku dziecka.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Na pytanie nr 1: Czy są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, odpowiedzieli Państwo: Nie. Wnioskodawca posiada status podatnika zwolnionego.
Na pytanie nr 2: Czy są Państwo podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym – jeśli tak, należy wskazać na podstawie konkretnie jakich przepisów, odpowiedzieli Państwo: Tak. Fundacja działa zgodnie z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Celem Fundacji, zgodnie ze statutem, jest m.in. działalność edukacyjna i kulturalna. Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku, a wszystkie środki przeznacza na realizację działalności statutowej. Świadczy również o tym art 3 i 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Na pytanie nr 3: Jaki jest zakres świadczonych przez Państwa usług, odpowiedzieli Państwo: Nasza działalność opiera się na autorskim programie nauczania, którego celem jest przekazywanie uczestnikom podstawowej wiedzy muzycznej oraz rozwijanie umiejętności praktycznych w zakresie gry na instrumentach i śpiewu. Prowadzimy zajęcia indywidualne i grupowe z nauki gry na instrumentach muzycznych oraz emisji głosu. Naszym głównym celem jest rozwijanie wrażliwości muzycznej oraz estetycznej u dzieci, młodzieży i dorosłych. Poprzez systematyczne obcowanie z muzyką kształtujemy świadomych i wrażliwych odbiorców kultury. Szczególnie uzdolnionych uczniów przygotowujemy do kontynuowania nauki w profesjonalnym szkolnictwie muzycznym. Nasza działalność ma charakter lokalny – aktywnie uczestniczymy w życiu kulturalnym społeczności, organizujemy koncerty oraz współpracujemy z innymi placówkami oświatowymi i kulturalnymi. Uczniowie naszej placówki odnoszą sukcesy w konkursach muzycznych na szczeblu lokalnym i międzyszkolnym. Nieodpłatnie wspieramy uczestników w doborze instrumentów do ćwiczeń w domu, dostosowanych do ich wieku i poziomu zaawansowania.
Na pytanie nr 4: Na czyją rzecz świadczone są poszczególne usługi, odpowiedzieli Państwo: Nasze usługi kierujemy do dzieci od 5./6. roku życia, młodzieży oraz osób dorosłych – bez ograniczenia górnej granicy wiekowej. Nie prowadzimy rekrutacji w oparciu o egzaminy wstępne, dlatego z naszych zajęć mogą korzystać zarówno osoby początkujące, jak i bardziej zaawansowane. Jesteśmy otwarci również na uczniów mniej uzdolnionych muzycznie oraz tych, dla których kontakt z muzyką pełni funkcję terapeutyczną lub wspomagającą rozwój emocjonalny. Nasze ognisko muzyczne funkcjonuje jako placówka edukacyjno-kulturalna.
Na pytanie nr 5: Jakie usługi świadczone przez Państwa są objęte zakresem zadanego we wniosku pytania, odpowiedzieli Państwo: Prowadzimy naukę gry na instrumentach: strunowych - gitara, ukulele, smyczkowych - skrzypce, klawiszowych - fortepian, pianino, akordeon , perkusyjnych - perkusja; naukę śpiewu i emisji głosu.
Na pytanie nr 6: Czy świadczone przez Państwa usługi, objęte zakresem zadanego we wniosku pytania, stanowią usługi kulturalne, tj. czy ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury? Jakie konkretnie czynniki decydują (przesądzają) o kulturalnym charakterze tych czynności, w jaki sposób wykonywane czynności przyczyniają się do rozwijania i rozpowszechniania kultury? Odpowiedzi proszę udzielić odrębnie dla poszczególnych usług objętych zakresem zadanego pytania, odpowiedzieli Państwo: Tak. Celem świadczonych usług jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Nauczanie gry na instrumentach. Usługi kulturalne często wynikają z twórczej działalności artystycznej i pozwalają na indywidualną lub zbiorową ekspresję. Usługi kulturalne nie tylko dostarczają rozrywki, ale także wpływają na rozwój emocjonalny, intelektualny i społeczny odbiorców.
Na pytanie nr 7: Czy usługi objęte zakresem pytania należą do którejś z kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775), tj.:
a)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
b)wstępu:
- na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
- do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
- do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
c)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
d)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
e)działalności agencji informacyjnych;
f)usług wydawniczych;
g)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
h)usług ochrony praw,
odpowiedzieli Państwo: Od a) do h) – nie.
Na pytanie nr 8: W związku ze wskazaniem:
Cele kulturalne ogniska muzycznego realizowane są poprzez prowadzenie zajęć praktycznych w zakresie gry na instrumencie oraz zajęć umuzykalniających jak również organizowanie w roku szkolnym imprez prezentujących osiągnięcia uczniów, takich jak koncerty, przeglądy, występy muzyczne itp.
proszę o doprecyzowanie:
- jakie czynności wykonują Państwo w tym zakresie;
- czy uczniowie biorą czynny udział w organizowanych imprezach/koncertach/przeglądach/występach;
- czy działają Państwo w tym zakresie na rzecz innych instytucji/podmiotów;
- kto organizuje sprzedaż biletów na powyższe wydarzenia,
odpowiedzieli Państwo: W ramach realizacji celów kulturalnych prowadzimy regularne zajęcia praktyczne z nauki gry na instrumentach, śpiewu oraz emisji głosu, oferujemy zajęcia ogólnomuzyczne, wspierające rozwój słuchu muzycznego, rytmu i ekspresji. Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w tygodniu – w zależności od poziomu zaawansowania uczestnika – i trwają 30, 45 lub 60 minut. Dwa razy do roku organizujemy koncerty uczniowskie – są to wydarzenia otwarte dla publiczności, podczas których uczniowie prezentują swoje osiągnięcia muzyczne. Uczestnicy zajęć są głównymi wykonawcami tych wydarzeń i biorą w nich czynny udział. Nie prowadzimy działalności na rzecz innych podmiotów w zakresie organizacji wydarzeń muzycznych. Nasza współpraca z lokalnymi instytucjami, takimi jak Kinoteatr Kurtyna, ma charakter nieodpłatny i promuje lokalną kulturę.
Wszystkie nasze koncerty i przeglądy są bezpłatne i ogólnodostępne – nie prowadzimy sprzedaży biletów ani innych form odpłatności za udział w wydarzeniach.
Na pytanie nr 9: Czy z tytułu świadczonych przez Państwa usług, objętych zakresem zadanego we wniosku pytania, osiągają Państwo dochody w sposób systematyczny, odpowiedzieli Państwo: Tak.
Na pytanie nr 10: Czy pozyskane dochody z tytułu świadczonych przez Państwa usług, objętych zakresem zadanego we wniosku pytania, są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, odpowiedzieli Państwo: Tak.
Pytanie
Czy opisane usługi podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z brzmieniem tego przepisu zwalnia się usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.
Ustawodawca nie wprowadził tzw. definicja legalnej usług kulturalnych. Próbę zdefiniowania „usług kulturalnych” podjął za to WSA w Gliwicach w wyroku z 1 czerwca 2009 r. (sygn. akt III SA/Gl 259/09), który w uzasadnieniu stwierdził że pod pojęciem „kultura” należy rozumieć całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów oraz przekazywany z pokolenia na pokolenie. Tak rozumiana „kultura” obejmuje nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania.
Przepis ten zwalnia z podatku od towarów i usług, usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną i w tym miejscu należy się zastanowić czym jest „podmiot prawa publicznego”?
W interpretacji Ogólnej Ministra Finansów nr PT1.8101.6.2015.KCO.PT1.130 z 17 kwietnia 2015r., w sprawie określenia podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, uprawnionych do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług kulturalnych, ustawodawca określił charakter tych podmiotów.
Przepisy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) są implementacją art. 132 ust. 1 lit. n dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - dalej „dyrektywa 2006/112/WE”, który stanowi podstawę do zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczenia niektórych usług kulturalnych, a także dostawy towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucie kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.
Wskazane przepisy ustawy przewidują stosowanie zwolnienia również dla innego (niż podmiot prawa publicznego) podmiotu uznanego na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, pod warunkiem, że podmiot wykonuje usługi kulturalne i nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT zwolnienie usług kulturalnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tym przepisie, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (przepis ten znajduje oparcie w art. 133 akapit 1 lit. a dyrektywy 2006/112/WE). W tym zakresie Wnioskodawca spełnia formalno prawne aspekty usług kulturalnych bowiem z założenia Fundacja nie jest formą prawną wykorzystywaną do maksymalizacji zysków. Dodatkowo, w samym statucie, tj. akcje stanowiącym Wnioskodawcy jest podkreślenie działania non profit.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 marca 2014 r. sygn. akt I FSK 584/13 orzekł, iż „przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a u.p.t.u. zawiera prawidłową implementację zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE (...). Prawodawca unijny określając analizowane zwolnienie w zakresie świadczenia usług kulturalnych na równi traktuje podmioty prawa publicznego oraz pozostałe instytucje kultury. Celem wprowadzenia zwolnienia było wykonywanie czynności w interesie publicznym, a w konsekwencji obniżenie kosztów dostępu do dóbr kultury”.
Określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT na wstępie należy przywołać regulacje ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej definiujące pojęcie działalności kulturalnej, jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić. Działalność kulturalna w rozumieniu art. 1 niniejszej ustawy, polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Zgodnie z art. 2 tejże ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Jednocześnie na mocy art. 3 ust. 1, działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.
Jak wynika z powyższego, ww. ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nie jest wystarczająca dla określenia wspomnianego katalogu podmiotów (por. ww. wyrok) - egzemplifikacyjny charakter wyliczeń w niej zawartych wyklucza możliwość definiowania tego katalogu jedynie w oparciu o jej przepisy.
Mając na uwadze powyższe uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W świetle bowiem art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy reguluje ona m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.
Reasumując, również za treścią przywołanej interpretacji ogólnej, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT uznaje się również podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również Interpretacje indywidualne z 4 marca 2015 r., nr IBPP3/4512-48/15/MN - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 5 października 2011 r. numer IPTPP1/443-464/11-4/IG oraz z 18 czerwca 2014 r. numer IPTPP2/443-227/14-4/KW. Dodatkowo w interpretacji indywidualnej z 28 sierpnia 2024 r. o sygnaturze 0113-KDIPT1-2.4012.566.2024.2.PRP - Dyrektor KIS wskazał iż biorąc pod uwagę charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie natomiast do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Na mocy art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Jak stanowi art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Z kolei na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2) wstępu:
a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5) działalności agencji informacyjnych;
6) usług wydawniczych;
7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8) usług ochrony praw.
Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy w zakresie usług kultury, zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.
Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy należy wskazać, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE 347 z 11 grudnia 2006 str. 1 ze zm.), który stanowi, że;
Państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.
Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, należy przywołać regulacje ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87), definiujące pojęcie działalności kulturalnej, jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić.
Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Art. 1 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi, że:
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.
W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej dopuszcza świadczenie usług kultury przez inne podmioty niż podmioty prawa publicznego. Świadczy o tym treść art. 3 ust. 1 tej ustawy, w którym wskazano, że:
Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Mając to na uwadze uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r., poz. 1491 ze zm.). Przepisy art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy regulują m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.
W art. 3 tej ustawy ustawodawca określa, kto prowadzi działalność pożytku publicznego. Są to organizacje pozarządowe rozumiane jako niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.
Biorąc pod uwagę charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r., poz. 166):
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą (art. 2 ust. 1 ww. ustawy).
Jak wynika z powołanych przepisów, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy uznaje się również fundacje oraz podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Z opisu sprawy wynika, że działają Państwo na podstawie przepisów prawa polskiego, w szczególności ustawy o fundacjach, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz postanowień statutu. Są Państwo zarejestrowani zarówno w rejestrze przedsiębiorców oraz Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz ZOZ. Fundacja działa zgodnie z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Celem Fundacji, zgodnie ze statutem, jest m.in. działalność edukacyjna i kulturalna oraz krzewienie pasji i animacja muzyczna, społeczno-kulturalna wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych, wspieranie, rozwój, promocja i upowszechnianie muzyki i kultury wśród dzieci i młodzieży, krzewienie pasji do muzyki wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych, organizacja, rozwój i popularyzacja różnych form muzyki, tańca, kultury i sztuki oraz innych aktywności, rozwijanie zamiłowania do systematycznego uprawiania różnych form aktywności i sportu w różnych środowiskach, promocja kultury i sztuki i inspirowanie do jej tworzenia, edukowanie dzieci, młodzieży, osób dorosłych i inspirowanie ich do poszukiwania nowych hobby i samorozwoju. Swoje cele realizują Państwo w szczególności poprzez m.in.: organizowanie zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży oraz szkoleń dla osób dorosłych, a także organizowanie spotkań, imprez (organizowanie pikników, festynów), zapewnianie szerokiej rzeszy dzieciom i młodzieży a także osobom dorosłym dobrej, kulturalnej rozrywki i aktywności fizycznej, organizowanie zajęć artystycznych, rekreacji ruchowej i sportu dla dzieci, młodzieży, dorosłych, osób starszych, osób niepełnosprawnych, opiekę i wspieranie ponadprzeciętnych utalentowanych młodych muzyków, sportowców i pasjonatów w szczególności poprzez przyznawanie stypendiów oraz nagród, prowadzenie zajęć rozwijających uzdolnienia dzieci, młodzieży oraz dorosłych w szkołach, świetlicach, ośrodkach kultury, ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych, ośrodkach edukacyjnych, ośrodkach pomocy społecznej, obozach wypoczynkowych, obozach sportowych, koloniach i innych. Nie działają Państwo w celu osiągnięcia zysku, a wszystkie środki przeznaczają Państwo na realizację działalności statutowej.
Zatem, w okolicznościach niniejszej sprawy są Państwo podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, a więc w analizowanym przypadku spełniona jest przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy.
Jak wyżej wskazano, warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie poza przesłanką o charakterze podmiotowym odnoszącą się do usługodawcy, również przesłanki przedmiotowej dotyczącej rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.
Wobec powyższego należy ustalić, czy ww. usługi objęte zakresem zadanego pytania wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Treść tego przepisu wyraźnie wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą wyłącznie usługi kulturalne oraz dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle z tymi usługami związana.
Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).
Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.
Zgodnie z regułami wykładni prawa, w sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).
Reasumując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.
Jak wskazali Państwo we wniosku, cele kulturalne ogniska muzycznego realizowane są poprzez prowadzenie zajęć praktycznych w zakresie gry na instrumencie, nauki śpiewu oraz zajęć umuzykalniających, jak również organizowanie w roku szkolnym imprez prezentujących osiągnięcia uczniów, takich jak koncerty, przeglądy, występy muzyczne itp. Celem świadczonych usług jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Nauczanie gry na instrumentach. Usługi kulturalne często wynikają z twórczej działalności artystycznej i pozwalają na indywidualną lub zbiorową ekspresję. Usługi kulturalne nie tylko dostarczają rozrywki, ale także wpływają na rozwój emocjonalny, intelektualny i społeczny odbiorców.
Ponadto, z opisu sprawy wynika, że z tytułu świadczonych usług, objętych zakresem zadanego we wniosku pytania, osiągają Państwo dochody w sposób systematyczny. Nie działają Państwo w celu osiągnięcia zysku, a wszystkie środki przeznaczają Państwo na realizację działalności statutowej.
Jednocześnie usługi w postaci zajęć muzycznych opisanych we wniosku, nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.
Zatem, świadczone przez Państwa usługi w ramach ogniska muzycznego stanowią usługi kulturalne. Tym samym spełniona jest również przesłanka przedmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.
Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Jednocześnie należy podkreślić, że interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
