
Temat interpretacji
P o s t a n o w i e n i e
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku P. ... z dnia 11.03.2005r. w sprawie dotyczącej udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych w wyniku realizacji umowy o działo zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy w Kielcach finansowanej ze środków programu Unii Europejskiej PHARE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 11 marca 2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek P. ... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego
1. zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych w wyniku realizacji umowy o dzieło zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy w Kielcach finansowanej ze środków programu Unii Europejskiej PHARE
2. wpływu tych dochodów na skalę podatkową, wg której Podatnik rozlicza się w zeznaniach rocznych PIT - 37 oraz formularza i pozycji zeznania rocznego w jakim powinien być wykazany ten dochód
3. skutków świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej 19% liniowym podatkiem dochodowym na rzecz Powiatowego Urzędu Pracy w Kielcach po wykonaniu umowy o dzieło
W części wymienionej w pkt 2-3 wniosek rozpatrzono odrębnymi postanowieniami.
Z treści pisma wynika, iż Podatnik w grudniu 2004r. zawarł umowę o dzieło z Powiatowym Urzędem Pracy w Kielcach przedmiotem, której jest wykonanie w ramach projektu "Promocja zatrudnienia bezrobotnej młodzieży z powiatu kieleckiego MŁODZI - AKTYWNI" w ramach programu Promocja Wzrostu Zatrudnienia Wśród Młodzieży, umowa przeprowadzenia 60 godzin konsultacji i szkoleń dla kadry projektu, ewaluacja projektu, opracowanie procedur doradczych, materiałów szkoleniowych monitorowanie i ewaluacja usług wykonywanych przez podwykonawców. Projekt ten jest finansowany ze środków programu Unii Europejskiej PHARE realizowany pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy w Kielcach Podatnik będzie wykonywał zadania z niej wynikające osobiście bez zlecania poszczególnych zadań podwykonawcom oraz bez angażowania pracowników zatrudnionych w prowadzonej działalności gospodarczej. Umowa ta nie jest zawarta w ramach działalności gospodarczej. Podatnik jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną 19% liniowym podatkiem dochodowym. Poza tym Podatnik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w firmie ...
W powyższym stanie faktycznym Podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z prośbą o wyjaśnienie, czy dochody z zawartej umowy o dzieło są zwolnione z podatku dochodowego.
Zdaniem Podatnika dochody uzyskane ze środków przed akcesyjnych przekazanych Polsce w ramach programu PHARE są zwolnione z podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2005r., stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta) starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wobec Podatnika nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 3 interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO
przyznanych na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem;
Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, iż zwolnienie dotyczy tylko podatników, którym przyznano środki pomocowe, tj. beneficjentów pomocy, którzy otrzymują te środki bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w tym od podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania. Jednocześnie podatnik otrzymujący środki pomocowe musi być bezpośrednim wykonawcą prac finansowanych z programu pomocy bezzwrotnej. Na podstawie w/w przepisu zarówno dochody pracowników uzyskane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy (np. umowy o dzieło) zawartej z podmiotem, który "pierwszy" otrzymał bezzwrotną pomoc zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają ze zwolnienia wynikającego z w/w przepisu.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiatowy Urząd Pracy w Kielcach (beneficjent pomocy) zatrudnił Wnioskodawcę na podstawie umowy dzieło i powierzył mu wykonanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków programu Unii Europejskiej PHARE.
W związku z powyższym uzyskany przez Podatnika dochód z przedmiotowej umowy o dzieło korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Wnioskodawcę we wniosku jest prawidłowe.
Pouczenie
1. Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
2. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
3. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 §
2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222, w związku z art. 239 cyt. ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.
4. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.
Otrzymują:
1. Adresat
2. Dyrektor Izby Skarbowej w WarszawieOśrodek Zamiejscowy w Radomiu
3. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie
4. A/a
