
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
–nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lub 19a ustawy o podatku od towarów i usług dla świadczonych usług mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego,
–nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług dla świadczonych usług szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego,
–prawidłowe w zakresie w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług dla świadczonych usług mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 2 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 października 2025 r. (wpływ 15 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W związku z otwarciem działalności gospodarczej i potrzebą właściwego realizowania swoich obowiązków podatkowych, proszę o interpretację w kwestii opłaty podatku VAT.
Od … br. prowadzi Pani działalność gospodarczą pod nazwą: …, jako psychoterapeuta - (...).
Pozostałe kody działalności to: (...).
Główna Pani aktywność zakłada prowadzenie (...).
Planuje Pani również inne aktywności w ramach działalności gospodarczej, realizowane sporadycznie (kilka razy w roku):
1. mediacje rodzinne (...), - zwykle 1-2 rocznie,
2. chciałaby Pani sporadycznie prowadzić szkolenia z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego,
3. coaching rozwojowy - czyli towarzyszenie w odkrywaniu własnych zasobów, wartości i sposobów działania osobom, które są w procesie zmiany. W coachingu osoba nie dostaje gotowych rozwiązań i nie jest to doradztwo.
W ramach prowadzonej działalności, w żadnej z wymienionych wyżej dziedzin, nie będzie Pani realizować usług prawniczych i doradztwa.
Pani dochody nie będą przekraczać kwoty (...) zł rocznie i (...) zł od 2026 r.
Pani pytanie dotyczy potwierdzenia zwolnienia z podatku VAT w działalności: mediacje, coaching, szkolenia oraz podstawy prawnej.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:
Na pytanie Organu „Czy jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT czynny? Jeżeli tak, to od kiedy?”, odpowiedziała Pani „Nie jestem.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy przewidywana przez Panią wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2025 r. przekroczy kwotę 200 000 zł (bez podatku)?”, odpowiedziała Pani „Nie przekroczy kwoty 200.000 zł ( bez podatku).”
Na pytanie Organu „Czy oprócz świadczenia usług, będących przedmiotem wniosku, będzie Pani dokonywała również dostawy towarów bądź świadczyła usługi wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) dalej również „ustawa o VAT”? Jeżeli tak, to proszę wskazać, jakie to będą towary lub usługi?”, odpowiedziała Pani „Nie będę dostarczała towarów i usług ujętych w art. 113 ust. 13 ww. ustawy.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy wcześniej już korzystała Pani ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług?”, odpowiedziała Pani „Nie.”
Na pytanie Organu „Czy utraciła Pani prawo do ww. zwolnienia czy może Pani z tego zwolnienia zrezygnowała?”, odpowiedziała Pani „Nie.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Proszę podać datę kiedy utraciła Pani prawo do ww. zwolnienia?”, odpowiedziała Pani „Nie dotyczy.”
Na pytanie Organu „Proszę podać datę kiedy Pani z ww. zwolnienia zrezygnowała?”, odpowiedziała Pani „Nie dotyczy.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy obecnie korzysta Pani ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług?”, odpowiedziała Pani „Tak, spełniam przesłanki art. 113 ust. 1 i 9 - wartość przychodu nie przekracza 200.000 zł”.
W zakresie mediacji rodzinnych
Na pytanie Organu „Kiedy planuje Pani rozpocząć świadczenie usług mediacji rodzinnych?”, odpowiedziała Pani „Rozpocznę, gdy otrzymam zlecenie z Sądu - dokładnego terminu nie jestem w stanie wskazać.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Jaki będzie cel świadczonych przez Panią usług mediacji?”, odpowiedziała Pani „Celem mediacji jest osiągnięcie porozumienia między stronami w konflikcie w sposób dobrowolny, bezstronny i poufny, przy wsparciu neutralnego mediatora.
Mediacja nie ma na celu rozstrzygania sporu (jak w sądzie), lecz pomoc stronom w zrozumieniu swoich potrzeb, interesów i emocji oraz we wspólnym wypracowaniu rozwiązania, które będzie dla nich satysfakcjonujące i wykonalne.
Można wyróżnić kilka bardziej szczegółowych celów mediacji:
1. Odbudowa komunikacji - stworzenie przestrzeni, w której strony mogą bezpiecznie i konstruktywnie rozmawiać, bez wzajemnych oskarżeń i eskalacji konfliktu.
2. Zrozumienie potrzeb i motywacji - mediacja pozwala zobaczyć, co tak naprawdę stoi za stanowiskiem drugiej strony (np. lęk, potrzeba uznania, poczucie niesprawiedliwości).
3. Wspólne poszukiwanie rozwiązań - mediator pomaga stronom odkrywać możliwe opcje i wypracować takie porozumienie, które odpowiada na potrzeby obu stron.
4. Zapobieganie eskalacji lub powtórnym konfliktom - strony uczą się sposobów komunikacji i rozwiązywania sporów, które mogą wykorzystać w przyszłości.
5. Zmniejszenie kosztów emocjonalnych i finansowych - mediacja jest szybsza, tańsza i mniej obciążająca psychicznie niż postępowanie sądowe.”
W zakresie szkoleń z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego
Na pytanie Organu „Na czyją rzecz będzie Pani świadczyć usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego?”, odpowiedziała Pani „Obecnie ich nie realizuję, ale chciałabym realizować na beneficjentów, biorących udział w projektach społecznych, realizowanych przez organizacje pozarządowe i instytucje.
Będą to projekty ze środków publicznych - programów rządowych i unijnych.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy jest/będzie Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.)?”, odpowiedziała Pani „Nie jestem.”
Na pytanie Organu „Czy opisane we wniosku usługi obejmujące szkolenia z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?”, odpowiedziała Pani „Nie są to usługi w zakresie kształcenia o których mowa w 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z 11 marca o podatku od towarów i usług.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy wykonywane przez Panią usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego, będą stanowiły usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług?”, odpowiedziała Pani „Nie.”
Na pytanie Organu „Czy usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego, będą stanowiły usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym i będą świadczone przez nauczyciela?”, odpowiedziała Pani „Nie.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego, będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług?”, odpowiedziała Pani „Nie.”
Na pytanie Organu „Czy usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego będzie Pani świadczyła w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących?”, „Nie.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy a jeśli tak to w jaki konkretnie sposób uczestnicy szkoleń z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach wykonywanej pracy, wykonywanego zawodu? Czy jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem lub mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?”, odpowiedziała Pani „Tak, mogą to być szkolenia dla psychologów, terapeutów, nauczycieli w celu podniesienia ich umiejętności wspierania ucznia, rozwoju określonych umiejętności, pracy terapeutycznej, psychologicznej.”
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Panią usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego, będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Proszę tym samym wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Chcę podkreślić w tym miejscu, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia; czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których Pani przeprowadza szkolenia (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.).”, odpowiedziała Pani „Nie”.
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy osoby biorące udział w prowadzonych przez Panią szkoleniach z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego przez Panią będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, pracy?”, odpowiedziała Pani „Tak będą w pracy zawodowej jako nauczyciel - w pracy z uczniami, jako psycholog lub terapeuta, w pracy pomocowej na rzecz osób korzystających ze wsparcia.”
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Panią usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego będą finansowane w całości ze środków publicznych?”, odpowiedziała Pani „Tak, chciałabym aby była to realizacja projektów społecznych, których środki pozyskiwane są ze środków publicznych - programów rządowych i programów unijnych.”
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Panią usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego będą finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych?”, odpowiedziała Pani „Tak, jak wyżej.”
Na pytanie Organu „Czy będzie Pani posiadała dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych przez Panią usług szkoleniowych z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego są środki publiczne?”, odpowiedziała Pani „Organizacja czy instytucja, która realizuje projekt ze środków publicznych podpisuje umowę na realizację projektu z organizatorem konkursu - z określeniem w jakim stopniu będzie dotowana i z jakich środków. Zatem realizacja działań w ramach projektu ma umocowanie, i potwierdzenie odnośnie źródła środków, z których jest finansowana. Realizując szkolenia w ramach projektu będą one finansowane z źródeł określonych w umowie, która stanowi potwierdzenie.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy głównym celem świadczonych przez Panią usług szkoleniowych z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego będzie/nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatnika niekorzystającego ze zwolnienia?”, odpowiedziała Pani „Nie.”
Na pytanie Organu „Czy jest Pani osobą wykonującą zawód medyczny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450)?”, odpowiedziała Pani „Wykonuję zawód psychoterapeuty. Najświeższe interpretacje indywidualne (m.in. 0114-KDIP4-2.4012.305.2024.1.MMA z 9 lipca 2024 r.) potwierdzają, że:
„Usługi psychoterapii świadczone przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje psychoterapeutyczne, mające na celu poprawę zdrowia psychicznego pacjentów, podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.” To stanowisko utrwaliły też sądy (np. wyrok WSA w Gliwicach z 15 grudnia 2022 r., I SA/Gl 1028/22).
Posiadam kwalifikacje do bycia psychoterapeutą. Ukończyłam 4-letnie certyfikowane szkolenie psychoteraputyczne, rekomendowane przez …, zdałam egzamin - uprawniający do prowadzenia terapii. Obecnie jestem w procesie certyfikacji.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Panią usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego będą wykonywane przez Panią jako osobę wykonującą zawód medyczny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej?”, odpowiedziała Pani „Nie.”
Na pytanie Organu „Jeżeli usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego będą wykonywane przez Panią jako osobę wykonującą zawód medyczny, o którym mowa powyżej, proszę o wskazanie odrębnych przepisów, na podstawie których jest Pani uprawniona do udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz wskazanie jakimi legitymuje się Pani kwalifikacjami do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie?”, odpowiedziała Pani „Nie dotyczy.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Panią usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego, stanowią usługi które mają na celu profilaktykę, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawę zdrowia? Jeśli tak, to należy szczegółowo opisać na czym ta profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia polega (w czym się przejawia).”, odpowiedziała Pani „Świadczone przeze mnie usługi szkoleniowe w obszarze zdrowia psychicznego mają na celu działanie profilaktyczne, zwiększenie świadomości w zakresie zdrowia psychicznego, wspieranie rozwoju umiejętności regulacji emocji, konstruktywnego radzenia sobie z trudnościami, budowania odporności psychicznej oraz pogłębiania samoświadomości w obszarze problemów psychicznych.”
Na pytanie Organu „Czy celem świadczonych przez Panią usług szkoleniowych z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego jest zapobieganie chorobom lub ich diagnozowanie i leczenie lub przywracanie zdrowia, czy świadczone przez Panią usługi mają cel terapeutyczny? Proszę uzasadnić odpowiedź.”, odpowiedziała Pani „Nie.”
W zakresie coachingu rozwojowego
Na pytanie zadane w wezwaniu „Na czym dokładnie polegają/będą polegały usługi coachingu rozwojowego, w szczególności należy wskazać:
a) jaki jest dokładnie zakres tych usług, jakie czynności Pani wykonuje/będzie wykonywała/jaki jest/będzie charakter tych czynności - należy wymienić te czynności i krótko je opisać.”, odpowiedziała Pani „Zakres usług:
1. Zwiększenie samoświadomości - klient lepiej rozumie swoje emocje, przekonania, potrzeby i wartości, co pozwala mu podejmować bardziej spójne decyzje.
2. Rozwijanie potencjału - odkrywanie talentów, mocnych stron i niewykorzystanych możliwości działania.
3. Poprawa skuteczności - uczenie się planowania, stawiania celów i konsekwentnego działania w oparciu o własne zasoby.
4. Zwiększenie poczucia wpływu i sprawczości - klient uczy się dostrzegać obszary, na które ma realny wpływ i przejmować odpowiedzialność za swoje decyzje.
5. Budowanie równowagi życiowej - coaching często pomaga uporządkować priorytety i odnaleźć balans między pracą, relacjami i odpoczynkiem.
6. Rozwijanie kompetencji interpersonalnych i emocjonalnych - takich jak asertywność, empatia, komunikacja, odporność psychiczna czy zarządzanie stresem.
W skrócie: celem coachingu rozwojowego jest świadome, autentyczne i odpowiedzialne kształtowanie siebie. To proces, który nie daje gotowych recept, ale poprzez zadawane jej pytania osoba uczy się jak samodzielnie je tworzyć.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „b) jaki jest/będzie główny cel świadczonych usług coachingu rozwojowego?”, odpowiedziała Pani „Celem coachingu rozwojowego jest wsparcie osoby w świadomym rozwoju osobistym i zawodowym - w taki sposób, aby mogła lepiej wykorzystywać swój potencjał, zwiększać samoświadomość i działać w zgodzie ze swoimi wartościami oraz celami.
Nie chodzi o „naprawianie” człowieka, lecz o pomoc w odkrywaniu i wzmacnianiu jego zasobów oraz przekraczaniu wewnętrznych ograniczeń. Coach nie daje gotowych rad - raczej zadaje pytania, które pomagają klientowi zobaczyć siebie i swoje wybory z nowej perspektywy.
W ramach planowanej aktywności będzie realizowany coaching dla wolontariuszy, w ramach projektu finansowanego ze środków publicznych - programów rządowych.”
W uzupełnieniu wskazała Pani ponadto:
„Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i nie jestem czynnym podatnikiem VAT (nie złożyłam formularza VAT-R). Moje przychody nie przekraczają kwoty 200.000 zł rocznie.
W ramach działalności świadczę obecnie usługi psychoterapii indywidualnej oraz terapii par. W przyszłości planuję rozszerzenie działalności o usługi mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz szkoleń psychoedukacyjnych.
1. Usługi mediacji rodzinnych - realizowane będą kilka razy w roku, głównie na zlecenie (...). Celem mediacji jest pomoc stronom w osiągnięciu porozumienia w sposób dobrowolny, poufny i bezstronny, przy wsparciu mediatora. Proces ten ma charakter wspierający komunikację, zrozumienie emocji i potrzeb stron oraz redukujący stres i napięcie.
2. Coaching rozwojowy - planuję prowadzenie coachingu rozwojowego w ramach projektów finansowanych ze środków publicznych, skierowanych do beneficjentów projektu, wolontariuszy. Celem coachingu jest wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego, zwiększanie samoświadomości, budowanie odporności psychicznej i umiejętności komunikacyjnych.
3. Szkolenia psychoedukacyjne - planowane w przyszłości, z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego. Będą realizowane na rzecz organizacji pozarządowych i instytucji finansowanych ze środków publicznych. Szkolenia te mają charakter edukacyjny i profilaktyczny, wspierają rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych.”
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 14 października 2025 r.)
Czy usługi mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego, świadczone w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lub 19a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w oparciu o art. 113 ust. 1 i 9 ustawy?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 14 października 2025 r.)
Usługi mediacji rodzinnych oraz coachingu rozwojowego, jeśli ich celem jest poprawa funkcjonowania emocjonalnego, komunikacji, profilaktyka zaburzeń psychicznych lub redukcja stresu, również mogą być uznane za usługi służące zachowaniu i poprawie zdrowia psychicznego. W przypadku szkoleń finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych możliwe jest zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.
Jednocześnie we wszystkich przypadkach (coaching, mediacje, szkolenia oraz prowadzona psychoterapia) spełnia Pani przesłanki do zwolnienia podmiotowego (art. 113 ust. 1 i 9), które dotyczy osób lub firm, których wartość sprzedaży nie przekroczyła 200.000 zł w poprzednim lub bieżącym roku podatkowym.
Na podstawie powyższego wnosi Pani o potwierdzenie prawa do stosowania zwolnienia z VAT w odniesieniu do:
- usług mediacji rodzinnych i coachingu rozwojowego o charakterze profilaktycznym (art. 43 ust. 1 pkt 19 lub 19a ustawy o VAT) oraz 113 ust. 1, 9 cyt. ustawy - zwolnienie podmiotowe,
- usług szkoleń finansowanych ze środków publicznych (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT) oraz 113 ust. 1, 9 cyt. ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:
–nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lub 19a ustawy o podatku od towarów i usług dla świadczonych usług mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego,
–nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług dla świadczonych usług szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego,
–prawidłowe w zakresie w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług dla świadczonych usług mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Zwolnienie określone w tym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Oznacza to, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług (usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane), wykonywanych przez zdefiniowany krąg podmiotów (podmioty lecznicze).
Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a) lekarza i lekarza dentysty,
b) pielęgniarki i położnej,
c) medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450, 620 i 637),
d) psychologa.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy:
Zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.
Należy jednak zauważyć, że ww. przepisy art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy zwalniają od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalniają zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź w ramach zawodów medycznych, ale tylko te które służą określonemu celowi.
Zauważyć zatem należy, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem – nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku. Świadczenie usług, dokonywane w ramach wykonywania zawodu medycznego, jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeśli nie odpowiada ono koncepcji opieki medycznej. Jeśli głównym celem usług medycznych nie jest ochrona, w tym zachowanie lub odtworzenie zdrowia, ale raczej udzielanie pewnych porad, nie będzie miało zastosowania zwolnienie od podatku.
Przytoczone powyżej przepisy krajowe w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) oraz lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 z 11 grudnia 2006 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
-opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;
-świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.
Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki: służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę wprost podmioty. Zwolnienie powyższe ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.
Należy mieć na uwadze, że analizowany przepis zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź w ramach zawodów medycznych, ale tylko służące określonemu celowi.
Precyzując czynności, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia należy zastosować wykładnię językową.
„Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk, to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zatem profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.
„Zachowywanie” rozumiane jest zaś jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie.
Interpretując słowo „ratowanie” należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.
Pojęcie „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Pojęcie „przywracanie zdrowia” oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.
„Poprawa” to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Z kolei termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, zgodnie z wykładnią literalną, oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.
Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.
Z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Jak również wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości UE w swym orzecznictwie: pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
Zauważyć należy, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.
W wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że pojęcia „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (…) odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d´Ambrumenil (C- 307/01, pkt 57), gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.
Należy więc uznać, że pojęcie „usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia” odpowiada określeniom używanym przez Trybunał „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Margarete Unterpertinger v Pensionsversicherungsanstalt der Arbeiter, C-212/01, pkt 40).
Należy podkreślić, że ani przepisy Dyrektywy, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia, nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko takie wynika z wyroku w sprawie C-212/01. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie Margarete Unterpertinger v Pensionsversicherungsanstalt der Arbeiter C-212/01 stwierdził, że „(…) to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi”.
Również z orzeczenia C-384/98 wynika, że preferencji podlegać mogą jedynie te usługi, które mają cel terapeutyczny bądź profilaktyczny, a nie podlegają mu takie, które mają charakter czysto ekspercki i doradczy (np. orzekanie o stanie zdrowia dla potrzeb przyznania renty, bądź dla instytucji ubezpieczeniowych dla ustalenia wysokości składki ubezpieczenia na życie).
Ponadto jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08: „Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia, jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania”. Rzecznik zauważa również, że: „działalność, którą uznano za części składowe opieki medycznej (leczenia medycznego), obejmuje: opiekę terapeutyczną jako część usługi ambulatoryjnej świadczonej przez wykwalifikowane pielęgniarki; leczenie psychoterapeutyczne świadczone przez wykwalifikowanych psychologów; prowadzenie badań lekarskich bądź pobieranie krwi lub innych próbek do badania pod kątem występowania choroby, na rzecz pracodawców lub ubezpieczycieli, albo poświadczanie zdolności medycznej do odbycia podróży, jeżeli celem tych usług zasadniczo pozostaje ochrona zdrowia zainteresowanych osób; oraz badania medyczne umożliwiające obserwację i zbadanie pacjentów, zanim zajdzie konieczność diagnozowania, rozciągnięcia opieki bądź leczenia potencjalnej choroby, zlecone przez internistów i wykonywane przez zewnętrzne laboratoria prywatne”.
Dokonując oceny przedstawionych okoliczności sprawy należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym, wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.
Z opisu sprawy wynika, że planuje Pani inne aktywności w ramach działalności gospodarczej, realizowane sporadycznie (kilka razy w roku):
1. mediacje rodzinne (zwykle na zlecenie (...), - zwykle 1-2 rocznie,
2. chciałaby Pani sporadycznie prowadzić szkolenia z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego,
3. coaching rozwojowy - czyli towarzyszenie w odkrywaniu własnych zasobów, wartości i sposobów działania osobom, które są w procesie zmiany. W coachingu osoba nie dostaje gotowych rozwiązań i nie jest to doradztwo.
Pani wątpliwości w sprawie w pierwszej kolejności dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lub 19a ustawy dla usług mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz szkoleń z zakresu profiklaktyki zdrowia psychicznego.
W pierwszej kolejności należy rozpatrzeć możliwość skorzystania przez Panią ze zwolnienia świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
W świetle przywołanej wyżej regulacji należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:
-przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym;
-przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Z opisu sprawy nie wynika, że jest Pani podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, wpisanym do rejestru podmiotów leczniczych.
W konsekwencji powyższego z uwagi na niespełnienie przesłanki podmiotowej nie będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
W tej sytuacji zbadać należy, czy dla świadczonych przez Panią usług mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego można zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.
W świetle przywołanej wyżej regulacji należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:
-przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być osobą wykonującą zawód lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa lub inny zawód medyczny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej;
-przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Oznacza to, że zwolnieniu podlega określony rodzaj usług wykonywanych w określonym celu, przez zdefiniowany krąg podmiotów. Powyższa regulacja nie zwalnia od podatku wszystkich świadczeń, ale tylko służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, jeśli wykonywane są przez osoby posiadające wymagane wykształcenie zawodowe. Jeśli nie jest spełniona choćby jedna z powyższych przesłanek, usługi podlegają opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że wykonuje Pani zawód psychoterapeuty. Posiada Pani kwalifikacje do bycia psychoterapeutą. Ukończyła Pani 4-letnie certyfikowane szkolenie psychoterapeutyczne, rekomendowane przez .... Zdała Pani egzamin uprawniający do prowadzenia terapii. Obecnie jest Pani w procesie certyfikacji.
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy odsyła do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, który jednakże nie wymienia wprost zawodów medycznych odsyłając do kolejnych uregulowań.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450 ze zm.):
Osoba wykonująca zawód medyczny oznacza osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy:
Świadczenie zdrowotne oznacza działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
Przewidziany w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy warunek, zgodnie z którym zwolnione od podatku VAT są usługi opieki medycznej wykonywane w ramach zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, tj. przez osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osoby legitymujące się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny, ma na celu zapewnienie, aby zwolnienie od podatku było stosowane wyłącznie do świadczeń opieki medycznej wykonywanych przez osoby posiadające wymagane kwalifikacje zawodowe. Dlatego nie każde świadczenie opieki medycznej objęte jest zakresem zwolnienia od podatku, zwolnienie to dotyczy tylko świadczeń o odpowiednim poziomie jakości, biorąc pod uwagę wykształcenie zawodowe osób je wykonujących.
Zasady wykonywania niektórych zawodów medycznych zostały uregulowane w odrębnych aktach prawnych, np. zawód lekarza, dentysty, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty, felczera, diagnosty laboratoryjnego. Poza wymienionymi istnieje jeszcze spora grupa innych zawodów medycznych, dla których jednak nie zostały określone zasady wykonywania w odrębnych przepisach. Należy zatem przyjąć, iż pojęcie „osoba wykonująca zawód medyczny” obejmuje osoby wykonujące zawody, których status jest określony ustawowo, jak i zawody, które nie mają na gruncie obowiązującego prawa takiego uregulowania. Pojęcie „wykonywanie zawodu medycznego” należy odnieść do osób, które fachowo, stale i w celach zarobkowych zajmują się wykonywaniem zajęcia mającego związek z medycyną i które mają odpowiednie kwalifikacje. Przez kwalifikacje należy rozumieć zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania świadczeń zdrowotnych.
Na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 917):
Psychoterapię w ramach opieki, o której mowa w ust. 1, prowadzi:
1) osoba posiadająca certyfikat psychoterapeuty, która spełnia łącznie następujące warunki:
a) posiada tytuł zawodowy lekarza lub tytuł zawodowy magistra albo spełnia warunki określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1026),
b) udokumentuje:
- ukończenie podyplomowego szkolenia w wymiarze co najmniej 1200 godzin w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia, prowadzonego metodami o udowodnionej naukowo skuteczności, w szczególności metodą terapii humanistyczno-doświadczeniowej lub integracyjnej, lub poznawczo-behawioralnej, lub psychoanalitycznej, lub psychodynamicznej, lub systemowej, obejmującego psychoterapię własną lub doświadczenie własne, superwizję psychoterapii i staże, albo
- ukończenie przed dniem 31 grudnia 2028 r. rozpoczętego przed dniem 1 stycznia 2024 r. podyplomowego szkolenia w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia, prowadzonego metodami o udowodnionej naukowo skuteczności, w szczególności metodą terapii humanistyczno-doświadczeniowej lub integracyjnej, lub poznawczo-behawioralnej, lub psychoanalitycznej, lub psychodynamicznej, lub systemowej, i odbycie - realizowanych po rozpoczęciu szkolenia - psychoterapii własnej, doświadczenia własnego, superwizji psychoterapii lub staży, które łącznie ze szkoleniem obejmują co najmniej 1200 godzin, albo
-ukończenie przed 2012 r. podyplomowego szkolenia w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia w wymiarze czasu określonym w programie tego szkolenia,
c) zdała egzamin certyfikujący przeprowadzony przez komisję zewnętrzną wobec podmiotu kształcącego, w skład której nie wchodzą przedstawiciele podmiotu kształcącego, w szczególności powołaną przez stowarzyszenia wydające certyfikaty psychoterapeuty.
Ponadto zgodnie z nomenklaturą zawartą w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2018 r. poz. 227 ze zm.), w załączniku w grupie 2299 „Specjaliści ochrony zdrowia gdzie indziej niesklasyfikowani” został wymieniony psychoterapeuta – 229905.
W świetle § 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (Dz. U. z 2019 r. poz. 1285 ze zm.):
Osoba posiadająca certyfikat psychoterapeuty oznacza osobę, która spełnia łącznie następujące warunki:
a) posiada tytuł zawodowy lekarza lub tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa, lub magistra po ukończeniu studiów na kierunku psychologii, pedagogiki, resocjalizacji, socjologii albo spełnia warunki określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. z 2019 r. poz. 1026),
b) ukończyła podyplomowe szkolenie w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia, prowadzone metodami o udowodnionej naukowo skuteczności, w szczególności metodą terapii humanistyczno-doświadczeniowej lub integracyjnej, lub poznawczo-behawioralnej, lub psychoanalitycznej, lub psychodynamicznej, lub systemowej, w wymiarze co najmniej 1200 godzin albo przed 2007 r. ukończyła podyplomowe szkolenie w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia w wymiarze czasu określonym w programie tego szkolenia,
c) posiada zaświadczenie poświadczające odbycie szkolenia wymienionego w lit. b, zakończonego egzaminem przeprowadzonym przez komisję zewnętrzną wobec podmiotu kształcącego, w skład której nie wchodzą przedstawiciele podmiotu kształcącego, w szczególności powołaną przez stowarzyszenia wydające certyfikaty psychoterapeuty, zwane dalej, certyfikatem psychoterapeuty”.
Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień:
Osoba ubiegająca się o otrzymanie certyfikatu psychoterapeuty oznacza osobę, która spełnia łącznie następujące warunki:
a) posiada tytuł zawodowy lekarza lub tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa, lub magistra po ukończeniu studiów na kierunku psychologii, pedagogiki, resocjalizacji, socjologii albo spełnia warunki określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów,
b) posiada status osoby uczestniczącej co najmniej dwa lata w podyplomowym szkoleniu w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia, prowadzonym metodami o udowodnionej naukowo skuteczności, w szczególności metodą terapii humanistyczno-doświadczeniowej lub integracyjnej, lub poznawczo-behawioralnej, lub psychoanalitycznej, lub psychodynamicznej, lub systemowej, w wymiarze co najmniej 1200 godzin albo przed 2007 r. ukończyła podyplomowe szkolenie w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia w wymiarze czasu określonym w programie tego szkolenia,
c) posiada zaświadczenie wydane przez podmiot prowadzący kształcenie oraz pracująca pod nadzorem osoby posiadającej certyfikat psychoterapeuty.
Jednocześnie z załącznika nr 6 do ww. rozporządzenia, stanowiącego wykaz świadczeń gwarantowanych realizowanych w warunkach ambulatoryjnych psychiatrycznych i leczenia środowiskowego (domowego) oraz warunki realizacji tych świadczeń, wynika, że określone świadczenia w zakresie psychoterapii (np. sesja psychoterapii indywidualnej, sesja psychoterapii rodzinnej, sesja psychoterapii grupowej, sesja wsparcia psychospołecznego) mogą być wykonywane przez osoby ubiegające się o otrzymanie certyfikatu psychoterapeuty.
Zatem, pomimo, że zawód „psychoterapeuty” nie został objęty unormowaniem odrębnych aktów prawnych, to jednak został uwzględniony w aktualnie obowiązujących przepisach, a tym samym osoba posiadająca wykształcenie w zakresie psychoterapii, jest osobą uprawnioną do wykonywania określonych świadczeń zdrowotnych oraz osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w dziedzinie medycyny.
Ponadto, jak zostało wskazane powyżej, przepisy ww. rozporządzenia do realizacji określonych świadczeń w zakresie psychoterapii dopuszczają także osobę, o której mowa powyżej w § 2 pkt 8 pkt a ww. rozporządzenia, posiadającą status osoby uczestniczącej co najmniej dwa lata w podyplomowym szkoleniu, o którym mowa w § 2 pkt 8 pkt b ww. rozporządzenia oraz legitymującą się zaświadczeniem wydanym przez podmiot prowadzący kształcenie oraz pracującą pod nadzorem osoby posiadającej certyfikat psychoterapeuty, zwaną dalej „osobą ubiegającą się o otrzymanie certyfikatu psychoterapeuty”.
Mając powyższe na względzie należy podkreślić, że w zakresie usług świadczonych przez:
-osoby, które nie posiadają tytułu magistra psychologii, ale posiadają tytuł magistra innego kierunku studiów (np. pedagogiki) i ukończyły kurs psychoterapii (posiadają certyfikat psychoterapeuty),
-osoby, które nie posiadają tytułu magistra psychologii, ale posiadają tytuł magistra innego kierunku studiów (np. pedagogiki), są w trakcie kursu psychoterapii (nie posiadają jeszcze certyfikatu psychoterapeuty) i podlegają regularnej superwizji psychoterapii,
które posiadają uprawnienia do świadczenia usług w ramach zawodów medycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, zostanie spełniona przesłanka podmiotowa do zwolnienia od podatku wynikająca z treści art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy.
W przypadku usług, które planuje Pani świadczyć tj. usług mediacji rodzinnych oraz szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego nie będzie spełniała Pani jednak przesłanki podmiotowej zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy. Z opisu sprawy wynika bowiem, że usługi mediacji rodzinnych, które będą realizowane na zlecenie (...), będzie Pani wykonywała jako mediator (...), który nie jest zawodem medycznym. Wskazała Pani również wprost, że świadczone przez Panią usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego nie będą wykonywane przez Panią jako osobę wykonującą zawód medyczny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Jedynie w przypadku usług coachingu rozwojowego, w przypadku gdy będzie Pani świadczyła te usługi w ramach wykonywania zawodu psychoterapeuty, będzie Pani spełniała przesłankę podmiotową zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy.
Jak już wskazano wyżej warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy jest spełnienie także przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
W zakresie mediacji rodzinnych wskazała Pani, że celem mediacji jest osiągnięcie porozumienia między stronami w konflikcie w sposób dobrowolny, bezstronny i poufny, przy wsparciu neutralnego mediatora. Mediacja nie ma na celu rozstrzygania sporu (jak w sądzie), lecz pomoc stronom w zrozumieniu swoich potrzeb, interesów i emocji oraz we wspólnym wypracowaniu rozwiązania, które będzie dla nich satysfakcjonujące i wykonalne.
Można wyróżnić kilka bardziej szczegółowych celów mediacji:
˗odbudowa komunikacji - stworzenie przestrzeni, w której strony mogą bezpiecznie i konstruktywnie rozmawiać, bez wzajemnych oskarżeń i eskalacji konfliktu,
˗zrozumienie potrzeb i motywacji - mediacja pozwala zobaczyć, co tak naprawdę stoi za stanowiskiem drugiej strony (np. lęk, potrzeba uznania, poczucie niesprawiedliwości),
˗wspólne poszukiwanie rozwiązań - mediator pomaga stronom odkrywać możliwe opcje i wypracować takie porozumienie, które odpowiada na potrzeby obu stron,
˗zapobieganie eskalacji lub powtórnym konfliktom - strony uczą się sposobów komunikacji i rozwiązywania sporów, które mogą wykorzystać w przyszłości,
˗zmniejszenie kosztów emocjonalnych i finansowych - mediacja jest szybsza, tańsza i mniej obciążająca psychicznie niż postępowanie sądowe.
Z kolei celem coachingu rozwojowego jest świadome, autentyczne i odpowiedzialne kształtowanie siebie. To proces, który nie daje gotowych recept, ale poprzez zadawane jej pytania osoba uczy się jak samodzielnie je tworzyć. Celem coachingu rozwojowego jest wsparcie osoby w świadomym rozwoju osobistym i zawodowym - w taki sposób, aby mogła lepiej wykorzystywać swój potencjał, zwiększać samoświadomość i działać w zgodzie ze swoimi wartościami oraz celami.
Nie chodzi o „naprawianie” człowieka, lecz o pomoc w odkrywaniu i wzmacnianiu jego zasobów oraz przekraczaniu wewnętrznych ograniczeń. Coach nie daje gotowych rad - raczej zadaje pytania, które pomagają klientowi zobaczyć siebie i swoje wybory z nowej perspektywy.
W ramach planowanej aktywności będzie realizowany coaching dla wolontariuszy, w ramach projektu finansowanego ze środków publicznych - programów rządowych.
Natomiast celem świadczonych przez Panią usług szkoleniowych z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego oraz rozwoju osobistego jest działanie profilaktyczne, zwiększenie świadomości w zakresie zdrowia psychicznego, wspieranie rozwoju umiejętności regulacji emocji, konstruktywnego radzenia sobie z trudnościami, budowania odporności psychicznej oraz pogłębiania samoświadomości w obszarze problemów psychicznych.
Po dokonaniu analizy przedstawionego opisu sprawy oraz obowiązujących w tym zakresie regulacji należy wskazać, że celem świadczonych przez Panią ww. usług nie będzie zapobieganie chorobom lub ich diagnozowanie i leczenie lub przywracanie zdrowia. Świadczone przez Panią ww. usługi nie będą miały celu terapeutycznego.
Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że usługi, które planuje Pani świadczyć tj. usługi mediacji rodzinnych, coachingu zawodowego oraz usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego i rozwoju osobistego nie będą stanowiły usług w zakresie opieki medycznej mających na celu profilaktykę, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawę zdrowia.
Tym samym w przedmiotowej sprawie dla usług mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz usług szkoleniowych z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego oraz rozwoju osobistego, nie zostanie spełniona przesłanka przedmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.
W konsekwencji dla usług, które planuje Pani realizować tj. mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz usług szkoleniowych z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego oraz rozwoju osobistego nie będzie miało zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy. Usługi mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego oraz rozwoju osobistego nie będą objęte również zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy bowiem usług tych nie będzie Pani nabywała w swoim imieniu ale na rzecz osoby trzeciej (z opisu sprawy wynika, że będzie Pani świadczyła ww. usługi osobiście).
Tym samym, Pani stanowisko w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz usług szkoleniowych z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego i rozwoju osobistego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lub 19a ustawy o VAT, jest nieprawidłowe.
Dalsze Pani wątpliwości w sprawie dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy dla usług szkoleniowych z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego oraz rozwoju osobistego.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych
– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem:
Zwalnia się od podatku:
13)usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
14)usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi § 3 ust. 8 rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Definicja zawarta w art. 44 rozporządzenia 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1 ze zm.) określa, że:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, że pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmującą towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Z opisu sprawy wynika, że w przyszłości planuje Pani rozszerzenie działalności m.in. o usługi szkoleń psychoedukacyjnych. Szkolenia psychoedukacyjne - planowane w przyszłości, z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego, będą realizowane na rzecz organizacji pozarządowych i instytucji finansowanych ze środków publicznych. Szkolenia te mają charakter edukacyjny i profilaktyczny, wspierają rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych.
Dokonując oceny, czy ww. usługi – szkolenia psychoedukacyjne – będą objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt. 26.
Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty. Usługi obejmujące szkolenia z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego nie są usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego nie będą stanowiły usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem, biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że analizowane usługi obejmujące szkolenia z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie są spełnione przesłanki wynikające z powołanego przepisu.
W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych.
Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego, które planuje Pani świadczyć nie będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż – jak Pani jednoznacznie wskazała – nie będzie ich Pani świadczyła w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących.
Tym samym nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do zwolnienia od podatku VAT usług będących przedmiotem wniosku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Zatem usługi szkoleniowe z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego, które planuje Pani realizować nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
W konsekwencji, Pani stanowisko w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług szkoleń finansowanych ze środków publicznych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, jest nieprawidłowe.
Dalsze Pani wątpliwości w sprawie dotyczą możliwości zastosowania dla świadczonych przez Panią usług mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Na mocy art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy, stanowi, że:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu,
3) (uchylony).
Z opisu sprawy wynika, że od … br. prowadzi Pani działalność gospodarczą. Główna Pani aktywność zakłada prowadzenie psychoterapii. Planuje Pani również inne aktywności w ramach działalności gospodarczej, realizowane sporadycznie (kilka razy w roku):
1. mediacje rodzinne,
2. chciałaby Pani sporadycznie prowadzić szkolenia z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego,
3. coaching rozwojowy - czyli towarzyszenie w odkrywaniu własnych zasobów, wartości i sposobów działania osobom, które są w procesie zmiany.
W ramach prowadzonej działalności, w żadnej z wymienionych wyżej dziedzin, nie będzie Pani realizować usług prawniczych i doradztwa.
Przewidywana przez Panią wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2025 r. nie przekroczy kwoty 200 000 zł (bez podatku).
Nie będzie Pani dostarczała towarów i usług ujętych w art. 113 ust. 13 ww. ustawy.
Wcześniej nie korzystała Pani ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Nie utraciła Pani prawa do ww. zwolnienia i nie zrezygnowała Pani z tego zwolnienia.
Zatem, biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że limit uprawniający do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, nie zostanie przez Panią w 2025 r. przekroczony.
Jednocześnie jak wyżej stwierdzono, usługi, które planuje Pani świadczyć, polegające na mediacjach rodzinnych, szkoleniach z obszaru profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego i rozwoju osobistego oraz coachingu rozwojowym nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19, 19a oraz pkt 29 ustawy i samym wartość sprzedaży tych usług powinna Pani wliczać do limitu 200 000 zł, zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy.
W konsekwencji, stwierdzić należy, że świadcząc usługi mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy, aż do momentu gdy wartość sprzedaży z tytułu świadczenia ww. usług nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności w roku 2025 kwoty 200 000 zł.
Zaznaczyć jednakże należy, że jeżeli wartość sprzedaży z tytułu świadczenia usług mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego, przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej 200 000 zł w roku podatkowym 2025, bądź w późniejszych latach kwoty wynikającej z art. 113 ust. 1 ustawy, zwolnienie – o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy – utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy, utraci Pani prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy.
Tym samym, Pani stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1, 9 ustawy dla usług mediacji rodzinnych, coachingu rozwojowego oraz usług szkoleń w zakresie profilaktyki zdrowotnej, zdrowia psychicznego oraz rozwoju osobistego, oceniane całościowo należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności interpretacja nie rozstrzyga zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Panią usług psychoterapii, bowiem nie zadała Pani pytania w tym zakresie.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
