Jak wynika z treści zapytania Powiatowy Urząd Pracy na wniosek bezrobotnego może przyznać jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej i ... - Interpretacja - PB I -/4150/IN-66/05/MK

Shutterstock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.05.2005, sygn. PB I -/4150/IN-66/05/MK, Izba Skarbowa w Łodzi

Temat interpretacji

Jak wynika z treści zapytania Powiatowy Urząd Pracy na wniosek bezrobotnego może przyznać jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa. Środki te bezrobotny ma obowiązek wykorzystać zgodnie z przeznaczeniem przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Jeśli bezrobotny nie naruszy zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy umowy i przyznane środki wydatkuje zgodnie z ich przeznaczeniem, nie będą one wówczas podlegały zwrotowi.
Zdaniem Powiatowego Urzędu Pracy przyznane bezrobotnym środki na podjęcie działalności gospodarczej stanowią dochód, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dochód objęty tzw. zwolnieniem przedmiotowym.
Organ podatkowy pierwszej instancji nie podzielił poglądu wyrażonego we wniosku Strony.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdza, co następuje:
Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia z urzędu postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów. Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z dyspozycji z art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Mając na uwadze cytowane wyżej regulacje Naczelnik Urzędu Skarbowego w uzasadnieniu postanowienia stwierdził, iż w myśl powołanych przepisów omawiane świadczenie przyznane bezrobotnemu stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże Minister Finansów, działając w oparciu o zapis art. 22 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, rozporządzeniem z dnia 25 kwietnia 2005 r. zaniechał poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b i c rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy, stanowiących pomoc de minimis w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r.Zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r.

Izba Skarbowa w Łodzi