Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 21 ust. 1 p... - Interpretacja - US XV/415/39/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.12.2005, sygn. US XV/415/39/05, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, po rozpatrzeniu wniosku wnioskodawcy - Samorządowe Kolegium Odwoławcze w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe.

Pismem z dnia 14.11.2005 r. (data wpływu do tut. organu 16.11.2005 r.) wnioskodawca - Samorządowe Kolegium Odwoławcze zwrócił się z prośbą o interpretację przepisów podatkowych dotyczących opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego i czy w związku z tym Samorządowe Kolegium jako płatnik ma obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od tych wynagrodzeń. W swoim wniosku podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Samorządowe Kolegium Odwoławcze zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12.10.1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 ze zm.) wypłaca członkom pozaetatowym wynagrodzenia za udział w posiedzeniach i zwrot kosztów podróży. Wnioskodawca stoi na stanowisku iż przedmiotowe świadczenia nie podlegają opodatkowaniu na podst. art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł. W związku z tym płatnik nie ma obowiązku pobierania podatku od ww. wypłat. Dodatkowo w zapytaniu wskazano, iż takie stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10.05.2005 r., sygn. akt FSK 2536/04.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu uznaje stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę za prawidłowe:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z kolei w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono, iż jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu jest działalność wykonywana osobiście. Natomiast zgodnie z treścią art. 13 pkt 5 powołanej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek. Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł.

Powołane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Stąd też przy wykładni omawianego przepisu, tj. art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, należy posiłkować się poglądami wypracowanymi w orzecznictwie. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku (na który również powołuje się wnioskodawca) z dnia 10.05.2005 r. stwierdził, iż o tym czy dane świadczenie jest dietą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decyduje istota tego świadczenia a nie jego nazwa. W konkluzji wyroku stwierdza się, iż wynagrodzenia pozaetatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych, wypłacane na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12.10.1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych, są wolne od podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, przysługujące na podstawie art. 15 ust. 4 cyt. ustawy z dnia 12.10.1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych wynagrodzenia za udział w posiedzeniach i zwrot kosztów podróży pozaetatowych członków kolegium odwoławczego są przychodem z działalności wykonywanej osobiście korzystającym ze zwolnienia na podstawie cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł). Zatem płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy do wysokości wskazanej kwoty.

Urząd Skarbowy w Przemyślu