
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z zaniechania poboru podatku dochodowego z tytułu umorzenia kredytu hipotecznego na zakup domu jednorodzinnego jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
18 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 9 września 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowana będąca stroną postępowania:
(...)
2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
(…).
Opis zdarzenia przyszłego
Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia z opodatkowania PIT świadczeń otrzymanych w ramach ugody z Bankiem, dotyczącej kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe.
Wnioskodawca zawarł z Bankiem 9 lutego 2006 r. umowę kredytu hipotecznego przeznaczonego na zakup domu jednorodzinnego - celem mieszkaniowym. Kredyt został zaciągnięty wyłącznie w związku z realizacją potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy. Wnioskodawca planuje zawrzeć z Bankiem jednorazową ugodę, której skutkiem będzie jeszcze w 2025 r.:
1)umorzenie całości pozostałego do spłaty zadłużenia wynikającego z ww. umowy kredytu hipotecznego,
2)wypłata dodatkowych środków pieniężnych przez Bank na rzecz Wnioskodawcy.
Ugoda ma charakter jednorazowy i nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą ani inną formą zarobkowania. Wnioskodawca nie uzyskiwał innych przychodów z tytułu „innych źródeł”, w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, które mogłyby kolidować z zastosowaniem przepisów dotyczących zwolnienia lub zaniechania poboru podatku.
Opis wniosku
W dniu 9 lutego 2006 r. Wnioskodawcy zawarli umowę kredytu budowlanego o nr …. w walucie wymienialnej (CHF) na realizację inwestycji mieszkaniowej, tj. zakup nieruchomości mieszkalnej położonej w … przy ulicy …….. Kredyt był zabezpieczony hipotecznie na tej nieruchomości. Kwota wypłaconego kapitału wynosiła 553 412,74 zł. Na dzień 12 lutego 2025 r. Wnioskodawcy dokonali wpłat na poczet kapitału w wysokości 135 914,02 CHF oraz na poczet odsetek w wysokości 44 864,98 CHF.
Bank w ramach proponowanej ugody przedstawił następujące warunki:
1)umorzenie aktualnej kwoty zadłużenia w wysokości 105 129,21 CHF (stan na dzień 13 grudnia 2024 r.), co w przeliczeniu na PLN wynosi 483 058,21 zł;
2)wypłata dodatkowych środków na rzecz Wnioskodawców w wysokości 159 000 zł.
Nieruchomość, na którą zaciągnięto kredyt, stanowi współwłasność Wnioskodawców w udziałach po 1/2 każdy. Kredyt został zaciągnięty wyłącznie na cele mieszkaniowe, a nieruchomość nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej ani do celów innych niż mieszkaniowe. Bank wskazał, że w związku z wypłatą dodatkowych środków w wysokości 159 000 zł wystawi formularz PIT-11, traktując tę kwotę jako przychód podlegający opodatkowaniu.
Zgodnie z umową kredytową nr ………….. z dnia 9 lutego 2006 r., kredyt we frankach szwajcarskich został zaciągnięty na realizację inwestycji mieszkaniowej, tj. zakup nieruchomości mieszkalnej położonej w miejscowości ………. przy ulicy ..……. pod nr ……… Wnioskodawcy są współwłaścicielami nieruchomości, na nabycie której został zaciągnięty kredyt hipoteczny, w udziałach po 1/2 każdy. Wnioskodawcy (Zainteresowana będąca stroną postępowania i Zainteresowany niebędący stroną postępowania) są jedynymi kredytobiorcami wskazanego kredytu. Kredyt został zaciągnięty na zaspokojenie celów mieszkaniowych, tj. zakup nieruchomości mieszkalnej. Wnioskodawcy złożyli w Banku stosowne oświadczenie potwierdzające, że kredyt jest przeznaczony na cele mieszkaniowe. Kredyt hipoteczny został udzielony przez Bank, którego działalność podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego, uprawniony do udzielania kredytów na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe. Zabezpieczenie hipoteczne ustanowiono na nieruchomości mieszkalnej położonej w …. przy ulicy …., pod nr … i będącej współwłasnością Wnioskodawców.
Na pytanie Organu: „Kiedy i pomiędzy jakimi stronami została/zostanie zawarta ugoda? Na czym polegała/będzie polegała ugoda?”, Wnioskodawcy wskazali: „Ugoda nie została jeszcze zawarta. Jej zawarcie pomiędzy Wnioskodawcami a bankiem, a Bankiem, który udzielił kredytu, jest uzależnione od wyniku niniejszej interpretacji indywidualnej, tj. od potwierdzenia czy przychody z tytułu przewalutowania i umorzenia całości zadłużenia w wysokości 105 129,21 CHF (483 058,21 zł według stanu na dzień 13 grudnia 2024 r.) oraz wypłaty dodatkowych środków w wysokości 159 000 zł podlegają zaniechaniu poboru podatku dochodowego od osób fizycznych. W przypadku uznania, że Wnioskodawcy byliby obowiązani do zapłaty podatku dochodowego od tych kwot, Wnioskodawcy nie wyrażą zgody na warunki ugody. Ugoda, jeśli zostanie zawarta, będzie polegała na: (1) przewalutowaniu pozostałego zadłużenia z CHF na PLN, (2) umorzeniu całości przewalutowanego zadłużenia, oraz (3) wypłacie dodatkowych środków na rzecz Wnioskodawców w wysokości 159 000 zł.”
Na skutek porozumienia z Bankiem, jeśli ugoda zostanie zawarta, zostanie dokonane przewalutowanie pozostałego zadłużenia z CHF na PLN oraz umorzenie całości przewalutowanego zadłużenia w wysokości 105 129,21 CHF (483 058,21 zł według stanu na dzień 13 grudnia 2024 r.). Na skutek ugody, jeśli zostanie zawarta, dojdzie do przewalutowania kredytu oraz umorzenia całości przewalutowanego zadłużenia. Przewalutowanie będzie polegało na przeliczeniu kapitału pozostałego do spłaty z CHF na PLN według kursu ustalonego w ugodzie, co stanowi zmianę sposobu wykonania zobowiązania. Następnie całość przewalutowanego zadłużenia zostanie umorzona. Przewalutowanie i umorzenie kredytu, jeśli ugoda zostanie zawarta, zostaną dokonane na podstawie ugody cywilnoprawnej pomiędzy Wnioskodawcami a Bankiem, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego (art. 506 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 3531 Kodeksu cywilnego).
Ugoda, jeśli zostanie zawarta, będzie zawierała następujące ustalenia:
1)przewalutowanie pozostałego zadłużenia z CHF na PLN według kursu ustalonego w ugodzie,
2)umorzenie całości przewalutowanego zadłużenia w wysokości 105 129,21 CHF (483 058,21 zł według stanu na dzień 13 grudnia 2024 r.),
3)wypłata dodatkowych środków na rzecz Wnioskodawców w wysokości 159 000 zł. Ugoda nie przewiduje spłaty pozostałej należności, ponieważ całość zadłużenia zostanie umorzona.
Wysokość kwoty objętej przewalutowaniem i umorzeniem wynosi 105 129,21 CHF, co w przeliczeniu na PLN stanowi 483 058,21 zł (stan na dzień 13 grudnia 2024 r.). Ugoda dotyczy przewalutowania i umorzenia wierzytelności w wysokości 105 129,21 CHF (483 058,21 zł), która obejmuje pozostałą kwotę kapitału kredytu. Kwota ta nie obejmuje odsetek skapitalizowanych, odsetek karnych ani opłat związanych z zawarciem umowy kredytu. Wnioskodawcy nie mają informacji, aby w skład kwoty umorzenia wchodziły odsetki karne, a w umowie kredytu nie określono zasad naliczania takich odsetek, ponieważ nie były one stosowane.
Przewalutowanie i umorzenie kwoty kredytu hipotecznego, jeśli ugoda zostanie zawarta, będzie dotyczyło wszystkich współkredytobiorców, tj. Zainteresowanej będącej stroną postępowania i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania i skutkowało będzie wygaśnięciem zobowiązania wobec Banku w całości po stronie każdego ze współkredytobiorców odpowiadających solidarnie za dług. Wnioskodawcy nie korzystali w przeszłości z umorzenia wierzytelności z tytułu innego kredytu zabezpieczonego hipotecznie, zaciągniętego na własne cele mieszkaniowe, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2023 r.
Na pytanie Organu: „W odniesieniu do wskazanej we wniosku „wypłaty dodatkowych środków” proszę wskazać: Czy ww. kwota została już Państwu wypłacona przez bank, a jeżeli tak, to kiedy?”, Wnioskodawcy wskazali, że wypłata jest planowana w ramach zawarcia ugody, którego termin jest uzależniony od wyniku niniejszej interpretacji indywidualnej.
Kwota dodatkowa nie stanowi świadczenia z tytułu zastosowania ujemnego oprocentowania. Kwota 159 000 zł stanowi zwrot nadpłaconego przez Kredytobiorców kapitału i odsetek.
Na pytanie Organu: „Czy ww. kwota stanowi przysporzenie ponad kwoty uiszczane przez Państwa tytułem spłaty kredytu hipotecznego?”, Wnioskodawcy odpowiedzieli: „NIE, kwota 159 000 zł stanowi zwrot nadpłaconego przez Kredytobiorców kapitału i odsetek.”
Na pytanie Organu: „Czy z ugody wynika/będzie wynikać, że ww. kwota jest zwrotem na Państwa rzecz środków pieniężnych, które wcześniej, na mocy umowy finansowania kredytu hipotecznego walutowego, przekazali Państwo na rzecz banku w ramach spłaty rat kapitałowo-odsetkowych od otrzymanego finansowania? Jeśli niejaki ma status?”, Wnioskodawcy wskazali: „Tak, natomiast z treści ugody wynika, że kwota 159 000 zł nie jest zwrotem środków pieniężnych przekazanych wcześniej przez Wnioskodawców na rzecz banku w ramach spłaty rat kapitałowo-odsetkowych. Kwota ta ma status bonusu/dodatkowego wynagrodzenia w ramach zadośćuczynienia wypłaconego przez bank w związku z ugodą.”
Kwota 159 000 zł została ustalona w ramach negocjacji ugodowych z Bankiem, stanowiąca nadpłatę dokonaną przez Kredytobiorców w ramach spłacanych rat kapitałowo-odsetkowych.
Na pytanie Organu: „Czy ugoda z Bankiem wyodrębnia ww. kwotę jako odrębne świadczenie banku na Państwa rzecz (czyli świadczenie inne niż zwrot nadpłaconego kredytu, tj. kapitału)?”, Wnioskodawcy wskazali: „Tak, ugoda z bankiem wyodrębnia kwotę 159 000 zł jako odrębne świadczenie banku na rzecz Wnioskodawców, tj. jako bonus/dodatkowe wynagrodzenie w ramach zadośćuczynienia, a nie jako zwrot nadpłaconego kredytu, który zdaniem Wnioskodawców nastąpił.”
Uzupełnienie wniosku
Kwota 159 000 zł w opinii Banku nie stanowi bezpośrednio zwrotu części nadpłaconego kapitału i odsetek uiszczonych w ramach rat kredytu hipotecznego. Jest to kwota traktowana przez Bank jako bonus/dodatkowe wynagrodzenie w ramach zadośćuczynienia.
W rzeczywistości jest to kwota, którą Wnioskodawcy wpłacili do Banku w ramach dokonywanych spłat rat kapitałowo-odsetkowych, a wykraczająca ponad otrzymany kapitał. Do dnia 31 stycznia 2025 r. Wnioskodawcy wpłacili do Banku 149 670,88 zł i 127 645,76 CHF (w przeliczeniu po kursie z dnia 4 września 2025 r., tj. 4,54 daje kwotę 579 511,75 zł). Tym samym, łącza kwota dokonanych wpłat wynosi 729 182,63 zł. Udostępniony został Wnioskodawcom kapitał w kwocie 553 412,74 zł. Zatem nadpłata nad kapitałem wynosi 175 769,89 zł. W związku z powyższym, kwota zwracana przez Bank, znajduje pełne pokrycie w kwocie dokonanej przez Wnioskodawców nadpłaty.
Wnioskodawcy na pytanie czy kwota 159 000 zł, którą otrzymają od Banku, mieści się w kwocie wpłacanej przez Nich podczas spłaty kredytu, wskazali, że tak. Zgodnie z powyższym, znajduje ona pokrycie w kwocie nadpłaconej nad kapitałem.
Na pytanie Organu: „Dlaczego Bank wypłaci kwotę 159 000 zł - jakim tytułem ją wypłaci, z czego wynika ta wypłata, jaki ma charakter? W szczególności, czy jest to (proszę o jednoznaczne wskazanie): zwrot środków, które zostały wpłacone do Banku tytułem spłaty kapitału, odsetek (rat kredytowo-odsetkowych) i innych opłat związanych z kredytem, a które w wyniku ponownego przeliczenia zobowiązań kredytowych według kursów waluty przyjętych w ugodzie, zostały uznane za nadpłatę kredytu nienależną Bankowi albo zwrot środków wpłaconych wcześniej do Banku, które zostały w ugodzie uznane za nienależne Bankowi?, Wnioskodawcy wskazali: „W opinii Banku kwota ta ma status bonusu/dodatkowego wynagrodzenia w ramach zadośćuczynienia wypłaconego przez Bank w związku z ugodą, ustalona w ramach negocjacji ugodowych z Bankiem za stosowanie niedozwolonych klauzul walutowych w umowie kredytu. Bank wyodrębnia tę kwotę jako odrębne świadczenie, a nie jako zwrot nadpłaconego kapitału. Natomiast, odwołując się do powyższych treści kwota mieści się w ramach dokonanej nadpłaty w związku z uiszczanymi ratami kapitałowo-odsetkowymi.”
Na pytanie czy zwrot środków pieniężnych: to odszkodowanie ze strony Banku (jeśli tak, za jakie szkody), to wynagrodzenie za zaniechanie dochodzenia przez Wnioskodawców roszczeń wobec Banku na drodze sądowej lub odstąpienie od takich roszczeń, to zadośćuczynienie ze strony Banku na rzecz Wnioskodawców (jeśli tak, z tytułu jakich krzywd), to świadczenie z tytułu kredytu mieszkaniowego związanym z powstaniem przychodu z tytułu zastosowania ujemnego oprocentowania?, Wnioskodawcy wskazali, że kwota ta w ugodzie ma status bonusu/dodatkowego wynagrodzenia w ramach zadośćuczynienia wypłaconego przez Bank w związku z ugodą, za stosowanie niedozwolonych klauzul walutowych w umowie kredytu. Jednakże nie zmienia to faktu, że mieści się w ramach dokonanej nadpłaty w związku z uiszczanymi ratami kapitałowo-odsetkowymi.
Dodatkowe informacje dotyczące sprawy
W uzupełnieniu pytań z wezwania z dnia 22 kwietnia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.251.2025.1.EC, Wnioskodawcy potwierdzają następujące fakty, które pozostają niezmienione:
·Cel kredytu: Kredyt budowlany nr ….w CHF został zaciągnięty 9 lutego 2006 r. na realizację inwestycji mieszkaniowej, tj. zakup nieruchomości mieszkalnej położonej w ……… przy ul. ………………..
·Właściciele/Współwłaściciele: Wnioskodawcy są współwłaścicielami nieruchomości, w udziałach po 1/2 każdy.
·Kredytobiorcy: Wnioskodawcy są kredytobiorcami.
·Cel mieszkaniowy: Kredyt został zaciągnięty na zaspokojenie celów mieszkaniowych, co Wnioskodawcy potwierdzili stosownym oświadczeniem w Banku.
·Bank: Kredyt został udzielony przez Bank podlegający nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.
·Zabezpieczenie hipoteczne: Zabezpieczenie ustanowiono na nieruchomości mieszkalnej w …………… przy ul. …………..
·Ugoda: Ugoda nie została jeszcze zawarta. Jej zawarcie jest uzależnione od wyniku interpretacji. Ugoda będzie polegała na przewalutowaniu pozostałego zadłużenia z CHF na PLN, umorzeniu całości przewalutowanego zadłużenia (105 129,21 CHF, czyli 483 058,21 zł na dzień 13 grudnia 2024 r.) oraz wypłacie dodatkowych środków (159 000 zł).
·Podstawa prawna przewalutowania/umorzenia: Ugoda cywilnoprawna zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego (art. 506 KC w zw. z art. 3531 KC).
·Skład kwoty umorzenia: Kwota umorzenia obejmuje pozostałą kwotę kapitału kredytu i nie obejmuje odsetek skapitalizowanych, karnych ani opłat.
·Umorzenie dla wszystkich współkredytobiorców: Przewalutowanie i umorzenie będą dotyczyły wszystkich współkredytobiorców i skutkowały wygaśnięciem zobowiązania w całości.
·Brak wcześniejszych ulg: Wnioskodawcy nie korzystali w przeszłości z umorzenia wierzytelności z tytułu innego kredytu mieszkaniowego, o którym mowa w ww. Rozporządzeniu Ministra Finansów.
·Mediacje: Planowane są mediacje przed Sądem …. przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Koszty mediacji pokryje Bank. Postępowanie mediacyjne jest poufne, a po podpisaniu ugody zostanie złożony wniosek o jej zatwierdzenie do Sądu powszechnego.
Pytanie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy jednorazowe świadczenia uzyskane przez Wnioskodawców w ramach ugody z Bankiem dotyczącej umowy kredytu hipotecznego zaciągniętego wyłącznie na cele mieszkaniowe, tj.:
-umorzenie całości zadłużenia oraz
-wypłata dodatkowych środków w kwocie 159 000 zł,
podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w świetle art. 9 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz/lub podlegają zaniechaniu poboru podatku zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2023 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 2762 z późn. zm.)?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na Państwa pytanie w części dotyczącej umorzenia całości zadłużenia w ramach ugody z Bankiem. Natomiast, w części dotyczącej wypłaty dodatkowych środków w ramach ugody z Bankiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)
W ocenie Wnioskodawców, jednorazowe świadczenia w postaci umorzenia całości zadłużenia kredytowego oraz wypłaty dodatkowych środków w ramach ugody z Bankiem, dotyczącej kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, lub też powinien mieć do nich zastosowanie reżim zaniechania poboru podatku.
Uzasadnienie stanowiska
1.Zastosowanie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2023 r.:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2023 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2762 z późn. zm.), przewiduje zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym.
Wnioskodawcy uważają, że świadczenia wynikające z planowanej ugody, spełniają warunki określone w tym rozporządzeniu, ponieważ dotyczą kredytu hipotecznego zaciągniętego na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej przed 15 stycznia 2015 r. i jest on zabezpieczony hipotecznie. Umorzenie całości zadłużenia, które obejmuje pozostałą kwotę kapitału kredytu, powinno korzystać z tego zaniechania poboru podatku.
2.Charakter kwoty dodatkowej w świetle art. 9 ust. 11, art. 20 ust. 1 ustawy o PIT:
W odniesieniu do kwoty dodatkowych środków w wysokości 159 000 zł, traktowanej przez Bank jako przychód podlegający opodatkowaniu, a przez Wnioskodawców jako bonus/zadośćuczynienie za niedozwolone klauzule walutowe, Wnioskodawcy wnoszą o indywidualną ocenę jej statusu podatkowego. Wnioskodawcy chcieliby uzyskać interpretację, czy taki rodzaj świadczenia może być w całości lub w części wyłączony z opodatkowania, np. jako odszkodowanie lub zadośćuczynienie, które nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu zgodnie z ogólnymi zasadami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 9 ust. 1 i art. 20 ust. 1).
Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że całość świadczeń wynikających z planowanej ugody z Bankiem, tj. umorzenie całości zadłużenia kredytowego oraz wypłata dodatkowych środków, powinna być traktowana w sposób korzystny podatkowo, w oparciu o wskazane powyżej przepisy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Reguły dotyczące opodatkowania
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Powołany przepis wyraża tzw. zasadę powszechności opodatkowania. Regułą jest, że każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną podlega opodatkowaniu, wyjątkiem zaś jest sytuacja, gdy dochód opodatkowaniu nie podlega. Wyjątki od omawianej zasady dotyczą:
- dochodów, które zostały wprost wymienione przez ustawodawcę w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako zwolnione z podatku oraz
- dochodów, od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanego na podstawie art. 22 ustawy Ordynacja podatkowa (rozporządzenie takie może być wydane w przypadkach uzasadnionych interesem publicznym lub ważnym interesem podatników).
W myśl art. 9 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g, art. 30j-30p oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.
Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z przedstawionych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega – co do zasady – każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną. Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania. Pojęciem pierwotnym dla dochodu jest więc pojęcie przychodu. Ten z kolei definiowany jest przez ustawodawcę, czemu dał wyraz w art. 11 ust. 1, jako otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Niemniej jednak z definicji tej wywieść można również, że za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które są określonym przyrostem majątkowym (zarówno zwiększającym aktywa, jak i zmniejszającym pasywa) o charakterze definitywnym, niemające charakteru zwrotnego.
O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych można więc mówić, w każdej sytuacji, gdy podatnik – czy to na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze czy też innych nieodpłatnych świadczeń), czy też gdy na skutek określonego zdarzenia powodującego zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów – uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.
Wskazać również należy, że dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Źródła przychodów
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są inne źródła.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Na mocy art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Wskazali Państwo m.in., że na podstawie ugody (jeżeli zostanie ona zawarta) pozostałe do spłaty zadłużenie zostanie przewalutowane z CHF na PLN, według kursu ustalonego w ugodzie.
Umorzenie wierzytelności
Należy w tym miejscu wyjaśnić, że umorzenie wierzytelności następuje w przypadku zwolnienia z długu, czyli zrzeczenia się przez wierzyciela prawa do wierzytelności, bez uzyskania świadczenia ze strony dłużnika. Takie zrzeczenie się, pod warunkiem, że dłużnik je przyjmie, powoduje, że zobowiązanie wygasa.
Zgodnie bowiem z instytucją zwolnienia z długu uregulowaną w art. 508 ustawy Kodeks cywilny:
Zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje.
Tak więc dla umorzenia wierzytelności koniecznym jest zgoda dłużnika (np. uzyskana w wyniku ugody, czy poprzez oświadczenie).
Otrzymanie kredytu i jego spłata na warunkach przewidzianych w umowie kredytowej są obojętne podatkowo. Przychód po stronie kredytobiorcy pojawia się w przypadku, kiedy dochodzi do umorzenia kredytu, jego części lub odsetek. Wtedy bowiem kredytobiorca osiąga konkretne przysporzenie majątkowe (przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Tym samym, umorzona Państwu kwota wierzytelności z tytułu zaciągniętego kredytu (kwota kapitału i odsetek) – jeżeli ugoda zostanie zawarta, będzie stanowić przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu nieodpłatnych świadczeń, klasyfikowany do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy.
Zaniechanie poboru podatku
Jednakże zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 102 ze zm.) w aktualnie obowiązującym brzmieniu zmienionym Rozporządzeniem Ministra Finansów z 20 grudnia 2024 r. (Dz. U. 2024 poz. 1912):
1.Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od kwot:
1)umorzonych osobie fizycznej wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, w przypadku gdy:
a)kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, a w przypadku więcej niż jednego kredytu mieszkaniowego - gdy kredyty mieszkaniowe zostały zaciągnięte na realizację wyłącznie jednej inwestycji mieszkaniowej, oraz
b)osoba fizyczna będąca stroną umowy kredytu mieszkaniowego nie korzystała z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej niż określona w lit. a inwestycji mieszkaniowej;
2)otrzymanych przez osobę fizyczną świadczeń z tytułu kredytu mieszkaniowego udzielonego w walucie obcej lub w złotych, lecz nominowanego lub indeksowanego do waluty obcej, w związku z powstaniem przychodu z tytułu zastosowania ujemnego oprocentowania.
2.Kwoty wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, obejmują:
1)kwoty kredytu mieszkaniowego (kapitału);
2)odsetki, w tym odsetki skapitalizowane, i prowizje;
3)opłaty, jeżeli ich poniesienie przez kredytobiorcę było niezbędne do zawarcia umowy kredytu mieszkaniowego, z wyjątkiem kosztów usług dodatkowych, w szczególności ubezpieczeń.
3.W przypadku gdy kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty również na wydatki inne niż określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), zaniechanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje kwotę wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego w części, w jakiej kwota kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na wydatki określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 tej ustawy pozostaje do całkowitej kwoty zaciągniętego kredytu mieszkaniowego.
4.W przypadku gdy kredyt mieszkaniowy został zastąpiony kredytem refinansowym lub gdy na jego spłatę został zaciągnięty kredyt konsolidacyjny, zaniechanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje odpowiednio kwotę wierzytelności z tytułu kredytu refinansowego lub konsolidacyjnego w części odpowiadającej kwocie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego
5.Przez jedną inwestycję mieszkaniową, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, rozumie się inwestycję, której celem jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych:
1)jednego gospodarstwa domowego albo
2)więcej niż jednego gospodarstwa domowego, w przypadku gdy osoby fizyczne mające zajmować wspólnie jeden budynek mieszkalny, nie mniej niż jedna osoba fizyczna z każdego takiego gospodarstwa, są osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043).
6.Przez jedno gospodarstwo domowe, o którym mowa w ust. 5, rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę fizyczną zajmującą jeden lokal mieszkalny albo jeden budynek mieszkalny jednorodzinny, samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi.
7.W przypadku gdy stroną umowy kredytu mieszkaniowego na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, są co najmniej dwie osoby fizyczne, zaniechanie poboru podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ma zastosowanie wyłącznie do osób, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b.
Z kolei § 4 cytowanego rozporządzenia stanowi, że:
Zaniechanie, o którym mowa w § 1 i § 2, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
Stosownie do § 4a tego rozporządzenia:
Zaniechanie, o którym mowa w § 1 i § 2, w przypadku pożyczek, o których mowa w § 3 ust. 2, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
Natomiast w myśl § 3 komentowanego rozporządzenia:
1.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kredycie mieszkaniowym, należy przez to rozumieć kredyt, który został:
1)udzielony przed dniem 15 stycznia 2015 r. przez podmiot, którego działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawniony do udzielania kredytów na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady funkcjonowania takich podmiotów, oraz
2)zabezpieczony w postaci hipoteki ustanowionej na nieruchomości lub udziale w nieruchomości lub prawie wieczystego użytkowania gruntu lub udziale w takim prawie, lub spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego lub udziale w takim prawie, lub prawie do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziale w takim prawie, oraz
3)zaciągnięty na wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2.Za kredyt mieszkaniowy uważa się również pożyczkę, o ile spełnia warunki określone w ust. 1.
Zgodnie z treścią ww. art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e) rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Zatem zaniechanie poboru podatku do umorzonych osobom fizycznym kwot wierzytelności z tytułu kredytów znajdzie zastosowanie, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące przesłanki:
-kredyt był zaciągnięty na realizację inwestycji mieszkaniowej;
-kredyt był udzielony przed dniem 15 stycznia 2015 r. przez podmioty uprawnione do udzielania kredytów na podstawie odrębnych ustaw;
-kredyt był zabezpieczony hipotecznie;
-kredytobiorca nie korzystał wcześniej z umorzenia zobowiązania z tytułu innego kredytu na własne cele mieszkaniowe zabezpieczonego hipotecznie.
Państwa skutki podatkowe z tytułu umorzenia wierzytelności
Z opisu sprawy wynika, że
- 9 lutego 2006 r. zawarli Państwo umowę kredytu budowlanego w walucie CHF na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, tj. zakup nieruchomości mieszkalnej, są Państwo jedynymi kredytobiorcami;
- kredyt hipoteczny został udzielony przez Bank, którego działalność podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego, uprawniony do udzielania kredytów na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe;
- zakupiona nieruchomość stanowi Państwa własność w udziałach po 1/2 i służy realizacji Państwa celów mieszkaniowych;
- zabezpieczenie hipoteczne kredytu ustanowiono na zakupionej nieruchomości;
- nie korzystali Państwo w przeszłości z umorzenia wierzytelności z tytułu innego kredytu zabezpieczonego hipotecznie, zaciągniętego na własne cele mieszkaniowe, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2023 r.;
- rozważają Państwo zawarcie ugody z Bankiem, na podstawie której dojdzie do przewalutowania kredytu oraz umorzenia całości przewalutowanego zadłużenia;
- przewalutowanie i umorzenie kwoty kredytu hipotecznego będzie dotyczyło wszystkich współkredytobiorców i będzie skutkowało wygaśnięciem zobowiązania wobec Banku w całości po stronie każdego ze współkredytobiorców odpowiadających solidarnie za dług.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że umorzona przez Bank (jeżeli dojdzie do zawarcia ugody z Bankiem), kwota kredytu (kapitału), będzie stanowiła dla Państwa przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu nieodpłatnych świadczeń klasyfikowany do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy.
Jednocześnie wskazuję, że w przypadku uzyskania przez Państwa przychodu związanego z umorzeniem wierzytelności z tytułu zaciągniętego w 2006 r. kredytu budowlanego (na jedną inwestycję mieszkaniową), zastosowanie znajdzie zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe. Spełniają Państwo wszystkie przesłanki umożliwiające zastosowanie ww. zaniechania.
Jednocześnie wyjaśnić należy, że w przedmiotowej sprawie w przypadku uzyskania przez Państwa przychodu związanego z umorzeniem wierzytelności z tytułu zaciągniętego w 2006 r. kredytu budowlanego zastosowanie znajdzie wyłącznie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe, a nie jak wskazali Państwo w pytaniu oraz we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej – rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2023 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.
Ponadto, w odniesieniu do wskazanych przez Państwa w opisie sprawy kwot wyjaśnić należy, że Organ wydając interpretacje w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nie odnosi się do kwot i nie dokonuje wyliczeń. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy w postępowaniu podatkowym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pani ….. (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
