
Temat interpretacji
Działając na podstawie:
- art. 14a § 1 i § 4, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60),
- art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.),
- art. 27a ust. 1 pkt 1, ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.,
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku postanawia uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku, który wpłynął w dniu 4.03.2005 r. jest nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym w tym wniosku.
Pismem, które wpłynęło do organu podatkowego w dniu 4.03.2005 r. zwrócił się pan o udzielenie interpretacji, na jakiej podstawie jako współwłaściciel nieruchomości może dokonać odliczenia od podatku spłaty kosztów remontu wobec pozostałych współwłaścicieli nieruchomości. Powyższa spłata została ustalona na podstawie wyroku Sądu Rejonowego w L. Na wezwanie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku z dnia 8.03.2005 r. (znak: US.PD/410/226/2005) dostarczono wymagane dokumenty: podanie ukazujące stanowisko zainteresowanego w sprawie, oświadczenie, iż w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym, postanowienie Sądu Rejonowego w L. zobowiązujące zainteresowanego do spłaty kosztów remontu nieruchomości poniesionych przez pozostałych współwłaścicieli. Pana stanowisko w sprawie jest następujące: jako współwłaściciel nieruchomości ma prawo do odliczenia części kosztów remontu kamienicy. Powyższy remont został przeprowadzony w 2004 r. bez pańskiej zgody. Pozostali współwłaściciele kamienicy ponieśli w całości koszt remontu budynku, a następnie drogą sądową doprowadzili do pokrycia przez pana kosztów prac remontowych proporcjonalnie do udziału we współwłasności.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku nie uznaje wyżej przedstawionego stanowiska za prawidłowe i przedstawia ocenę prawną stanu faktycznego:
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004 i 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. Przepis art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, iż podatek dochodowy zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Artykuł 27a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż wysokość wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe, ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, tj. faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
W związku z powyższym, aby skorzystać z odliczenia od podatku wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego warunkiem jest posiadanie faktury VAT wystawionej na własne nazwisko. Zatem odliczeniu nie będą podlegały wydatki poniesione na rzecz pozostałych współwłaścicieli z tytułu zasądzonych przez Sąd Rejonowy spłat kosztów remontu nieruchomości.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku dodaje również, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i prawnego obowiązującego na dzień 31.03.2005 r., nie jest wiążąca dla podatnika i traci swą ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
