
Temat interpretacji
W rozpatrywanym wniosku z dnia 17 czerwca 2005r., zapytujący - Jednostka Wojskowa - zwrócił się o udzielenie pisemnej informacji o zakresie zastosowania przepisu art.30 ust.1 pkt 4a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004r. - zgodnie z którym od świadczeń pieniężnych otrzymywanych na podstawie odrębnych ustaw przez żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze stałej służby, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 20% należności.
W przypadku zapytującego żołnierz zwalniany był ze służby stałej dnia 31 stycznia 2004r. W związku ze zwolnieniem z tej służby, zgodnie z obowiązującymi do dnia 30 czerwca 2004r. przepisami art.17 ust.1 oraz art.18 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1974r. o uposażeniu żołnierzy (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 693 ze zm.) należności wypłacone przez zapytującego, zostały przez niego jako płatnika opodatkowane w wysokości 20% i należny podatek odprowadzony do Urzędu Skarbowego, wykazując to na PIT-8A za miesiąc styczeń 2004r. Konsekwencją tego było nie wykazanie tych dochodów w PIT-11.
Podatnik, który otrzymał PIT-11 nie zgadza się z taką interpretacją przepisów przez zapytującego i w związku z tym wystąpił do niego o korektę. Podatnik uważa, że należności tj. odprawa w związku ze zwolnieniem ze służby, ekwiwalent za niewykorzystany urlop w roku zwolnienia oraz za urlopy zaległe i zryczałtowany ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby przejazd na koszt wojska powinny być opodatkowane 19% podatkiem.Zdaniem wnioskodawcy jego interpretacja przepisów, a tym samym opodatkowanie w wysokości 20%, jest prawidłowe.
Przy tak określonym stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu stwierdza, co następuje:
Stosownie do postanowień art.30 ust.1 pkt 4a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w momencie zwalniania ze służby stałej żołnierza tj. 31 stycznia 2004r., opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 20% podlegały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody (przychody) z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymanych, na podstawie odrębnych ustaw, przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze stałej służby.
W stanie faktycznym opisanym w zapytaniu świadczenia pieniężne otrzymywane przez żołnierza zwalnianego ze służby określone były w art.17 ust.1 oraz art.18 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1974r. o uposażeniu żołnierzy (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 693 ze zm.) w myśl których to regulacji żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej pełnionej jako służba stała, niezależnie od odprawy określonej w art.17 ust.1, przysługiwały następujące należności pieniężne:
1) co miesiąc przez okres roku po zwolnieniu ze służby uposażenie zasadnicze wraz z dodatkami o charakterze stałym, należne na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym, 2) ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby oraz za urlopy zaległe, 3) zryczałtowany ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby przejazd na koszt wojska, przewidziany w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, 4) zwrot kosztów jednorazowego przejazdu żołnierza i członków jego rodziny oraz kosztów przewozu urządzenia domowego do obranego przez żołnierza miejsca zamieszkania w kraju - według zasad przewidzianych przy przeniesieniach służbowych.
Jak wynika z treści powołanych regulacji świadczenia w nim wymienione, takie jak odprawa, ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy, czy zryczałtowany ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby przejazd na koszt wojska, są ściśle związane ze świadczeniem przez pracownika pracy, czyli ze stosunkiem służbowym żołnierza. W konsekwencji świadczenia te stanowią przychód żołnierza ze stosunku służbowego, o którym mowa w art.12 ust.1 ustawy według podatku dochodowym od osóbfizycznych, opodatkowany według zasad określonych w art.32 tejże ustawy.
Bezsprzecznie bowiem urlop wypoczynkowy, czy też ekwiwalent pieniężny o którym mowa w powołanym wyżej art.18 ust.1 pkt 3 ustawy o uposażeniu żołnierzy, przysługuje pracownikowi (żołnierzowi). W . razie niewykorzystania urlopu wypoczynkowego za dany rok, czy też posiadania urlopu zaległego, przysługuje pracownikowi (żołnierzowi) prawo uzyskania ekwiwalentu pieniężny za niewykorzystany urlop.
Dlatego też, w stanie faktycznym opisanym we wniosku, opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem podlegało tylko świadczenie określone w art.18 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1974r. o uposażeniu żołnierzy (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 693 ze zm.).
Doprecyzowując przepis art.30 ust.1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca ustawą z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263,poz.2619) określił wprost, iż opodatkowaniu zryczałtowanemu podlegają tylko tego rodzaju świadczenia - których odpowiednikiem w obecnie obowiązującym stanie prawnym jest art.95 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz.1750 ze zm.).
