Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.639.2025.1.KKA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.639.2025.1.KKA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Ogólny opis działalności gospodarczej Wnioskodawcy

Wnioskodawca, mający miejsce zamieszkania na terytorium Polski, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie produkcji …Maszyny te służą do ….

Szczegółowy opis prac związanych z projektowaniem i produkcją innowacyjnych …..

Wytwarzane przez Wnioskodawcę …..Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy nie prowadzi produkcji masowej – każda …..to unikalny prototyp (dalej: „Projekt”), dostosowany do konkretnego klienta, cechujący się specyficzną konfiguracją ….itd. Przez prototyp Wnioskodawca rozumie pierwszy fizyczny egzemplarz maszyny zrealizowanej w ramach konkretnego projektu inżynierskiego, zawierającej nowoopracowane, niestosowane dotąd w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy rozwiązania technologiczne, konstrukcyjne, programistyczne lub użytkowe. Każdy Projekt, w ramach którego wytwarzany jest prototyp ….., obejmuje zaprojektowanie całkowicie nowego urządzenia ….. Każdy z tworzonych prototypów …. wymaga zaprojektowania „od zera”, w związku z czym, finalnym etapem poszczególnych Projektów jest wdrożenie pierwszego egzemplarza nowej ….. W przypadku, gdy opracowany prototyp spełnia wszystkie wymagania – tzn. pomyślnie przejdzie testy i próby – jest on przekazywany klientowi w ramach zrealizowanego zamówienia.

Maszyny (…) wytwarzane przez przedsiębiorstwo Wnioskodawcy są budowane w pojedynczych egzemplarzach, na podstawie ogólnych wytycznych technologicznych wynikających z branży, w której działa klient. Różnice dotyczą m.in. typu obrabianych materiałów, poziomu precyzji, warunków pracy (….), długości cyklu pracy, czy typu ….. Prototypy …. produkowanych przez Wnioskodawcę w ramach opisywanych Projektów pełnią dla klientów, tj. nabywców tych…., funkcję walidacyjną, tj. służą przetestowaniu nowych koncepcji (np. …itp.).

Pomimo tego, iż w założeniu wykonywany prototyp ….z reguły nie zostaje wdrożony do masowej produkcji, jednak stanowi istotne źródło zdobywania nowej wiedzy oraz rozwijania oferty Wnioskodawcy, a w przypadku pojawienia się zainteresowania ze strony kolejnych klientów – może zostać ponownie odtworzony (już poza Projektem). Prace nad nowym prototypem rozpoczynają się w wyniku zapytania ofertowego otrzymanego od klienta lub – w niektórych przypadkach – na podstawie potrzeb zgłoszonych przez klienta podczas spotkania. Klienci nie przekazują gotowego projektu ani szczegółowych instrukcji dotyczących jego realizacji – dostarczają jedynie ogólny opis oczekiwanego produktu (…) oraz wskazują jej kluczowe parametry.

Zaprojektowanie i wyprodukowanie takiej …. dostosowanej do indywidualnych potrzeb klienta wymaga kreatywności oraz opracowywania nowych technologii i rozwiązań, niewystępujących wcześniej w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Działania te obejmują dopasowanie komponentów materiałowych, zastosowanie zaawansowanych technologii konstrukcyjnych oraz precyzyjne dostosowanie parametrów pracy maszyny do indywidualnych wymagań technicznych odbiorcy. Spełnienie założeń każdego indywidualnego projektu (….) wymaga twórczego podejścia przejawiającego się w ciągłym doskonaleniu procesu projektowania i montażu ….

Każda z produkowanych w ramach Projektów ... stanowiła w 2025 r. i będzie stanowić w kolejnych latach prototyp zawierający nowe rozwiązania konstrukcyjne, funkcjonalne lub technologiczne, które nie były dotąd wykorzystywane w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.

Wynika to z konieczności zaprojektowania i wytworzenia maszyny odpowiadającej specyficznym potrzebom poszczególnych klientów, przez co każda ze … wyróżnia się i będzie się wyróżniać na tle dostępnych na rynku rozwiązań.

Wykorzystanie i rozwój wiedzy Wnioskodawcy oraz jego pracowników

Działania Wnioskodawcy miały w 2025 r. i będą miały w kolejnych latach (tj. w roku 2026 r. i w latach następnych) charakter odkrywczy, ponieważ na etapie rozpoczęcia prac nad każdym z prototypów nowej … nie istnieją gotowe rozwiązania. Opracowywane i wdrażane rozwiązania stanowiły w 2025 r. i będą stanowić w kolejnych latach autorskie koncepcje, opracowywane od podstaw w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Opracowanie sposobu osiągnięcia oczekiwanego rezultatu pozostaje w gestii zespołu pracowników, działającego pod kierunkiem Wnioskodawcy. Wymaga to wykorzystania wiedzy oraz doświadczenia Wnioskodawcy oraz Jego pracowników nabytych w toku kształcenia oraz pracy nad wcześniejszymi Projektami. Dzięki kreatywności oraz połączeniu swoich kompetencji, Wnioskodawcy udaje się ukształtować i rozwinąć zasób wiedzy i umiejętności Wnioskodawcy oraz Jego pracowników do poziomu umożliwiającego wytwarzanie unikalnych rozwiązań technicznych.

Przed rozpoczęciem prac nad danym Projektem Wnioskodawca oraz jego pracownicy dysponują wiedzą z następujących obszarów:

(…..)

Zadaniem Wnioskodawcy, jako osoby zarządzającej swoim przedsiębiorstwem, jest zidentyfikowanie tych zasobów posiadanej wiedzy, które mogą zostać wykorzystane przy realizacji Projektu.

Zdobyta i rozwinięta w trakcie realizacji poszczególnych Projektów (budowy ….na indywidualne zamówienie) wiedza obejmowała w 2025 r. i będzie obejmować w kolejnych latach w szczególności:

(…)

W ramach realizacji Projektów Wnioskodawca wykorzystywał w 2025 r. i będzie wykorzystywał w kolejnych latach w szczególności następujące technologie:

(…)

Produkowane przez Wnioskodawcę prototypy …. (Projekty) stanowią zatem efekt wykorzystania i rozwoju wiedzy Wnioskodawcy oraz Jego pracowników. W wyniku prowadzonych prac zdobywana była w 2025 r. i będzie zdobywana w kolejnych latach nowa wiedza, która pozwala Wnioskodawcy skuteczniej radzić sobie z wyzwaniami pojawiającymi się podczas konstruowania kolejnych…., przy czym nie jest to bezpośrednie powielanie tego samego rozwiązania. Realizacja każdego z Projektów przyczynia się do zdobywania przez Wnioskodawcę oraz Jego pracowników nowej wiedzy i praktyki poprzez wypracowanie rozwiązań zgodnych ze specyficznymi potrzebami danego Projektu i użytkownika prototypu ….

Cele oraz ich realizacja

Przystępując do realizacji danego zamówienia Wnioskodawca koncentrował się w 2025 r. i będzie się koncentrował w kolejnych latach na realizacji następujących celów:

(….)

Projekty były w 2025 r. i będą w kolejnych latach realizowane dzięki zaangażowaniu wysoko wykwalifikowanego zespołu specjalistów, obejmującego obszary: projektowania, produkcji oraz testowania nowych rozwiązań technologicznych.

Kluczowym czynnikiem sukcesu było wykorzystanie doświadczenia zdobytego przy wcześniejszych projektach, co umożliwiło:

§rozwiązywanie napotkanych problemów,

§opracowywanie nowych, innowacyjnych koncepcji.

Twórczy oraz innowacyjny charakter prac Wnioskodawcy

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę charakteryzuje się wysokim stopniem innowacyjności oraz systematycznym podejściem projektowym. Każda maszyna opracowywana i produkowana przez firmę Wnioskodawcy:

§powstaje jako efekt odrębnego projektu inżynieryjnego, który obejmuje m.in. analizę potrzeb klienta, opracowanie koncepcji technicznej, przygotowanie dokumentacji projektowej i wykonawczej, dobór komponentów oraz etap testów i modyfikacji,

§podlega testom, korektom, walidacjom i iteracyjnym ulepszeniom, których celem jest weryfikacja skuteczności nowych rozwiązań oraz ich dostosowanie do realnych warunków pracy.

Dzięki takiemu podejściu, firma Wnioskodawcy osiągnęła poziom techniczny porównywalny do zachodnich producentów z ….., dostarczając swoje prototypy m.in. do klientów z ….

Działania podejmowane przez przedsiębiorstwo Wnioskodawcy przy projektowaniu i produkcji ….na indywidualne zamówienie klientów nie miały w 2025 r. i nie będą miały w kolejnych latach charakteru rutynowego ani odtwórczego – realizacja każdego z prototypów …. wiąże się z koniecznością zaprojektowania nowych lub znacząco ulepszonych funkcjonalności (np. nowych systemów …. itp.). Powoduje to, że każdy z Projektów prowadzi do stworzenia prototypowej maszyny (….), różniącej się od funkcjonujących w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, czy też nawet na rynku urządzeń tego rodzaju. Przykładowo, w ramach prac realizowanych w 2024 r., firma Wnioskodawcy opracowała maszyny o… posiadające nowe cechy świadczące o ich innowacyjności, takie jak:

(…)

Realizacja prototypu …. wymaga opracowania i wykonania unikatowych rozwiązań, przykładowo w zakresie:

(…)

Powyższe świadczy o tym, że efektem prowadzonych prac nad realizacją poszczególnych Projektów jest powstanie nowych koncepcji, rozwiązań i zastosowań, niewystępujących do tej pory w praktyce gospodarczej Wnioskodawcy. Opracowanie innowacyjnych ….. każdorazowo wymaga zastosowania oryginalnych koncepcji i rozwiązań, poprzez:

(…)

Każdy z realizowanych przez Wnioskodawcę Projektów był w 2025 r. i będzie w kolejnych latach unikalny, tworzony od podstaw. Charakteryzował się w 2025 r. i będzie się charakteryzował w kolejnych latach innowacyjnością, będąc efektem wiedzy i doświadczenia zdobytego podczas wcześniejszych prac projektowych oraz konsultacji – to przykład rozwoju opartego na ciągłym uczeniu się.

Podczas opracowywania kolejnych etapów produkcji Wnioskodawca oraz Jego pracownicy na bieżąco mierzą się z wyzwaniami technicznymi, które wymagają twórczego podejścia i kreatywnego rozwiązywania problemów. Wyzwania te obejmują w szczególności:

(…)

Opisana we wniosku działalność związana z realizacją Projektów miała w 2025 r. i będzie miała w kolejnych latach charakter twórczy i indywidualny – stanowiący rezultat własnej pracy intelektualnej Wnioskodawcy oraz Jego pracowników. Praca ta cechuje się kreatywnością, nowatorstwem oraz oryginalnością pomysłu, a jej celem jest opracowywanie nowych, unikatowych rozwiązań o nowatorskim charakterze. Prototypy …. nigdy nie są repliką poprzedniego modelu, mimo podobnej formy zewnętrznej.

Systematyczność prowadzonych prac

Wnioskodawca realizuje opisaną powyżej działalność w zakresie projektowania i produkcji ….na indywidualne zamówienie w sposób zaplanowany, metodyczny i systematyczny.

Dla potrzeb opracowania konkretnego urządzenia inicjowany jest Projekt, w ramach którego wyznacza się zespół odpowiedzialny za jego realizację, obejmującą stworzenie danego produktu (tj. prototypu ….). Każdy Projekt, rozumiany jako całościowy proces inżynierski, prowadzący do stworzenia nowej lub znacząco ulepszonej maszyny …., przebiega według ustalonego schematu działań i obejmuje:

§fazę identyfikacji potrzeb klienta (analiz) i wymagań technologicznych (…..);

§fazę koncepcyjno-projektową –(…);

§fazę montowania –(…);

§fazę kontroli i testów rozruchowych (…).

Projekt kończy się zbudowaniem konkretnej maszyny (czyli prototypu), która – choć przekazywana klientowi - nigdy nie stanowi egzemplarza seryjnego, lecz jest efektem unikalnego rozwiązania inżynierskiego. Każdy z etapów tych działań dotyczy ściśle tworzenia innowacyjnych rozwiązań służących stworzeniu nowego produktu – specjalistycznej i wysoko precyzyjnej…. Proces projektowania i wytwarzania ….. (Projekt) nie ogranicza się do odtwórczych czynności technicznych, lecz stanowi twórcze przedsięwzięcie, realizowane w oparciu o ogólne, ale indywidualnie sformułowane wymagania klientów.

Każdy etap danego Projektu był w 2025 r. i będzie w kolejnych latach opisywany i dokumentowany, co umożliwia odtworzenie poszczególnych etapów prac oraz zachowanie i transfer wiedzy.

Nieprzewidywalność rezultatu

Realizowane przez firmę Wnioskodawcy Projekty wiążą się z istotnym ryzykiem technologicznym oraz koniecznością adaptacji procesu wytwórczego do indywidualnych wymagań każdego zamówienia, co wyklucza ich rutynowy charakter. Mając na uwadze, iż Wnioskodawca oraz Jego pracownicy, rozpoczynając realizację Projektu, nie są w stanie zagwarantować całkowitej wykonalności zlecenia (na początkowych etapach nie ma pewności osiągnięcia oczekiwanego rezultatu), w pierwszej kolejności Wnioskodawca oraz Jego pracownicy rozpatrują technologię wytworzenia i analizują związane z nim ryzyka. Na każdym etapie realizacji projektu należy uwzględniać możliwość niepowodzenia, co często wymaga rewizji dotychczasowych założeń i opracowania nowych rozwiązań konstrukcyjnych, np. w zakresie innych wrzecion, systemów chłodzenia, czy też zdalnego sterowania. Po zakończeniu fazy realizacyjnej następuje etap testów, który może ujawnić, że pierwotne założenia koncepcyjne i projektowe były niewystarczające. Przykładowo, mogą powstawać:

§niezgodności z oczekiwanym rezultatem, które bezpośrednio powodują defekty mechaniczne,

§problemy technologiczne związane ze specyficzną konstrukcją opracowywanego prototypu, która nie jest standardowa.

W takiej sytuacji konieczna staje się ponowna analiza projektu oraz wprowadzenie poprawek – zarówno w odniesieniu do wybranych elementów, jak i całego rozwiązania. W przypadku stwierdzenia rozbieżności względem wytycznych, które pociągają za sobą konieczność wprowadzenia zmian w opracowanym rozwiązaniu, zespół Wnioskodawcy opracowuje stosowne korekty i usprawnienia. Jest to naturalna konsekwencja procesu tworzenia prototypu oraz ograniczeń w zakresie pełnego odwzorowania wszystkich jego aspektów na wcześniejszych etapach prac. W związku z tym, Wnioskodawca podkreśla, że na etapie rozpoczęcia prac nad danym Projektem nie istnieje pełna pewność co do końcowego rezultatu.

Zasoby wykorzystywane w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy na potrzeby Projektów

W prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zatrudniał w 2025 r. i będzie zatrudniał w kolejnych latach ekspertów posiadających odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie. W realizowanych Projektach biorą udział: Wnioskodawca (jako osoba posiadająca duże doświadczenie serwisowe, jako technik maszyn poligraficznych oraz….), technik elektronik, programista zajmujący się oprogramowaniem software w maszynach, elektryk oraz konstruktor CAD (dalej: Zespół projektowy). Do prac nad Projektami angażowane były w 2025 r. i będą angażowane w kolejnych latach osoby posiadające odpowiednie wykształcenie, wiedzę i doświadczenie wymagane do efektywnej realizacji Projektów. Projekty prowadzone są z uwzględnieniem elementów planowania, analizy ryzyka technologicznego, projektowania dokumentacji technicznej i testowania rozwiązań. Każdy etap – od przyjęcia koncepcji, przez wykonanie dokumentacji, aż po wdrożenie prototypu – jest zorganizowany i dokumentowany, co umożliwia transfer wiedzy i powtarzalne wnioskowanie z doświadczeń. Zespół projektowy, bazując na doświadczeniu zdobytym w trakcie wcześniejszych prac, z powodzeniem radzi sobie z trudnościami i rozwija nowe pomysły projektowe.

W realizacji Projektów Wnioskodawca wykorzystywał w 2025 r. i będzie wykorzystywał w kolejnych latach również wsparcie zewnętrznych ekspertów, których specjalistyczna wiedza i doświadczenie przyczynia się do opracowania zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Wsparcie to, w formie ekspertyz, opinii lub usług doradczych (dalej: Usługi eksperckie), jest wykonywane na podstawie umów zawieranych przez Wnioskodawcę z podmiotami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (np. przez …).

W zakresie zasobów rzeczowych, przy realizacji poszczególnych projektów wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt, taki jak:

(…)

Dzięki wdrożeniu nowoczesnych metod produkcyjnych możliwe było efektywne testowanie i nanoszenie poprawek, co wpływa na zwiększenie efektywności procesów oraz jakość produkowanych maszyn …..

Na poszczególnych etapach Projektu Wnioskodawca zużywał w 2025 r. i będzie zużywał w kolejnych latach również materiały i surowce, bez których niemożliwe byłoby zaprojektowanie i wytworzenie omawianych ….. Są to m.in.:

(…)

Zasoby finansowe były w 2025 r. i będą w kolejnych latach odpowiednio zaplanowane i wykorzystane na zakup m.in. niezbędnych materiałów, surowców oraz Usług eksperckich, bezpośrednio związanych z realizacją Projektów.

Dodatkowe informacje

Celem zachowania kompletności opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wniosku Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że:

§Wnioskodawca jest mikroprzedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 z późn. zm.),

§Wnioskodawca posiada w 2025 r. i będzie posiadać w kolejnych latach nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce,

§osiągane z prowadzonej działalności gospodarczej dochody Wnioskodawca rozlicza w 2025 r. i będzie rozliczać w kolejnych latach podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie jednolitej 19% stawki podatku, tj. tzw. podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej również jako: „ustawa o PDOF”),

§Wnioskodawca nie posiadał w 2025 r. i nie będzie posiadać w kolejnych latach statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej,

§Wnioskodawca nie korzystał w 2025 r. i nie będzie korzystać w kolejnych latach ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o PDOF (Wnioskodawca nie prowadził w 2025 r. i nie będzie prowadzić w kolejnych latach działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu),

§Wnioskodawca nie otrzymał w 2025 r. i nie będzie otrzymywać w kolejnych latach zwrotu w całości lub w części kosztów prac prowadzonych w ramach działalności opisanej we wniosku - w jakiejkolwiek formie, w tym również dofinansowania, w przypadku uzyskania dotacji lub innej formy dofinansowania na działalność w obszarze Projektów, do kosztów kwalifikowalnych Wnioskodawca będzie zaliczać wyłącznie tę część wydatków, które będą finansowane przez Wnioskodawcę (wkład własny) i nie zostaną Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie,

§koszty realizacji prac związanych z projektowaniem i produkcją prototypów …. były w 2025 r. i będą w kolejnych latach ponoszone ze środków własnych Wnioskodawcy,

§w ramach realizacji poszczególnych Projektów Wnioskodawca ponosił w 2025 r. i będzie ponosić w kolejnych latach koszty zakupu m.in. materiałów i surowców oraz koszty Usług eksperckich, stanowiących dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF,

§nabywane przez Wnioskodawcę od zewnętrznych dostawców materiały i surowce oraz Usługi eksperckie, których dotyczy pytanie nr 2 zawarte w niniejszym wniosku:

·były w 2025 r. i będą w kolejnych latach bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością w zakresie projektowania i produkcji prototypów …..na indywidualne zamówienie klienta oraz stanowiły w 2025 r. i będą stanowić w kolejnych latach nieodłączny element tych prac (nie były w 2025 r. i nie będą w kolejnych latach wykorzystywane na potrzeby innych zamówień ewentualnie realizowanych przez Wnioskodawcę),

·mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowanych określonych w art. 26e ust. 2 pkt 2 i pkt 3 ustawy o PIT,

§zakup materiałów, surowców oraz Usług eksperckich dokumentowany był w 2025 r. i będzie dokumentowany w kolejnych latach odpowiednimi dokumentami księgowymi (z reguły, fakturami VAT),

§Wnioskodawca prowadził w 2025 r. i będzie prowadzić w kolejnych latach podatkową księgę przychodów i rozchodów, a koszty materiałów i surowców oraz Usług eksperckich, które Wnioskodawca zamierza uznać za koszty kwalifikowane w ramach ulgi B+R, o której mowa w art. 26e ustawy o PDOF, były w 2025 r. i będą w kolejnych latach wpisane do kolumny 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zgodnie z odpowiednimi przepisami w sprawie jej prowadzenia, a więc były w 2025 r. i będą w kolejnych latach wyodrębnione zgodnie z wymogiem przewidzianym w art. 24a ust. 1b ustawy o PDOF,

§Wnioskodawca prowadził w 2025 r. i będzie prowadzić w kolejnych latach dla każdego z Projektów - odrębną od podatkowej księgi przychodów i rozchodów - ewidencję kosztów materiałów, surowców oraz Usług eksperckich, ponoszonych podczas projektowania i budowy danej maszyny …, umożliwiając wyodrębnienie oraz identyfikację kosztów bezpośrednio dotyczących poszczególnych Projektów,

§Wnioskodawca zamierza odliczać w ramach ulgi B+R koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 26e ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o PDOF, ponoszone przy realizacji Projektów już zrealizowanych, począwszy od tych realizowanych od 2025 r., oraz ww. koszty kwalifikowane, które Wnioskodawca poniesie w kolejnych latach w ramach prowadzonych Projektów, zgodnie z limitami wskazanymi w art. 26e ust. 7 pkt 3 ustawy o PDOF,

§wskazane koszty kwalifikowane zostaną odliczone przez Wnioskodawcę w ramach ulgi B+R od podstawy opodatkowania roku, w którym zostały ujęte jako koszty uzyskania przychodu,

§Wnioskodawca nie zamierza zaliczać do kosztów kwalifikowanych, w ramach rozliczenia ulgi B+R, o której mowa w art. 26e ustawy o PDOF, innych kosztów ponoszonych przy realizacji Projektów niż koszty materiałów, surowców oraz Usług eksperckich,

§koszty kwalifikowane, o których mowa we wniosku (tj. koszty materiałów, surowców oraz Usług eksperckich), które Wnioskodawca zamierza odliczyć w ramach ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 26e ustaw o PDOF, nie zostały odliczone w 2025 r. i nie zostaną odliczone w kolejnych latach (poza odliczeniem w ramach ulgi B+R) od podstawy obliczenia podatku,

§żadne z działań realizowanych przez Wnioskodawcę oraz Jego pracowników w ramach prac nad Projektem nie stanowiły w 2025 r. i nie będą stanowić w kolejnych latach: seryjnej produkcji, czynności związanych z testowaniem, badaniem czy oceną produktów wykonywanych po zakończeniu zasadniczych prac, działań o charakterze serwisowym, wdrożeniowym, czynności rutynowych i okresowych zmian, czynności promujących automatyzację lub usprawnienia wewnętrzne w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, ani też czynności pomocniczych lub wspierających, które nie mają charakteru prac twórczych.

Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w 2011 r. Opisywana w niniejszym wniosku działalność związana z realizacją Projektów prowadzona jest przez Wnioskodawcę od 2021 r., przy czym złożony wniosek dotyczy lat podatkowych od 2025 r. włącznie.

Pytania

1.Czy opisana w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym działalność związana z realizacją Projektów stanowiła w 2025 r. i będzie stanowić w kolejnych latach działalność rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 40 ustawy o PDOF, i tym samym, spełniała w 2025 r. i będzie stanowić w kolejnych latach definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 5a pkt 38 ustawy o PDOF, uprawniając Spółkę w związku z tą działalnością do korzystania z ulgi B+R, o której mowa w art. 26e ustawy o PDOF?

2.Czy ponoszone w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym koszty zakupu materiałów, surowców oraz Usług eksperckich wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby realizacji Projektów stanowiły w 2025 r. i będą stanowić w kolejnych latach koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 26e ust. 2 pkt 2 i pkt 3 ustawy o PDOF?

Pana stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1

Wnioskodawca wyraża przekonanie, że opisana w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym działalność związana z realizacją Projektów stanowiła w 2025 r. i będzie stanowić w kolejnych latach działalność rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 40 ustawy o PDOF, i tym samym, spełniała w 2025 r. i będzie stanowić w kolejnych latach definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 5a pkt 38 ustawy o PDOF, uprawniając Spółkę w związku z tą działalnością do korzystania z ulgi B+R, o której mowa w art. 26e ustawy o PDOF.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2

Wnioskodawca wyraża przekonanie, że ponoszone w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym koszty zakupu materiałów, surowców oraz Usług eksperckich wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby realizacji Projektów stanowiły w 2025 r. i będą stanowić w kolejnych latach koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 26e ust. 2 pkt 2 i pkt 3 ustawy o PDOF.

Uwagi ogólne dotyczące ulgi B+R (wspólne dla obu pytań)

Ustawa o PDOF reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową (art. 1 ustawy o PDOF).

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o PDOF, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o PDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ustawy o PDOF).

Art. 10 ust. 1 ustawy o PDOF określa katalog źródeł przychodów, wśród których wymienia między innymi przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy o PDOF, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 (tj. według tzw. skali podatkowej), z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Na podstawie art. 9a ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o PDOF, podatnicy mogą również wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym, a więc na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PDOF. Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, którzy wybrali ten sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, z pewnymi zastrzeżeniami, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku (art. 30c ust. 1 ustawy o PDOF).

W świetle art. 30c ust. 2 ustawy o PDOF, podstawą obliczenia 19% podatku liniowego jest dochód ustalony zgodnie z odrębnymi przepisami, w szczególności zgodnie z przytoczonym powyżej przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o PDOF, po odliczeniu wskazanych w tej regulacji tytułów (jak np. darowizn na określone cele).

Katalog odliczeń od podstawy opodatkowania zawarty w art. 30c ust. 2 ustawy o PIT nie jest jednak pełny. W ustawie zawarte zostały bowiem odrębne regulacje wprowadzające ulgi podatkowe, które polegają m.in. na dokonywaniu odliczeń od podstawy opodatkowania.

Przykładem takiej regulacji jest art. 26e ustawy o PIT, na podstawie którego podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o PDOF, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane w dalszej części ustawy „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają wyłącznie te koszty kwalifikowane, które zostały enumeratywnie wymienione w art. 26e ust. 2-3 ustawy o PDOF.

Mając na uwadze przedmiot niniejszego wniosku, który obejmuje wydatki na materiały, surowce oraz Usługi eksperckie, w grupie kosztów kwalifikujących się do odliczenia wyróżnić należy:

·nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową (art. 26e ust. 2 pkt 2 ustawy o PDOF),

·ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej (art. 26e ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOF).

Art. 26e ustawy o PDOF zawiera szereg szczególnych przepisów odnoszących się do podatnika posiadającego status centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2474).

Mając na uwadze opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wniosku, z którego wynika, że Spółka nie posiadała w 2025 r. i nie będzie posiadać w kolejnych latach statusu centrum badawczo-rozwojowego, regulacje te zostały pominięte w uzasadnieniu niniejszego wniosku.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku, na uwagę zasługuje m.in. przepis art. 26e ust. 5 ustawy o PDOF, który stanowi, że koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.

W sytuacji, gdy podatnik korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o PDOF (chodzi m.in. o zwolnienie dochodów osiąganych z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomiczniej), prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów (art. 26e ust. 6 ustawy o PDOF).

Jednocześnie, kwota odliczenia wymienionych w art. 26e ust. 2-3 ustawy o PDOF kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć limitu tych kosztów, wskazanych w art. 26e ust. 7 ustawy o PDOF.

Stosownie do art. 26e ust. 8 ustawy o PDOF, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. Regulacja ta wyjaśnia również sposób odliczenia wydatków kwalifikowanych w kolejnych latach podatkowych, jeśli podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń.

Na uwagę zasługuje również przepis art. 24a ust. 1b ustawy o PDOF, który stanowi, że podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 26e, są obowiązani w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów albo w prowadzonych księgach rachunkowych, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

W świetle przytoczonych powyżej regulacji, zastosowanie ulgi B+R uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących warunków:

§podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,

§koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o PDOF,

§koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 26e ust. 2-3 ustawy o PDOF,

§podatnik prowadzi ewidencję zgodnie z art. 24a ust. 1b ustawy o PDOF, pozwalającą wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej,

§podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,

§kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie,

§koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiekolwiek formie,

§jeżeli podatnik w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez niego uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu.

Spośród wymienionych powyżej warunków przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest uznanie działań Spółki polegających na realizacji Projektów polegających na projektowaniu i produkcji prototypów …. za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o PDOF.

Przepis art. 5a pkt 38 ustawy o PDOF definiuje działalność badawczo-rozwojową jako działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W pierwszej kolejności należy zatem rozważyć, czy wspomniane czynności związane z projektowaniem i produkcją prototypów ….. ….stanowią prace rozwojowe lub prace badawcze.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1

Definicja prac rozwojowych - stan prawny obowiązujący w roku 2025 r. i w latach kolejnych

Stosownie do art. 5a pkt 40 ustawy o PDOF, ilekroć w tej ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Definiując pojęcie „prac rozwojowych” ustawa o PDOF odsyła do definicji tego wyrażenia zawartej w innym akcie prawnym. Aktem tym jest ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”). W świetle tej definicji, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zgodnie zaś z art. 5a pkt 39 ustawy o PDOF, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych - oznacza to badania podstawowe oraz badania aplikacyjne w rozumieniu odpowiednio art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 2 pkt 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.

Badania aplikacyjne - według art. 4 ust. pkt 2 tejże ustawy - rozumiane są jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Pojęcie badań naukowych dotyczy zatem prac ukierunkowanych na zdobycie nowej wiedzy i umiejętności. Celom tym nie jest poświęcona zasadnicza działalność prowadzona przez Zespół projektowy, w związku z czym, działalność Spółki w tym zakresie nie stanowi badań naukowych.

Ze względu na:

§twórczą (autorską) działalność Zespołu projektowego pracującego nad stworzeniem prototypu …,

§wykorzystanie posiadanej przez Zespół Projektowy wiedzy i umiejętności m.in. z zakresu mechaniki i budowy …..,

należy stwierdzić, że działalność Spółki w zakresie realizacji Projektów polegających na projektowaniu i tworzeniu (produkcji) prototypów …. wpisuje się każdorazowo w pojęcie prac rozwojowych w rozumieniu art. 5a pkt 40 ustawy o PDOF.

Definicja działalności badawczo-rozwojowej

Ulga badawczo-rozwojowa – uregulowana w art. 26e ustawy o PDOF – polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową.

Ustalenie tego, czy opisana w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym działalność Wnioskodawcy polegająca na realizacji Projektów polegających na projektowaniu i tworzeniu (produkcji) prototypów …. mieści się w zakresie znaczeniowym pojęcia działalności badawczo-rozwojowej, wymaga uprzedniego określenia elementów składowych tego rodzaju działalności, mając na uwadze definicję tego wyrażenia przyjętą przez ustawodawcę w art. 5a pkt 38 ustawy o PDOF.

Stosownie do tej regulacji, ilekroć w ustawie o PDOF mowa jest o działalności badawczo-rozwojowej, należy przez to rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W świetle przytoczonej definicji, dana aktywność kwalifikuje się do uznania za działalność badawczo-rozwojową, o ile wykazuje ona następujące cechy:

§ma twórczy charakter,

§jest podejmowana w sposób systematyczny,

§obejmuje badania naukowe lub prace rozwojowe mające na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie jej do tworzenia nowych rozwiązań.

Twórczy charakter

Pierwsza z przesłanek wymaga, aby dana aktywność podatnika wyróżniała się twórczym charakterem. Pojęcie „twórczy” nie zostało zdefiniowane w ustawie o PDOF, w związku z czym, należy je rozumieć zgodnie z jego powszechnym (potocznym) znaczeniem. Podążając za Słownikiem Języka Polskiego (www.sjp.pl) słowo „twórczy” oznacza „mający na celu tworzenie, odkrywczy, kreatywny”. Opublikowane przez Ministerstwo Finansów Objaśnienia podatkowe z dnia 15.07.2019 r. dotyczące preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej – IP BOX (dalej: Objaśnienia), odnoszą się także do pojęcia działalności badawczo-rozwojowej i jej przesłanek. Zgodnie z przedstawionym tam stanowiskiem, powtarzanym także w doktrynie prawa autorskiego, „cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu”.

Niezbędne jest zatem, aby w efekcie prowadzonej przez podatnika działalności, uzurpującej sobie miano działalności badawczo-rozwojowej, powstało coś nowego, przy czym stopień (skala) tej nowości nie ma znaczenia. Zgodnie z Objaśnieniami, należy przyjąć, że wystarczające jest by działanie było twórcze na skalę przedsiębiorstwa, a więc, by skutkiem tej działalności było opracowanie nowych rozwiązań niewystępujących dotychczas u podatnika lub w znacznym stopniu różniących się od nich, nawet jeżeli podobne rozwiązanie występuje w praktyce gospodarczej innych podmiotów.

Przenosząc rozpatrywany stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe na grunt dokonanej wykładni pojęcia „twórczy”, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podjęta przez Niego działalność odznacza się charakterem twórczym. Prototypy …. projektowane i tworzone przez Zespół projektowy stanowią wytwór intelektu pracujących w tym Zespole osób, wymagający od nich kreatywności, a także indywidualnego i oryginalnego charakteru. Wytwarzanie nowych lub ulepszonych koncepcji …, a także testowanie ich w warunkach rzeczywistego ich funkcjonowania, pozwala na sklasyfikowanie przesłanki twórczości jako spełnionej. Tworzone rozwiązania są rezultatem aktywności nie mającej charakteru rutynowego, gdyż prace nad nimi są dostosowane do indywidualnych wymogów danego klienta, każdorazowo różniących się od siebie, co uniemożliwia bezpośrednie posłużenie się przez klienta ze ….stworzonych w przeszłości.

Systematyczność

Kolejnym kryterium jakie musi spełniać działalność podatnika, aby mogła zostać uznaną za działalność badawczo-rozwojową, jest podejmowanie jej w sposób systematyczny.

Sformułowanie „systematyczny” nie jest zdefiniowane na gruncie ustawy o PDOF, przez co wyznaczając zakres znaczeniowy tego terminu, należy posłużyć się wykładnią językową.

Zgodnie z jednym ze znaczeń przedstawionych w Słowniku Języka Polskiego PWN, „systematyczny” oznacza „o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny”. Takie rozumienie przedstawionego pojęcia przyjmuje także Ministerstwo Finansów w Objaśnieniach, dodając, że spełnienie tej przesłanki nie jest zależne od ciągłości prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, a od zaplanowania i przeprowadzenia nawet jednego projektu, jeżeli tylko zostały dla niego przyjęte określone cele, harmonogram oraz zostały przypisane do niego zasoby ludzkie i finansowe. Spełnienie kryterium systematyczności ma zatem podłoże organizacyjne i logistyczne.

W ocenie Wnioskodawcy, podejmowana przez Niego działalność związana z realizacją Projektów spełnia warunek systematyczności. Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, prace nad Projektem toczą się według określonego planu i metodyki, a sam proces projektowania i tworzenia …. ma charakter etapowy, przy czym pomiędzy poszczególnymi etapami zachodzi ścisła korelacja, tj. zakończenie jednego etapu prac, pozwala na przejście do kolejnego. Do każdego Projektu przypisana jest odpowiednia kadra oraz zasoby techniczne. Z perspektywy zarządczej, nad prowadzonymi pracami nadzór sprawuje Wnioskodawca.

Na aprobatę zasługuje zatem stanowisko Wnioskodawcy, że prowadzone przez Niego działania związane z realizacją Projektów, w zakresie przedstawionym w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, spełniają przesłankę systematyczności.

Badania naukowe lub prace rozwojowe mające na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie jej do tworzenia nowych rozwiązań

W świetle definicji działalności badawczo-rozwojowej zawartej w art. 5a pkt 38 ustawy o PDOF, aktywność tego rodzaju musi przyjmować postać badań naukowych lub prac rozwojowych. Jak zostało wykazane powyżej, działalność Wnioskodawcy polegająca na projektowaniu i tworzeniu prototypów …. mieści się w pojęciu „prac rozwojowych”. Dla spełnienia definicji działalności badawczo-rozwojowej wymagane jest jednak, aby badania naukowe lub prace rozwojowe miały na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie jej do tworzenia nowych rozwiązań.

Zdaniem Wnioskodawcy, definicja działalności badawczo-rozwojowej nie wymaga, aby działalność ta każdorazowo zwiększała zasoby wiedzy podatnika. Ten wymóg odnosi się głównie do działalności obejmującej prowadzenie badań naukowych. W przypadku zaś prac rozwojowych znaczenie ma wykorzystanie już istniejącej lub zwiększonej wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Powyższe potwierdza zarówno konstrukcja przepisu art. 5a pkt 38 ustawy o PDOF, jak i Objaśnienia, w których Minister Finansów zaznacza, że „działalność badawczo-rozwojowa to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, w tym badań naukowych (nakierowanych na nową wiedzę i umiejętności) oraz prac rozwojowych (nakierowanych na wykorzystanie dostępnej wiedzy i umiejętności) w celu zwiększenia zasobów wiedzy do tworzenia nowych, zmienionych lub usprawnionych produktów, procesów lub usług (również w formie nowych technologii)”.

Podsumowanie

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wniosku, osoby pracujące w Zespole projektowym opierają się na wypracowanej już wiedzy i umiejętnościach w celu stworzenia nowego rozwiązania do zastosowania w prototypowanej …, aby urządzenie to odpowiadało indywidualnym oczekiwaniom klienta.

Stąd, w opinii Wnioskodawcy, czynności podejmowane w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy przy realizacji Projektów, ze względu na:

§twórczy charakter,

§systematyczność podejmowanych działań w tym zakresie oraz

§prowadzenie tej aktywności w formie prac rozwojowych, a więc w celu wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych rozwiązań,

spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 5a pkt 38 ustawy o PDOF.

Jednocześnie, mając na uwadze, iż:

§Wnioskodawca zamierza skorzystać z możliwości zastosowania ulgi badawczo-rozwojowej w zakresie kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację Projektów w roku 2025 r. i w latach kolejnych,

§Wnioskodawca ponosił w 2025 r. i będzie ponosił w kolejnych latach koszty na działalność badawczo-rozwojową związaną z realizacją Projektów, koszty na działalność badawczo-rozwojową związaną z realizacją Projektów stanowiły w 2025 i będą stanowić w kolejnych latach podatkowych dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o PDOF,

§Wnioskodawca zamierza odliczyć w ramach ulgi B+R koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 26e ust. 2 pkt 2 i pkt 3 ustawy o PDOF,

§Wnioskodawca w 2025 r. nie prowadził i w latach kolejnych nie będzie prowadził działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, a więc nie korzystał w 2025 r. i nie będzie korzystać w latach kolejnych ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63 lub 63a ustawy o PDOF,

§koszty kwalifikowane, które Wnioskodawca zamierza uwzględnić w ramach ulgi B+R, nie zostały w 2025 r. i nie zostaną w kolejnych latach zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały w 2025 r. i nie zostaną w kolejnych latach odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (w przypadku uzyskania dotacji lub innej formy dofinansowania na działalność w obszarze Projektów, do kosztów kwalifikowalnych Wnioskodawca będzie zaliczać wyłącznie tę część wydatków, które będą finansowane przez Wnioskodawcę (wkład własny) i nie zostaną Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie),

§koszty realizacji prac związanych z projektowaniem i produkcją prototypów … były w 2025 r. i będą w kolejnych latach ponoszone ze środków własnych Wnioskodawcy,

§w ewidencji, o której mowa w art. 24a ust. 1b ustawy o PDOF, podatnik wyodrębnił w 2025 r. i będzie wyodrębniał w kolejnych latach w sposób prawidłowy koszty działalności badawczo-rozwojowej,

§na podstawie dokumentacji projektowej istniała w 2025 r. i będzie istnieć w kolejnych latach możliwość połączenia Projektu z kosztami poniesionymi na jego realizację,

§Wnioskodawca nie posiadał w 2025 r. i nie będzie posiadać w kolejnych latach statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej,

§Wnioskodawca wskaże w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu w ramach ulgi B+R,

§kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczy limitów określonych w ustawie o PDOF,

§koszty kwalifikowane zostaną odliczone przez Wnioskodawcę w ramach ulgi B+R od podstawy opodatkowania roku, w którym zostały ujęte jako koszty uzyskania przychodu,

§Wnioskodawca jest mikroprzedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców,

§Wnioskodawca posiadał w 2025 r. i będzie posiadać w kolejnych latach nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce,

§osiągane z prowadzonej działalności gospodarczej dochody Wnioskodawca rozliczał w 2025 r. i będzie rozliczać w kolejnych latach podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie jednolitej 19% stawki podatku, tj. tzw. podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o PDOF,

Wnioskodawca wyraża przekonanie, że w związku z realizacją Projektów, Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania z odliczenia w ramach ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 26e ustawy o PDOF.

Na poparcie prezentowanego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 lutego 2025 r. (sygn. 0112-KDIL2-2.4011.743.2024.2.AG ), w której organ stwierdził, że: „Pana działalność polegająca na projektowaniu i produkcji opisanych prototypów podejmowana w sposób przedstawiony w opisie stanu faktycznego stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 i 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2018 r., a w konsekwencji przysługuje Panu prawo do skorzystania z odliczenia w ramach tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 26e tej ustawy”.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 2

Za koszty kwalifikowane przepis art. 26e ust. 2 ustawy o PDOF uznaje m.in.:

§nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową (pkt 2),

§ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej.

Koszty materiałów i surowców

W artykule 26e ust. 2 pkt 2 ustawy o PDOF ustawodawca posługuje się pojęciami „materiały” oraz „surowce”, nie definiując ich jednak w treści tej ustawy. Jednocześnie wskazuje, że przy obliczaniu ulgi podatkowej można uwzględnić materiały i surowce, o ile są one bezpośrednio związane z działalnością badawczo-rozwojową prowadzoną przez podatnika.

W odniesieniu do pojęcia „surowce”, ze względu na brak jego definicji w przepisach podatkowych i rachunkowych, przy ustalaniu zakresu zastosowania ulgi badawczo-rozwojowej należy posłużyć się znaczeniem tego terminu w języku potocznym.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, „surowce”, to „materiały naturalne pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mineralnego, służące do wytwarzania jakichś produktów lub energii” (www.sjp.pwn.pl).

Natomiast w przypadku interpretacji pojęcia „materiały”, należy odwołać się do jego rozumienia w świetle przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.). Choć ustawa o rachunkowości nie zawiera odrębnej definicji pojęcia „materiały”, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 19 tej ustawy, materiały stanowią jeden z elementów rzeczowych aktywów obrotowych i są rozumiane jako składniki nabyte w celu zużycia na własne potrzeby jednostki.

Powyższy pogląd znajduje również potwierdzenie w doktrynie, gdzie podkreśla się, że „materiały, to składniki majątku inicjujące realizację całego cyklu operacyjnego, które jednostka nabywa w celu ich całkowitego zużycia na własne potrzeby, w tym m.in. na potrzeby wytwarzania produktów, świadczenia usług, czy realizacji działalności ogólnoadministracyjnej. Do materiałów zaliczyć można także pewne składniki majątkowe wytwarzane przez jednostkę we własnym zakresie (zazwyczaj w ramach działalności pomocniczej), a także różnego rodzaju odzyski, posiadające wartość użytkową, a pochodzące np. z likwidowanych środków trwałych, inwentarz żywy przeznaczony do uboju, części zamienne, półfabrykaty obcej produkcji, paliwa, opakowania itp.” (przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 31 lipca 2023 r. (sygn. 0112-KDIL2-2.4011.374.2023.3.KP).

Konstrukcja art. 26e ust. 2 pkt 2 ustawy o PDOF – w świetle powyższych uwag – pozwala uznać za koszty kwalifikowane wydatki na wszelkie materiały i surowce (zgodnie z ich znaczeniem słownikowym), które stanowią koszty uzyskania przychodów i są niezbędne do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. Warunkiem jest, aby bez tych elementów prowadzenie tej działalności było niemożliwe.

Innymi słowy, kosztami kwalifikowanymi są wydatki na surowce i materiały, które są konieczne nie tylko do realizacji samych prac badawczo-rozwojowych czy wdrażania konkretnych procesów, ale również do zastosowania odpowiednich narzędzi i oprzyrządowania wykorzystywanych w działalności B+R.

Usługi eksperckie

W świetle art. 26e ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOF, warunkiem uznania wydatków na ekspertyzy, opinie, usługi doradcze oraz usługi równorzędne jako koszty kwalifikowane ulgi B+R jest ich świadczenie i wykonywanie:

§na podstawie umowy przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz

§na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

Zgodnie z art. 7 tej ustawy, system szkolnictwa wyższego i nauki tworzą:

1)uczelnie;

2)federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, zwane dalej federacjami”;

3)Polska Akademia Nauk, działająca na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796), zwana dalej PAN”;

4)instytuty naukowe PAN, działające na podstawie ustawy, o której mowa w pkt 3, zwane dalej „instytutami PAN”;

5)instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534);

6)międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej instytutami międzynarodowymi”;

6a) Centrum Łukasiewicz, działające na podstawie ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. z 2024 r. poz. 925 i 1089);

6b) instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwane dalej instytutami Sieci Łukasiewicz”;

6c) Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, działające na podstawie ustawy z dnia 13 września 2018 r. o Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 570 i 1897), zwane dalej „CMKP”;

7)Polska Akademia Umiejętności, zwana dalej PAU”;

8)inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.

Za koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 26e ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOF mogą zatem zostać uznane wyłącznie wydatki poniesione na zakup ekspertyz, opinii, usług doradczych oraz usług równorzędnych od podmiotów wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 oraz 4–8 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a więc od instytucji należących do systemu nauki i szkolnictwa wyższego.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wniosku, Wnioskodawca poniósł w 2025 r. i zamierza również ponosić w kolejnych latach wydatki na nabycie Usług eksperckich, obejmujących ekspertyzy, opinie, czy też usługi doradcze. Nabycie oraz wyświadczenie (wykonanie) tych Usług eksperckich było w 2025 r. i będzie w latach kolejnych wykonywane (świadczone) na podstawie pisemnej umowy zawartej przez Wnioskodawcę z podmiotami wymienionymi w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 oraz 4–8 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Podsumowanie

Mając na uwadze, iż:

§wydatki ponoszone na nabycie:

omateriałów i surowców oraz

oUsług eksperckich,

-mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowanych zawartych w art. 26e ust. 2 ustawy o PDOF,

§koszty zakupu materiałów, surowców i Usług eksperckich, które Wnioskodawca zamierza uwzględnić w ramach ulgi B+R jako koszty kwalifikowane, były w 2025 r. i będą w kolejnych latach bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością w zakresie projektowania i produkcji prototypów…. na indywidualne zamówienie klienta i stanowiły w 2025 r. i będą stanowić w kolejnych latach nieodłączny element tych prac (nie były w 2025 r. i nie będą w kolejnych latach wykorzystywane na potrzeby innych zamówień ewentualnie realizowanych przez Wnioskodawcę),

§Usługi eksperckie wykonywane były w 2025 r. i będą wykonywane w kolejnych latach na podstawie umów zawieranych przez Wnioskodawcę z podmiotami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

§przedmiotowe wydatki stanowiły w 2025 r. i będą stanowić w kolejnych latach w istocie koszty poniesione przez Wnioskodawcę na działalność, która spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej,

§koszty te stanowiły w 2025 r. i będą stanowić w kolejnych latach dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o PDOF,

§Wnioskodawca nie zamierza zaliczać do kosztów kwalifikowanych, w ramach rozliczenia ulgi B+R, o której mowa w art. 26e ustawy o PDOF, innych kosztów ponoszonych przy realizacji Projektów niż koszty materiałów, surowców oraz Usług eksperckich,

§zakup materiałów, surowców oraz Usług eksperckich dokumentowany był w 2025 r. i będzie dokumentowany w kolejnych latach odpowiednimi dokumentami księgowymi (z reguły, fakturami VAT),

§Spółka prowadziła w 2025 r. i będzie prowadzić w kolejnych latach ewidencję zgodnie z art. 24a ust. 1b ustawy o PDOF, pozwalającą wyodrębnić wydatki na Projekty, tj. koszty działalności badawczo-rozwojowej,

Spółka jest zdania, że wydatki na nabycie materiałów, surowców oraz Usług eksperckich, opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wniosku, na potrzeby realizacji Projektów, stanowiły w 2025 r. i będą stanowić w kolejnych latach koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 26e ust. 2 ustawy o PDOF.

Możliwość uwzględnienia w kosztach kwalifikowanych ulgi B+R kosztów materiałów i surowców oraz kosztów ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, świadczonych lub wykonywanych na podstawie umowy przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, ponoszonych na potrzeby powstania prototypów produktów, potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 kwietnia 2019 r. (sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.67.2019.2.MD).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.