Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDWPT.4011.120.2025.3.ASZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.120.2025.3.ASZ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 czerwca 2025 r wpłynął Pana wniosek z 5 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 1 lipca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Złożył Pan wniosek o korektę PIT-37 do urzędu skarbowego w …za 2024 r. (rozlicza się Pan z bezrobotną żoną, obywatelka Białorusi - …). Z uwagi na to, że dowiedział się Pan o możliwości skorzystania z „ulgi na powrót”, został Pan wezwany do urzędu w celu dołączenia do wniosku niezbędnych dokumentów (kopie paszportów, kopie kart czasowego pobytu, kopię PESEL, kopię aktu małżeństwa z tłumaczeniem, kopię z tłumaczenia księgi pracownika (białoruskiej), kopię aktualnej karty Polaka oraz kopię decyzji o przyznaniu karty Polaka, kopię umowy o pracy, kopię umowy wynajmu mieszkania). Wstępie został Pan poinformowany przez pracownika urzędu, który zajmował się Pana sprawą, że ma Pan takie prawo („ulga na powrót”) i do 29 maja odbędzie się rozliczenie, ale 26 maja 2025 r. dostał Pan telefon z Urzędu, że dostał Pan negatywną odpowiedź „Pani kierownik nie zatwierdziła korekty” z uwagi na to, że karta Polaka była wydana nie w roku rozliczeniowym (rozliczenie za 2024 r., decyzja o przyznaniu karty Polaka od 24 stycznia 2025 r.). Ale zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są: przychody osób fizycznych podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczypospolitej Polskiej, które:

a)przeniosły miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.,

b)nie miały miejsca zamieszkania na terytorium Polski przez co najmniej 3 lata przed rokiem, w którym przeniosły to miejsce zamieszkania na terytorium Polski,

c)posiadają obywatelstwo polskie, Kartę Polaka, obywatelstwo UE, EFTA, Konfederacji Szwajcarskiej lub miejsce zamieszkania w takim państwie - a od stycznia 2024 r. również obywatelstwo Ukrainy, Białorusi, Mołdawii lub Gruzji,

d)uzyskują przychody m.in. z pracy lub działalności gospodarczej - w wysokości do 85 528 zł rocznie, w części odpowiadającej 50% przychodów z ww. źródeł, przez 4 lata od powrotu.

Ma Pan 30 lat. Obywatelstwo Białoruskie. Wykształcenie wyższe. Żonaty. Obecnie mieszka Pan w …. Zawód - …. Przeprowadził się Pan w czerwcu 2023 r. w celu stałego zamieszkania i pracy w Polsce. Przez 2 miesiące był Pan zatrudniony na umowie zlecenia w firmie … (przez pierwsze 2 miesiące pracował Pan jako … na czas oczekiwania decyzji z … w …). Od 4 września 2023 r. zatrudniony na umowie o pracy oficjalnie w … w …na stanowisku …, regularnie odprowadzał Pan podatki od momentu zatrudnienia w Polsce. Przed przeprowadzeniem się nigdy nie mieszkał Pan w innym kraju niż Białoruś, pracował Pan tylko i wyłącznie na terenie Białorusi (czyli 3 lata przed przejazdem pracował Pan w Białorusi). Ma Pan pochodzenie polskie i w celu potwierdzenia swojej przynależności do narodu polskiego w czerwcu 2024 r. wysłał Pan maila do Urzędu … w celu rejestracji do złożenia wniosku o przyznanie Karty Polaka (z informacji internetowej w … było wstrzymane przyjmowanie wniosków, dlatego jak tylko znalazł Pan możliwość do rejestracji w jakimkolwiek urzędzie – zrobił Pan to). W sierpniu dostał Pan termin na październik 2024 r. i dopiero w styczniu 2025 r. dostał Pan Kartę Polaka. Później, gdy dowiedział się Pan o „Uldze na powrót” złożył Pan wniosek o korektę na podstawie karty Polaka. Ale znalazł Pan w Internecie informacje, że posiadanie Karty Polaka lub stałego pobytu nie jest konieczne dla skorzystania z tej ulgi. Po uzyskaniu Karty Polaka złożył Pan wniosek o pobyt stały do Urzędu … w …. Dodatkowo motywuje Pana do wysłania wniosku o interpretację indywidualną to, że z ulgi można skorzystać tylko w roku przeprowadzenia lub w drugim roku, czyli 2024 r. to ostatni rok z którego Pan może skorzystać ulgi.

W Pana przypadku:

-od 23 czerwca 2023 r. mieszka Pan w Polsce,

-od września 2023 r. pracuje Pan na umowie o pracę jako …,

-wcześniej całe życie mieszkał Pan na Białorusi, nie mieszkając ani nie pracując w Polsce przez co najmniej 3 lata,

-uzyskał Pan Kartę Polaka dopiero w styczniu 2025 r., ale zgodnie z przepisami nie było to wymagane,

-spełnia Pan wszystkie pozostałe warunki określone w ustawie.

Nowelizacja przepisów od 2024 r.

W styczniu 2024 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o PIT, która rozszerzyła krąg osób uprawnionych do ulgi na powrót, obejmując nią również obywateli Białorusi, Ukrainy, Mołdawii i Gruzji. W związku z tym, obywatel Białorusi - jak Pan - nie musi posiadać Karty Polaka ani obywatelstwa UE/EFTA, aby skorzystać z ulgi, pod warunkiem że spełnia pozostałe warunki.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Nie posiada Pan obywatelstwa polskiego.

Od momentu przyjazdu do Polski Pana centrum interesów osobistych i gospodarczych znajduje się w Polsce.

W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pan w Polsce obowiązkowi podatkowemu.

W okresie trzech lat poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Polskie zamieszkanie dla celów podatkowych było w Białorusi.

W roku 2020, 2021, 2022 nie przybywał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Posiada Pan paszport Białorusi. Posiada Pan historię zatrudnienia oraz paski wynagrodzeń za lata 2020-2022 oraz w 2023 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym przeprowadził się Pan do Polski.

Uzyskuje Pan dochody z umowy o pracę.

Suma osiągniętych przez Pana dochodów w każdym roku podatkowym przekroczy sumę 85.528 zł.

Wcześniej nie korzystał Pan w całości lub części z ulgi na powrót.

Pytanie (ostatecznie zadane w uzupełnieniu wniosku)

Czy na podstawie Ustawy o PIT, art. 21 ust. 1 pkt 152 oraz ust. 43 ma Pan prawo na skorzystanie z ulgi na powrót za rok podatkowy 2024?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pan ,że na podstawie Ustawy o PIT, art. 21 ust. 1 pkt 152 oraz ust. 43 ma Pan prawo na skorzystanie z ulgi na powrót za rok podatkowy 2024.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a.trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b.okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a.posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b.miał miejsce zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ww. ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Jak wynika z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W celu skorzystania z ww. preferencji podatkowej, tj. tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być jednak wszystkie dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.

Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP.

Z treści wniosku wynika, że w wyniku przeniesienia w czerwcu 2023 r. miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zatem, warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.

Następny warunek określa art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.

Z treści wniosku wynika, że nie miał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Polski w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio 2023 r. (tj. w latach 2020-2022) oraz od początku 2023 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym przeprowadził się Pan do Polski. Zatem, spełnił Pan również wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.

Z kolei, wobec literalnego brzmienia przepisów regulujących przedmiotowe zwolnienie, w tym w szczególności zestawiając brzmienie lit. a) i b) w art. 21 ust. 43 pkt 3 ww. ustawy wskazać należy, że w przypadku tzw. „ulgi na powrót” powinniśmy mieć do czynienia z jedną z dwóch kategorii podatników „powracających” – tj. z podatnikiem, który we wcześniejszym okresie miał określone w lit. b) miejsce zamieszkania lub posiada np. Kartę Polaka wymienioną w lit. a), czyli uzyskał ją wcześniej – najpóźniej na moment przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski. W szczególności, mając na względzie unormowania dotyczące przyznawania, utraty ważności i unieważniania Karty Polaka wskazać należy, że podatnik, który posiada Kartę Polaka (art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. ustawy) to osoba, która ma przyznaną i ważną Kartę Polaka na moment przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski. Karta jest przyznawana w drodze decyzji przez właściwy organ, a może stracić ważność z mocy prawa lub może zostać unieważniona stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów odrębnych.

Z treści wniosku jednoznacznie wynika, że:

-nie posada Pan obywatelstwa polskiego, posiada Pan obywatelstwo białoruskie;

-w momencie przeniesienia w czerwcu 2023 r. miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie posiadał Pan Karty Polaka; Karta Polaka została wydana w styczniu 2025 r.;

-przed przeniesieniem w czerwcu 2023 r. miejsca zamieszkania mieszkał Pan w Białorusi;

-nie miał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres pobytu zagranicą.

Wobec powyższego wskazuję, że nie spełnił Pan warunku posiadania Karty Polaka wskazanego w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem w momencie przeniesienie miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie posiadał Pan Karty Polaka. Nie spełnił Pan również warunku wskazanego w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie miał Pan miejsca zamieszkania:

·nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 2 ww. ustawy, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

·na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 2 ww. ustawy.

Oznacza to, że niezależnie od pozostałych przesłanek, nie przysługuje Panu prawo do skorzystania z ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.