
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 08 stycznia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 11 stycznia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia własności lokalu na rzecz najemcy dawnego mieszkania zakładowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 stycznia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia własności lokalu na rzecz najemcy dawnego mieszkania zakładowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W 1998r. na podstawie umów nieodpłatnego przekazania od zakładu pracy, Spółdzielnia stała się właścicielem budynków mieszkalnych. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych nałożyła na spółdzielnię w art. 48 obowiązek przeniesienia na wniosek najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przyjęciem przez spółdzielnię był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, własności lokalu po spełnieniu przez najemcę warunków określonych w ww. ustawie. Do wnioskodawcy wpłynęły wnioski
najemców lokali mieszkalnych przejętych nieodpłatnie przez spółdzielnię od przedsiębiorstwa państwowego o przeniesienie na nich własności lokali mieszkalnych zgodnie z zapisami art. 48 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Wnioski te są realizowane, a na najemców przenoszona jest w umowie notarialnej własność lokalu mieszkalnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 48 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jeżeli spółdzielnia nabyła mieszkanie, o którym mowa w art. 48 ust. 1 nieodpłatnie, spółdzielnia ogranicza się do żądania od najemcy z tytułu przeniesienia na niego własności lokalu mieszkalnego
pokrycia kosztów nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal. W związku z powyższym, jeżeli przeniesienie następuje na zasadach określonych w ustawie, to nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu realizacji przedmiotowej umowy. Nie ma miejsca przysporzenie majątkowe po stronie najemcy lokalu spółdzielczego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W przypadku przejęcia przez spółdzielnię mieszkaniową mieszkań przedsiębiorstw państwowych, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej mieszkania w przejętych przez spółdzielnię mieszkaniową budynkach straciły status zakładowych mieszkań (lokali mieszkalnych), stały się mieszkaniami wchodzącymi w skład zasobów spółdzielni mieszkaniowej.
Zasady zawierania umów przeniesienia własności takich lokali na rzecz najemców określają przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), między innymi w art. 48 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż na pisemne żądanie najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę przeniesienia własności lokalu, po dokonaniu przez niego:
- spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu lokalu;
- wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku, jeżeli spółdzielnia nabyła budynek
odpłatnie.
Ponadto, jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nabyła mieszkanie zakładowe, o którym mowa w ust. 1, nieodpłatnie, najemca, o którym mowa w ust. 1, powinien pokryć koszty dokonanych przez spółdzielnię nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal (art. 48 ust. 3 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).
Kaucje mieszkaniowe, o których mowa w art. 7 ust. 3 w związku z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (Dz. U. Nr 119, poz. 567, ze zm.) podlegają zaliczeniu na poczet wkładu budowlanego lub na poczet pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 3 (art. 48 ust. 4 ww. ustawy).
W świetle powyższego, jeżeli przeniesienie własności lokali następuje na zasadach określonych m.in. w art. 48 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, to nie powstaje przychód podlegający
opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu realizacji przedmiotowej umowy. Nie ma bowiem miejsca przysporzenie majątkowe po stronie członka spółdzielni.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww.
ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
