POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1437/ZI/423/259/MJ/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.06.2005, sygn. 1437/ZI/423/259/MJ/05, Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, 216 § 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zmian.), Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek

postanawia

uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 3.06.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji, jako funkcjonariuszowi tej służby przysługuje Panu prawo do otrzymania lokalu służbowego. Funkcjonariusz, który rezygnuje z tego prawa może wystąpić o przyznanie w drodze decyzji administracyjnej pomocy finansowej na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. Skorzystanie z tej możliwości pozbawia go prawa do ubiegania się o mieszkanie służbowe. Dnia 1 listopada 1993r. został Pan mianowany funkcjonariuszem stałym i otrzymał Pan taką pomoc finansową na podstawie § 4 ust. 1 w związku z § 9 Zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z 19 marca 1993r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania. Otrzymana kwota nie była uwzględniona jako dochód w 1993r. ani jako wydatki mieszkaniowe. W 2003r. po 10 latach służby, umorzona została kwota otrzymanej pomocy finansowej, od której płatnik naliczył zaliczkę na podatek dochodowy.

Zdaniem Pana w opisanej sytuacji, nie będzie Pan zobowiązany do zapłacenia podatku dochodowego z tytułu umorzenia otrzymanej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zmian.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Natomiast za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na podstawie zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSWiA Nr 3 poz. 40 ze zm.) miała, co do zasady charakter zwrotny. Bezzwrotny charakter to świadczenie miało wyłącznie w odniesieniu do funkcjonariuszy, których okres służby stałej wynosi co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów. Zarządzenie to ponadto przewidywało konieczność zwrotu świadczenia w przypadku funkcjonariuszy, których stała służba trwa krócej niż 10 lat, a w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu, udzielona pomoc finansowa podlega zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty pomocy za każdy pełny rok służby stałej.

Biorąc powyższe pod uwagę, przychód w myśl art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych powstaje w przypadku funkcjonariuszy policji z dniem umorzenia udzielonej w latach wcześniejszych pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe, które następuje z dniem przekroczenia 10 lat służby stałej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że stałym funkcjonariuszem został Pan mianowany dnia 1 listopada 1993r., natomiast umorzenie pomocy finansowej nastąpiło dnia 1 listopada 2003r. tj.: po 10 latach. W związku z tym kwota umorzonej pomocy finansowej stanowiła przychód ze stosunku służbowego podlegający podatkowi dochodowemu, który należało wykazać w zeznaniu podatkowym za 2003r.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek