
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 24.02.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części dotyczącej odliczeń wydatków poniesionych w związku z wywozem odpadów powstałych w czasie remontu domu - jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W 2004 r., w ramach remontu domu, polegającego m. in. na wykonaniu izolacji przeciwwodnej i izolacji docieplającej stropodach, zostało usunięte istniejące pokrycie stropodachu a zerwany materiał (m. in. płytki grysowe, wylewka betonowa, materiały uszczelniające i ocieplające) nieprzydatny przy remoncie jako odpad został wywieziony zamówionym kontenerem. Za usługę, t. j. wywóz odpadów Przedsiębiorstwo (...) wystawiło w dniu 07.05.2004 r. fakturę VAT nr (...) kwalifikując usługę jako odbiór odpadów budowlanych.
W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2003 r. odliczeniu od podatku podlegają poniesione przez podatnika w roku podatkowym wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 1 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788). Stosownie do postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację uważa się wydatki poniesione na:
1) zakup materiałów i urządzeń,
2) zakup usług obejmujących:
a) wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu
b) transport materiałów i urządzeń,
c) wykonawstwo robót
3) najem sprzętu budowlanego,
4) opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych
przepisów w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.
Podlegające odliczeniu wydatki na remont lub modernizację budynku mieszkalnego określa załącznik nr 1 do w/w rozporządzenia.
Wobec powyższego wydatki poniesione w związku z wywozem odpadów powstałych przy remoncie dachu można odliczyć od podatku w ramach zakupu usługi transportowej.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/ następcy prawnego podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
