Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.776.2025.1.AJB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.776.2025.1.AJB

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia całości podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych przez Dostawców, pomimo że kwota tego podatku jest obliczona błędnie, tj. przy zastosowaniu nieprawidłowej stawki VAT lub nieprawidłowego kursu walutowego. Uzupełnili go Państwo pismem z 6 sierpnia 2025 r. (data wpływu 11 sierpnia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

… S.A. (dalej: "Spółka") nabywa towary i usługi, które wykorzystuje do wykonywania:

-czynności opodatkowanych, lub

-czynności, o których mowa w art. 86 ust. 8 lub 9 ustawy o VAT.

Sporadycznie, Spółka może wykorzystywać nabyte towary i usługi do wykonywania zarówno powyższych czynności dających prawo do odliczenia jak i takich, które prawa do odliczenia nie dają, w szczególności czynności zwolnionych od opodatkowania VAT. Proporcje, o których mowa w art. 86 i art. 90 ustawy o VAT wynoszą w Spółce 100%.

Dostawy towarów/świadczenie usług dokonywane na rzecz Spółki podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce i nie są z tego podatku zwolnione, zaś do jego rozliczenia zobowiązani są dostawcy towarów /usługodawcy (dalej: „Dostawcy”). W związku z dostawą towarów /świadczeniem usług dla Spółki Dostawcy wystawiają na jej rzecz faktury.

Zdarzają się sytuacje, w których kwota podatku VAT na fakturach otrzymanych przez Spółkę od Dostawców jest obliczona błędnie, tj.:

-na podstawie błędnego (zawyżonego lub zaniżonego) kursu walutowego, stosowanego do przeliczania podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT na PLN, w sytuacji, gdy są one wyrażone w walucie obcej, lub

-według błędnej (zawyżonej bądź zaniżonej) stawki podatkowej; dotyczy to również sytuacji, w których spełnione są warunki zastosowania przez Dostawców stawki 0% VAT a pomimo tego stosują oni stawkę wyższą np. 23% VAT.

Zarówno Dostawcy jak i Spółka prowadzą działalność gospodarczą oraz są zarejestrowani w Polsce jako „podatnicy VAT czynni”.

Pytanie

W powyższym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) Wnioskodawca chciałby potwierdzić, czy Spółka jest uprawniona do odliczenia całości podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych przez Dostawców, pomimo że kwota tego podatku jest obliczona błędnie, tj. przy zastosowaniu nieprawidłowej stawki VAT lub nieprawidłowego kursu walutowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka jest uprawniona do odliczenia całości podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych przez Dostawców, pomimo że kwota tego podatku jest obliczona błędnie, tj. przy zastosowaniu nieprawidłowej stawki VAT lub nieprawidłowego kursu walutowego.

Powyższe stanowisko Wnioskodawca uzasadnia w sposób następujący:

Podatnik może odliczyć podatek VAT wykazany na otrzymanej fakturze, w zakresie w jakim nabyte towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych lub niektórych innych czynności, w szczególności takich, których miejsce świadczenia znajduje się za granicą, lecz które byłyby opodatkowane, gdyby miały miejsce w Polsce (art. 86 ust. 1, ust. 8 i ust. 9 ustawy o VAT).

Z opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że zarówno Spółka jak i Dostawcy są podatnikami, gdyż prowadzą działalność gospodarczą oraz, że towary i usługi nabywane przez Spółkę od Dostawców są wykorzystywane przez nią do wykonywania czynności wskazanych w poprzednim akapicie. Nawet jeśli sporadycznie służą one wykonywaniu innych czynności, np. zwolnionych od opodatkowania VAT, są one jednocześnie związane z czynnościami uprawniającymi do odliczenia a proporcje służące obliczaniu wysokości podlegającego odliczeniu podatku VAT wynoszą w Spółce 100%. Spółce przysługuje zatem prawo do odliczenia kwot podatku VAT wykazanych na fakturach VAT otrzymanych od Dostawców (tj. podmiotów dostarczających Spółce towary i usługi).

Jednocześnie, w ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym nie zachodzą okoliczności, które pozbawiałyby ją prawa do odliczenia na podstawie art. 88 ustawy o VAT. W szczególności, ani zastosowanie błędnej stawki VAT ani błędnego kursu walutowego do przeliczenia na PLN kwot wykazanych w walucie obcej, nie są okolicznościami ujętymi w dyspozycji powyższego przepisu jako przesłanki wyłączające prawo nabywcy do odliczenia podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturze.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje oparcie w licznych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.224.2023.1.MAZ) dotyczącej odliczenia podatku VAT obliczonego na podstawie błędnej stawki VAT Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:

„Analiza powołanego art. 88 ustawy prowadzi do wniosku, że w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktury dokumentującej nabycie towarów lub usług, które podlegają opodatkowaniu inną niż przyjęta przez sprzedawcę (wyższą bądź niższą) stawką podatku od towarów i usług. W takiej sytuacji, podatnik zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na takiej fakturze. (…) Zastosowanie – przez wystawcę faktur z tytułu usług nabywanych przez Spółkę – stawki podatku VAT w wysokości 23%, gdy spełnione są warunki do stosowania stawki 0%, nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi negatywnej przesłanki uniemożliwiającej odliczenie podatku, wymienionej w art. 88 ustawy.”

Analogiczne stanowisko w odniesieniu do odliczenia podatku VAT obliczonego na podstawie błędnego kursu walutowego zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 lipca 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.257.2019.1.AK), w której wskazał, że:

„Analiza powołanego art. 88 ustawy prowadzi do wniosku, że w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku przeliczenia wartości kwoty podatku na fakturze wyrażonej w walucie obcej po błędnym kursie. W takiej sytuacji, podatnik zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na tej fakturze. (…) …w sytuacji zastosowania przez wystawiającego fakturę VAT kontrahenta innego niż wynikający z przepisów ustawy kursu walutowego, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tej faktury, w kwocie jaka zostanie na niej wykazana.”

Tożsame wnioski płyną ponadto z następujących interpretacji indywidualnych wydanych przez:

-Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27.09.2024 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.410.2024.1.GK),

-Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29.01.2024 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.838.2023.1.KT),

-Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20.09.2022 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.360.2022.1.RST),

-Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13.01.2020 r. (sygn. 0112-KDIL4.4012.548.2019.2.JK),

-Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19.08.2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.372.2019.1.AKS),

-Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17.01.2018 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.580.2017.1.AP),

-Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23.06.2017 r. (sygn. 0115-KDIT1-3.4012.217.2017.1.MZ),

-Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18.01.2016 r. (sygn. ILPP1/4512-1-814/15-2/MK),

-Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9.10.2015 r. (sygn. ILPP4/4512-1-239/15-2/BA),

-Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9.10.2015 r. (sygn. ILPP4/4512-1-239/15-3/BA),

-Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19.05.2015 r. (sygn. IBPP2/4512-105/15/JJ),

-Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15.05.2015 r. (sygn. IBPP2/4512-111/15/JJ),

-Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29.05.2013 r. (sygn. ITPP1/443-213/13/MS),

-Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 05.11.2009 r. (sygn. ILPP2/443-1069/09-4/EN).

Reasumując, zarówno w sytuacji zastosowania przez Dostawcę błędnej stawki podatkowej (w tym również, gdy pomimo spełnienia warunków zastosowania stawki 0% VAT stosuje on stawkę wyższą) jak i błędnego kursu walutowego, Spółce przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego, wynikającego z otrzymanej faktury. Spółka wnosi zatem o potwierdzenia prawidłowości jej stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, innych niż te, do których stosuje się zwolnienie, o którym mowa w art. 113b ust. 1, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 9 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41, wykonywanych na terytorium kraju, w przypadku gdy miejscem świadczenia tych usług zgodnie z art. 28b lub art. 28l jest terytorium państwa trzeciego lub gdy usługi dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, pod warunkiem że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6n ustawy.

Wskazać należy, że z powołanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Wskazać należy, że wyrażoną w cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, w przypadku wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych uzupełniają regulacje art. 90 ustawy.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Jak stanowi art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2) nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Podkreślić należy, iż ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący;

b) (uchylona)

2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3) (uchylony)

4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;

5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6) (uchylony)

7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z kolei art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zasady dotyczące wystawiania faktur oraz faktur korygujących zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.

W myśl art. 106e ust. 11 ustawy:

Kwoty podatku wykazuje się w złotych. Kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania. (…).

Z ww. przepisu wynika, że ustawodawca tylko w jednym przypadku wyraźnie określa jaka wartość na wystawionej fakturze winna być wyrażona w walucie polskiej – jest to kwota podatku. Istnieje zatem możliwość wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż w dowolnej walucie wymienialnej, ale kwota podatku powinna być zawsze wyrażona w walucie polskiej.

Sposób przeliczania na złote kwot wykazanych na fakturach, w sytuacji, gdy kwoty te wykazane są w walutach obcych zawarty został w art. 31a ustawy.

W świetle art. 31a ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy podatnik wystawia fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone na tej fakturze w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 31a ust. 2a ustawy:

Kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania określone w walucie obcej mogą być przeliczane przez podatnika na złote zgodnie z zasadami przeliczania przychodu określonego w walucie obcej wynikającymi z przepisów o podatku dochodowym, obowiązującymi tego podatnika na potrzeby rozliczania danej transakcji.

Na gruncie polskiego prawa podatkowego dopuszcza się otrzymywanie przez podatników od swoich kontrahentów faktur, na których podstawę opodatkowania określono w walucie obcej, z jednoczesnym wymogiem przeliczania przez podatników walut obcych na złote według przytoczonych wyżej zasad.

Wskazać jednak należy, że przeliczenia na złote kwot wyrażonych w walucie obcej, wykazanych na fakturze, dokonać powinien usługodawca lub dostawca towarów.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne – wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy – mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Przechodząc do kwestii objętych zakresem zadanego pytania, w pierwszej kolejności zauważenia wymaga, skoro nabyte przez Państwa towary i usługi są/będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług bądź do czynności, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 lub do czynności, o których mowa w art. 86 ust. 9 ustawy lub zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych od opodatkowania VAT, co do których - jak Państwo wskazali - proporcja, o której mowa w art. 86 i art. 90 ustawy wynosi w Spółce 100%, to są/będą Państwo uprawnieni do odliczenia całości podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez Dostawców.

Jednocześnie na powyższe prawo nie ma/nie będzie miało wpływu zastosowanie przez wystawiającego fakturę Dostawcy błędnej stawki podatku, bądź błędnego kursu walutowego stosowanego do przeliczenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku w sytuacji, gdy są/będą one wyrażone w walucie obcej.

Zastosowanie błędnej stawki podatku, czy błędnego kursu walutowego przez Dostawcę nie pozbawia Państwa prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi/nie będzie stanowiło to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Zatem wskazaną przez Państwa okoliczność, że „Proporcje, o których mowa w art. 86 i art. 90 ustawy o VAT wynoszą w Spółce 100%.” przyjęto jako element opisu sprawy i nie dokonywano oceny prawidłowości wyliczeń. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.