
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 1 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku uznania Państwa za podatników podatku od towarów i usług w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
1. Zainteresowany będący stroną postępowania:
- B.
2. Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:
- A.
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowani są na prawach współwłasności ustawowej majątkowej małżeńskiej właścicielami nieruchomości, położonej w (…), obejmującej działkę o numerze 1 o powierzchni 1,4371 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) oraz nieruchomości, położonej w (…), obejmującej działkę o numerze 2 o powierzchni 0,1855 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…).
Przedmiotowe nieruchomości Zainteresowani nabyli odpowiednio na podstawie umowy sprzedaży 28 kwietnia 2015 roku, sporządzonej przed notariuszem (…), Repertorium A nr (…) od osoby fizycznej oraz na podstawie umowy sprzedaży 28 kwietnia 2015 roku, sporządzonej przed notariuszem (…), Repertorium A nr (…) od osób fizycznych. Zainteresowani nabyli nieruchomości ze środków pochodzących z ich majątku wspólnego.
Nieruchomości te w chwili ich nabycia nie weszły w skład będącego własnością nabywców gospodarstwa rolnego ani nie utworzyły gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Przedmiotowe nieruchomości nie są zabudowane. W chwili obecnej Zainteresowani nie wykorzystują tych nieruchomości w żaden sposób, dlatego chcieliby je sprzedać.
W związku z planami związanymi ze sprzedażą nieruchomości Zainteresowani nie podejmują i nie podejmowali działań zmierzających do podniesienia wartości nieruchomości. Zainteresowani nie podejmowali działań polegających na podziale poszczególnych działek na mniejsze, celem zwiększenia ich wartości. Przy planowanej sprzedaży Zainteresowani nie posługiwali się wieloma narzędziami marketingowymi w celu promowania oferty sprzedaży, za wyjątkiem zwykłych form ogłoszenia, tj. poprzez umieszczenie oferty sprzedaży nieruchomości w Internecie, bądź też oznaczenie nieruchomości tablicą z informacją o przeznaczeniu nieruchomości na sprzedaż. Zainteresowani podjęli decyzje o sprzedaży z uwagi na fakt, iż przedmiotowe nieruchomość są im zbędne, a nadto nie są one przez nich w jakikolwiek sposób wykorzystywane. Tym samym przedmiotowe nieruchomości stanowią dla Zainteresowanych swoisty ciężar finansowy, bowiem są oni zobowiązani je utrzymywać. Nadmienić należy, że w przeszłości Zainteresowani nie dokonali sprzedaży innej posiadanej przez nich nieruchomości. Planowana sprzedaż nieruchomości ma charakter okazjonalny i nie ma na celu zapewnienia Zainteresowanym trwałego i stałego źródła zarobkowania.
Jednocześnie Zainteresowani wskazują, że B nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast A jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 lipca 2007 roku z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, której przedmiotem jest:
1) PKO 29.20.Z Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych; produkcja przyczep i naczep,
2) PKD 25.11.Z Produkcja konstrukcji metalowych i ich części,
3) PKD 25.61.Z Obróbka metali i nakładanie powłok na metale,
4) PKD 33.11.Z Naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych,
5) PKD 43.32.Z Zakładanie stolarki budowlanej,
6) PKD 43.99.Z Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane,
7) PKD 45.11.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek,
8) PKD 45.19.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
9) PKD 45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
10) PKD 45.32.Z Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
11) PKD 47.76.Z Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
12) PKD 49.41.Z Transport drogowy towarów,
13) PKD 52.21.Z Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy.
Nadto Zainteresowani wskazują, że nabycie nieruchomości KW nr (…) oraz nieruchomości KW nr (…) nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej podatkiem VAT, ani nie stanowiło czynności zwolnionej od tego podatku. Nabycie przez Zainteresowanych ww. działek nastąpiło na podstawie umów sprzedaży zawartych z osobami fizycznymi, które nie spełniały wskazanych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług kryteriów uznania ich za podatników podatku VAT. Zainteresowanym z tytułu nabycia ww. działek nie przysługiwało zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Nadto Zainteresowani wskazują, iż przedmiotowe nieruchomości nie były i nie są wykorzystywane przez nich w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w tym w działalności rolniczej.
B i A:
1) Od chwili wejścia w posiadanie działki nr 1 położonej w (…) nie korzystali z tej działki, w dalszym ciągu z niej nie korzystają i do dnia planowanej sprzedaży nie będą z niej korzystali. Działka ta nie była, nie jest i nie będzie wykorzystywana przez nich do żadnych czynności zwolnionych z podatku VAT, opodatkowanych podatkiem VAT ani niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
2) Od chwili wejścia w posiadanie działki nr 2 położonej w (…) nie korzystali z tej działki, w dalszym ciągu z niej nie korzystają i do dnia planowanej sprzedaży nie będą z niej korzystali. Działka ta nie była, nie jest i nie będzie wykorzystywana przez nich do żadnych czynności zwolnionych z podatku VAT, opodatkowanych podatkiem VAT ani niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
3) Od chwili nabycia działki nr 1 położonej w (…) nie wykorzystywali jej na cele prywatne (osobiste), w dalszym ciągu nie wykorzystują jej w tych celach i do dnia planowanej sprzedaży nie będą jej w tym celu wykorzystywali.
4) Od chwili nabycia działki nr 2 położonej w (…) nie wykorzystywali jej na cele prywatne (osobiste), w dalszym ciągu nie wykorzystują jej w tych celach i do dnia planowanej sprzedaży nie będą jej w tym celu wykorzystywali.
Dla działki nr 1położonej w (…) oraz dla działki nr 2 położonej w (…) nie została i do momentu jej sprzedaży nie zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Działka nr 1położona w (…) oraz działka nr 2 położona w (…) znajdują się na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego objęty uchwałą nr (…) Rady Miejskiej w (…) z dnia 16 listopada 2023 roku w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta (…) w rejonie ulic (…),oraz dla części miejscowości (…), w gminie (…). Z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika następujące przeznaczenie ww. działek: P/U_D - teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów lub zabudowy usługowej.
B oraz A nie mieli wpływu na przeznaczenie działki nr 1 położonej w (…) ani działki nr 2 położonej w (…) w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
B oraz A:
1) Od chwili nabycia działki nr 1 nie dokonywali zbiorów ani dostaw produktów rolnych pochodzących z tej działki, w dalszym ciągu nie dokonują takich zbiorów ani dostaw i do dnia planowanej sprzedaży nie będą ich dokonywać;
2) Od chwili nabycia działki nr 2 nie dokonywali zbiorów ani dostaw produktów rolnych pochodzących z tej działki, w dalszym ciągu nie dokonują takich zbiorów ani dostaw i do dnia planowanej sprzedaży nie będą ich dokonywać.
Od chwili nabycia działka nr 1 ani działka nr 2 nie była i nie jest przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia ani innej czynności prawnej, na podstawie której zostałaby oddana do korzystania innej osobie.
Zainteresowani 13 czerwca 2025 roku zawarli z C z siedzibą w (…) przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości pod warunkiem, na podstawie której strony tej umowy zobowiązały się do zawarcia umowy sprzedaży w stanie wolnym od jakichkolwiek ciężarów, obciążeń, roszczeń i hipotek - prawa własności nieruchomości położonej w (…) stanowiącej działkę nr 1, dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) oraz prawa własności nieruchomości położonej w (…) stanowiącej działkę nr 2, dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) (dalej jako: „Nieruchomości”) za łączną cenę (…) zł netto powiększoną o ewentualnie należny podatek VAT. Umowa ta została zawarta pod warunkiem uzyskania przez C z siedzibą w (…) w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy przedwstępnej sprzedaży, wydanej przez właściwy organ administracji publicznej, ostatecznej i prawomocnej, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę umożliwiającej realizację na nieruchomości, zamierzonej przez kupującego Inwestycji Budowlanej, zgodnej w zasadniczej części ze złożonym przez kupującego wnioskiem.
Wnioskodawcy udzielili C bezwarunkowego i nieodwoływalnego w całym okresie obowiązywania umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości, prawa do dysponowania działką nr 1 położoną w (…) oraz działką nr 2 położoną w (…) i użyczeniu tych działek na cele budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane, w zakresie niezbędnym do uzyskania decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonania wszelkich badań gruntowych i geotechnicznych nieruchomości, a także wydania warunków technicznych oraz zawarcia umowy przyłączeniowej z dostawcami mediów.
Wnioskodawcy udzielili również D, będącemu Prezesem Zarządu C siedzibą w (…) bezwarunkowego i nieodwoływalnego w całym okresie obowiązywania umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości, pełnomocnictwa w niezbędnym zakresie, w tym w szczególności do:
1) Reprezentowania przed wszelkimi podmiotami, w tym wszelkimi dostawcami mediów, we wszelkich sprawach związanych z wydaniem warunków przyłączeniowych dla inwestycji budowlanej, którą C zamierza zrealizować na działce nr 1 oraz działce nr 2 w postaci budowy obiektu handlowo-usługowego wraz z gastronomią oraz pełną Infrastrukturą towarzyszącą, infrastrukturą mediów i infrastrukturą drogową, w tym wjazdem i zjazdem na nieruchomość z drogi publicznej dla relacji prawoskrętnych, w tym także dla pojazdów o masie całkowitej do 40 ton (zwaną dalej „Inwestycją Budowlaną”), w tym do:
a) uzyskania warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, a także uzgodnienia z zakładem energetycznym lokalizacji złącza kablowego i przyłącza na terenie działki nr 1 położonej w (…) oraz działki nr 2 położonej w (…);
b) uzyskania warunków przyłączenia do sieci gazowej, a także uzgodnienia z gazownią lokalizacji reduktora gazu, gazomierza i przyłącza na terenie działki nr 1 oraz działki nr 2;
c) uzyskania warunków przyłączenia do sieci wodno-kanalizacyjnej, a także uzgodnienia z zakładem wodno-kanalizacyjnym lokalizacji sieci i przyłącza na terenie działki nr 1 położonej oraz działki nr 2;
d) uzyskania warunków przyłączenia do sieci teleinformatycznej (Internet), a także uzgodnienia z przedsiębiorstwem realizującym usługi teleinformatyczne lokalizacji sieci i przyłącza na terenie działki nr 1 oraz działki nr 2;
2) Reprezentowania przed właściwymi organami administracji publicznej obu instancji w postępowaniach o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę, dotyczących Inwestycji Budowlanej;
3) Reprezentowania przed właściwymi organami administracji publicznej obu instancji w postępowaniu w przedmiocie wydania, zmiany lub uchylenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dotyczącej realizacji Inwestycji Budowlanej;
4) Reprezentowania przed właściwymi organami administracji publicznej obu instancji oraz wszelkimi właściwymi podmiotami i Instytucjami oraz Sądami Administracyjnymi obu instancji w sprawie wniosku o uchwalenie lub zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów, na których położone są działka nr 1 położona w (…) oraz działka nr 2 położona w (…);
5) Składania wszelkich oświadczeń, wyjaśnień i wniosków przed osobami fizycznymi, prawnymi, innymi jednostkami organizacyjnymi oraz organami administracji rządowej i samorządowej, jakie w związku z tym pełnomocnictwem oraz w wykonaniu umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości.
Wnioskodawcy udzielili C zgody na to aby na swój koszt, we własnym imieniu lub przez ustanowionych przez siebie pełnomocników, wystąpił do właściwych organów, w tym do właściwych dostawców mediów, o udzielenie mu warunków przyłączeniowych dla inwestycji Budowlanej, w tym w szczególności o:
1) Uzyskanie warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej i zawarcie umowy o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej oraz umowy o sprzedaż energii elektrycznej;
2) Uzyskanie warunków przyłączenia do sieci gazowej i zawarcie umowy o przyłączenie do sieci gazowej oraz umowy o sprzedaż gazu;
3) Uzyskanie warunków przyłączenia do sieci wodno-kanalizacyjnej i zawarcie umowy o przyłączenie do sieci wodno-kanalizacyjnej oraz umowy o sprzedaż wody i odprowadzanie ścieków;
4) Uzyskanie warunków przyłączenia do sieci teletechnicznej i zawarcie umowy o przyłączenie do sieci teletechnicznej oraz umowy o sprzedaż usług telekomunikacyjnych;
5) Uzyskanie wszelkich innych uzgodnień, pozwoleń i opinii niezbędnych do uzyskania decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę oraz decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę;
6) Decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę.
W związku ze sprzedażą działek nr 1 oraz nr 2 położonych w (…), B ani A nie udzielili żadnych innych pełnomocnictw, oprócz pełnomocnictw, o których mowa we wniosku wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej. Na podstawie pełnomocnictw udzielonych w związku z zawartą przedwstępną umową sprzedaży z 13 czerwca 2025 roku, pełnomocnik B i A nie został umocowany do podjęcia innych czynności związanych z przygotowaniem działek nr 1 oraz nr 2 położonych w (…) do sprzedaży, oprócz czynności wskazanych we wniosku wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej.
B i A wyrazili zgodę na zawarcie przez C we własnym imieniu i na własny koszt, z właściwymi przedsiębiorstwami umowy o przyłączenie Nieruchomości do sieci elektroenergetycznej oraz umowy o przyłączenie Nieruchomości do sieci gazowej. W przypadku, jeżeli do zawarcia opisanych wyżej umów konieczne okaże się zawarcie przez C z B i A umowy dzierżawy Nieruchomości. B i A zobowiązali się do zawarcia z C takiej umowy w terminie 7 (siedmiu) dni od dnia zgłoszenia takiego wniosku, na warunkach ustalonych przez Strony z uwzględnieniem zapisów Umowy i wspólnego zamierzenia Stron.
Przyczyną sprzedaży nieruchomości jest pojawienie się podmiotu zainteresowanego ich nabyciem. Uzyskane ze sprzedaży nieruchomości środki pieniężne zostaną przeznaczone na potrzeby własne Zainteresowanych. B i A nie posiadają innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży oprócz działek nr 1 oraz nr 2 położonych w (…). Działka nr 1, ani działka nr 2 nigdy nie była, nie jest i do dnia planowanej sprzedaży nie będzie wykorzystywana przez B w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Działka nr 1 położona w (…) oraz działka nr 2położona w(…) zostały nabyte w celu ewentualnego wykorzystania w produkcji rolnej. B nie jest i nie był rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. A nie jest i nie była rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.
Pytania
1. Czy w związku ze sprzedażą nieruchomości, położonej w (…), obejmującej działkę o numerze 1 o powierzchni 1,4371 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) oraz nieruchomości, położonej w (…), obejmującej działkę o numerze 2 o powierzchni 0,1855 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…), Zainteresowani zostaną uznani za podatnika podatku VAT?
2. Czy w związku ze sprzedażą nieruchomości, położonej w (…), obejmującej działkę o numerze 1 o powierzchni 1,4371 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) oraz nieruchomości, położonej w (…), obejmującej działkę o numerze 2 o powierzchni 0,1855 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…), Zainteresowani będą zobowiązani zapłacić podatek VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W ocenie Zainteresowanych planowana sprzedaż nieruchomości nie będzie opodatkowana podatkiem VAT, a zatem Zainteresowani nie zostaną uznani za podatników VAT przy dokonaniu przedmiotowej transakcji. Zainteresowani dokonując sprzedaży nieruchomości nie będą bowiem spełniali wskazanych w art. 15 ust. 1 i 2 kryteriów uznania ich za podatników podatku VAT. Dokonana przez Zainteresowanych sprzedaż będzie bowiem stanowiła zwykły zarząd prawem własności prywatnego majątku, w związku z tym nie będzie się ona mieścić w zakresie zainteresowania podatku VAT.
Przedmiotowa sprzedaż nie będzie miała charakteru profesjonalnego, ani zawodowego, a tylko takie działania, które mają charakter profesjonalny i zbliżony do zawodowego działania handlowca mogą zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej interpretacji z 4 marca 2019 r., 0111-KDIB3-2.4012.791.2018.2.MGO wskazał, że „Jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług”.
W niniejszym stanie faktycznym brak jest przesłanek świadczących o aktywności Zainteresowanych w przedmiocie zbycia nieruchomości, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. W związku z tym, zbycie nieruchomości nie będzie stanowiło działalności handlowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz będzie się mieścić w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
W wyroku z 6 lipca 2018 roku, sygn. akt I FSK 1986/16 Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, iż „to, czy dana osoba fizyczna, sprzedając działki budowlane, działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną (np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze). Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z tych okoliczności”.
W niniejszym stanie faktycznym ciąg powyżej wskazanych okoliczności nie występuje. Zainteresowani nie nabyli bowiem nieruchomości w celach inwestycyjnych zmierzając do jej późniejszej odsprzedaży. Nadto Zainteresowani nie podejmowali i nie podejmują działań podnoszących wartość nieruchomości, nie wydzielają dróg wewnętrznych, nie uzbrajają działek, nie uzyskują warunków zabudowy, nie występowali o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego ani nie występują o jego zmianę. Zainteresowani nie promują również ofert sprzedaży nieruchomości przy wykorzystaniu wielu narzędzi marketingowych. Niewątpliwe za przejaw działalności gospodarczej nie może być uznany zamiar umieszczenia ogłoszenia na portalu internetowym czy zamiar skorzystania z usług biura pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości: są to bowiem w pełni standardowe czynności, jakie podejmuje każda osoba zamierzająca sprzedać nieruchomość (tak w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 lipca 2020 roku, sygn. akt I FSK 1888/17, LEX nr 3058799). W wyroku z 27 października 2021 roku, sygn. akt III FSK 176/21 Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że „Brak jest podstaw kwalifikowania do działalności gospodarczej podejmowanych przez podatnika czynności mieszczących się w zwykłym zarządzie majątkiem własnym, tzn. mających na celu prawidłowe gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokajanie potrzeb rodziny. Działań z zachowaniem - normalnych w takich przypadkach - reguł gospodarności nie należy z gruntu utożsamiać z działalnością gospodarczą” (tak też w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 marca 2015 roku, sygn. akt II FSK 855/14 oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 marca 2016 roku, sygn. akt II FSK 1423/14).
Mając zatem na uwadze powyższe planowana przez Zainteresowanych sprzedaż nieruchomości położonej w (…), obejmującej działkę o numerze 1 o powierzchni 1,4371 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) oraz nieruchomości, położonej w (…), obejmującej działkę o numerze 2 o powierzchni 0,1855 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) nie będzie opodatkowana podatkiem VAT, a Zainteresowani w związku z dokonaniem tej transakcji nie zostaną uznani za podatników podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE Rady”:
Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:
1) określone udziały w nieruchomości,
2) prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
3) udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub
faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, również zbycie udziału w towarze (np. współwłasności nieruchomości gruntowej) stanowi odpłatną dostawę towarów. Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w uchwale 7 sędziów z 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 2/11.
Zatem, na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości (gruntów), jak również udziału w nieruchomości traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Nie jest działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast czerpanie dochodów z ciągłego wykorzystywania składnika majątku, charakteryzujące się powtarzalnością lub długim okresem trwania wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.
Na mocy art. 2 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
Opodatkowaniu VAT podlegają następujące transakcje: odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.
W myśl art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Jednocześnie, w art. 12 ust. 1 lit. b) powołanej Dyrektywy 2006/112/WE Rady wskazano, że:
Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
„Teren budowlany” to każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie.
Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Wobec tego, właściwe jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników podatku VAT w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej. W tym kontekście, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych, okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej działalności gospodarczej. Jednakże każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy jest uznany za podatnika podatku od towarów i usług.
W kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości istotne jest, czy zbywca w celu dokonania sprzedaży podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, czy też prowadzenia działalności, ani też w trakcie posiadania nie został wykorzystany do działalności gospodarczej.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
Podobnie dokonanie przed sprzedażą podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie, nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.
Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Ze wskazanych powyżej orzeczeń wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania nieruchomości w ramach majątku osobistego.
Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o VAT, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. W przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy z tytułu transakcji sprzedaży nieruchomości będą Państwo działali jako podatnicy podatku od towarów i usług oraz ustalenia, czy transakcja sprzedaży przedmiotowych działek będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Analiza przedstawionego opisu sprawy, obowiązujących przepisów oraz tez wynikających z powołanego orzecznictwa prowadzi do wniosku, że w stosunku do sprzedaży opisanych działek w sensie prawnym brak jest przesłanek pozwalających uznać Państwa za podatników w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika taka aktywność Sprzedających (Państwa), która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.
Z opisu sprawy wynika bowiem, że są Państwo na prawach współwłasności ustawowej majątkowej małżeńskiej właścicielami nieruchomości obejmującej działki nr 1 i 2. Nabyli Państwo nieruchomości na podstawie umowy sprzedaży 28 kwietnia 2015 roku. Nieruchomości te w chwili ich nabycia nie weszły w skład będącego Państwa własnością gospodarstwa rolnego ani nie utworzyły gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. W chwili obecnej nie wykorzystują Państwo tych nieruchomości w żaden sposób, dlatego chcieliby je Państwo sprzedać.
Nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej podatkiem VAT, ani nie stanowiło czynności zwolnionej od tego podatku. Nabycie ww. działek nastąpiło na podstawie umów sprzedaży zawartych z osobami fizycznymi, które nie spełniały wskazanych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług kryteriów uznania ich za podatników podatku VAT. Z tytułu nabycia ww. działek nie przysługiwało Państwu zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego.
13 czerwca 2025 r. zawarli Państwo z C siedzibą w (…) przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości, na podstawie której strony tej umowy zobowiązały się do zawarcia umowy sprzedaży w stanie wolnym od jakichkolwiek ciężarów, obciążeń, roszczeń i hipotek. Umowa ta została zawarta pod warunkiem uzyskania przez C siedzibą w (…) w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy przedwstępnej sprzedaży, wydanej przez właściwy organ administracji publicznej, ostatecznej i prawomocnej, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę umożliwiającej realizację na nieruchomości, zamierzonej przez kupującego Inwestycji Budowlanej, zgodnej w zasadniczej części ze złożonym przez kupującego wnioskiem.
Kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych między podmiotami, w tym kwestie dotyczące przeniesienia własności nieruchomości, reguluje art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071), zwana dalej: Kodeks cywilny, zgodnie z którym:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, w myśl którego:
Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.
Z kolei umowa przedwstępna została uregulowana w art. 389-396 Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 389 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:
§ 1. Umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna), powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej.
§ 2. Jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej i każda z nich wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeżeli w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można żądać jej zawarcia.
Umowa przedwstępna jest więc jedynie zobowiązaniem do przeniesienia własności, lecz własności nie przenosi. Kupujący nie otrzymuje na mocy tej umowy żadnych uprawnień właścicielskich. Właścicielem zostaje dopiero dzięki zawarciu umowy przyrzeczonej.
Tym samym, zgodnie z powyższymi normami prawa cywilnego – umowa przedwstępna, będąca przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy sprzedaży, nawet jeśli sporządzona została w formie aktu notarialnego, nie powoduje przeniesienia prawa własności nieruchomości.
Udzielili Państwo również C z siedzibą w (…) bezwarunkowego i nieodwoływalnego w całym okresie obowiązywania umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości, prawa do dysponowania działką nr 1 położoną w (..) oraz działką nr 2 położoną w (…) i użyczeniu tych działek na cele budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy Prawo budowlane, w zakresie niezbędnym do uzyskania decyzji o zatwierdzeniu Nowym budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonania wszelkich badań gruntowych i geotechnicznych nieruchomości, a także wydania warunków technicznych oraz zawarcia umowy przyłączeniowej z dostawcami mediów.
Ponadto, udzielili Państwo również D, będącemu Prezesem C z siedzibą w (…) bezwarunkowego i nieodwoływalnego w całym okresie obowiązywania umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości, pełnomocnictwa w niezbędnym zakresie.
Istotne w niniejszej sprawie jest to, że przedmiotowe nieruchomości nie były i nie są wykorzystywane przez Państwa w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, w tym w działalności rolniczej. Od chwili wejścia w posiadanie działki nr 1 i 2 nie korzystali Państwo z tych działek, w dalszym ciągu z nich nie korzystają i do dnia planowanej sprzedaży nie będą z nich korzystali. Działki te nie były, nie są i nie będą wykorzystywane przez Państwa do żadnych czynności zwolnionych z podatku VAT, opodatkowanych podatkiem VAT ani niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, od chwili nabycia działki nr 1 i 2 nie były i nie są przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia ani innej czynności prawnej, na podstawie której zostałyby oddane do korzystania innej osobie. W związku z planowaną sprzedażą działek nie posługiwali się Państwo również wieloma narzędziami marketingowymi, za wyjątkiem zwykłych form ogłoszenia tj. umieszczenia ofert sprzedaży w Internecie, czy umieszczenia tablicy z informacją o przeznaczeniu nieruchomości na sprzedaż. W momencie pojawienia się podmiotu zainteresowanego nabyciem ww. nieruchomości, podjęli Państwo decyzję o ich sprzedaży.
Zatem, samo podpisanie umowy przedwstępnej oraz udzielenie pełnomocnictwa kupującemu do wykonania określonych czynności w celu dostosowania gruntu do potrzeb nabywcy nie powodują, że z tego powodu zostaną Państwo uznani za podatników podatku VAT prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W związku z powyższymi okolicznościami stwierdzić należy, że w odniesieniu do sprzedaży przedmiotowych nieruchomości nie wystąpił ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż działek wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Nie podjęli Państwo takich aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców.
Dokonując sprzedaży opisanych działek nr 1 oraz 2, będą Państwo korzystać z przysługującego Państwu prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Brak tego statusu pozbawia Państwa cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie sprzedaży nieruchomości, a dostawę - cech czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.
W związku z tym, dokonując sprzedaży przedmiotowych nieruchomości będą Państwo korzystać z przysługującego Państwu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, sprzedaż niezabudowanych działek 1 oraz 2 nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w związku z tym, nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej:
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Jak stanowi art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej:
W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Na podstawie art. 14f § 2b Ordynacji podatkowej:
Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku:
1) wycofania wniosku - w całości;
2) wycofania części wniosku w odniesieniu do przedstawionego w nim odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego - w odpowiedniej części;
3) uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.
Złożony przez Państwa wniosek dotyczy 1 zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, zatem opłata od złożonego wniosku wynosi 80 zł (1 zdarzenie przyszłe x 40zł x 2 Zainteresowanych).
4 lipca 2025 r. dokonali Państwo wpłaty w wysokości 160 zł tytułem opłaty do wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług. W związku tym, że całkowita wpłata od niniejszego wniosku wynosi 80 zł, kwota 80 zł jest wpłatą nienależną, zatem stanowi nadpłatę w rozumieniu art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej i podlega zwrotowi na rachunek, z którego dokonano opłaty za wniosek.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
B. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
