Opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z rolniczego handlu detalicznego. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.528.2021.2.MN

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.10.2021, sygn. 0115-KDIT1.4011.528.2021.2.MN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z rolniczego handlu detalicznego.

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 lipca 2021 r. (data wpływu 5 lipca 2021 r.) uzupełnionym 1 października 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów uzyskiwanych z rolniczego handlu detalicznego – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

5 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów uzyskiwanych z rolniczego handlu detalicznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się jako rolnik prowadzeniem rolniczego handlu detalicznego jako użytkownik posiadający 1,02 ha gospodarstwa rolnego dzierżawionego umową prywatną we wsi P. i w roku podatkowym 2021 (od dnia 1 stycznia 2021 r.) chciałby rozliczać się z podatku dochodowego w sposób ryczałtowy w wysokości 2% podatku od osiągniętych przychodów minus 40 000 zł (kwota wolna od podatku).

Dodatkowo posiada decyzję z 7 września 2020 r. wydaną przez Powiatowego Lekarza Weterynarii w J., nr … potwierdzającą rejestrację działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę polegającej na rolniczym handlu detalicznym żywnością, w tym gotowymi posiłkami (potrawami) zawierającymi jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego, gotowymi posiłkami (potrawami) z produktów pochodzenia zwierzęcego i produktami mięsnymi. Wnioskodawca posiada wpis do rejestru prowadzonego przez Powiatowego Lekarza Weterynarii w J. pod numerem identyfikacyjnym ...

22 marca 2021 r. w Urzędzie Skarbowym w J. Wnioskodawca złożył stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem przychodów ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, o których mowa w art. 6 ust. 1d oraz art. 9 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca 15 kwietnia 2021 r. dokonał odpowiedzi do urzędu skarbowego (na wezwanie z 7 kwietnia 2021 r.), w którym oświadczył, iż przetwarzanie produktów roślinnych, zwierzęcych i ich sprzedaży odbywa się za pomocą zatrudnionych ludzi na umowy zlecenia wg obowiązujących prawem przepisów Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz Wojewódzkich Inspektoratów Weterynarii oraz że ilość produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzi z własnej uprawy 50%.

19 kwietnia 2021 r. urząd skarbowy przysłał pismo „Protokół z czynności sprawdzających", w którym ustalił powołując się na art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych:

„Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 źródła przychodów ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli:

1) (uchylony)

2) przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze, z wyłączeniem uboju zwierząt rzeźnych i obróbki poubojowej tych zwierząt w tym również rozbioru, podziału i klasyfikacji mięsa, przemiału zbóż, wytłoczenia oleju lub soku oraz sprzedaży podczas wystaw, festynów, targów i kiermaszy;

3) (uchylony)

4) jest prowadzona ewidencja sprzedaży, o której mowa w ust. 1e;

5) ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu, z wyłączeniem wody”.

Organ podatkowy kwestionuje możliwość opodatkowania Wnioskodawcy według formy ryczałtowej przychodów ze sprzedaży przychodów w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, o których mowa w art. 6 ust. 1d oraz art. 9 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Rolniczy handel detaliczny Wnioskodawca prowadzi w ilości 168 roboczogodzin miesięcznie i pomagają mu członkowie rodziny, tj. dwie córki w ilości po 148 roboczogodzin każda, zięć w ilości 148 roboczogodzin miesięcznie oraz od 8 marca 2021 r. sporadycznie pomagają Wnioskodawcy osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia w ilości do 10 roboczogodzin miesięcznie.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że żywność, w tym gotowe posiłki (potrawy) zawierające jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego, gotowe posiłki (potrawy) z produktów pochodzenia zwierzęcego i produkty mięsne, których dokonuje sprzedaży zostały przetworzone w sposób nieprzemysłowy.

Członkowie rodziny pomagają Wnioskodawcy w rolniczym handlu detalicznym na podstawie wytycznych Ministerstwa dotyczących Rolniczego Handlu Detalicznego, czyli pomocy najbliższych członków rodziny. Osoby te posiadają umowy o pracę na stałe i są zatrudnione w swoich zakładach pracy, a przy RHD pomagają Wnioskodawcy dorywczo, w czasie wolnym od swoich zajęć.

Świadczona pomoc przez osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umów cywilnoprawnych nie obejmuje swoim zakresem uboju zwierząt, przemiału zbóż, wytłaczaniu oleju lub soku oraz sprzedaży podczas wystaw, festynów, targów i kiermaszy.

Ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu z wyłączeniem wody.

Ewidencja sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych zawierająca co najmniej: numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu, kwotę przychodu, przychód narastająco od początku roku oraz ilość i rodzaj przetworzonych produktów jest prowadzona zgodnie z przepisami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w roku 2021 Wnioskodawca może być opodatkowany na zasadach formy ryczałtowej przychodów ze sprzedaży przetwarzanych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, o których mowa w art. 6 ust. 1d oraz art. 9 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Ponieważ Rolniczy Handel Detaliczny jest wykonywany głównie przez Wnioskodawcę i członków jego rodziny, a zatrudniane osoby na podstawie zlecenia wykonują pracę w sporadycznym zakresie np. przy segregacji warzyw, zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z Broszurą wydaną przez Ministerstwo Rolnictwa „Pytania i odpowiedzi do regulacji prawnych dotyczących Rolniczego handlu detalicznego (RHD)” zaktualizowaną w marcu 2019 r., zgodnie z którą „Ograniczenie to nie dotyczy wykonywania pracy na rzecz podmiotu prowadzącego rolniczy handel detaliczny na podstawie umowy o pracę, czy też umów cywilnoprawnych", spełnił wszystkie wymagania prawne i ogólne zasady związane z prowadzeniem produkcji w ramach rolniczego handlu detalicznego (RHD) czyli przepisy określone w rozporządzeniu (WE) nr 178/2020 i rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 (biorąc pod uwagę zasadę elastyczności) oraz przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia (rozporządzenie Komisji (WE) 2073/2005), obowiązujące również rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011.

Dodatkowo w dzienniku ustaw została ogłoszona niezbędna do rozpoczęcia procesu rejestracji rolniczego handlu detalicznego ustawa oraz rozporządzenia wykonawcze tej ustawy:

a) ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników (Dz.U. poz. 1961),

b) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie maksymalnej ilości żywności zbywanej w ramach rolniczego handlu detalicznego oraz zakresu i sposobu jej dokumentowania (DZ. U. poz. 2159),

c) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie rejestru zakładów produkcyjnych produktów pochodzenia zwierzęcego lub wprowadzających na rynek te produkty oraz wykazów takich zakładów (Dz.U. poz. 2192),

d) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie ustalenia weterynaryjnego numeru indentyfikacyjnego (Dz. U. poz. 2161).

Wnioskodawca uważa, że powinien być opodatkowany na zasadach ryczałtu 2% jako RHD. Wszystkie przytoczone przepisy, w tym Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz Wojewódzkich Inspektoratów Weterynarii, uprawniające Wnioskodawcę do prowadzenia takiej sprzedaży zostały przez niego spełnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody ze sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, 1291, 1428, 1492 i 1565), zwanej dalej "ustawą o podatku dochodowym".

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym (art. 6 ust. 1d w. ustawy).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 2% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1d.

W myśl art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli:

- przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze, z wyłączeniem uboju zwierząt rzeźnych i obróbki poubojowej tych zwierząt, w tym również rozbioru, podziału i klasyfikacji mięsa, przemiału zbóż, wytłoczenia oleju lub soku oraz sprzedaży podczas wystaw, festynów, targów i kiermaszy;

- jest prowadzona ewidencja sprzedaży, o której mowa w ust. 1e;

- ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu, z wyłączeniem wody.

Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy wskazać należy, że osiągane przez Wnioskodawcę przychody ze sprzedaży żywności, w tym gotowych posiłków (potraw) zawierających jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego, gotowe posiłki (potrawy) z produktów pochodzenia zwierzęcego i produkty mięsne nie są uzyskiwane w warunkach i na zasadach pozwalających na zaliczenie ich do „innych źródeł” stosownie do treści art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów zlecenia.

Tym samym, uzyskany przychód w roku 2021 nie może być opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)   z zastosowaniem art. 119a;

2)   w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)   z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała albo drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe