W zakresie sposobu ustalenia przychodów z najmu prywatnego. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.467.2022.2.JF

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.467.2022.2.JF

Temat interpretacji

W zakresie sposobu ustalenia przychodów z najmu prywatnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 30 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu ustalenia przychodów z najmu prywatnego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 sierpnia 2022 r., które wpłynęło 20 sierpnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca zamierza prowadzić wynajem lokali mieszkalnych na cele wyłącznie mieszkaniowe, jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej. Wynajem zamierza opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W okresie najmu wszelkie umowy dotyczące dostaw mediów do wynajmowanych lokali mieszkalnych, tj. ogrzewania, energii elektrycznej, wody ciepłej oraz zimnej, odprowadzenia ścieków i wywozu odpadów, będą zawarte pomiędzy ich sprzedawcami a Wnioskodawcą (wynajmującym).

Umowy najmu zawierać będą dwa osobno określone składniki zobowiązań najemcy względem Wnioskodawcy (wynajmującego), których kwota zostanie zawarta w umowie najmu:

1)czynsz najmu - płatny miesięcznie w stałej kwocie ustalonej w umowie najmu,

2)zaliczkę z tytułu opłat eksploatacyjnych, płatna miesięcznie w stałej wysokości ustalonej w umowie najmu na rachunek Wnioskodawcy (wynajmującego), która stanowi przedpłatę na poczet zobowiązań Wnioskodawcy wobec dostawców mediów z tytułu ogrzewania, energii elektrycznej, wody ciepłej oraz zimnej, odprowadzania ścieków i wywozu odpadów, związanych z danym lokalem mieszkalnych.

Umowy najmu będą zawierać ponadto informację, że zaliczki z tytułu opłat eksploatacyjnych płacone przez najemców na rzecz Wnioskodawcy, będą z nimi rozliczane dwa razy w roku. W szczególności, jeśli wartość kosztów eksploatacyjnych wpłaconych przez Wnioskodawcę na rzecz ich dostawców do wynajmowanych lokali za dany okres przekroczy wartość wpłaconych na rzecz Wnioskodawcy zaliczek przez najemców, wtedy powstała różnica zostanie zapłacona na rzecz Wnioskodawcy przez najemców. W odwrotnym przypadku - powstała różnica zostanie zapłacona przez Wnioskodawcę na rzecz najemców.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Obecnie Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą świadczy wynajem lokali mieszkalnych i miejsc postojowych (działalność od (…) roku), którą zamierza zlikwidować do końca roku 2022. PIT z tytułu działalności rozliczany jest podatkiem liniowym.

Wnioskodawca dochody uzyskuje z tytułu prowadzonej działalności jak i niezależnie z tytułu umowy o pracę.

Obecne dochody z tytułu wynajmu zaliczane są wyłącznie do działalności gospodarczej. Po likwidacji działalności prowadząc tzw. „najem prywatny” Wnioskodawca chce rozliczać PIT w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako osoba prywatna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Umowy najmu Wnioskodawca zawiera i będzie zawierał w postaci umów cywilnoprawnych.

Pierwszy przychód z tytułu tzw. „najmu prywatnego” Wnioskodawca zamierza osiągnąć pomiędzy (…) 2022 r.

Lokale mieszkalne wynajmowane w ramach „najmu prywatnego” będą w większości Wnioskodawcy współwłasnością małżeńską. Wnioskodawca dopuszcza możliwość, że będzie wynajmował lokal mieszkalny, który jest w całości własnością np. Wnioskodawcy małżonki.

Umowy w ramach „najmu prywatnego” będą zawieranie z Wnioskodawcą jako osobą fizyczną.

Umowy najmu w ramach „najmu prywatnego” Wnioskodawca zamierza zawrzeć pomiędzy (…) 2022 r.

Umowy najmu w ramach „najmu prywatnego” zawierane będą na ok. 11-12 miesięcy, w wyjątkowych sytuacjach umowy mogą być zawierane na okres 6 miesięcy lub skracane w związku z sytuacjami wyjątkowymi.

Umowy najmu będą zawierane z osobami fizycznymi na cele mieszkalne, dopuszczam możliwość wynajmu firmom, które wynajmują mieszkania wyłącznie w celach mieszkalnych dla swoich pracowników.

Wnioskodawca najemców zamierza pozyskiwać wykorzystując portale ogłoszeniowe.

Wnioskodawca nie będzie korzystał z obsługi księgowej, jak i zarządczej w zakresie wynajmu lokali.

Pytanie

Czy w przedstawionej sytuacji przyszłej zaliczki z tytułu opłat eksploatacyjnych i ich rozliczenia Wnioskodawca musi opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Nie, Wnioskodawca uważa, że przedstawione zaliczki z tytułu opłat eksploatacyjnych i ich rozliczenia – nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ani żadnym innym podatkiem dochodowym. Powyższe opłaty nie podlegają pod świadczenia w naturze i inne nieodpłatne świadczenia, o których mowa jest w art. 6 ust. 1a „Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”. Nie powodują one przysporzenia majątkowego dla wynajmującego. W opisanej sytuacji opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będą wpłacone Wnioskodawcy przez najemców czynsze najmu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):

Źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie do art. 11 ust. 2a ww. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 11 ust. 2b ww. ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stosownie do art. 9a ust. 6 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993, z późn. zm.):

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ww. ustawy:

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty 100 000 zł; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, że podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.

Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego w ramach tzw. „najmu prywatnego” nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (np. zaliczki z tytułu opłat eksploatacyjnych), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Uwzględniając powyższe, uznać należy, że podstawą uzyskiwania przychodów z tytułu tzw. „najmu prywatnego” jest umowa, w której strony określają wysokość czynszu. Czynsz stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym w przypadku otrzymania lub postawienia go do dyspozycji wynajmującego.

W zależności od różnego skonstruowania stosunku prawnego umowy najmu w zakresie pokrywania przez najemcę pewnych płatności (świadczeń) związanych z przedmiotem najmu, różne będą skutki podatkowe. Jeśli strony umowy najmu określiły wysokość wynagrodzenia z tytułu najmu (czynsz), to otrzymana przez wynajmującego kwota jest jego przychodem.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że zamierza Pan prowadzić wynajem lokali mieszkalnych na cele wyłącznie mieszkaniowe, jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej w ramach tzw. „najmu prywatnego”. Wynajem zamierza Pan opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W okresie najmu wszelkie umowy dotyczące dostaw mediów do wynajmowanych lokali mieszkalnych, tj. ogrzewania, energii elektrycznej, wody ciepłej oraz zimnej, odprowadzenia ścieków i wywozu odpadów, będą zawarte pomiędzy ich sprzedawcami a Panem (wynajmującym).

Umowy najmu zawierać będą dwa osobno określone składniki zobowiązań najemcy względem Pana (wynajmującego), których kwota zostanie zawarta w umowie najmu:

1)czynsz najmu - płatny miesięcznie w stałej kwocie ustalonej w umowie najmu,

2)zaliczkę z tytułu opłat eksploatacyjnych, płatna miesięcznie w stałej wysokości ustalonej w umowie najmu na rachunek Pana (wynajmującego), która stanowi przedpłatę na poczet zobowiązań Pana wobec dostawców mediów z tytułu ogrzewania, energii elektrycznej, wody ciepłej oraz zimnej, odprowadzania ścieków i wywozu odpadów, związanych z danym lokalem mieszkalnym.

Umowy najmu będą zawierać ponadto informację, że zaliczki z tytułu opłat eksploatacyjnych płacone przez najemców na rzecz Pana, będą z nimi rozliczane dwa razy w roku. W szczególności, jeśli wartość kosztów eksploatacyjnych wpłaconych przez Pana na rzecz ich dostawców do wynajmowanych lokali za dany okres przekroczy wartość wpłaconych na rzecz Pana zaliczek przez najemców, wtedy powstała różnica zostanie zapłacona na rzecz Pana przez najemców. W odwrotnym przypadku - powstała różnica zostanie zapłacona przez Pana na rzecz najemców. Obecnie prowadząc działalność gospodarczą świadczy Pan wynajem lokali mieszkalnych i miejsc postojowych (działalność od (…) roku), którą zamierza Pan zlikwidować do końca roku 2022.

Z wniosku wynika, że Pana wątpliwości wiążą się z ustaleniem, czy zaliczki z tytułu opłat eksploatacyjnych i ich rozliczenia będzie Pan musiał opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w ramach tzw. „najmu prywatnego” jedynie określona w umowie kwota czynszu będzie stanowić przysporzenie majątkowe dla Pana jako wynajmującego, a tym samym generować przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast wymienione przez Pana zaliczki na opłaty eksploatacyjne (wobec dostawców mediów z tytułu ogrzewania, energii elektrycznej, wody ciepłej oraz zimnej, odprowadzania ścieków i wywozu odpadów, związanych z danym lokalem mieszkalnych), zgodnie z zawartą umową najmu, nie będą stanowić dla Pana przysporzenia majątkowego. W zakresie uiszczania powyższych zaliczek pełni Pan jedynie rolę pośrednika pomiędzy najemcą a usługodawcami. W związku z tym, ww. zaliczki nie stanowią dla Pana przysporzenia majątkowego, a tym samym nie powodują w ramach tzw. „najmu prywatnego” powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym, Pana stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodać należy, że przychody z najmu uzyskiwane przez małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, co do zasady podlegają odrębnemu opodatkowaniu. Wskazuje na to treść art. 12 ust. 5 i ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Z przepisu art. 12 ust. 6 ww. ustawy wynika, że:

Zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.

Stosownie do art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, składa się właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymany został pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnięty został w grudniu roku podatkowego.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 8a ww. ustawy:

wybór zasady opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków, wyrażony w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 6, dotyczy również lat następnych, chyba że w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został otrzymany pierwszy w roku podatkowym przychód, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód otrzymany został w grudniu roku podatkowego, małżonkowie zawiadomią w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko Pana sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).