Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.144.2025.2.AKR

ShutterStock
Zwrot VAT w systemie TAX FREE i zastosowanie stawki 0% dla eksportu towarów - ocena prawidłowości - Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.144.2025.2.AKR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

-nieprawidłowe – w zakresie prawa do dokonania zwrotu podatku w systemie TAX FREE,

-prawidłowe – w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla eksportu towarów.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do dokonania zwrotu podatku w systemie TAX FREE oraz możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla eksportu towarów.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży sprzętu elektronicznego.

Jednym ze sposobów prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności jest sprzedaż towarów w systemie, o którym mowa w art. 126-130 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako u.p.t.u.).

Wnioskodawca spełnia wymogi wskazane w art. 127 ust. 1-6 u.p.t.u., aby móc dokonywać podróżnym, niemającym stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towaru na terytorium kraju. Wnioskodawca samodzielnie, bez pośrednictwa podmiotów uprawnionych do dokonywania zwrotów realizuje zwroty podatku podróżnym.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje zakup towarów od (…), platformy sprzedażowej prowadzonej przez (…). Towary te są importowane lub nabywane z magazynów w Unii Europejskiej. (…) to platforma e-commerce działająca w regionie europejskim (Polska). Zgodnie z treścią regulaminu (…) Użytkownik zobowiązuje się korzystać z serwisu lub usług wyłącznie we własnych celach prywatnych. Użytkownik zobowiązuje się nie sprzedawać czy odsprzedawać żadnych usług, informacji, tekstów, obrazów, grafik, plików wideo, plików dźwiękowych, katalogów, baz danych i ofert, itp. dostępnych na stronie lub poprzez stronę, oraz użytkownik nie będzie kopiować, odtwarzać, pobierać, kompilować ani w inny sposób wykorzystywać treści ze strony do celów prowadzenia działalności gospodarczej konkurencyjnej wobec (…), ani w inny sposób wykorzystywać zawartość witryny do celów komercyjnych.

Wnioskodawca dokonuje zakupu w ramach wykonywanej działalności gospodarczej i następnie Wnioskodawca dokonuje ich odsprzedaży osobom fizycznym mającym miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, głównie A. Wnioskodawca stosuje procedurę zwrotu podatku VAT podróżnym (Tax Free) zgodnie z art. 126-130 ustawy o VAT.

Wnioskodawca odbiera oświadczenia od podróżnych o przeznaczeniu nabywanych przez nich towarów od Wnioskodawcy. Jeżeli podróżny oświadcza, że nabywa towary na potrzeby własne (osobiste, prywatne), Wnioskodawca wystawia podróżnemu dokument Zwrot VAT dla podróżnych (tzw. „deklarację Tax-free”). Na podstawie przedłożonej przez podróżnego deklaracji Tax-free, w której urząd celny potwierdził wywóz towarów w bagażu osobistym podróżnego stemplem zaopatrzonym w numerator zgodnym ze wzorem w Rozporządzeniu do u.p.t.u., Wnioskodawca dokonuje zwrotu VAT podróżnemu.

Wnioskodawca będąc sprzedawcą spełniającym przesłanki formalne z art. 127 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), będzie każdorazowo zobowiązany wystawić deklarację Tax-free podróżnemu, jeżeli podróżny ten złoży oświadczenie, że dokonał zakupów wyłącznie na potrzeby własne (prywatne, osobiste) oraz że wywiezie towary w bagażu osobistym w terminie wynikającym z przepisów u.p.t.u. poza terytorium UE.

Dodatkowo Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów nabytych za pośrednictwem (…) w ramach transakcji eksportowych, w wykonaniu dostaw realizowanych przez Spółkę towary są transportowane do odpowiedniego Kontrahenta będącego ich bezpośrednim nabywcą lub odpowiednio do odbiorców ostatecznych.

W każdym z opisanych przypadków, miejscem rozpoczęcia wywozu towarów jest terytorium Polski, a miejscem ich przeznaczenia (tzn. zakończenia ich wysyłki) jest terytorium A. Jednocześnie dokonane transakcje ujmowane są przez Spółkę w deklaracjach podatkowych (JPK_V7M) w odpowiednich okresach rozliczeniowych jako eksport towarów z zastosowaniem stawki 0%.

Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymuje każdorazowo dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Doprecyzowanie opisu sprawy

Na pytania zawarte w wezwaniu:

1. Czy są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak. NIP: (…)

2. Czy korzystają Państwo ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Nie.

3. Jakie towary są przedmiotem sprzedaży będącej przedmiotem wniosku?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Przenośna stacja zasilania, hulajnoga elektryczna.

4. Czy podróżni (osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, głównie A) zapłacili podatek VAT przy nabyciu towarów na terytorium kraju?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Nie zapłacili podatku VAT przy nabyciu towarów.

5. Czy nabyte od Państwa na terytorium kraju towary zostały w stanie nienaruszonym wywiezione przez ww. podróżnych poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak.

6. Czy ww. podróżni wywieźli zakupione towary poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonali zakupu towarów?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Nie.

7. Czy prowadzą Państwo ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak.

8. Czy zapewniają Państwo podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: (...)?

Odpowiedzieli Państwo, że:

W językach: (...).

9. Czy oznaczyli Państwo punkt/punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tym punkcie/punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak.

10. Czy Państwo jako sprzedawca wystawiają, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak.

11. Czy Państwo jako sprzedawcawydają podróżnym za ich zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nimi uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak.

12. Czy wystawiony przez Państwa dokument TAX FREE zawiera dane niezbędne do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, od której ww. podmioty mogą ubiegać się o zwrot podatku, w szczególności dane:

-sprzedawcy i podróżnego;

-dotyczące dostawy towarów;

-dotyczące podstawy opodatkowania;

-dotyczące kwoty podatku należnego;

-dotyczące stawki podatku;

-dotyczące formy zwrotu podatku?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak.

13.Czy wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, oprócz danych niezbędnych do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, zawiera także dane dotyczące potwierdzenia wywozu towarów przez organy celne?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Nie.

14.Czy w przypadku dokonywania zwrotu podatku na podstawie dokumentu elektronicznego TAX FREE, dokument ten zawiera elektroniczne potwierdzenie przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak, system PUESC.

15.Czy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymali Państwo elektroniczne potwierdzenie wywozu towarów?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak.

16.Czy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej dokonany w ramach transakcji eksportowych został potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych oraz jakie konkretnie dokumenty celne potwierdzające wywóz towarów z Polski poza Unię Europejską Państwo posiadają w przypadku transakcji będących przedmiotem tego zapytania, w tym czy posiadają Państwo komunikat IE-599/CC599C?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak.

17.Czy w przypadku transakcji eksportowych posiadają Państwo dokumenty, które w sposób jednoznaczny potwierdzają, że towary będące przedmiotem dostawy opuściły terytorium Unii Europejskiej?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak.

18.Czy w przypadku transakcji eksportowych, z posiadanych ww. dokumentów wynikać będzie tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu?

Odpowiedzieli Państwo, że:

Tak.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca ma prawo i obowiązek dokonać zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju podróżnemu mającemu miejsce zamieszkania poza terytorium UE, tj. na terytorium A w odniesieniu do towarów nabytych od Wnioskodawcy, jeżeli podróżny ten złoży oświadczenie, że dokonał zakupów wyłącznie na potrzeby własne (prywatne, osobiste) i że wywiezie w terminie wynikającym z przepisów u.p.t.u. towary w bagażu osobistym poza terytorium Unii Europejskiej?

2.Czy Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę 0% VAT przy dalszej odsprzedaży towarów w ramach transakcji eksportowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 126 ust. 1 u.p.t.u., podróżni mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Na podstawie art. 128 ust. 1 u.p.t.u., zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu. Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej.

Na podstawie powyższych przepisów dokonanie zwrotu VAT podróżnemu jest zależne od tego, czy podróżny wywiezie towary w bagażu osobistym poza terytorium UE nie później niż ostatniego dnia trzeciego miesiąca po miesiącu, w którym dokonał zakupu, i uzyska na deklaracji Tax-free potwierdzenie z urzędu celnego. Potwierdzeniem wywozu towarów jest przybicie stempla opatrzonego w numerator zgodnego ze wzorem stempla w Rozporządzeniu do u.p.t.u.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy podróżny w momencie wystawiania deklaracji Tax-free, złożył oświadczenie, że nabył od Wnioskodawcy towary na potrzeby własne, a urząd celny na deklaracji Tax-free potwierdził wywóz towarów w bagażu osobistym podróżnego, przesłanki do dokonania zwrotu VAT podróżnemu zostaną spełnione, a zatem Wnioskodawca nie ma prawa odmówić dokonania zwrotu VAT podróżnemu.

Powyższe przesłanki uprawniające do dokonania zwrotu VAT wynikają z wyżej powołanych przepisów u.p.t.u., które to przepisy powinny implementować Dyrektywę VAT.

Jedyna regulacja procedury Tax-free w Dyrektywie VAT znalazła się w art. 147.

Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, państwa członkowskie zwolnią dostawę towarów przewożonych w bagażu osobistym podróżnych poza terytorium Wspólnoty wyłącznie po spełnieniu następujących warunków:

a) podróżny nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty;

b)towary zostaną przetransportowane poza terytorium Wspólnoty przed końcem trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostawa została dokonana;

c)całkowita wartość dostawy, z VAT, przekracza kwotę 175 EUR lub równowartość tej kwoty w walucie krajowej ustalaną raz w roku przy zastosowaniu kursu wymiany obowiązującego w pierwszym dniu roboczym października ze skutkiem od 1 stycznia roku następnego.

Państwa członkowskie mogą jednakże zwolnić dostawę, której całkowita wartość jest niższa od kwoty przewidzianej w akapicie pierwszym lit. c.

Dalej art. 147 stanowi, że przez „podróżnego niemającego siedziby we Wspólnocie” rozumie się podróżnego, którego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu nie znajduje się na terytorium Wspólnoty. W takim przypadku przez „stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu” rozumie się miejsce wskazane jako takie w paszporcie, dowodzie osobistym lub każdym innym dokumencie potwierdzającym tożsamość uznanym za ważny przez państwo członkowskie, na którego terytorium odbywa się dostawa.

Następnie w art. 147 postanowiono, że dowód eksportu stanowi faktura lub inny zastępujący ją dokument potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione ze Wspólnoty. Na podstawie tego przepisu każde państwo członkowskie przekazuje Komisji wzory pieczęci, jakie stosuje w celu wydania potwierdzenia, o którym mowa w akapicie drugim. Komisja przekazuje te informacje organom podatkowym w pozostałych państwach członkowskich.

Porównując przepisy u.p.t.u do przepisów Dyrektywy VAT o zwrocie VAT podróżnym te ostatnie nie zawierają warunków formalnych, jakie ciążą na sprzedawcy, których spełnienia się wymaga w celu dokonywania zwrotu VAT podróżnym. Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki, w tym także ustanowione w u.p.t.u., do dokonywania zwrotu VAT podróżnym. W tym celu Wnioskodawca poinformował właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że jest sprzedawcą w rozumieniu art. 127 ust. 1 u.p.t.u. Ponadto Wnioskodawca zapewnił podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: (...), oznaczył punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku, poinformował właściwego naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny dokonujący zakupu towarów może odebrać podatek. Wnioskodawca będzie dokonywał zwrotu VAT podróżnym tylko od towarów nabytych od Wnioskodawcy. Wszelkie pozostałe warunki wynikające z u.p.t u. również są spełnione przez Wnioskodawcę.

W orzecznictwie sądowym szczególnie mocno akcentuje się prawo podróżnego do uzyskania zwrotu VAT, w przypadku gdy nastąpił wywóz towarów poza terytorium UE. Prawo do otrzymania zwrotu VAT istnieje nawet w przypadku, gdy sprzedawca nie spełnił warunków formalnych do dokonywania zwrotu VAT.

Stanowisko takie zajmują przykładowo WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 18 września 2012 r., sygn. akt I SA/Rz 658/12 oraz NSA w wyroku z dnia 12 czerwca 2012 r., sygn. I FSK 841/11.

Z wyroków tych wynika, że na przeszkodzie dokonania zwrotu nie może stanąć niespełnienie warunków formalnych przez sprzedawcę, nawet jeśli wynikają z przepisów u.p.t.u. Do dokonania zwrotu VAT podróżnemu wystarczające jest spełnienie warunków materialnych w postaci dokonania wywozu towarów przez podróżnego poza UE w bagażu osobistym podróżnego i potwierdzenia tego wywozu przez urząd celny na deklaracji Tax-free. W świetle tych wyroków tym bardziej nieuzasadniona byłaby odmowa dokonania zwrotu VAT podróżnemu na podstawie innych przyczyn, warunków, które nie znajdują oparcia ani w przepisach u.p.t.u. ani w przepisach Dyrektywy VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca podejmuje wszelkie środki ostrożności w celu dokonywania zwrotu VAT podróżnym. Wnioskodawca ponadto nie dokonuje zwrotu VAT podróżnym, którzy nie posiadają stosownego potwierdzenia z urzędu celnego na deklaracji Tax-free o wywozie towarów poza terytorium UE. Ponadto Wnioskodawca nie dokonuje zwrotu VAT podróżnym, o których Wnioskodawca posiada informację, że uczestniczą w oszustwie podatkowym.

Wnioskodawca podnosi, że prawo do zwrotu VAT przysługuje podróżnemu nawet gdyby doszło do oszustwa podatkowego, a sprzedawca nie zdawałby sobie z tego sprawy przy zachowaniu staranności sumiennego kupca.

Tezy takie wynikają z wyroku TSUE z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-271/06 Netto Supermarkt GmbH & Co. OHG vs. Finanzamt Machin. TSUE w wyroku tym stwierdził, że art. 15 (2) VI Dyrektywy, którą zastąpiła Dyrektywa VAT należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się on przyznaniu przez państwo członkowskie zwolnienia od podatku od wartości dodanej związanego z wywozem towarów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, gdy przesłanki tego zwolnienia nie są spełnione, lecz gdy podatnik nie mógłby sobie z tego zdawać sprawy nawet przy dołożeniu wszelkiej staranności sumiennego kupca ze względu na sfałszowanie dowodu wywozu przedstawionego przez nabywcę. Podatnik nie może bowiem ponosić wyłącznej odpowiedzialności za zapłatę podatku w przypadku zdarzeń, na które nie ma żadnego wpływu. W innych wyrokach TSUE podkreślił, że o ile uzasadnione jest, by środki stosowane przez państwa członkowskie zmierzały do jak najskuteczniejszej ochrony praw skarbu państwa to nie powinny one wykraczać poza to, co jest niezbędne dla osiągnięcia tego celu. Państwa członkowskie muszą stosować środki, które przy jednoczesnym umożliwieniu im efektywnego osiągnięcia realizowanego celu, w jak najmniejszym stopniu zagrażają celom i zasadom wynikającym z odpowiednich przepisów wspólnotowych (wyrok z 18 grudnia 1997 r. w sprawie C-47/96 Molenheide i in., pkt 46, oraz wyrok z 27 września 2007 r. w sprawie C-409/04 Teleos i in.).

W świetle powyższych wyroków Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa odmówić dokonania podróżnemu zwrotu VAT w sytuacji, gdy podróżny oświadczył, że nabył towary od Wnioskodawcy na potrzeby własne i wywiózł je w bagażu osobistym poza terytorium UE w terminie wynikającym z przepisów u.p.t.u., na którą to okoliczność podróżny przedkłada potwierdzoną przez urząd celny deklarację Tax-free, a sprzedawca nie ma informacji o tym, aby podróżny działał w zamiarze oszustwa podatkowego.

Przeciwna konkluzja prowadziłaby – podobnie jak uzasadniono odnośnie wystawiania deklaracji Tax-free (odpowiedź na pytanie nr 1) – do naruszenia przepisów Dyrektywy VAT i przepisów u.p.t.u., a także do dyskryminacji podróżnych w różnych krajach członkowskich UE, w tym dyskryminacji niektórych podróżnych przez sprzedawcę.

Podkreślić ponadto należy, iż na podstawie art. 128 ust. 3 u.p.t.u. urząd celny każdorazowo zobowiązany jest do potwierdzenia wywozu towaru na dokumencie Tax-free i w związku z tym każdorazowo to właśnie urząd celny dokonuje zbadania czy wywóz towaru, a w szczególności jego ilość, kwalifikuje się do otrzymania przez podróżnego zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towaru. W razie bowiem stwierdzenia przez urząd celny, iż ilość towaru wskazuje na cel handlowy urząd celny odmawia potwierdzenia wywozu towaru, co skutkuje niemożliwością dokonania zwrotu podatku podróżnemu przez sprzedawcę, z uwagi na brzmienie art. 128 ust. 2 u.p.t.u.

W zakresie sprzedaży towarów eksportowych wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega m.in. eksport towarów, który w świetle art. 2 pkt 8 ustawy rozumiany jest jako dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (...) – jeżeli wywóz ten jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz ust. 11 ustawy o VAT, stawka podatku w eksporcie towarów dokonywanym zarówno przez sprzedawcę, jak i nabywcę wynosi 0%.

Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, stawkę podatku 0% stosuje się jednak pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Z kolei art. 41 ust. 6a ustawy o VAT precyzuje, że dokumentem tym jest w szczególności:

-dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

-dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

-zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku dalszej odsprzedaży towarów nabytych za pośrednictwem (…) uprawniony jest do zastosowania stawki 0% przy spełnieniu przesłanek z art. 41 ust 6a ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

-nieprawidłowe – w zakresie prawa do dokonania zwrotu podatku w systemie TAX FREE,

-prawidłowe – w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla eksportu towarów.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:

Osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej „podróżnymi”, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Na mocy art. 126 ust. 2 ustawy:

Stałe miejsce zamieszkania, o którym mowa w ust. 1, ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

Według art. 126 ust. 3 ustawy:

Zwrot podatku nie przysługuje w przypadku nabycia paliw silnikowych.

Warunki, które musi spełnić sprzedawca aby dokonywać zwrotu podatku na rzecz podróżnych zostały wymienione w art. 127 ustawy.

W myśl art. 127 ust. 1 ustawy:

Zwrot podatku, o którym mowa w art. 126 ust. 1, przysługuje w przypadku zakupu towarów u podatników, zwanych dalej „sprzedawcami”, którzy:

1)są zarejestrowani jako podatnicy podatku, oraz

2)prowadzą ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz

3)zawarli umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów, o których mowa w ust. 8, oraz

4)korzystają z systemu TAX FREE.

Stosownie do art. 127 ust. 2 ustawy:

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się w przypadku, gdy sprzedawca dokonuje zwrotu podatku podróżnemu.

Zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy:

Sprzedawcami nie mogą być podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Przepis art. 127 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Sprzedawcy są obowiązani:

1)dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE;

2)zapewnić podróżnym sporządzoną na piśmie informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim;

3)oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.

4)(uchylony).

Zatem sprzedawca uprawniony do oferowania towarów w systemie TAX FREE musi spełniać obligatoryjnie warunki, tj. sprzedawca taki musi być zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz musi prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponadto sprzedawca taki musi dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE, jak również musi zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim oraz oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.

Na podstawie art. 127 ust. 5 ustawy:

Zwrot podatku podróżnym jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub przez podmioty, których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1. Zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub rozliczenia bezgotówkowego w rozumieniu art. 63 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.

Zgodnie z art. 127a ust. 1 ustawy:

Sprzedawca wystawia, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE. Sprzedawca wydaje podróżnemu za jego zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE.

W myśl art. 127a ust. 2 ustawy:

Dokument elektroniczny TAX FREE zawiera dane niezbędne do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, od której podróżny może ubiegać się o zwrot podatku, w szczególności dane:

1)sprzedawcy i podróżnego;

2)dotyczące dostawy towarów;

3)dotyczące podstawy opodatkowania;

4)dotyczące kwoty podatku należnego;

5)dotyczące stawki podatku;

6)dotyczące formy zwrotu podatku.

Zgodnie z dyspozycją art. 127a ust. 3 ustawy:

Wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, oprócz danych niezbędnych do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, zawiera także dane dotyczące potwierdzenia wywozu towarów przez organy celne.

W art. 128 ust. 1 ustawy wskazano, że:

Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Z kolei art. 128 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest dokument elektroniczny TAX FREE wraz z elektronicznym potwierdzeniem przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie.

W myśl art. 128 ust. 3 ustawy:

Urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów w systemie TAX FREE po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego, zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE, z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość. Na żądanie podróżnego urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów pieczęcią organu celnego również na wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE.

Stosownie do art. 128 ust. 5 ustawy:

W przypadku gdy podróżny opuszcza terytorium Unii Europejskiej z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, podstawą do dokonania zwrotu podatku jest wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, potwierdzony przez właściwy organ celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy:

Do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:

1)spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1, oraz

2) przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał elektroniczne potwierdzenie wywozu towarów, o którym mowa w art. 128 ust. 2, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE zawierający potwierdzenie, o którym mowa w art. 128 ust. 5, oraz

3) posiada dokumenty:

a) określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty podatku – w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie rozliczenia bezgotówkowego,

b) na których podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu – w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie wypłaty gotówkowej.

Według art. 129 ust. 2 ustawy:

Otrzymanie przez podatnika dokumentu:

1)potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej,

2)którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b

– w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Z powyższych przepisów wynika, że podróżni, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej dokonujący zakupu towarów w Polsce mogą otrzymać zwrot kwoty stanowiącej podatek VAT, który został naliczony przez sprzedawców tych towarów. Prawo do otrzymania zwrotu wynika z art. 126 ust. 1 ustawy i występuje wówczas gdy towary, w stanie nienaruszonym, zostaną wywiezione przez podróżnego poza terytorium Unii Europejskiej w jego bagażu osobistym. Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu, o których mowa w art. 128 ust. 2 ustawy wraz z dołączonym do niego wystawionym przez sprzedawcę paragonem z kasy rejestrującej, na którym Urząd Celno-Skarbowy potwierdził wywóz towaru zgodnie z postanowieniami art. 128 ust. 2 ustawy.

Wskazać należy, że sprzedawca ma prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, o ile spełni przesłanki wynikające z art. 129 ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, że procedura TAX FREE dotyczy osób fizycznych nieposiadających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Stałe miejsce zamieszkania ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

Weryfikacji zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w dokumencie TAX FREE z danymi zawartymi w przedstawionym przez podróżnego paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość, na podstawie art. 128 ust. 3 ustawy, dokonuje urząd celno-skarbowy. Dopiero po sprawdzeniu zgodności tych danych urząd celno-skarbowy może potwierdzić wywóz towarów wskazanych na dokumencie TAX FREE.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży sprzętu elektronicznego. Jednym ze sposobów prowadzenia przez Państwa działalności jest sprzedaż towarów w systemie, o którym mowa w art. 126-130 ustawy. Państwa działalność obejmuje zakup towarów od (…), platformy sprzedażowej prowadzonej przez (…). Towary te są importowane lub nabywane z magazynów w Unii Europejskiej. (…) to platforma e-commerce działająca w regionie europejskim (Polska). Dokonują Państwo zakupu w ramach wykonywanej działalności gospodarczej i następnie dokonują Państwo ich odsprzedaży osobom fizycznym mającym miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, głównie A. Stosują Państwo procedurę zwrotu podatku VAT podróżnym (Tax Free) zgodnie z art. 126-130 ustawy. Odbierają Państwo oświadczenia od podróżnych o przeznaczeniu nabywanych przez nich towarów od Państwa. Jeżeli podróżny oświadcza, że nabywa towary na potrzeby własne (osobiste, prywatne), wystawią Państwo podróżnemu dokument Zwrot VAT dla podróżnych (tzw. „deklarację Tax-free”). Na podstawie przedłożonej przez podróżnego deklaracji Tax-free, w której urząd celny potwierdził wywóz towarów w bagażu osobistym podróżnego stemplem zaopatrzonym w numerator zgodnym ze wzorem w Rozporządzeniu do ustawy. dokonują Państwo zwrotu VAT podróżnemu.

Będąc sprzedawcą spełniającym przesłanki formalne z art. 127 ustawy, będą Państwo każdorazowo zobowiązani wystawić deklarację Tax-free podróżnemu, jeżeli podróżny ten złoży oświadczenie, że dokonał zakupów wyłącznie na potrzeby własne (prywatne, osobiste) oraz, że wywiezie towary w bagażu osobistym w terminie wynikającym z przepisów ustawy poza terytorium UE.

Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie korzystają Państwo ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Przedmiotem sprzedaży są przenośne stacje zasilania, hulajnogi elektryczne.

Podróżni (osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, głównie A) nie zapłacili podatek VAT przy nabyciu towarów na terytorium kraju.

Nabyte od Państwa na terytorium kraju towary zostały w stanie nienaruszonym wywiezione przez ww. podróżnych poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego.

Prowadzą Państwo ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zapewniają Państwo podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w językach: (...). Oznaczyli Państwo punkt/punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tym punkcie/punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.

Państwo jako sprzedawca wystawiają, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE oraz wydają Państwo podróżnym za ich zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nimi uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE.

Wystawiony przez Państwa dokument TAX FREE zawiera dane niezbędne do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, od której ww. podmioty mogą ubiegać się o zwrot podatku, w szczególności dane: sprzedawcy i podróżnego; dotyczące dostawy towarów; dotyczące podstawy opodatkowania; dotyczące kwoty podatku należnego; dotyczące stawki podatku; dotyczące formy zwrotu podatku.

Wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, oprócz danych niezbędnych do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, nie zawiera danych dotyczących potwierdzenia wywozu towarów przez organy celne.

W przypadku dokonywania zwrotu podatku na podstawie dokumentu elektronicznego TAX FREE, dokument ten zawiera elektroniczne potwierdzenie przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie.

Przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymali Państwo elektroniczne potwierdzenie wywozu towarów.

Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy mają Państwo prawo i obowiązek dokonać zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju podróżnemu mającemu miejsce zamieszkania poza terytorium UE, tj. na terytorium A w odniesieniu do towarów nabytych od Państwa, jeżeli podróżny ten złoży oświadczenie, że dokonał zakupów wyłącznie na potrzeby własne (prywatne, osobiste) i że wywiezie w terminie wynikającym z przepisów ustawy towary w bagażu osobistym poza terytorium Unii Europejskiej.

Wskazali Państwo we wniosku, że dokonują sprzedaży towarów (przenośne stacje zasilania, hulajnogi elektryczne) na rzecz podróżnych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Ponadto, są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzą Państwo ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokonali Państwo rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych oraz oznaczyli Państwo punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku. Jednakże – jak wynika z wniosku – zapewnili Państwo podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu w języku (...). Tym samym, nie spełnili Państwo jednego z warunków określonych w przepisie art. 127 ust. 4 pkt 2 ustawy, niezbędnego do zastosowaniu procedury TAX FREE.

Zatem, do sprzedaży przenośnych stacji zasilania i hulajnóg elektrycznych dokonanej na rzecz podróżnych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, tj. na terytorium A, nie mogą Państwo dokonać zwrotu podatku według procedury TAX FREE.

Podsumowując, stwierdzić należy, że w związku z niespełnieniem warunku wynikającego z art. 127 ust. 4 pkt 2 ustawy, nie mogą Państwo dokonać zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju podróżnemu mającemu miejsce zamieszkania poza terytorium UE, tj. na terytorium A w odniesieniu do towarów nabytych od Państwa, jeżeli podróżny ten złoży oświadczenie, że dokonał zakupów wyłącznie na potrzeby własne (prywatne, osobiste) i że wywiezie w terminie wynikającym z przepisów ustawy towary w bagażu osobistym poza terytorium Unii Europejskiej.

Zatem, Państwa stanowisko w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także wskazania, czy mają Państwo prawo zastosować stawkę 0% przy dalszej odsprzedaży towarów w ramach transakcji eksportowych.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług oraz odpłatna dostawa towarów, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

1)dostawcę lub na jego rzecz, lub

2)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Ustawodawca, definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, oraz gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej – stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zatem wywóz towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Unii Europejskiej znajdują się na terytorium kraju, stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 i art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu w Polsce.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług, jest eksport towarów.

W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2) dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3) zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

W myśl art. 41 ust. 7 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Jak stanowi art. 41 ust. 9 ustawy:

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Przepis art. 41 ust. 11 ustawy stwierdza natomiast, że:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Wskazać należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

-ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni),

-wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z kolei, aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie wystąpił eksport towarów w myśl art. 2 pkt 8 ustawy skutkujący wywozem towarów z terytorium Polski. Otrzymanie odpowiedniego dokumentu „urzędowego” zapobiegnie sprzedaży towarów, która to sprzedaż mogłaby być faktycznie nieopodatkowana w sytuacji braku wywozu towarów i zastosowania preferencyjnej stawki 0%.

Z opisu sprawy wynika, że dokonują Państwo sprzedaży towarów nabytych za pośrednictwem (…) w ramach transakcji eksportowych, w wykonaniu dostaw realizowanych przez Państwa towary są transportowane do odpowiedniego Kontrahenta będącego ich bezpośrednim nabywcą lub odpowiednio do odbiorców ostatecznych. W każdym z opisanych przypadków, miejscem rozpoczęcia wywozu towarów jest terytorium Polski, a miejscem ich przeznaczenia (tzn. zakończenia ich wysyłki) jest terytorium A. Jednocześnie dokonane transakcje ujmowane są przez Państwa w deklaracjach podatkowych (JPK_V7M) w odpowiednich okresach rozliczeniowych jako eksport towarów z zastosowaniem stawki 0%. Przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymują Państwo każdorazowo dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej dokonany w ramach transakcji eksportowych został potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych i posiadają Państwo komunikat IE-599/CC599C, potwierdzający wywóz towarów z Polski poza Unię Europejską. W przypadku transakcji eksportowych posiadają Państwo dokumenty, które w sposób jednoznaczny potwierdzają, że towary będące przedmiotem dostawy opuściły terytorium Unii Europejskiej. Z posiadanych dokumentów wynikać będzie tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mogli Państwo opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0%, muszą Państwo posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów znajduje się w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy czym, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, na co wskazuje użyty w ustawie zwrot „w szczególności”, nie można uznać, że jakikolwiek dokument potwierdzający wywóz towarów lub ich dostawę na terytorium państwa trzeciego, oznacza spełnienie warunku, o którym mowa w ww. przepisie.

W tym miejscu należy ponownie odnieść się do art. 2 pkt 8 ustawy, gdzie ustawodawca wyraźnie wskazał, iż o eksporcie towarów możemy mówić wówczas, gdy wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium UE zostanie potwierdzony przez „właściwy organ celny określony w przepisach celnych”. Zatem mogą to być dokumenty, które wskazane są w przepisach celnych. W konsekwencji mogą to być dokumenty potwierdzone przez polskie organy celne, ale również przez organy celne z innych państw członkowskich UE.

W trakcie trwania procedury celnej na kolejnych etapach nadawane są nowe numery komunikatów (system AES obowiązujący do 30 października 2024 r.):

-komunikat IE-515 – zgłoszenie towarów do procedury wywozu;

-komunikat IE-518 – wynik kontroli dokonanej przez Urząd Celny Wyprowadzenia, tj. urząd, z którego wyjeżdża towar;

-komunikat IE-529 – zwolnienie towarów do procedury wywozu;

-komunikat IE-599 – potwierdzenie wyprowadzenia towarów lub odmowy zgody na wyprowadzenie towarów.

31 października 2024 r. zostały wprowadzone nowe wersje systemów obsługi procedur wywozowych i tranzytowych (system AES/ECS2 PLUS), zgodnie z którymi w trakcie trwania procedury celnej na kolejnych etapach nadawane są nowe numery komunikatów:

-komunikat CC515C – zgłoszenie towarów do procedury wywozu;

-komunikat CD518C – wynik kontroli dokonanej przez Urząd Celny Wyprowadzenia, tj. urząd, z którego wyjeżdża towar;

-komunikat CC529C – zwolnienie towarów do procedury wywozu;

-komunikat CC599C – potwierdzenie wyprowadzenia towarów lub odmowy zgody na wyprowadzenie towarów.

Co do zasady, zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem sytemu AES (Automatyczny System Eksportu) lub obowiązującego od 31 października 2024 r. systemu AES/ECS2 PLUS. Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE-515 lub CC515C jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia (urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej) niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE-518 lub CD518C zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE-518 lub CD518C System generuje automatycznie komunikat IE-599 lub CC599C i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE-599 lub CC599C jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera. Przy czym, komunikat IE-599 lub CC599C, może być wydany nie tylko przez krajową administrację celną, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.

Z powyższego wynika zatem, że dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:

-elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany w systemie AES lub obowiązujący od 31 października 2024 r. komunikat CC599C otrzymany w systemie AES/ECS2 PLUS,

-wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,

-elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany poza systemem AES lub komunikat CC599C otrzymany poza systemem AES/ECS2 PLUS, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.

Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie towarów będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny.

W przedstawionym stanie faktycznym wskazali Państwo, że posiadają Państwo dokumenty celne potwierdzające wywóz towarów poza UE, w tym IE-599/CC599C. Ponadto, z posiadanych dokumentów wynikać będzie tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu.

Zatem skoro, na potwierdzenie wywozu towaru z Polski poza terytorium Unii Europejskiej posiadają Państwo dokument celny IE-599/CC599C należy przyjąć, że mają Państwo prawo do opodatkowania dostawy towarów (przenośnej stacji zasilania, hulajnogi elektrycznej) stanowiących eksport towarów, stawką VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 41 ust. 6 w zw. z ust. 6a ustawy.

Podsumowując, stwierdzić należy, że mają Państwo prawo zastosować stawkę w wysokości 0% VAT przy dalszej odsprzedaży towarów (przenośnej stacji zasilania, hulajnogi elektrycznej) w ramach transakcji eksportowych.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.