Zwolnienie przedmiotowe z tytułu wniesienia aportem do spółki z o.o. ZCP. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.907.2022.5.GG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.907.2022.5.GG

Temat interpretacji

Zwolnienie przedmiotowe z tytułu wniesienia aportem do spółki z o.o. ZCP.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania Organu – pismem z 8 marca 2023 r. (data wpływu 8 marca 2023 r.) oraz pismem z 8 marca 2023 r. (data wpływu 15 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni ….. ha.

W ramach tego gospodarstwa obok produkcji rolniczej prowadzi również hodowlę drobiu. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych – płaci podatek dochodowy wg. norm szacunkowych z działów specjalnych produkcji rolnej, którymi jest hodowla drobiu. Jest  czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Hodowla drobiu prowadzona jest w kurnikach położonych na dwóch nieruchomościach rolnych, w dwóch różnych województwach:

1.na nieruchomości położonej w miejscowości.... gm. ….. , woj. w…….- dwa kurniki.

2.na odrębnej nieruchomości rolnej w ….. gm. ….. , woj. …… cztery kurniki.

Wnioskodawca chciałby nieruchomość w ……… wnieść do spółki z o.o., jako aport, którym byłaby zorganizowana część przedsiębiorstwa. W skład tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa weszłaby:

1)nieruchomość o powierzchni …… ha,

2)cztery kurniki o powierzchni …….. m2 każdy z nich, łączna pow. to ……m2 i wyposażenie kurnika z pełną automatyką - poidła, wentylacja, paszociągi, nagrzewnice wodne, reduktory, filtry, dozowniki do leków,

3)silosy paszowe,

4)skład opału i popiołu,

5)agregat prądotwórczy,

6)waga samochodowa przejazdowa,

7)zbiorniki na odcieki (włazy),

8)zbiorniki na ścieki bytowe,

9)konfiskator,

10)śmietnik,

11)drogi, chodniki, parkingi,

12)staw,

13)zobowiązania w postaci kredytu inwestycyjnego i pożyczki pieniężnej zaciągniętych na budowę i wyposażenie tych czterech kurników ( zobowiązania te zostały częściowo spłacone, ich zabezpieczeniem była nieruchomość, o której mowa w pkt 1.)

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, że prowadzi gospodarstwo rolne i w związku z tym wykonuje działalność rolniczą w ramach której mieści się hodowla drobiu, jako dział specjalny produkcji rolnej opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg norm szacunkowych produkcji rolnej. W pozostałym zakresie od działalności rolniczej płaci podatek rolny. W przeciwieństwie do podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, działalność rolnicza nie podlega sformalizowanym obowiązkom na gruncie prawa podatkowego, jednak jako czynny podatnik VAT prowadzi On rejestry zakupu i sprzedaży w oparciu o dokumenty księgowe (faktury) i rozlicza podatek wysyłając plik JPK_V7M. W oparciu o te rejestry, w oparciu o prowadzony odrębny rachunek bankowy dla tej hodowli. W oparciu o zawarte umowy, istnieje możliwość wyodrębnienia wszystkich elementów składających się na tę zorganizowaną część przedsiębiorstwa, która ma być przedmiotem aportu.

Jak wynika z orzeczeń sądów administracyjnych wyodrębnienie organizacyjne nie musi mieć sformalizowanego charakteru, a w przypadku rolnika, ze względu na ograniczone obowiązki podatkowe, jest to w pełni uzasadnione. Wyodrębnienie w istniejącym gospodarstwie rolnym, spełniającym definicję przedsiębiorstwa zarówno na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatku od towarów i usług, można również oprzeć na odrębności nieruchomości posiadanych przez Wnioskodawcę, dla których nadano odrębny numer działek i dla których prowadzona jest księga wieczysta. Całość stanowi gospodarstwo rolne, ale na dwóch wyodrębnionych numerami działkach, zresztą położonych w dwóch różnych województwach, prowadzona jest hodowla drobiu. Działki te, to nieruchomości zabudowane kurnikami z niezbędnym wyposażeniem każdego kurnika z pełną automatyką w postaci poideł, wentylacji, paszociągów, nagrzewnic wodnych, reduktorów, filtrów, czy dozowników do leków; to również silosy na pasze, agregaty prądotwórcze i wszystkie inne elementy, które wymienił On w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wyodrębnione są również urządzenia pomiaru poboru energii elektrycznej, wody itp. mediów, które pozwalają na wystawienie odrębnej faktury za te usługi.

Każda z nieruchomości, na której pobudowane są kurniki posiada takie wyposażenie i taką infrastrukturę, która pozwala na prowadzenie hodowli drobiu odrębnie i niezależnie od siebie.

Zatem ww. okoliczności wskazują, że nieruchomość będąca przedmiotem aportu, na podstawie posiadanych przez podatnika ewidencji i innych dokumentów ma swoje odrębne miejsce w strukturze organizacyjnej prowadzonego gospodarstwa.

Jak wynika z powyższego opisu, przedmiot aportu stanowi organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym gospodarstwie rolnym - przedsiębiorstwie, zespół składników materialnych na bazie, których może być prowadzona odrębna działalność.

O wyodrębnieniu finansowym decyduje fakt, iż wszystkie ponoszone koszt, czy uzyskane przychody, należności i zobowiązania na bazie tego przedsiębiorstwa są możliwe do wyodrębnienia. Odrębność ta wynika chociażby z tego, że posiada Wnioskodawca dwa rachunki bankowe odrębnie dla hodowli w miejscu zamieszkania i odrębny dla hodowli w miejscowości Nacesławice, odrębne liczniki na media pozwalające na wystawienie odrębnych faktur, odrębne rozliczenia końcowe danej produkcji przez dostawcę pasz, piskląt i innych niezbędnych do produkcji materiałów z podziałem na te dwie odrębne hodowle, kredyt inwestycyjny i pożyczka też w treści umowy wskazuje, jakiej nieruchomości dotyczy inwestycja.

Wyodrębnienie finansowe, na co wskazują liczne interpretacje podatkowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W kontekście powyższego nieruchomość z kurnikami, która ma być przedmiotem aportu posiada pełną zdolność do funkcjonowania, jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego, sprowadza się do zbadania, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować     na rynku, czy posiada potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Wyżej opisany przedmiot aportu na dzień planowanej transakcji będzie spełniał wcześniej wskazane kryteria niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego hodowlę drobiu.

Zważywszy na fakt przejęcia również zobowiązań wynikających z zawartych umów, przedsiębiorstwo będzie mogło dokonać rozliczeń swoich zobowiązań po zakończeniu cyklu hodowli w drodze kompensaty, a więc do rozpoczęcia cyklu hodowli nie wymagane jest angażowanie znacznych środków finansowych.

Działalność rolnicza, którą Pan prowadzi nie wymaga zatrudnienia pracowników, proces hodowli jest całkowicie zautomatyzowany. Silosy z paszą napełniane są przez dostawcę a później automatycznie pokarm jest przekazywany do piskląt i kur, podłączona woda do poideł również automatycznie je zapełnia. Ubiorki i tzw. „łapania kur” dokonuje firma zewnętrzna. Wszystko jest monitorowane, więc w razie jakiejś awarii komunikat przekazywany jest na komórkę. Tego typu działalność może być realizowana bez zatrudnienia pracowników.

Przedmiotem tego rodzaju działalności jest hodowla drobiu, który na podstawie zawieranych umów kontraktacyjnych jest dostarczany do ubojni. Rodzaj i rozmiar sprzedaży jak najbardziej umożliwia samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej tylko w tym zakresie.

Wniesienie nieruchomości z kurnikami, jako aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z o.o. daje możliwość kontynuowania działalności polegającej na hodowli drobiu wyłącznie w oparciu o przedmiot aportu.

Spółka, do której zostanie wniesiony aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłącznie w oparciu o te składniki kontynuować prowadzoną dotychczas działalność polegająca na hodowli drobiu.

Pytania (po uzupełnieniu)

1.Czy nieruchomość, którą Wnioskodawca opisał w części G pkt 61 wniosku ORD-IN stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym przepisy tej ustawy zgodnie z art. 6 pkt 1 nie będą miały zastosowania do tej transakcji?

2.Czy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a konkretnie 21 ust. 1 pkt 109 w związku z art. 5a pkt 4 wniesienie aportem do spółki wskazanej wyżej nieruchomości będzie korzystało ze zwolnienia z tego podatku?

Pana stanowisko w sprawie

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180) w art. 5a pkt 4 przywołuje również definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Art. 10. 1. pkt 8 stanowi, iż źródłami przychodów jest m.in odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

Przywołany wyżej ust. 2 stanowi, iż ww. przepis art. 10 nie ma zastosowania do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z przywołanymi wyżej definicjami podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Ponadto przy ocenie, czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, winno się uwzględnić następujące okoliczności:

1)zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2)faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Opisane przez Wnioskodawcę elementy składające się na ZCP stanowią zespoły wydzielone z jego przedsiębiorstwa (gospodarstwa), które związane są z hodowlą drobiu, cechują się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym i w związku z tym mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące przypisane w tym zakresie zadania.

Zostaną więc spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania wydzielonych w ramach przedsiębiorstwa (gospodarstwa) zespołów mających być przedmiotem aportu do spółki, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy nieruchomość, na którą składają się wszystkie wymienione w opisanym stanie faktycznym elementy pozwala na samodzielne prowadzenie hodowli drobiu, czyli niezbędną do tego infrastrukturę, zaplecze techniczne, wyposażenie, wszystkie te elementy niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie hodowli drobiu.

Dlatego też po stronie wnoszącego aport nie wywoła to żadnych skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług ani podatku dochodowego, od osób fizycznych. Jedynie spółka z o.o. w związku z podwyższeniem jej kapitału będzie zobowiązana do zapłacenia 0, 5% podatku od czynności cywilnoprawnych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, że art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy PDOF, przewiduje zwolnienie, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład, przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Opisane przez Wnioskodawcę elementy składające się na ZCP stanowią zespoły wydzielone z jego przedsiębiorstwa (gospodarstwa), które związane są z hodowlą drobiu, cechują się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym, opisanym w treści uzupełnienia wniosku, i w związku z tym mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące przypisane w tym zakresie zadania.

Zatem w ocenie Wnioskodawcy, nieruchomość na którą składają się wszystkie wymienione w opisanym stanie faktycznym i jego uzupełnieniu elementy pozwala na samodzielne prowadzenie działalności w zakresie hodowli drobiu. Wskazane we wniosku i w uzupełnieniu do wniosku okoliczności dają również podstawę do uznania, iż przychód powstały u wnoszącego aport korzysta ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy PDOF.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Stosownie do art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)jest zespołem składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań);

2)jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w przedsiębiorstwie;

3)jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4)mogłaby być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest więc dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), które wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Nie jest sumą poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa. Jest to wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół tych składników, który jest zdolny do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa jest odrębną jednostką organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa. Nie chodzi         tu jednak wyłącznie o formalne wyodrębnienie (np. dział, wydział, oddział, itp.), ale przede wszystkim o określoną formę zorganizowania funkcjonowania tej części przedsiębiorstwa (przypisana baza majątkowa, określone zasady funkcjonowania, struktura zarządzania).

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne to przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (działalności gospodarczej w danym zakresie). Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi być funkcjonalnie odrębną całością – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą, która definiuje zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – mieć zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne, które wchodzą w jej skład muszą tworzyć pewną całość gospodarczą, zdolną do urzeczywistniania określonych zadań gospodarczych. Składniki muszą umożliwiać ich nabywcy kontynuowanie działalności gospodarczej, prowadzeniu której służy zorganizowana część przedsiębiorstwa u jej zbywcy.

Wskazanie, jakie składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa determinują spełnianie przez nią takiej funkcje nie jest możliwe in abstracto. Jest to uzależnione                     od przedmiotu i warunków prowadzenia działalności gospodarczej podatnika. Stąd konieczność indywidualnego analizowania każdego przypadku.

W doktrynie wskazuje się, że wyłączenie niektórych składników zorganizowanej części przedsiębiorstwa podatnika z transakcji zbycia nie wyklucza przyjęcia, że mimo tego wyłączenia doszło do zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy. Warunkiem takiego uznania jest jednak przejście na nabywcę takiego zespołu składników, który umożliwia kontynuowanie działalności gospodarczej, prowadzeniu, której służy zorganizowana część przedsiębiorstwo. Innymi słowy, wyłączenie nie może dotyczyć elementów istotnych dla zachowania zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jako funkcjonalnie powiązanego zespołu składników, który jako całość umożliwia prowadzenie działalności gospodarczej w danym zakresie.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pan wnieść aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z o.o.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy, których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim       w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przedstawione przez Pana okoliczności sprawy wskazują, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wskazany zespół składników materialnych i niematerialnych, będący przedmiotem planowanego aportu, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:

Źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19,         art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 powyższej ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki (…) wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Powyższy przepis wskazuje na pojęcie „spółki”, przez którą, na podstawie art. 5a pkt 28 ww. ustawy należy rozumieć:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 23 jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Oznacza to, że jeżeli do spółki w rozumieniu art. 5a pkt 28 ww. ustawy, w tym do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, wnoszony jest aport będący przedsiębiorstwem lub jego zorganizowaną częścią, to powstały z tego tytułu przychód jest zwolniony z opodatkowania.

Zastrzec jednak należy, że omawiane zwolnienie od podatku przychodów uzyskanych w wyniku aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie jest uprawnieniem bezwarunkowym. Ustawodawca wyłączył możliwość korzystania z tej preferencji podatkowej w sytuacjach, gdy aport byłby wykorzystywany, jako narzędzie, które służy unikaniu lub uchylaniu się od opodatkowania. 

Należy zwrócić uwagę na treść art. 24 ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że:

Przepisów ust. 8 i 8a i art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Z powyższego wynika, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie, gdy wniesienie wkładu niepieniężnego następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak więc, gdy warunek ten nie zostanie spełniony, zwolnienie nie ma zastosowania.

Wobec powyższego, skoro w niniejszej sprawie zespół składników materialnych i niematerialnych, stanowiący część gospodarstwa rolnego zlokalizowaną w  N…. , będzie charakteryzować się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz Spółka do której zostanie wniesiony aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłącznie w oparciu o te składniki kontynuować prowadzoną dotychczas działalność polegającą na hodowli drobiu to zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania wyodrębnionej części Pana przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przychód z tytułu wniesienia powyższego aportu do spółki z o. o. będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie  art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy – z zastrzeżeniem art. 24 ust. 19 tej ustawy.

A zatem Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651  ze zm.).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …… . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).