Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.252.2025.2.MK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2025 . wpłynął Pana wniosek  z 28 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 transakcji wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa  do Fundacji Rodzinnej. Uzupełnił go Pan pismem z 10 kwietnia 2025 r. (data wpływu) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pan ... (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Zbywca”) prowadzi od grudnia 2017 r. jednoosobową działalność gospodarczą, która polega na wynajmie oraz wydzierżawianiu nieruchomości. W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Wnioskodawca wskazał następujące kody PKD:

·68.10.Z Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek – przeważająca działalność gospodarcza,

·49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany,

·68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Część czynności wynajmu nieruchomości, które Wnioskodawca wykonuje w ramach swojej działalności gospodarczej jest opodatkowana VAT (efektywna stawka VAT – tj. czynności inne niż zwolnione). Wnioskodawca w tym zakresie wynajmuje nieruchomości na cele krótkotrwałego zakwaterowania lub na cele gospodarcze. W zakresie nieruchomości wynajmowanych na cele mieszkaniowe, wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT i Wnioskodawca dokonuje corocznie korekty VAT.

Nieruchomości wynajmowane w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej są własnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca rozważa wniesienie majątku bezpośrednio związanego z wynajmem nieruchomości (dalej jako: „Część działalności”) do założonej przez siebie fundacji rodzinnej (dalej jako: „Fundacja”) – tak, aby wyposażyć Fundację w majątek. Wniesienie Części działalności do Fundacji nastąpi w formie umowy darowizny.

Intencją Wnioskodawcy jest wniesienie Części działalności wykonywanej obecnie w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej do Fundacji, tak aby kontynuowała ona tę działalność w taki sam sposób, w który dotychczas prowadził ją Wnioskodawca. Tym samym zamiarem Wnioskodawcy jest, aby ciągłość działalności gospodarczej była zabezpieczona, a tym samym został zabezpieczony interes jego sukcesorów.

Do Fundacji nie zostaną przeniesione nieruchomości, które znajdują się obecnie w jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a co do których planowana jest sprzedaż w najbliższym czasie. Wnioskodawca rozważa wniesienie od Fundacji następujących wynajmowanych / przeznaczonych na wynajem nieruchomości (lub praw i obowiązków z umów deweloperskich) (dalej jako: „Nieruchomości”), aczkolwiek na moment przenoszenia własności Nieruchomości do Fundacji nie wyklucza się przeniesienia także dodatkowych lokali:

1)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy komórka lokatorska oraz miejsce parkingowe. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2023 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele gospodarcze (wynajem podlega opodatkowaniu VAT),

2)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy komórka lokatorska oraz miejsce parkingowe. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2023 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

3)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy komórka lokatorska oraz miejsce parkingowe. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2023 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

4)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2024 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

5)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy miejsce parkingowe. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2024 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

6)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy komórka lokatorska. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2024 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

7)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy komórka lokatorska. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2022 r. i  jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

8)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy komórka lokatorska. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2022 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

9)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2022 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

10)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy miejsce parkingowe. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2024 r. i w przyszłości planowane jest jej wynajęcie na cele usługowe (wynajem będzie wówczas opodatkowany VAT),

11)Mieszkanie o powierzchni 45,61 m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy miejsce parkingowe. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2024 r. i w przyszłości planowane jest jej wynajęcie na cele usługowe (wynajem będzie wówczas opodatkowany VAT),

12)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy miejsce parkingowe. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2023 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

13)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2023 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

14)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2023 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

15)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy komórka lokatorska. Nieruchomość została nabyta w 2023 r. przez Wnioskodawcę i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

16)Apartament o powierzchni ... m2, położony w ... przy ul. ... – do apartamentu przynależy miejsce parkingowe. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną nabycia nieruchomości w 2021 r. oraz umowę najmu z operatorem nieruchomości, który z kolei będzie świadczył usługi najmu krótkoterminowego. Umowa zawarta z operatorem podlega opodatkowaniu VAT,

17)Apartament o powierzchni ... m2, położony w ... przy ul. ... – do apartamentu przynależy miejsce parkingowe. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną nabycia nieruchomości w 2021 r. oraz umowę najmu z operatorem nieruchomości, który z kolei będzie świadczył usługi najmu krótkoterminowego. Umowa zawarta z operatorem podlega opodatkowaniu VAT,

18)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy komórka lokatorska i miejsce parkingowe. Wnioskodawca nabył własność nieruchomości na podstawie umowy deweloperskiej zawartej w 2024 r. i w przyszłości planowany jest wynajem na cele mieszkaniowe (wynajem będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania VAT),

19)Mieszkanie o powierzchni 76,42 m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy miejsce parkingowe. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2022 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele mieszkaniowe (wynajem podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT),

20)Mieszkanie o powierzchni ... m2, położone w ... przy ul. ... – do mieszkania przynależy miejsce parkingowe. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2021 r. i jest obecnie przedmiotem umowy najmu na cele gospodarcze (wynajem podlega opodatkowaniu VAT).

Wnioskodawca wskazuje, że planuje pozostawić w jednoosobowej działalności gospodarczej kilka nieruchomości obecnie wynajmowanych (innych niż wymienione powyżej Nieruchomości), które z uwagi na stan eksploatacji zostaną niedługo wyłączone z działalności wynajmu i sprzedane.

W odniesieniu do Części działalności:

·Nieruchomości są obecnie przedmiotem umów najmu pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentami. Wnioskodawca wskazuje przy tym, że apartamenty w ... są przedmiotem umowy przedwstępnej oraz mają podpisaną umowę najmu z operatorem, który w przyszłości będzie wynajmował ww. apartamenty na cele najmu krótkoterminowego. Zarówno umowa przedwstępna, jak i umowa z operatorem wynajmu zostaną przeniesione na Fundację,

·w stosunku do Nieruchomości nie zostały poniesione istotne wydatki o charakterze modernizacyjnym (brak poniesionych nakładów istotnie zwiększających wartość użytkową tych nieruchomości). Wydatki poniesione na rzecz Nieruchomości były niewielkie (dla żadnej z Nieruchomości nie przekroczyły one 30% wartości początkowej tej nieruchomości) – związane z koniecznością dokonywania pomniejszych napraw i konserwacji, a także prac wykończeniowych i wyposażenia Nieruchomości,

·Wnioskodawca jest stroną umów dotyczących obsługi i utrzymania Nieruchomości, tj. umów na dostawę prądu, gazu oraz umowy ubezpieczenia,

·Wnioskodawca nie posiada strony internetowej ani logo, które związane są z jego działalnością gospodarczą,

·Wnioskodawca prowadzi samodzielnie rozliczenia podatkowe i księgowe,

·w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej będzie wykorzystywany odrębny rachunek bankowy dedykowany Części działalności, z którego są pokrywane wszystkie koszty prowadzenia działalności oraz na którym są gromadzone przychody z tytułu najmu Nieruchomości,

·Wnioskodawca w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej zatrudnia na umowę o pracę (w niepełnym wymiarze czasu pracy) jedną osobę odpowiedzialną za administracyjną obsługę wynajmu Nieruchomości.

W związku z zamiarem wniesienia Nieruchomości do Fundacji jako Części działalności, należy odnotować, że:

·zgodnie z intencją Wnioskodawcy, po wniesieniu Nieruchomości do Fundacji będzie ona kontynuowała dotychczasową działalność gospodarczą w niezmienionym kształcie i zakresie w postaci wynajmu lub wydzierżawienia Nieruchomości. Zamiar kontynuowania takiej działalności zostanie udokumentowany w stosownych dokumentach towarzyszących wyposażeniu Fundacji w majątek (przede wszystkim w umowie darowizny),

·kontynuowanie dotychczasowej działalności będzie możliwe bez konieczności nabywania dodatkowych rzeczy/składników majątku przez Fundację, a także nie będzie uzależnione od podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (takich jak dokonanie istotnej modernizacji, zawieranie nowych umów) niezbędnych do prowadzenia wynajmu Nieruchomości,

·rozliczenia podatkowe i księgowe będą prowadzone w dalszym ciągu we własnym zakresie, tj. w przypadku Fundacji przez jednego z członków zarządu Fundacji. Fundacja nie planuje zawierać umowy o prowadzenie księgowości z podmiotem zewnętrznym, aczkolwiek nie jest to całkowicie wykluczone w przyszłości (zależeć to będzie m.in. od skali działalności Fundacji),

·przed wniesieniem Nieruchomości do Fundacji, Wnioskodawca nie planuje rozwiązania umów najmu z dotychczasowymi najemcami ani umów z operatorem Nieruchomości, jak również pozostałych umów dotyczących Nieruchomości, w konsekwencji czego Fundacja stanie się stroną dotychczasowych umów,

·umowa o pracę z dotychczasowym pracownikiem zostanie przeniesiona na Fundację (nastąpi przejście zakładu pracy z jednoosobowej działalności Wnioskodawcy na Fundację),

·przedmiotem darowizny do Fundacji będą również należności i zobowiązania przypisane do Części działalności,

·Wnioskodawca planuje przenieść do Fundacji wyodrębniony rachunek bankowy wykorzystywany w Części działalności. Ponadto Wnioskodawca założył już rachunek bankowy Fundacji wyodrębniony na potrzeby Części działalności,

·sposób zarządzania wynajmem Nieruchomości nie zmieni się po wniesieniu do Fundacji.

Wniesienie majątku do Fundacji odbędzie się w sposób zasadniczo „niewidoczny” dla najemców, czy operatora poza zmianą podmiotową po stronie wynajmującego. Tam, gdzie czynności zarządcze lub porządkowe wykonywał Wnioskodawca – nadal je będzie de facto wykonywał pełniąc funkcję prezesa zarządu Fundacji.

Wnioskodawca wskazuje, że Część działalności stanowi funkcjonalnie powiązany ze sobą i zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, które służą prowadzeniu przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Natomiast po wniesieniu ich do Fundacji, będą zdolne do kontynuowania dotychczasowej działalności, bez nabywania dodatkowych rzeczy / składników majątku.

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej jest prowadzona podatkowa księga przychodów i rozchodów, w ramach której możliwe jest przyporządkowanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań do prowadzonej Części działalności. Wnioskodawca posiada ewidencję Nieruchomości. Jak wspomniano, Wnioskodawca posiada wyodrębniony rachunek na potrzeby Części działalności, z którego są pokrywane wszystkie koszty prowadzenia tej działalności oraz na którym są gromadzone przychody z tego tytułu.

Część działalności stanowi potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, którego działalność będzie mogła być prowadzona w niezależny sposób przez Fundację w takim samym zakresie jak przed transferem do Fundacji.

W odniesieniu do jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawca planuje jej kontynuowanie w pozostałym zakresie po wniesieniu Części działalności do Fundacji. Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że w przyszłości będzie prowadził działalność polegającą na wynajmie nieruchomości.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca prowadzi obecnie jednoosobową działalność gospodarczą w następującym zakresie, zgodnie z kodami PKD wskazanymi w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej:

68.10.Z Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek – przeważająca działalność gospodarcza,

49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany,

68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Po wniesieniu Części działalności do Fundacji, Wnioskodawca zamierza kontynuować działalność w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie:

·Kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek – działalność ta pozostanie przeważającą działalnością gospodarczą wykonywaną w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,

·Pozostały transport lądowy i pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany.

Do Fundacji nie zostaną przeniesione nieruchomości, które znajdują się obecnie w jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a co do których planowana jest ich sprzedaż.

Wnioskodawca wskazuje, że w jednoosobowej działalności gospodarczej pozostaną dwa rodzaje składników majątkowych, tj. nieruchomości:

1)które nie są obecnie wynajmowane (w tym nieruchomości gruntowe), ponieważ celem Wnioskodawcy jest ich sprzedaż. Wnioskodawca nie wyklucza przy tym, że nieruchomości te zostaną sprzedane przed wniesieniem Części działalności do Fundacji,

2)które były od dłuższego czasu wynajmowane w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, jednak z uwagi na stan eksploatacji tych nieruchomości, Wnioskodawca zdecydował zaprzestać ich wynajmowania i zamierza je sprzedać. Z uwagi na brak zamiaru kontynuacji działalności wynajmu w odniesieniu do tych nieruchomości, Wnioskodawca nie wniesie ich w ramach Części działalności do Fundacji.

Wnioskodawca wskazuje, że sprzedaż nieruchomości jest głównym przedmiotem działalności, którą wykonuje i będzie wykonywał w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Powyższe składniki nie są związane funkcjonalnie ze składnikami wchodzącymi w skład Części działalności. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że utworzona przez niego Fundacja będzie prowadzić działalność w ściśle określonym celu, który ma długoterminowy charakter i jest związany z zapewnieniem stabilności finansowej jej beneficjentom, tj. rodzinie Wnioskodawcy. Długoterminową stabilność finansową ma zapewnić m.in. prowadzenie działalności wynajmu nieruchomości, która mieści się w dozwolonym zakresie działalności fundacji rodzinnych w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Mając na uwadze cel prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację, Wnioskodawca zamierza wnieść do Fundacji Część działalności polegającą na wynajmie nieruchomości. Ta część działalności obejmuje nieruchomości obecnie wynajmowane oraz przeznaczone na wynajem. W konsekwencji, w jednoosobowej działalności gospodarczej pozostaną nieruchomości, które nie będą służyły generowaniu przychodów z tytułu najmu, mające charakter aktywów obrotowych. Nieruchomości te zostaną sprzedane i nie będą realizowały celu długoterminowego założonego dla Fundacji.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy wniesienie Części działalności do fundacji rodzinnej powinno być, w świetle art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, traktowane jako transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i jako takie nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie Części działalności do fundacji rodzinnej powinno być traktowane jako transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. W art. 2 pkt 6 ustawy o VAT towary zdefiniowano jako: rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Ta definicja towarów obejmuje swoim zakresem również nieruchomości, w tym grunty, budynki czy części budynków.

W art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przewidziano wyłączenie, w konsekwencji którego czynności prawne polegające na zbyciu przedsiębiorstwa (lub jego zorganizowanej części) wyłączone są z zakresu normowania ustawy o VAT, tj. takie czynności prawne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy w tym miejscu nadmienić, że treść art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie ogranicza się jedynie do sprzedaży jako formy przeniesienia własności rzeczy w myśl art. 535 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu cywilnego (tj. Dz. U. z 2023, poz. 1610). Jak wskazuje T. Michalik (VAT. Komentarz, Wyd. 16, Warszawa 2021, art. 6, akapit 13) pojęcie zbycia celowo zostało zastosowane przez ustawodawcę, by swoim zakresem objąć nie tylko sprzedaż, ale również jakąkolwiek inną formę „zadysponowania” przedsiębiorstwem (lub jego zorganizowaną częścią) w taki sposób, by prowadziło to do jego zbycia. W związku z tym nie tylko sprzedaż, ale również zamiana, darowizna czy przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego traktowana jest jako zbycie, a co za tym idzie ma do niej zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko zostało również wyrażone przez organy podatkowe, np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 kwietnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP1 -1.4012.68.2022.3.MŻ.

W związku z powyższym należy ustalić, czy wniesienie opisanego majątku do Fundacji to zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ww. przepisów.

Uwagi wstępne

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Definicja zorganizowanej część przedsiębiorstwa (dalej jako: „ZCP”) została ujęta w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Wynika z niej, że przez ZCP należy rozumieć: „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Inaczej mówiąc, przez ZCP należy rozumieć taki zespół składników majątku (materialnych i niematerialnych), w tym zobowiązań, które charakteryzują się dostatecznym stopniem wyodrębnienia finansowego i organizacyjnego, umożliwiającym realizację określonych zadań gospodarczych. Taki zespół mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, które samodzielnie mogłoby realizować określoną działalność gospodarczą (podobnie NSA w wyroku z 21 stycznia 2020 r., sygn. I FSK 1343/17).

Z powołanego przepisu oraz z orzecznictwa wynikają zatem następujące przesłanki uznania Części działalności za ZCP:

a)istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania;

b)wyodrębnienie organizacyjne zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie;

c)wyodrębnienie finansowe zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie;

d)wyodrębnienie funkcjonalne danego zespołu składników przeznaczonego do realizacji określonych zadań gospodarczych, mogącego stanowić oddzielne przedsiębiorstwo samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą.

Zważywszy na fakt, że ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób należy weryfikować czy wskazane powyżej przesłanki zostały spełnione, niezbędnym jest przeprowadzenie każdorazowo odrębnej analizy w odniesieniu do danego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W części uzasadnienia Wnioskodawca odniesie się do poszczególnych warunków w kontekście planowanej transakcji.

Ad a. Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Część działalności wnoszona do Fundacji będzie obejmować zarówno składniki materialne (przede wszystkim Nieruchomości), jak i niematerialne (przede wszystkim umowy związane z prowadzeniem Części działalności). W skład Części działalności wchodzi również pracownik przypisany do Części działalności.

Część działalności będzie obejmować zatem zespół składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności wynajmu Nieruchomości. Intencją Wnioskodawcy jest także przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umów zawartych w związku z tą działalnością. Na Fundację przejdą zatem należności i zobowiązania wynikające z umów funkcjonalnie związanych z Częścią działalności.

Mając na względzie powyższe, przesłankę istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych należy uznać za spełnioną.

Ad b. Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawodawca nie sprecyzował co należy rozumieć pod pojęciem wydzielenia organizacyjnego. W ocenie Wnioskodawcy oznacza to przyporządkowanie do danej części przedsiębiorstwa pracowników, majątku materialnego i niematerialnego, zobowiązań (umów z dostawcami/odbiorcami), środków finansowych.

W ocenie Wnioskodawcy powyższą przesłankę należy uznać za spełnioną. Przenoszone w ramach Części działalności Nieruchomości, stosunki wynikające z umów oraz pracownik są przypisane w jednoosobowej działalności gospodarczej do działalności wynajmu nieruchomości, która stanowi jeden z kilku przedmiotów działalności Wnioskodawcy, wykazanych w CEIDG. Znajduje to potwierdzenie w wyodrębnieniu faktycznym Części działalności i wykorzystywaniu składników materialnych i niematerialnych wyłącznie do prowadzenia Części działalności.

Powyższe stanowisko potwierdzają wydawane interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in.:

·z dnia 3 stycznia 2024 r. o sygn. 0114-KDIP1-1.4012.587.2023.4.MM „Można przyjąć, że dany zespół składników majątkowych został wyodrębniony organizacyjnie, jeśli w strukturze danego przedsiębiorstwa został utworzony np. wydział, zakład, dział czy pion. Takie wyodrębnienie organizacyjne może (ale nie musi) wynikać ze statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze.”;

·z dnia 10 czerwca 2022 r. o sygn. 0111-KDIB2-1.4010.154.2022.1.AP, w której organ odstąpił od uzasadnienia i w całości potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „Wyodrębnienie organizacyjne może przy tym wynikać ze statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, ale jak podkreślają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach, może mieć również charakter faktyczny.”.

W kontekście wyodrębnienia organizacyjnego, Wnioskodawca pragnie również wskazać na interpretację z dnia 30 stycznia 2025 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.550.2024.3.DP, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „Działalność związana z najmem nie jest wyodrębniona w strukturze organizacyjnej prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w sposób formalny, jej wyodrębnienie ma charakter faktyczny. W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę relatywnie niewielką skalę prowadzonej przez niego działalności, nie ma potrzeby, aby Działalność związana z najmem została wyodrębniona w strukturze jako oddział lub dział. Brak jest też konieczności, aby do Działalności związanej z najmem zostali przypisani określeni pracownicy, ponieważ działalność w postaci najmu tego nie wymaga.”

Biorąc pod uwagę fakt, że Wnioskodawca posiadać będzie odrębny rachunek bankowy dedykowany Części działalności oraz zatrudnia pracownika odpowiadającego za wynajem Nieruchomości, w świetle powyższej pozytywnej interpretacji DKIS należy zdaniem Wnioskodawcy uznać, że spełnia on przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego Części działalności.

Mając na uwadze powyższe, Zdaniem Wnioskodawcy przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego jest spełniona.

Ad c. Wyodrębnienie finansowe

Podobnie jak w przypadku wcześniej omawianego wyodrębnienia organizacyjnego, ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego.

Zgodnie z utrwaloną praktyką organów podatkowych, wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej danej masy majątkowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej jest prowadzona podatkowa księga przychodów i rozchodów, w ramach której możliwe jest przyporządkowanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań do prowadzonej Części działalności. Wnioskodawca posiada ewidencję Nieruchomości. Jak wspomniano, Wnioskodawca posiada wyodrębniony rachunek na potrzeby Części działalności, z którego są pokrywane wszystkie koszty prowadzenia tej działalności oraz na którym są gromadzone przychody z tego tytułu.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy także i tę przesłankę należy uznać za spełnioną.

Ad d. Wyodrębnienie funkcjonalne

Ustawodawca nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia funkcjonalnego. Zgodnie z utrwaloną linią interpretacyjną oznacza to przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, zdolną do funkcjonowania jako niezależny podmiot samodzielnie realizujący dotychczasowe zadania gospodarcze w zakresie tożsamym jak u zbywcy.

Jak wspomniano, Część działalności stanowi jeden z przedmiotów działalności Wnioskodawcy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, samodzielnie realizujących zadania gospodarcze, którego działalność będzie mogła być prowadzona w niezależny sposób przez Fundację w takim samym zakresie. Na Fundację zostaną bowiem przeniesione Nieruchomości oraz umowy związane z prowadzeniem Części działalności i wynikające z nich prawa oraz obowiązki, w tym również umowa o pracę z pracownikiem odpowiedzialnym aktualnie za obsługę wynajmu Nieruchomości.

Fundacja będzie zatem w stanie kontynuować działalność polegającą na wynajmie Nieruchomości w tym samym zakresie.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przesłankę tę należy uznać za spełnioną.

Ocena stanu faktycznego na podstawie stanowiska organów podatkowych – Objaśnienia Ministra Finansów

Dnia 11 grudnia 2018 r. Minister Finansów wydał Objaśnienia podatkowe dot. opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych (dalej jako: „Objaśnienia”). W Objaśnieniach przede wszystkim wskazano szereg okoliczności jakie muszą wystąpić, by daną transakcję traktować jako zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa – a w konsekwencji by taką transakcję traktować jako niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z Objaśnieniami, w celu zakwalifikowania danej transakcji jako zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP należy łącznie spełnić dwa warunki:

1)nabywca ma zamiar kontynuowania działalności dotychczas prowadzonej przez zbywcę przy pomocy składników będących przedmiotem transakcji (kryterium intencji nabywcy),

2)istnieje faktyczna możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji (kryterium możliwości kontynuowania działalności).

Co istotne, momentem oceny spełnienia powyższych warunków powinien być moment przeprowadzenia transakcji.

Ad 1. Kryterium intencji nabywcy wg Objaśnień MF

Jak podkreśla się w Objaśnieniach, przy ocenie intencji nabywcy należy brać pod uwagę całokształt okoliczności związanych z transakcją (ocenianych na moment jej zawarcia). W szczególności więc należy zwrócić uwagę na wszelkie działania nabywcy, które mogą stanowić potwierdzenie tego, że ma on zamiar kontynuować określoną działalność.

Objaśnienia wskazują: „Zatem w celu stwierdzenia zamiaru kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę konieczne jest istnienie dowodów potwierdzających istnienie na moment transakcji takiego zamiaru po stronie nabywcy (np. w formie korespondencji elektronicznej/mailowej)”.

Zamiar kontynuowania dotychczasowej działalności Wnioskodawcy zostanie udokumentowany w stosownych dokumentach towarzyszących wyposażeniu Fundacji w majątek (np. poprzez stosowne oświadczenia składane w przy zawarciu umowy darowizny w akcie notarialnym). Ten warunek zostanie zatem spełniony.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, kryterium zamiaru nabywcy kontunuowania działalności zostanie spełnione. W konsekwencji, wniesienie Nieruchomości do Fundacji stanowić będzie zbycie przedsiębiorstwa niepodlegające opodatkowaniu VAT.

Ad 2. Kryterium możliwości kontynuowania działalności wg Objaśnień

Kryterium to jest spełnione wg Objaśnień, gdy majątek: „zawiera składniki pozwalające na kontynuowanie działalności gospodarczej realizowanej uprzednio przez zbywcę bez konieczności:

·angażowania przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub

·podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki”.

Dalej Objaśnienia wskazują, że ocena kryterium kontynuowania działalności wymaga weryfikacji tego, czy oprócz przeniesienia standardowych elementów towarzyszących transakcji sprzedaży nieruchomości (takich jak grunt, budynek, infrastruktura techniczna, prawa i obowiązki z umów najmu, które przechodzą na nabywcę z mocy prawa) dochodzi do przeniesienia na nabywcę takich elementów jak:

·prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finasowania i jest stroną takich umów;

·umowy o zarządzanie nieruchomością;

·umowy zarządzania aktywami;

·należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem.

Co istotne, Objaśnienia wskazują również, że omawiane kryterium nie jest spełnione, w przypadku, w którym: „nabywca sam zawarł lub zawiera umowy o zarządzanie nieruchomością i zarządzanie aktywami, nawet z tymi samymi podmiotami, które świadczyły ww. usługi zarządzania na rzecz zbywcy”.

Z drugiej strony, za umowy pozostające zasadniczo bez wpływu na ocenę ww. okoliczności w Objaśnieniach uznano umowy na dostarczanie mediów, które w praktyce w podobnych transakcjach zwykle nie są przenoszone na nabywcę nieruchomości.

Dodatkowo, za pozostające bez wpływu na ocenę czy zbycie danej nieruchomości podlega opodatkowaniu VAT w omawianym kontekście w Objaśnieniach wskazano również to, czy doszło do przeniesienia elementów, które są przydatne do wykorzystywania nieruchomości zgodnie z jej przeznaczeniem niezależnie od zamiaru kontynuacji działalności zbywcy przez nabywcę – jako przykłady wskazano tu m.in.: wyposażenie budynku czy też prawa i obowiązki z umów serwisowych (ochrona obiektu, sprzątanie itp.).

Tak zarysowane w Objaśnieniach drugie kryterium Wnioskodawca poniżej odnosi do stanu faktycznego:

·przedmiotem czynności prawnej będzie Część działalności, tj. Nieruchomości, których właścicielem jest Zbywca i które służą mu do prowadzenia działalności gospodarczej opierającej się na ich wynajmie oraz związane z nimi umowy, (w tym umowy najmu, umowy zawarte z operatorem, umowa o pracę pracownika), zobowiązania i należności oraz inne składniki związane bezpośrednio z prowadzeniem tej działalności,

·kontynuowanie Części działalności po jej wniesieniu do Fundacji będzie możliwe bez konieczności nabywania dodatkowych rzeczy/składników majątku,

·kontynuowanie Części działalności przez Fundację nie będzie uzależnione od podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (takich jak dokonanie istotnej modernizacji, zawieranie nowych umów) niezbędnych do prowadzenia tej działalności,

·przed dokonaniem zbycia, Zbywca nie planuje rozwiązania żadnej z obowiązujących obecnie umów, w konsekwencji czego Fundacja stanie się stroną dotychczasowych umów z mocy prawa,

·dodatkowo w odniesieniu do Nieruchomości, nad którymi zarząd sprawuje bezpośrednio Zbywca – po wniesieniu ich do Fundacji nadal Zbywca będzie sprawował nad nimi zarząd jako prezes zarządu Fundacji.

W świetle Objaśnień powyższe elementy stanu faktycznego wskazują, że Część działalności będąca przedmiotem wniesienia do Fundacji może zostać uznana za ZCP, którego zbycie pozostaje poza zakresem ustawy o VAT. W celu kontynuowania Części działalności, Fundacja nie będzie bowiem zmuszona do podjęcia dodatkowych działań, od których taka kontynuacja byłaby zależna. Przekazywany majątek będzie umożliwiał dalsze prowadzenie tej samej działalności gospodarczej, a prawa i obowiązki z dotychczasowych umów przejdą na Fundację.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że okoliczność przeniesienia umów związanych z dotychczasowym prowadzeniem przedsiębiorstwa jako przesłanka, że doszło do zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP, jest podnoszona przez sądy administracyjne. Przykładowo w wyroku NSA z dnia 12 kwietnia 2019 r., sygn. I FSK 1831/17, stwierdzono, że jednym z argumentów decydujących o tym, że nie doszło do zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest fakt, że w stanie faktycznym na nabywcę nie przeniesiono szeregu umów, w tym umowy o zarządzaniu nieruchomością.

Jak wskazano, umowy zawarte z obecnymi najemcami, w tym umowa z operatorem, jak i pozostałe umowy obowiązujące w ramach Części działalności zostaną przeniesione na Fundację. Powyższy fakt przemawia zatem za uznaniem, że wniesienie Części działalności do Fundacji stanowi zbycie ZCP i nie podlega opodatkowaniu VAT.

Podsumowując, na podstawie zestawienia przesłanek wynikających z Objaśnień oraz okoliczności przeprowadzanej transakcji, można wnioskować, że i drugie kryterium (możliwości kontynuowania działalności) również jest spełnione. W konsekwencji należy uznać, że wniesienie Części działalności do Fundacji stanowić będzie zbycie ZCP niepodlegające opodatkowaniu VAT.

Ocena zdarzenia przyszłego na podstawie stanowisk organów podatkowych – interpretacje indywidualne

Jak wskazuje się w interpretacjach organów podatkowych, istotnym dla uznania czynności za zbycie ZCP jest zamiar kontynuowania dotychczasowej działalności przez nabywcę w oparciu o przekazywany majątek, tak np.:

·w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z dnia 22 lutego 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.792.2021.3.WH wskazano, że: „(...) W kontekście zatem zbycia przedsiębiorstwa, z wyłączenia stosowania przepisów ustawy korzysta przekazanie przedsiębiorstwa lub jego niezależnej części, w tym dóbr materialnych oraz ewentualnie elementów niematerialnych, które razem tworzą przedsiębiorstwo lub jego część zdolne do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Nabywca musi jednakże mieć na celu prowadzenie przekazanego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jedynie natychmiastową likwidację danej działalności lub sprzedanie zapasów zasobów, jeśli istnieją”,

·w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 6 kwietnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP1 -1.4012.689.2022.4.AKA wskazano, że „(...) Spółka, do której został wniesiony aport ZCP ma faktyczną możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w niezmienionym zakresie, bez angażowania dodatkowych składników majątkowych lub podejmowania dodatkowych działań. Spółka kontynuuje w oparciu o te składniki działalność gospodarczą w takim samym zakresie, w jakim była prowadzona”,

·w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 5 marca 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.77.2024.1.KFK, wskazano, że: „W analizowanej sprawie zamierza Pan wnieść do fundacji rodzinnej całe swoje przedsiębiorstwo. (…) Na moment dokonania darowizny, przedsiębiorstwo będzie stanowić zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, zdolny do realizacji zadań gospodarczych przypisanych przedsiębiorstwu i kontynuowaniu określonej działalności przez fundację rodzinną.

Składniki majątkowe przedsiębiorstwa są ze sobą funkcjonalnie powiązane i stanowią zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, które wspólnie służą do prowadzenia przez Pana działalności gospodarczej w zakresie (...). Po nabyciu przedsiębiorstwa fundacja rodzinna - wykorzystując to przedsiębiorstwo - będzie prowadzić działalność w zakresie (...) należy uznać, że przedmiotem planowanej transakcji będzie przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego. Tym samym, jego przekazanie (wniesienie do fundacji rodzinnej w postaci darowizny) będzie korzystało z wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku do towarów i usług.”,

·w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 26 kwietnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.174.2024.1.AK, organ stwierdził, że „Sformułowanie zawarte w art. 6 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy rozumieć w sposób funkcjonalny, tzn. analizując, czy dany zespół aktywów, który jest przedmiotem zbycia, pozwala na prowadzenie i służy w sposób trwały prowadzeniu samodzielnej działalności gospodarczej nabywcy, realizowanej uprzednio w przedsiębiorstwie zbywcy”.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym, Fundacja będzie kontynuować dotychczasową Część działalności Zbywcy w oparciu o te same składniki majątku, bez konieczności angażowania dodatkowych składników majątku i podejmowania dodatkowych działań.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje na przykładowe pozytywne interpretacje indywidualne DKIS wydane w zbliżonych stanach faktycznych, w których organ podatkowy przyznał rację wnioskującym i stwierdził, że wniesienie do fundacji rodzinnej działalności dotyczącej na wynajmie Nieruchomości stanowi zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP i nie podlega opodatkowaniu VAT:

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 26 kwietnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.174.2024.1.AK,

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 2 października 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.493.2024.3.ESZ,

·interpretacja       indywidualna DKIS z dnia 25 listopada 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.647.2024.2.OS,

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 30 stycznia 2025 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.550.2024.3.DP.

Biorąc pod uwagę wskazane w przywołanych interpretacjach indywidualnych argumenty, należy uznać, że przedmiotowa czynność wniesienia Części działalności do Fundacji i towarzyszące jej elementy będzie zbyciem ZCP w świetle przepisów ustawy o VAT, a co za tym idzie, że będzie wyłączona z opodatkowania VAT.

Dodatkowe elementy oceny w świetle obowiązujących przepisów

Jak już podnoszono wyżej, co do zasady z transakcją zbycia przedsiębiorstwa (lub jego zorganizowanej części) ma się do czynienia wtedy, kiedy przekazywany zespół składników majątku jest wystarczający do tego, by daną działalność gospodarczą kontynuować i że w takim celu te składniki majątku są nabywane.

W tym kontekście (jak również w kontekście wskazanych przez Wnioskodawcę powyżej przesłanek wynikających z Objaśnień oraz stanowiska organów interpretujących) Wnioskodawca wskazuje, że z samego uzasadnienia projektu ustawy wprowadzającej do polskiego porządku prawnego instytucję fundacji rodzinnej wynika, że jej głównym celem jest kontunuowanie (zabezpieczenie) dotychczasowej działalności w takim samym kształcie (tylko w nieco innej formie prawnej):

„Fundacja rodzinna ma minimalizować ryzyko nieudanej sukcesji i gwarantować kontynuację działalności biznesowej. Przekazanie majątku, w tym firmy rodzinnej, fundacji rodzinnej ma chronić go przed podziałem, umożliwić jego pomnażanie, a więc także czerpanie z niego korzyści, które będzie można przeznaczyć na pokrycie kosztów utrzymania osób wskazanych przez fundatora. Kluczowe jest bowiem zapewnienie ciągłości przedsiębiorstwa prywatnego, w szczególności dla celów zabezpieczenia rodziny (Uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o fundacji rodzinnej, Druk nr 2798/2022, s. 6)”.

Z powyższego wynika więc, że wniesienie majątku do fundacji rodzinnej niejako z samego założenia tej instytucji prawnej spełnia przesłanki za uznaniem tej czynności za zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP. Jak wynika bowiem m.in. z uzasadnienia, celem powołania do życia instytucji fundacji rodzinnej było wprowadzenie takiego instrumentu prawnego, który by zapewnił sprawną sukcesję i zabezpieczył interes członków rodziny osób, które prowadzą firmy rodzinne, m.in. umożliwiał kontynuowanie i rozwój dotychczasowej działalności gospodarczej.

Jak wynika z przytoczonego opisu zdarzenia przyszłego, dokładnie taka sytuacja ma miejsce i w tym przypadku. Wniesienie składników majątku do Fundacji ma na celu przede wszystkim kontynuowanie dotychczasowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w takiej formie, która możliwie w największym zakresie zabezpieczy interesy członków rodziny Wnioskodawcy, zapewni możliwie bezpieczną i skuteczną sukcesję i pozwoli na międzypokoleniowe kontynuowanie i rozwijanie dotychczasowej działalności gospodarczej. W opinii Wnioskodawcy jest więc to dodatkowy argument potwierdzający tezę, że czynność prawna będąca przedmiotem niniejszego wniosku jest zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Dodatkowo, za argument o charakterze pomocniczym można uznać fakt, że po przeniesieniu składników majątku do Fundacji, kontynuowaniem dotychczasowej działalności gospodarczej będzie zajmowała się ta sama osoba (Wnioskodawca), która dotychczas faktycznie tą działalność prowadziła w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, a po wniesieniu przedsiębiorstwa do fundacji rodzinnej, będzie zarządzać działalnością jako prezes zarządu fundacji rodzinnej. W sensie faktycznym nie zmieni się więc przedmiot działalności, składniki majątku, w oparciu o które ta działalność jest prowadzona i podmiot, który tą działalność (operacyjnie) wykonywał.

Podsumowując, w świetle powyższych argumentów, w opinii Wnioskodawcy należy uznać, że czynność prawną będącą przedmiotem niniejszego wniosku należy uznać za zbycie ZCP, a w konsekwencji za brak jej podlegania pod opodatkowanie VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów  i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa  do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednocześnie art. 6 ustawy wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą  do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Według art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że art. 6 pkt 1 ustawy o VAT stanowi implementację art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”.

W myśl art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE:

W przypadku przekazania odpłatnie lub nieodpłatnie, lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i, że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwo”, należy więc odwołać się odpowiednio do przepisów ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym.

Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5)koncesje, licencje i zezwolenia;

6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8)tajemnice przedsiębiorstwa;

9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym  i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

W myśl art. 552 Kodeksu cywilnego:

Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo jest nie tylko sumą składników materialnych i niematerialnych, lecz ich zorganizowanym zespołem, tzn. składniki te powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie tylko o zbiorze pewnych elementów. „Czynnikiem konstytuującym przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym jest występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania różnorodnych jego składników, umożliwiających traktowanie przedsiębiorstwa jako pewnej całości” – wyrok NSA z dnia 27 marca 2008 r. (sygn. II FSK 1896/11).

Zatem, przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, pod którym to pojęciem rozumie się:

Organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zatem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

-istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

-zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

-składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

-zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

W tym miejscu wskazać należy, iż zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

W myśl art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego:

Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Jak stanowi art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145, str. 1, ze zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

W ocenie tut. Organu wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy powinien być interpretowany z uwzględnieniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01.

W wyroku C-497/01 w sprawie Zita Modes Sàrl przeciwko Administration de l’enregistrement et des domaines Trybunał zwracając uwagę, że niezgodne z przepisami Dyrektywy jest wprowadzanie przez państwo członkowskie jakichkolwiek ograniczeń – innych niż te, o których mowa w Dyrektywie podkreślił, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz – w zależności od konkretnego przypadku – składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Ponadto TSUE stwierdził, iż fakt, że VI Dyrektywa nie zawiera definicji pojęcia przedsiębiorstwa lub jego części, nie oznacza, że państwa członkowskie mają swobodę jego interpretacji. Pojęcia w niej używane powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny od innych przepisów, z wyjątkiem sytuacji, gdy sama Dyrektywa daje państwom członkowskim jasną dyspozycję do zdefiniowania pojęcia w krajowej legislacji. TSUE wskazał też, iż nabywca musi jednak posiadać zamiar kontynuowania działalności gospodarczej przejmowanego przedsiębiorstwa lub jego części, nie zaś jedynie natychmiast likwidować daną działalność i sprzedać przejęte mienie.

Na przydatność zespołu składników do prowadzenia (kontynuowania) działalności przez nabywcę, zwrócił uwagę TSUE w wyroku C-408/98 (Abbey National Plc), podzielając opinię Rzecznika Generalnego z dnia 13 kwietnia 2000 r., który stwierdził, iż „rozwiązanie przyjęte w Zjednoczonym Królestwie wydaje się rozsądne: gdy aktywa stanowiące część przedsiębiorstwa zdolną do odrębnego funkcjonowania są zbywane w taki sposób, że sprzedana część kontynuuje swoją działalność, ma zastosowanie opcja, z której Zjednoczone Królestwo skorzystało na mocy art. 5(8) VI Dyrektywy i uznaje się, że nie nastąpiła dostawa towarów”.

W kontekście zatem zbycia przedsiębiorstwa, z wyłączenia stosowania przepisów ustawy korzysta przekazanie przedsiębiorstwa lub jego niezależnej części, w tym dóbr materialnych oraz ewentualnie elementów niematerialnych, które razem tworzą przedsiębiorstwo lub jego część zdolne do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Nabywca musi jednakże mieć na celu prowadzenie przekazanego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jedynie natychmiastową likwidację danej działalności lub sprzedanie zapasów zasobów, jeśli istnieją.

Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę itp. na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu musi być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść część majątku bezpośrednio związanego z wynajmem nieruchomości do założonej przez siebie fundacji rodzinnej  – tak, aby wyposażyć Fundację w majątek. Wniesienie Części działalności do Fundacji nastąpi w formie umowy darowizny. Intencją Wnioskodawcy jest wniesienie Części działalności wykonywanej obecnie w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej do Fundacji, tak aby kontynuowała ona tę działalność w taki sam sposób, w który dotychczas prowadził ją Wnioskodawca. Do Fundacji nie zostaną przeniesione nieruchomości, które znajdują się obecnie w jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a co do których planowana jest sprzedaż w najbliższym czasie. Kontynuowanie dotychczasowej działalności będzie możliwe bez konieczności nabywania dodatkowych rzeczy/składników majątku przez Fundację, a także nie będzie uzależnione od podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (takich jak dokonanie istotnej modernizacji, zawieranie nowych umów) niezbędnych do prowadzenia wynajmu Nieruchomości. Przed wniesieniem Nieruchomości do Fundacji. Wnioskodawca nie planuje rozwiązania umów najmu z dotychczasowymi najemcami ani umów z operatorem Nieruchomości, jak również pozostałych umów dotyczących Nieruchomości, w konsekwencji czego Fundacja stanie się stroną dotychczasowych umów. Umowa o pracę z dotychczasowym pracownikiem zostanie przeniesiona na Fundację (nastąpi przejście zakładu pracy z jednoosobowej działalności Wnioskodawcy na Fundację). Przedmiotem darowizny do Fundacji będą również należności i zobowiązania przypisane do Części działalności. Wnioskodawca planuje przenieść do Fundacji wyodrębniony rachunek bankowy wykorzystywany w Części działalności. Sposób zarządzania wynajmem Nieruchomości nie zmieni się po wniesieniu do Fundacji. Część działalności stanowi funkcjonalnie powiązany ze sobą i zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, które służą prowadzeniu przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej jest prowadzona podatkowa księga przychodów i rozchodów, w ramach której możliwe jest przyporządkowanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań do prowadzonej Części działalności. Wnioskodawca posiada ewidencję Nieruchomości. Część działalności stanowi potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, którego działalność będzie mogła być prowadzona w niezależny sposób przez Fundację w takim samym zakresie jak przed transferem do Fundacji.

Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostały spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania Części działalności w zakresie wynajmu nieruchomości, będącej przedmiotem wniesienia do Fundacji rodzinnej, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przedmiotowa Część działalności w zakresie wynajmu nieruchomości stanowi zespół składników wyodrębniony organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie oraz przeznaczona jest do realizacji określonych zadań gospodarczych. Fundacja, po nabyciu Części działalności w zakresie wynajmu nieruchomości, będzie miała faktyczną oraz prawną możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności prowadzonej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, skoro w niniejszej sprawie Część działalności w zakresie wynajmu nieruchomości jest wyodrębniona organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie oraz Fundacja będzie miała możliwość kontynuowania działalności gospodarczej przy użyciu przejmowanego majątku, to przedmiotowa transakcja będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. W konsekwencji przedmiotowa transakcja  zbycia w związku z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Odnośnie powołanych wyroków sądów administracyjnych zaznaczam, iż wyroki sądów administracyjnych, są to rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady, wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane orzeczenia nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.