Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego. Uzupełnili go Państwo pismem z 30 lipca 2025 r.  – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Fundacja (…) działa od (…) roku, a od (…) roku czynnie prowadzi działalność odpłatną i nieodpłatną.

(…) r. Fundacja podpisała akt notarialny na zakup nieruchomości, z tytułu tej transakcji nie został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych oraz opłaty sądowe z powodu zakupu nieruchomości na cele prowadzenia działalności nieodpłatnej.

Fundacja jest organizacją pożytku publicznego – realizuje swoje cele w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego poprzez (...)  oraz w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, w szczególności poprzez prowadzenie działalności (...) oraz działalności na rzecz (...).

Fundacja zakupiła nieruchomość w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego, co oznacza, że w zakupionym budynku będą prowadzone spotkania dla rodzin, między innymi w celu (...), budynek będzie dostępny również dla rodzin realizujących (...). Fundacja planuje również prowadzić (...).

Nieruchomość w tym przypadku nadal będzie wykorzystywana do nieodpłatnej działalności fundacji.

Pytania

Czy w tej sprawie Fundacja prawidłowo skorzystała ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych, jako organizacja pożytku publicznego, z tytułu umowy zakupu nieruchomości (zwolnienie z art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych)?

Czy cała nieruchomość musi być przeznaczona tylko na działalność nieodpłatną czy na jednym z pięter budynku (3-piętrowego) mogą być prowadzone działania z zakresu odpłatnej działalności, z której wszystkie środki będą przeznaczone na koszty utrzymania budynku?

Nieruchomość ma kilka pięter. Czy w budynku takim, na jednym z pięter, po kilku latach, może być prowadzona odpłatna działalność pożytku publicznego, z której środki będą przeznaczone na bieżące utrzymanie budynku? Nieruchomość w tym przypadku nadal będzie wykorzystywana do nieodpłatnej działalności fundacji.

Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku

W Państwa ocenie, Fundacja prawidłowo skorzystała ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z zakupem nieruchomości.

Państwa zdaniem, na jednym z pięter budynku mogą być prowadzone działania z zakresu odpłatnej działalności, z której wszystkie środki będą przeznaczone na koszty utrzymania budynku, o ile koszty pokrywają utrzymanie budynku w celu prowadzenia w nim działalności nieodpłatnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.):

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Stosownie do treści art. 4 pkt 1 cyt. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży – przy umowie sprzedaży – na kupującym.

Art. 5 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:

Obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku.

Z art. 6 ust. 1 pkt 1, ust. 2, ust. 3 i ust. 4 omawianej ustawy wynika, że:

Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Jeżeli podatnik nie określił wartości przedmiotu czynności cywilnoprawnej lub wartość określona przez niego nie odpowiada, według oceny organu podatkowego, wartości rynkowej, organ ten wezwie podatnika do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia, w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny.

Jeżeli podatnik, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie określił wartości lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, organ podatkowy dokona jej określenia z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez podatnika wyceny rzeczoznawcy. Jeżeli organ podatkowy powoła biegłego, a wartość określona z uwzględnieniem jego opinii różni się o więcej niż 33% od wartości podanej przez podatnika, koszty opinii ponosi podatnik.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Stawki podatku wynoszą – od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)innych praw majątkowych – 1%.

Jak stanowi natomiast art. 8 pkt 2a tej ustawy:

Zwalnia się od podatku następujące strony czynności cywilnoprawnych: organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonają czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że od (...) roku czynnie prowadzą Państwo działalność odpłatną i nieodpłatną. (...) r. podpisali Państwo akt notarialny na zakup nieruchomości; z tytułu tej transakcji nie został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych z powodu zakupu nieruchomości na cele prowadzenia działalności nieodpłatnej. Są Państwo organizacją pożytku publicznego – realizują Państwo swoje cele w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego oraz w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Zakupili Państwo nieruchomość w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego. Nieruchomość ma kilka pięter.

Zgodnie z art. 3 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.):

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Organizacjami pozarządowymi są:

1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku

– osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

1)osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2)stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3)spółdzielnie socjalne;

4)spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2023 r. poz. 2048 oraz z 2024 r. poz. 1166), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

W myśl art. 6 tej ustawy:

Działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236 i 1222), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Jak stanowi art. 7 cyt. ustawy:

Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy:

Działalnością odpłatną pożytku publicznego jest:

1)działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;

2)sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie:

a)rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 44, 858, 1089 i 1165), lub

b)integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 2241) oraz ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 802);

3)sprzedaż przedmiotów darowizny.

Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.

Jak wynika z art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, dla skorzystania ze zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

·podmiot będący stroną czynności posiada status organizacji pożytku publicznego oraz

·dokonuje czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego.

Spełniają Państwo pierwszy z warunków o charakterze podmiotowym, gdyż posiadają status organizacji pożytku publicznego.

Drugi warunek niezbędny do skorzystania ze zwolnienia dotyczy dokonywanej czynności cywilnoprawnej. Zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy czynność, której stroną będzie organizacja pożytku publicznego, zostanie dokonana wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego.

Zarówno odpłatna, jak i nieodpłatna działalność organizacji pożytku publicznego została zdefiniowana w ww. przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwolnienie ma zastosowanie jedynie w przypadku dokonania przez organizacje pożytku publicznego czynności cywilnoprawnych dokonywanych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego, którą stanowi w myśl powyższych przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – świadczenie usług, za które organizacja pozarządowa prowadząca tę działalność nie pobiera wynagrodzenia.

Jak wynika z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

Organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych – w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Z wniosku wynika, że posiadają Państwo status organizacji pożytku publicznego oraz prowadzą działalność zarówno odpłatną jak i nieodpłatną. (...) r. zakupili Państwo nieruchomość w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego.

Stoją Państwo na stanowisku, że prawidłowo skorzystali Państwo ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z zakupem nieruchomości i że na jednym z pięter budynku mogą być prowadzone działania z zakresu odpłatnej działalności, z której wszystkie środki będą przeznaczone na koszty utrzymania budynku, o ile koszty pokrywają utrzymanie budynku w celu prowadzenia w nim działalności nieodpłatnej.

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić.

Przeznaczenie jednego z pięter na działalność odpłatną powoduje, że czynność nie została dokonana wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego, do której odwołuje się art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Nie ma przy tym znaczenia, że uzyskane z odpłatnej działalności środki finansowe będą przeznaczone na koszty utrzymania budynku.

Stanowisko Państwa należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 iart.54§ 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art.57aPPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.