
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących montażu instalacji fotowoltaicznej w związku z realizacją projektu i wytwarzaniem z jej udziałem energii elektrycznej, która będzie wprowadzana do sieci elektroenergetycznej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Powiat (…) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Od 1 stycznia 2017 r. Powiat rozlicza podatek od towarów i usług łącznie z jednostkami budżetowymi, które podlegają centralizacji tego podatku. Powiat jest podmiotem prawa publicznego o charakterze określonym przepisami w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i wykonuje zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te są realizowane jako czynności stanowiące działalność statutową, jak i na podstawie umów cywilnoprawnych stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Powiat składa jako podatnik VAT stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług.
Jedną z podstawowych misji Powiatu jest rozwój jego potencjału dla dobra jego mieszkańców, dbając o środowisko przyrodnicze, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Powiat na podstawie przeprowadzonych analiz zidentyfikował problemy, które stały się podstawą do opracowania projektu polegającego na stworzeniu i wyposażeniu Centrum (…) w Zespole Szkół (…) w (...).
Ogólnym zidentyfikowanym problemem jest niewystarczający poziom edukacji w powiecie (…), co powoduje niedopasowanie edukacji do potrzeb nowoczesnej gospodarki, wzrostu innowacyjności, zwiększania transferu nowych technologii oraz zielonej transformacji.
Na terenie Powiatu nie ma placówki edukacyjnej, gdzie młodzi ludzie mogliby odbywać praktyczną naukę w zawodzie (…). Celem ogólnym inwestycji jest umożliwienie powiatowi (…) i ludności tam zamieszkującej łagodzenia (wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko) skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 w oparciu o porozumienie paryskie co odpowiada celowi tematycznemu działania (…).
Celem głównym jest natomiast zwiększenie możliwości edukacyjnych Powiatu w kierunku lepszego dopasowania do potrzeb nowoczesnej gospodarki, wzrostu innowacyjności, zwiększania transferu nowych technologii oraz zielonej transformacji.
Z kolei cele szczegółowe projektu to: przygotowanie kadr na potrzeby nowoczesnej gospodarki oraz funkcjonowania w sytuacjach zwiększonego popytu (zawody deficytowe), poprzez otwieranie klas w zawodzie (…), zapewnienie przestrzeni dla innowacyjnej edukacji w obszarze (…) w Powiecie (…) poprzez budowę infrastruktury dostosowanej do potrzeb otwieranego kierunku deficytowego (1 szt.), ułatwienie funkcjonowania i obniżenie kosztów w Zespole Szkół (…) w (…) poprzez budowę i wyposażenie Centrum (…).
Realizacja przedsięwzięcia pozwoli osiągnąć takie efekty jak: poprawa warunków życia mieszkańców, w tym poprawa warunków nauczania, uzyskanie stałego, zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Powiatu, minimalizowanie ryzyka występowania ubóstwa wśród mieszkańców powiatu, promocja zrównoważonego rozwoju poprzez montaż OZE i zastosowanie energooszczędnych materiałów i urządzeń. Zadaniem Centrum (…) będzie realizacja praktycznej nauki zawodu dla grupy zawodów (…) oraz przygotowanie absolwenta do podjęcia zadań zawodowych na różnych stanowiskach pracy w branży. Placówka ma kształcić wysokiej klasy specjalistów, którzy w czasie nauki będą zdobywać praktyczne umiejętności w zakresie (…).
W zakres Projektu wchodzi m.in. opracowanie dokumentacji oraz budowa i wyposażenie Centrum (…). Jednym z elementów tego zadania jest instalacja paneli fotowoltaicznych na nowo powstałym obiekcie. Jej celem jest przede wszystkim produkcja energii elektrycznej z odnawialnego źródła, panele przekształcają energię słoneczną w prąd elektryczny, co pozwala na częściowe uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców energii; obniżenie rachunków za prąd dzięki własnej produkcji energii, użytkownik zużywa mniej energii z sieci, co przekłada się na mniejsze koszty; ochrona środowiska, energia słoneczna nie generuje emisji CO2, dzięki czemu fotowoltaika pomaga zmniejszyć ślad węglowy; zwiększenie niezależności energetycznej szczególnie ważne w czasach rosnących cen energii i niestabilności na rynku energetycznym.
Proponowany Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach naboru nr (…), Działania (…), w ramach Programu Fundusze Europejskie (…) 2021 -2027 (Uchwała (…)). Umowa o dofinansowanie Projektu została podpisana (…) 2025 r. Wnioskodawcą projektu jest Powiat (....), natomiast realizatorem Zespół Szkół (…). W związku z przyznanym dofinansowaniem Projektu, w którym koszt instalacji fotowoltaicznej łącznie z podatkiem VAT wskazano jako wydatek kwalifikowalny, Instytucja Zarządzająca (…) wystąpiła z pismem o przedstawienie indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT oraz zakresu tego odliczenia.
Realizator projektu - Zespół Szkół (…) jest jednostką organizacyjną (jednostką budżetową) Powiatu. Podlega jego scentralizowanemu modelowi rozliczeń VAT. Nie jest odrębnym od Powiatu podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Nowo powstałe Centrum (…) będzie częścią Szkoły, będzie to kolejny obiekt dydaktyczny Szkoły działający w ramach jej struktury i wykorzystywany na cele dydaktyczne. Nie będzie stanowiło odrębnej jednostki. Centrum jest swego rodzaju pracownią kształcenia zawodowego dla zawodów (…) . Faktury związane z realizacją Projektu będą dokumentowały wydatki poniesione w ramach pojedynczych zadań w Projekcie. Montaż instalacji fotowoltaicznych na nowo powstałym obiekcie stanowi odrębne zadanie, zatem na fakturze zadanie to będzie wyodrębnione jako osobna pozycja.
Planowana instalacja stanowić będzie mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.). Projektowany budynek zasilany będzie z istniejącego złącza kablowo-pomiarowego usytuowanego przy budynku Centrum A wewnętrzną linią zasilającą.
Nowo powstałe Centrum (…) zostanie wyposażone w instalację fotowoltaiczną typu „on-grid” o mocy (…) , zamontowaną na dachu płaskim o wystawie południowej. Jako źródło energii odnawialnej planuje się zastosować moduły (…) . Panele (…) montowane na dachu obiektu, na konstrukcji (…). Inwerter (…). Przewidywany uzysk energii z instalacji fotowoltaicznej (…): (dla obliczeń ilości energii wytworzonej średnio przez instalację fotowoltaiczną skorzystano ze wzoru dotyczącego uzysku z całej instalacji: (nasłonecznienie [kWh/m2]*współczynnik korekcyjny*moc modułów [kWp]*współczynnik wydajności)/standardowe natężenie promieniowania słonecznego)
(…).
Ilość wyprodukowanej energii w ciągu roku: ((…))/1 kW/m2 = (…) kWh rocznie. Rzeczywiste zapotrzebowanie na energię elektryczną zostanie określone po opracowaniu dokumentacji projektowej dla przedmiotowego obiektu. Energia wytworzona z przedmiotowej instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywana w całości wyłącznie na bieżące potrzeby własne obiektu objętego wnioskiem. W studium wykonalności założono następujące wartości: roczna produkcja energii (…) – (…) kWh, roczne zapotrzebowanie na energię Wnioskodawcy przed realizacją Projektu (…), roczne zapotrzebowanie na energię Wnioskodawcy po realizacji Projektu (…) kWh (w tym około (…) kWh dla nowego budynku). Przedmiotowy projekt nie zakłada montażu magazynu energii.
Z uwagi na fakt, że w wyniku realizacji inwestycji powstanie nowy budynek, Powiat nie jest w stanie przewidzieć dokładnie jakie będzie rzeczywiste zużycie energii elektrycznej. Z doświadczenia podobnej jednostki organizacyjnej Powiatu (tj. Zespołu A (…)) wynika, iż od początku funkcjonowania tam instalacji fotowoltaicznej, tj. w terminie od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r. nie została wypracowana żadna nadwyżka energii. Nadwyżki energii nie przewiduje Wnioskodawca także w przypadku przedmiotowej inwestycji. Powiat nie wie również jak wyglądałyby kwestie rozliczenia ewentualnej nadwyżki energii.
Umowa z operatorem energetycznym podpisana zostanie dopiero w 2026 r. i wówczas zostaną ustalone wzajemne zobowiązania stron oraz zasady dotyczące rozliczenia wyprodukowanej energii.
W obiekcie, który powstanie w wyniku realizacji Projektu szkoła ZS będzie realizować zadania statutowe jako publiczna instytucja edukacyjna, której nadrzędnym celem jest przekazywanie uczniom wiedzy, rozwijanie umiejętności praktycznych oraz kształtowanie podstaw i wartości społecznych. Placówka pełni kluczową rolę w procesie dydaktyczno-wychowawczym, przygotowując młodzież do dalszego kształcenia, aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz podejmowania pracy zawodowej. Poprzez realizację programu nauczania - w szczególności w zakresie kształcenia zawodowego w obszarze (…) wspiera rozwój kompetencji technicznych oraz społecznych, zgodnie z obowiązującymi standardami edukacyjnymi oraz potrzebami rynku pracy.
W ww. obiekcie, na którym zamontowane zostaną opisane we wniosku instalacje fotowoltaiczne nie będzie prowadzona inna działalność, nie będą wykonywane czynności opodatkowane podatkiem VAT, ani zwolnione od podatku VAT. Jeżeli chodzi natomiast o czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - to będą wydawane duplikaty świadectw.
Faktury będą wystawiane na: Nabywca: Powiat (…), (…), NIP: (…).
Odbiorca: Zespół Szkół (…), (…).
Powiat (…) posiada już panele fotowoltaiczne w następujących jednostkach organizacyjnych:
1.Starostwo Powiatowe w (…),
2.Dom (…) ,
3.Zespół A.
Instalacja paneli fotowoltaicznych w Starostwie Powiatowym w (…) miała miejsce w 2021 roku w związku z realizacją zadania pn. „(…)”, dofinansowanego z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. W ramach tej inwestycji zamontowano mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy (…) kW.
Zgłoszenie przyłączenia mikroinstalacji do sieci elektroenergetycznej nastąpiło (…) 2021 r. W momencie przyłączenia mikroinstalacji do sieci Starostwo Powiatowe w (…) stało się prosumentem energii odnawialnej i zgodnie z art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U z 2024 r. poz. 1361 ze zm.) i jest odbiorcą końcowym wytwarzającym energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem, że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej regulowanej przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1799 ze zm.).
Na podstawie art. 2 pkt 13a ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawa energetycznego odbiorca końcowy to odbiorca dokonujący zakupu paliw lub energii na własny użytek; do własnego użytku nie zalicza się energii elektrycznej zakupionej w celu jej magazynowania lub zużycia na potrzeby wytwarzania, przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej oraz paliw gazowych zakupionych w celu ich zużycia na potrzeby przesyłania, dystrybucji, magazynowania paliw gazowych, skraplania gazu ziemnego lub regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego.
Starostwo Powiatowe w (…) jako prosument energii odnawialnej dokonuje rozliczenia energii elektrycznej wprowadzonej do sieci na zasadach określonych w art. 4 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U z 2024 r. poz. 1361 ze zm.). Ustawodawca zagwarantował rozliczenie do 2037 roku na zasadach obowiązujących w 2021 r. Starostwo rozlicza się z energii ilościowo. Za jedną jednostkę energii wprowadzoną do sieci może pobrać za darmo (…) kW. Posiada jednocześnie umową kompleksową dot. dystrybucji i dostawy energii elektrycznej.
Instalacje fotowoltaiczne na budynkach Domu (…) i Zespołu A. powstały w ramach projektu pn. „(…)”, dofinansowanego z Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych. Zgłoszenie przyłączenia mikroinstalacji do sieci nastąpiło odpowiednio w (…) oraz (…) 2024 r. W związku z powyższym Jednostki te są prosumentami energii odnawialnej rozliczanymi na zasadach obowiązujących od kwietnia 2022 r. Wyprodukowaną energię zużywają na własne potrzeby. Dom (…) posiada 4 mikroinstalacje: w tym trzy mikroinstalację po (…) kW i jedną (…) kW. W Zespole A funkcjonują dwie instalację fotowoltaiczne. Jedna o mocy (…) kW, a druga w oddziale zamiejscowym w (…) o mocy (…) kW.
Podsumowując Powiat jest prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii. Instalacje, w ramach której Powiat wytwarza energię elektryczną, stanowią mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Powiat jest odbiorcą końcowym, to jest odbiorcą dokonującym zakupu paliw lub energii na własny użytek w rozumieniu art. 3 pkt 13a) ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne. Wytwarzanie energii elektrycznej w mikroinstalacji nie stanowi przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej Powiatu określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej.
W związku z planowanym montażem instalacji fotowoltaicznych w ramach realizacji Projektu w Zespole Szkół (…) i wytwarzaniem z jej udziałem energii elektrycznej, która będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, Wnioskodawca będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii. Okoliczność ta znajdzie odzwierciedlenie w umowie kompleksowej na sprzedaż i dystrybucję energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym. Wytworzona w instalacji energia elektryczna będzie odprowadzona do sieci przedsiębiorstwa energetycznego oraz rozliczana w ramach tak zwanego „net-billingu”.
Model ten przewiduje, że wyprodukowana i wprowadzona do sieci energia elektryczna będzie zapisywana wartościowo jako tzw. depozyt prosumencki na indywidualnym koncie ZS, a następnie będzie pomniejszać kwotę podlegającą (ewentualnie) zapłacie na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego w danym okresie rozliczeniowym z tytułu zużycia prądu. W konsekwencji koszty zakupu przez ZS energii elektrycznej mogą stać się niższe (z uwagi na rozliczenie nabytej od przedsiębiorstwa energetycznego energii elektrycznej z energią elektryczną wyprodukowaną w instalacjach ZS).
Na chwilę obecną w Zespole Szkół (…) zainstalowane są cztery liczniki energii elektrycznej, z których każdy rejestruje zużycie energii dla osobnego budynku: (…).
Obecnie obowiązująca umowa na fizyczny przesył i dystrybucję energii elektrycznej zawarta została (…) 2021 r. Operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD), czyli podmiotem odpowiedzialnym za fizyczny przesył i dystrybucję energii elektrycznej do obiektów, jest (…) S.A.. Operator wystawia dla każdego punktu oddzielną fakturę. Odbiorca deklaruje w niej zakup i odbiór energii elektrycznej zgodnie z następującymi danymi technicznymi: (…).
Z kolei Sprzedawcą energii elektrycznej jest (…) Sp. z o. o., z którą umowę handlową na dostarczanie energii i wystawianie faktur zawarto w dniu 1 sierpnia 2023 r. Umowa ta kończy się 31 grudnia 2025 r. Na jej podstawie Sprzedawca wystawia 1 fakturę na wszystkie punkty poboru, uwzględniając dla każdego punktu zestawienie ilościowe i wartościowe sprzedaży energii elektrycznej.
Powyższe umowy nie zawierają zapisów dotyczących paneli fotowoltaicznych, zasad rozliczania wyprodukowanej przez nie energii oraz zapisów dotyczących ustawy o odnawialnych źródłach energii, z uwagi na fakt, że w chwili ich zawierania nie było takiej potrzeby.
Stroną umowy w obu przypadkach jest Powiat (...) /ZS w (…) (jako odbiorca) i umowa podpisywana jest przez Dyrektora (…). Wynika to z faktu, iż każda z jednostek organizacyjnych powiatu posiada własny budżet a jej dyrektor posiada odpowiednie upoważnienia do zaciągania zobowiązań w związku z funkcjonowaniem danej jednostki.
Na ten moment Powiat nie ma wiedzy i trudno ją uzyskać jakie szczegółowe zapisy zawierać będzie nowa umowa, w tym jak zostaną określone zasady rozliczania wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej w kolejnych latach, ponieważ postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w tym zakresie będzie się toczyć pod koniec 2025 r.
Należy przyjąć, że Powiat rozliczać się będzie zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy odnawialnych źródłach energii.
Instalacja fotowoltaiczna, będąca przedmiotem wniosku, nie mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Inwestycja, w ramach której mają zostać zainstalowane panele fotowoltaiczne realizowana jest w formule „(…)”. Obecnie szkoła jest na etapie wyłaniania wykonawcy tego zadania. Planowane rozpoczęcie realizacji to (…) 2025 r. - wówczas wyłoniony wykonawca rozpocznie prace projektowe, a następnie budowlane. Zatem zgłoszenie i przyłączenie mikroinstalacji nastąpi w 2026 r.
Pytanie
Czy w związku z planowanym montażem instalacji fotowoltaicznych w ramach realizacji projektu pn. „(…)” i wytwarzaniem z jej udziałem energii elektrycznej, która będzie wprowadzana do sieci elektroenergetycznej Powiat ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT? Jeżeli tak, to w jakim zakresie?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowanym montażem instalacji fotowoltaicznych w ramach realizacji Projektu i wytwarzaniem z jej udziałem energii elektrycznej Powiat/ZS nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów, jak i po jej zakończeniu, z uwagi iż planowana inwestycja będzie wykorzystywana jedynie do celów realizacji zadań własnych jednostki/powiatu. W rezultacie Powiat/ZS ma prawo do potraktowania podatku jako koszt kwalifikowalny. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (użytkowane były i będą nieodpłatnie).
Nawet gdyby uznać, że Wnioskodawca występuje jako podatnik VAT, to Powiat zauważa, że przedmiotem opodatkowania VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, jest m.in. odpłatna dostawa towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zgodnie z definicją pojęcia prosument, zawartą w opisie stanu faktycznego, prosumentem jest odbiorca końcowy, który wytwarza energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji. A zatem prosument nie dokonuje żadnej dostawy towaru, jakim zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT jest m.in. energia elektryczna, gdyż jest odbiorcą końcowym a wytwarzana przez prosumenta energia elektryczna produkowana jest na własne potrzeby. Konieczność wprowadzenia wytworzonej energii elektrycznej do sieci należącej do przedsiębiorstwa energetycznego wynika wyłącznie z kwestii technicznych i technologicznych związanych z produkcją energii na własne potrzeby Powiatu/ZS i jej przechowywania.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 poz. 999 t. j. z dnia 2 czerwca 2021 r.), ustawodawca w § 3 ust. 1 wskazał, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W przepisie § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 powołanego rozporządzenia wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową i zakład budżetowy.
Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność.
Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Taka sytuacja zachodzi w przedmiotowej sprawie. Jak już wskazywano, zakupione w ramach projektu towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (użytkowane były i będą nieodpłatnie).
Reasumując, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia VAT naliczonego, jest związek ponoszonych wydatków z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT. Z przepisu tego wynika, że odliczyć można podatek naliczony związany z transakcjami, których następstwem jest określenie podatku należnego. Nie ma natomiast możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi, jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie.
Powiat/ZS działając jako prosument energii elektrycznej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii będzie się rozliczać z zakładem energetycznym w oparciu o zasadę net-billing. Powiat nie przewiduje sprzedaży nadwyżek wyprodukowanej energii elektrycznej i zakłada, że cała energia wyprodukowana za pomocą instalacji zostanie zużyta na bieżące potrzeby własne budynku użyteczności publicznej (Centrum (…)). Tym samym instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach inwestycji, nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W ocenie Powiatu, nie przysługuje/nie będzie przysługiwać mu możliwość do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach Projektu, a tym samym nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części. W szczególności, zdaniem Wnioskodawcy, brak będzie możliwości odzyskania podatku z tytułu poniesionych nakładów inwestycyjnych, w tym na zamontowaną na terenie inwestycji instalację fotowoltaiczną.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę powiatu szczegółowo określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…).
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
§ 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
§ 3 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Stosowne wzory sposobu określenia proporcji dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, jednostki budżetowej i zakładu budżetowego określono w § 3 ust. 2-4 rozporządzenia.
§ 3 ust. 3 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100 / D
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
D - dochody wykonane jednostki budżetowej.
Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie przeprowadzonych analiz zidentyfikowali Państwo problemy, które stały się podstawą do opracowania projektu polegającego na stworzeniu i wyposażeniu Centrum (…) w Zespole Szkół (…).
W zakres inwestycji pn. „(…)” (Projekt) wchodzi m.in. opracowanie dokumentacji oraz budowa i wyposażenie Centrum (…).
Jednym z elementów tego zadania jest instalacja paneli fotowoltaicznych na nowo powstałym obiekcie. Jej celem jest przede wszystkim produkcja energii elektrycznej z odnawialnego źródła, panele przekształcają energię słoneczną w prąd elektryczny, co pozwala na częściowe uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców energii.
Umowa o dofinansowanie Projektu została podpisana (…) 2025 r. Wnioskodawcą Projektu są Państwo, natomiast realizatorem Zespół Szkół (…).
Realizator Projektu - Zespół Szkół (…) (ZS) jest Państwa jednostką organizacyjną (jednostką budżetową). Podlega scentralizowanemu modelowi rozliczeń VAT. Nie jest odrębnym od Powiatu podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Nowo powstałe Centrum będzie częścią Szkoły, będzie to kolejny obiekt dydaktyczny Szkoły działający w ramach jej struktury i wykorzystywany na cele dydaktyczne. Centrum nie będzie stanowiło odrębnej jednostki. Centrum jest swego rodzaju pracownią kształcenia zawodowego dla zawodów z branży (…).
Faktury związane z realizacją Projektu będą dokumentowały wydatki poniesione w ramach pojedynczych zadań w Projekcie. Montaż instalacji fotowoltaicznych na nowo powstałym obiekcie stanowi odrębne zadanie, zatem na fakturze zadanie to będzie wyodrębnione jako osobna pozycja.
Planowana instalacja stanowić będzie mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.
Projektowany budynek zasilany będzie z istniejącego złącza kablowo-pomiarowego usytuowanego przy budynku Centrum A wewnętrzną linią zasilającą.
Nowo powstałe Centrum (…) zostanie wyposażone w instalację fotowoltaiczną typu „on-grid” o mocy min. (…) kW, zamontowaną na dachu płaskim o wystawie południowej.
Energia wytworzona z przedmiotowej instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywana w całości wyłącznie na bieżące potrzeby własne obiektu objętego wnioskiem. Z uwagi na fakt, że w wyniku realizacji inwestycji powstanie nowy budynek, nie są Państwo w stanie przewidzieć dokładnie jakie będzie rzeczywiste zużycie energii elektrycznej.
Umowa z operatorem energetycznym podpisana zostanie dopiero w 2026 r. i wówczas zostaną ustalone wzajemne zobowiązania stron oraz zasady dotyczące rozliczenia wyprodukowanej energii.
W obiekcie, który powstanie w wyniku realizacji Projektu szkoła ZS będzie realizować zadania statutowe jako publiczna instytucja edukacyjna, której nadrzędnym celem jest przekazywanie uczniom wiedzy, rozwijanie umiejętności praktycznych oraz kształtowanie podstaw i wartości społecznych.
W ww. obiekcie, na którym zamontowane zostaną opisane we wniosku panele fotowoltaiczne nie będzie prowadzona inna działalność, nie będą wykonywane czynności opodatkowane podatkiem VAT, ani zwolnione od podatku VAT. Natomiast w zakresie czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem VAT - będą wydawane duplikaty świadectw.
W związku z planowanym montażem instalacji fotowoltaicznej w ramach realizacji Projektu w Zespole Szkół (…) i wytwarzaniem z jej udziałem energii elektrycznej, która będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, będą Państwo prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii. Okoliczność ta znajdzie odzwierciedlenie w umowie kompleksowej na sprzedaż i dystrybucję energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym. Wytworzona w instalacji energia elektryczna będzie odprowadzona do sieci przedsiębiorstwa energetycznego oraz rozliczana w ramach tak zwanego „net-billingu”. Model ten przewiduje, że wyprodukowana i wprowadzona do sieci energia elektryczna będzie zapisywana wartościowo jako tzw. depozyt prosumencki na indywidualnym koncie ZS, a następnie będzie pomniejszać kwotę podlegającą (ewentualnie) zapłacie na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego w danym okresie rozliczeniowym z tytułu zużycia prądu. W konsekwencji koszty zakupu przez ZS energii elektrycznej mogą stać się niższe (z uwagi na rozliczenie nabytej od przedsiębiorstwa energetycznego energii elektrycznej z energią elektryczną wyprodukowaną w instalacjach ZS).
Mają Państwa wątpliwości, czy w związku z planowanym montażem instalacji fotowoltaicznej w ramach realizacji Projektu i wytwarzaniem z jej udziałem energii elektrycznej, która będzie wprowadzana do sieci elektroenergetycznej, mają Państwo możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego. Jeżeli tak, to w jakim zakresie.
Skoro będą Państwo prosumentem energii odnawialnej i już na etapie realizacji Projektu posiadają Państwo wiedzę, że wytworzona w instalacji fotowoltaicznej energia będzie odprowadzona do sieci przedsiębiorstwa energetycznego oraz rozliczana w ramach tak zwanego „net-billingu”, należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 2 pkt 6 i 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
6) towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;
22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Jak już wskazano, nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 2 pkt 19 i 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o OZE”:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
19) mikroinstalacja - instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW;
27a) prosument energii odnawialnej - odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 773).
Art. 3 ustawy o OZE:
Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie – Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:
1)w mikroinstalacji;
2)w małej instalacji;
3)wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy – Prawo energetyczne;
4)wyłącznie z biopłynów.
Art. 4 ust. 1 ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:
1)większej niż 10 kW – w stosunku ilościowym 1 do 0,7;
2)nie większej niż 10 kW – w stosunku ilościowym 1 do 0,8.
Art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od 1 lipca 2022 r. przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, wytwarzającego energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii, której przyłączenie do sieci elektroenergetycznej i wprowadzenie z niej energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej po raz pierwszy nastąpiło po 31 marca 2022 r., z wyłączeniem mikroinstalacji przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2-11, wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne.
Art. 4 ust. 2 ustawy o OZE:
Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do:
1)prosumenta energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej;
2)prosumenta zbiorowego energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej:
a)wytworzonej w mikroinstalacji lub małej instalacji, przy czym ilość energii elektrycznej wytworzonej ustala się odpowiednio do udziału prosumenta zbiorowego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w tej instalacji, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1,
b)pobranej przez prosumenta zbiorowego energii odnawialnej;
3)prosumenta wirtualnego energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2b-2d, na podstawie:
a) wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej pobranej przez prosumenta wirtualnego energii odnawialnej,
b)ilości energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta wirtualnego energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, przy czym ilość energii elektrycznej wytworzonej ustala się jako iloczyn ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej z tej instalacji odnawialnego źródła energii oraz udziału, wyrażonego w procentach z dokładnością do czterech miejsc po przecinku, prosumenta wirtualnego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w tej instalacji, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1.
Szczegółowy sposób rozliczania prosumenta z udostępnionej energii regulują przepisy art. 4 ust. 2a-7 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Art. 4 ust. 3a ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, na podstawie ilości energii sumarycznie zbilansowanych zgodnie z ust. 2a-2d, w zakresie różnicy pomiędzy wartością energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, ustaloną w sposób określony w art. 4b, oraz wartością energii elektrycznej pobranej z tej sieci, ustaloną w sposób określony w art. 4c ust. 3.
Art. 4 ust. 8 ustawy o OZE:
Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1 oraz ust. 1a, przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej niebędącego przedsiębiorcą, o którym mowa w ustawie - Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 tej ustawy.
Art. 4 ust. 10 ustawy o OZE:
Pobrana energia elektryczna podlegająca rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest zużyciem energii wyprodukowanej na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej i nie stanowi:
1)sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju,
2)zużycia energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu
- w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723).
Art. 4 ust. 11 ustawy o OZE:
W przypadku gdy:
1)prosument energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, nie odbierze energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie 12 miesięcy od daty jej wprowadzenia do sieci zgodnie z ust. 5, to nieodebraną energią dysponuje sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu pokrycia kosztów rozliczenia, w tym opłat, o których mowa w ust. 4;
2)prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, nie wykorzysta zgromadzonych dla danego miesiąca kalendarzowego środków odpowiadających wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w tym miesiącu w okresie 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych, to niewykorzystane środki stanowią nadpłatę, która jest zwracana prosumentowi energii odnawialnej, prosumentowi zbiorowemu energii odnawialnej lub prosumentowi wirtualnemu energii odnawialnej przez sprzedawcę, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w terminie nie dłuższym niż do końca 13. miesiąca następującego po danym miesiącu. (zdanie drugie uchylone)
Art. 4b ust. 1 ustawy o OZE:
W przypadku gdy prosument energii odnawialnej lub prosument zbiorowy energii odnawialnej wytworzył energię elektryczną w odnawialnym źródle energii i wprowadził ją do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2024 r., wartość energii elektrycznej, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, jest wyznaczana dla każdego miesiąca kalendarzowego i stanowi iloczyn:
1)sumy ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej lub prosumenta zbiorowego energii odnawialnej w poszczególnych okresach rozliczania niezbilansowania (t) składających się na dany miesiąc kalendarzowy, oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb (t) przyjmującym wartości ujemne;
2)rynkowej miesięcznej ceny energii elektrycznej, o której mowa w ust. 5, wyznaczonej dla danego miesiąca kalendarzowego.
Art. 4b ust. 2 ustawy o OZE:
W przypadku prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, który po raz pierwszy wytworzył energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii i wprowadził ją do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od dnia 1 lipca 2024 r., wartość energii elektrycznej, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, jest wyznaczana dla każdego miesiąca kalendarzowego i stanowi sumę następujących iloczynów wyznaczonych dla poszczególnych okresów rozliczania niezbilansowania (t) w tym miesiącu:
1)ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb (t) przyjmującym wartość ujemną;
2)rynkowej ceny energii elektrycznej, o której mowa w ust. 4, przy czym jeżeli wartość tej ceny jest ujemna dla danego okresu rozliczania niezbilansowania (t), to w celu wyznaczania wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w okresie t przez prosumenta energii odnawialnej niebędącego równocześnie prosumentem zbiorowym energii odnawialnej lub prosumentem wirtualnym energii odnawialnej przyjmuje się cenę równą zero, z zastrzeżeniem ust. 17 i 18.
Art. 4c ust. 1-10 ustawy o OZE:
1.Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu prowadzenia rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, prowadzi konto dla prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, zwane dalej „kontem prosumenta”, na którym ewidencjonuje ilości energii elektrycznej i wartości energii elektrycznej, o których mowa w art. 4 ust. 1a, oraz wynikającą z nich wartość środków za energię elektryczną należną prosumentowi za energię elektryczną wprowadzoną do sieci, zwaną dalej „depozytem prosumenckim”.
2.Depozyt prosumencki przeznaczany jest na rozliczenie zobowiązań prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej z tytułu zakupu energii elektrycznej od sprzedawcy prowadzącego konto prosumenta, o którym mowa w ust. 1.
3.Zobowiązanie prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, o którym mowa w ust. 2, określa się dla danego okresu rozliczeniowego jako sumę iloczynów, dla wszystkich okresów rozliczania niezbilansowania (t) w okresie rozliczeniowym, ilości energii elektrycznej pobranej z sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb(t) przyjmującym wartość dodatnią, oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe i fiskalne, stosowanej w rozliczeniach pomiędzy sprzedawcą i prosumentem dla tego okresu rozliczenia niezbilansowania.
4.Wartość depozytu prosumenckiego dotycząca danego miesiąca kalendarzowego jest ustalana, zwiększana o współczynnik 1,23 i przyporządkowywana do konta prosumenckiego w kolejnym miesiącu kalendarzowym.
5.Kwota środków stanowiąca depozyt prosumencki może być rozliczana na koncie prosumenckim przez 12 miesięcy od dnia przypisania tej kwoty jako depozyt prosumencki na koncie prosumenta.
6.Po upływie 12 miesięcy od dnia przypisania danej kwoty środków do depozytu prosumenckiego niewykorzystane lub niezwrócone na podstawie przepisu art. 4 ust. 11 pkt 2 środki umarza się.
7.Na rozliczenie ze sprzedawcą w pierwszej kolejności przeznacza się środki o najstarszej dacie przypisania do konta prosumenta jako depozyt prosumencki.
8.Prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej korzystający z dostaw sprzedawcy innego niż sprzedawca zobowiązany, o którym mowa w art. 40 ust. 1, ma prawo do zmiany tego sprzedawcy na sprzedawcę zobowiązanego, o którym mowa w art. 40 ust. 1, i korzystania z rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2.
9.Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dolicza do konta prosumenta wartość energii elektrycznej wytworzonej i niezużytej przez prosumenta energii odnawialnej lub prosumenta zbiorowego energii odnawialnej, który korzystał z rozliczenia, o którym mowa w art. 4:
1) ust. 1 - w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 1b;
2) ust. 1a pkt 1.
Przepis art. 4 ust. 11 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
10.Wartość energii elektrycznej wytworzonej i niezużytej, o której mowa w ust. 9:
1)pkt 1, wyznacza się na podstawie średniej miesięcznej ceny rynkowej obowiązującej dla miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje koniec sposobu rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1,
2)pkt 2, wyznacza się na podstawie miesięcznej rynkowej ceny energii elektrycznej dla czerwca 2022 r.
ustalanej zgodnie z art. 4b ust. 6.
Art. 4d ust. 2 ustawy o OZE:
Z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1, korzysta prosument energii odnawialnej, którego mikroinstalacja została przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej:
1)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne, złożonego przez tego prosumenta energii odnawialnej w terminie do 31 marca 2022 r., z zastrzeżeniem ust. 3;
2)do 31 marca 2022 r., ale wprowadzenie energii elektrycznej do tej sieci nastąpiło po raz pierwszy po 31 marca 2022 r.;
3)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne, złożonego w terminie do 31 grudnia 2023 r., w przypadku gdy prosument ten w terminie do 31 marca 2022 r. zawarł umowę na zakup, montaż lub dofinansowanie tej mikroinstalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym podmiotem, który realizuje projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz.U. z 2020 r. poz. 818), dofinansowany w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 2 pkt 17 lit. c tej ustawy, z uwzględnieniem ust. 6.
Art. 40 ust. 1 ustawy o OZE:
Obowiązek zakupu energii elektrycznej, o którym mowa w art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1, art. 70c ust. 2 oraz art. 92 ust. 1, wykonuje wyznaczony przez Prezesa URE sprzedawca energii elektrycznej, zwany dalej „sprzedawcą zobowiązanym”, na podstawie umowy, o której mowa w art. 5 ustawy - Prawo energetyczne.
Art. 40 ust. 1a ustawy o OZE:
Sprzedawca zobowiązany, o którym mowa w ust. 1, ma obowiązek dokonać rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1-3 oraz w art. 38c ust. 3, chyba że rozliczenia dokonuje sprzedawca wybrany przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej lub spółdzielnię energetyczną, na podstawie umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży.
W świetle ww. przepisów, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii, za wynagrodzeniem, wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów na zasadach dla niej określonych. Kwalifikacji tej nie zmienia treść art. 4 ust. 8 ustawy o OZE, gdyż ustawa definiuje we własnym zakresie działalność gospodarczą i definicja ta jest szersza niż np. zakres działalności gospodarczej wynikający z ustawy – Prawo przedsiębiorców.
W wyroku w sprawie C-219/12 Fuchs Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że:
Eksploatacja zainstalowanego na służącym prywatnym celom domu mieszkalnym lub obok niego modułu fotowoltaicznego, skonstruowanego w ten sposób, że po pierwsze ilość wytworzonej energii elektrycznej jest zawsze niższa od ilości energii elektrycznej ogółem zużytej przez użytkownika modułu do celów prywatnych, a po drugie energia ta jest dostarczana do sieci za wynagrodzeniem o charakterze stałym, stanowi „działalność gospodarczą” w rozumieniu tych przepisów.
W okolicznościach analizowanej sprawy sprzedaż energii elektrycznej należy rozpatrywać jako działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Państwa należy uznać za podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W przypadku wprowadzania energii elektrycznej do sieci energetycznej na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej z przedsiębiorstwem energetycznym nie mogą Państwo korzystać z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, ponieważ rozliczenia energii z przedsiębiorstwem energetycznym nie dotyczą Państwa działań jako organu władzy publicznej.
Zatem jako prosument – zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług – w przypadku wprowadzania energii do sieci energetycznej, na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego dokonują Państwo dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.
Okoliczność wzajemnego kompensowania zobowiązania prosumenta wobec przedsiębiorstwa energetycznego i tego przedsiębiorstwa wobec prosumenta (co wynika z art. 4c ust. 3 ustawy o OZE) pozostaje bez wpływu na określenie odpłatnego charakteru dokonywanej przez Państwa dostawy energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji.
Wprowadzenie przez Państwa do sieci energetycznej energii elektrycznej, która zostanie wyprodukowana w instalacji fotowoltaicznej stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie należy wskazać, że ustawa oraz akty wykonawcze do tej ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla dostawy energii elektrycznej. Tym samym transakcja dostawy energii elektrycznej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (właściwą stawką podatku).
Oznacza to, że ponoszone przez Państwa wydatki w związku z realizacją Projektu w części obejmującej montaż Instalacji fotowoltaicznej na Centrum (…) służą Państwu zarówno do celów innych niż działalność gospodarcza (zajęcia kształcenia zawodowego dla zawodów (…) w Centrum (…)) oraz do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej (w przypadku dostawy energii elektrycznej wprowadzanej do sieci energetycznej na podstawie zawartej umowy z przedsiębiorstwem energetycznym).
Nie można zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że nie będą Państwo mieli możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów, jak i po zakończeniu Projektu, ponieważ według Państwa planowana inwestycja będzie wykorzystywana jedynie do celów realizacji zadań własnych.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak już wskazano odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Zatem w związku z ponoszeniem nakładów na realizację Projektu w części obejmującej montaż Instalacji fotowoltaicznej na Centrum (…) przysługuje Państwu prawo do odliczenia części podatku naliczonego, tj. w takim zakresie, w jakim wydatki te są związane z wykonywaniem opodatkowanej podatkiem VAT działalności gospodarczej z uwzględnieniem zasad określonych w art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Dodatkowo w przypadku wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym przysługuje Państwu także prawo do zwrotu różnicy podatku VAT, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego mogą Państwo zrealizować pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno‑skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny od przedstawionego we wniosku opisu sprawy interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
