Czy umowy pożyczki na cele ochrony zdrowia mogą zostać zakwalifikowane jako czynności cywilnoprawne wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności c... - Interpretacja - IPTPB2/436-5/12-5/KK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.03.2012, sygn. IPTPB2/436-5/12-5/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy umowy pożyczki na cele ochrony zdrowia mogą zostać zakwalifikowane jako czynności cywilnoprawne wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli zostaną przeznaczone na cele statutowe Wnioskodawcy (fundacji) związane ze zdrowiem?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia umów pożyczek jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011 r. został złożony w Izbie Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji w Płocku wniosek z dnia 15 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia umów pożyczek.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, pismem z dnia 9 stycznia 2012 r., Nr IPPB2/071-30/11-2/MY, działając mając na podstawie art. 170 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), przekazał wniosek do rozpatrzenia według właściwości Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Tryb. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 12 stycznia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja zamierza zaciągnąć pożyczki od osób fizycznych na działalność statutową. Wartość pożyczek przekroczy 5.000,00 zł od jednej osoby w ciągu 3 kolejnych lat kalendarzowych oraz wartość 25.000,00 zł od wielu podmiotów, w okresie trzech kolejnych lat kalendarzowych, w związku z powyższym zaciągnięte pożyczki nie będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 9 ust. 10 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Fundacja nie posiada statusu OPP, z uwagi na powyższe nie będzie mogła skorzystać również ze zwolnienia na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zaciągnięte pożyczki mają być przeznaczone na realizację celów statutowych, w szczególności na wydanie książki, która jest podręcznikiem terapeutycznym. Autorkami książki są: Fundator, Pani E. i Pani J.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pożyczki, które zamierza zaciągnąć Fundacja nie będą podlegać podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, pożyczki nie będą podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Przedmiotem działalności statutowej Fundacji, zgodnie ze statutem jest:

  1. Prowadzenie wszechstronnej działalności w zakresie szeroko pojętej ochrony i promocji zdrowia fizycznego i psychicznego w społeczeństwie, w tym seksualnego i reprodukcyjnego.
  2. Prowadzenie oraz wspieranie działań na rzecz inicjowania procesu zmian cywilizacyjnych, obyczajowych, kulturowych i legislacyjnych dążących do wdrażania i rozpowszechniania wiedzy i działań na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.

Cele Fundacji są realizowane poprzez:

  1. Działalność promocyjną i edukacyjną na rzecz promocji zdrowia fizycznego i psychicznego w społeczeństwie.
  2. Pozyskiwanie sponsorów i darczyńców indywidualnych (osób fizycznych) oraz zbiorowych (osób prawnych - instytucji, firm i innych organizacji).
  3. Organizowanie prelekcji, wykładów i szkoleń; kongresów, sympozjów, seminariów.
  4. Inicjowanie, tworzenie i realizację programów i opracowań dotyczących ruchu profilaktyki zdrowia i poprawy jakości życia w społeczeństwie.
  5. Pełnienie funkcji patrona imprez rekomendacyjnych, promujących producentów i usługodawców, których działalność gospodarcza skierowana jest na rozwój propagowania zdrowego stylu życia w społeczeństwie polskim.
  6. Finansowanie badań naukowych.
  7. Tworzenie funduszy stypendialnych dla studentów i pracowników naukowych.
  8. Działalność poligraficzną, wydawniczą i inną, wspomagającą realizację celów istnienia Fundacji.
  9. Działalność charytatywną.
  10. Prowadzenie projektów i grantów w dziedzinie promocji i ochrony zdrowia publicznego.
  11. Wolontariat.
  12. Współpracę z komercyjnymi firmami partnerskimi, na podstawie wcześniej sporządzonego porozumienia określającego zasady przekazywania Fundacji przez te firmy środków finansowych ze wspólnie zorganizowanych akcji i imprez mających na celu wspomożenie realizacji misji i celów statutowych Fundacji.
  13. Nadawanie prestiżowych certyfikatów i wyróżnień rekomendacyjnych producentom i usługodawcom, których działalność gospodarcza skierowana jest na rozwój i propagowanie zdrowego stylu życia w społeczeństwie polskim.
  14. Współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej, a także organizacjami społecznymi i mediami w celach upowszechniania misji Fundacji i jej celów statutowych.
  15. Upowszechnianie w Internecie, w środkach masowego przekazu, w formie audycji radiowych lub telewizyjnych, filmów telewizyjnych, artykułów prasowych oraz reportaży, wywiadów w prasie, radio i telewizji, i za pomocą wydawnictw wiedzy w zakresie objętym celami Fundacji.

Zaciągnięte pożyczki mają być przeznaczone na realizację wyżej wskazanych celów statutowych, w szczególności na wydanie książki, która jest podręcznikiem terapeutycznym. Autorkami książki są: Fundator, Pani E. i Pani J.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. Umowa pożyczki jest czynnością cywilnoprawną. Pożyczki zostaną zaciągnięte na wydanie książki będącej podręcznikiem terapeutycznym, propagującym zdrowie wydanym w celach edukacyjnych. W związku z powyższym zaciągnięcie pożyczek uznać należy za czynność cywilnoprawną w sprawach nauki szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia, które na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), stanowi, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki. Ponieważ w ustawie brak jest definicji umowy pożyczki, w tym zakresie należy posiłkować się uregulowaniami zawartymi w ustawie Kodeks cywilny.

W myśl art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego pożyczkę określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy lub tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W myśl art. 4 pkt 1 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy ciąży, przy umowie pożyczki, na biorącym pożyczkę.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Jako, że pojęcie sprawa ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie będzie dotyczyło tych wszystkich spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy.

Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia znajdują się w następujących aktach prawnych :

  1. ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.),
  2. ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.),
  3. ustawie z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75 poz. 469 ze zm.),
  4. ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.),
  5. ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135),
  6. ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 ze zm.).

Ustawodawca, normując w ww. przepisie przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego mając na względzie ogólną zasadę prawa podatkowego, zgodnie z którą przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, należy przyjąć, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach zdrowia.

Z treści wniosku wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest:

  • prowadzenie wszechstronnej działalności w zakresie szeroko pojętej ochrony i promocji zdrowia fizycznego i psychicznego w społeczeństwie, w tym seksualnego i reprodukcyjnego,
  • prowadzenie oraz wspieranie działań na rzecz inicjowania procesu zmian cywilizacyjnych, obyczajowych, kulturowych i legislacyjnych dążących do wdrażania i rozpowszechniania wiedzy i działań na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.

Wnioskodawca zamierza zaciągnąć pożyczki od osób fizycznych na działalność statutową. Wartość pożyczek przekroczy 5.000,00 zł od jednej osoby w ciągu 3 kolejnych lat kalendarzowych oraz wartość 25.000,00 zł od wielu podmiotów, w okresie trzech kolejnych lat kalendarzowych. Zaciągnięte pożyczki mają być przeznaczone na realizację celów statutowych, w szczególności na wydanie książki, która jest podręcznikiem terapeutycznym. Autorkami książki są Fundator, Pani E. i Pani J.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż z treści wniosku wynika, że zaciągnięte pożyczki mają być przeznaczone na realizację celów statutowych Fundacji. W związku z tym, jeśli przedmiotowe pożyczki służyć będą celom statutowym, dotyczącym zdrowia, wyłączone będą z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jako występującego z wnioskiem. Nie wywołuje skutków prawnych dla pożyczkodawców.

Jednocześnie tut. Organ zwraca uwagę na fakt, że wszystkie ulgi i zwolnienia podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie. Zatem oceniając, czy w danej sytuacji przysługuje do niej prawo, należy przepisy stosować w sposób ścisły tj. nie należy dokonywać ich wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej.

W związku z tym, to na podatniku natomiast spoczywa ciężar udowodnienia, że spełnia warunki do uzyskania ulgi określonej w art. 2 pkt lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Okoliczność ta w każdej sytuacji, jako indywidualny przypadek, podlega ocenie organów podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi