
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 października 2025 r. (wpływ 13 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. działa w formie klubu sportowego, posiada licencję … nr … i jest członkiem .... Jednym z celów statutowych stowarzyszenia jest wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, w tym organizowanie zajęć sportowych i wydarzeń dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych.
A. prowadzi siłownię, z której mogą korzystać zarówno członkowie stowarzyszenia, jak i osoby niebędące członkami, w tym grupy zorganizowane. Za korzystanie z siłowni pobierane są opłaty. Całość dochodu przeznaczana jest na realizację celów statutowych stowarzyszenia.
Na terenie siłowni stowarzyszenie organizuje również zawody sportowe typu triathlon, otwarte dla wszystkich chętnych osób fizycznych. Za udział w zawodach pobierane są opłaty startowe, a cały dochód z tych opłat przeznaczany jest na realizację celów statutowych stowarzyszenia. Stowarzyszenie jest wyłącznym organizatorem zawodów - nie współpracuje przy tym z żadnym podmiotem komercyjnym.
Siłownia prowadzona jest w ramach działalności gospodarczej (wpis do KRS do rejestru Przedsiębiorców oraz do rejestru Stowarzyszeń).
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
Na pytanie Organu „Na podstawie jakich konkretnie przepisów Państwo - Stowarzyszenie - działają jako klub sportowy?”, odpowiedzieli Państwo, że „A. działa na podstawie Ustawy o Sporcie - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 - Dz. U. 2010 nr 127 poz. 857, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Dz. U. 2003 nr 96 poz. 873 oraz na podstawie Statutu A. z dnia … 2019 r.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy dochody, o których mowa w opisie sprawy obejmujące zarówno opłaty za wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych a także opłaty za udział w zawodach sportowych zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Stowarzyszenia?”, odpowiedzieli Państwo „Tak, dochody, o których mowa w opisie sprawy obejmujące zarówno opłaty za wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych a także opłaty za udział w zawodach sportowych zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Stowarzyszenia.”
Na pytanie Organu „Co konkretnie, jakie konkretnie usługi obejmuje wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych? Proszę je szczegółowo wymienić.”, odpowiedzieli Państwo „Wstęp na siłownię obejmuje możliwość korzystania z kompleksowo wyposażonej sali do ćwiczeń oraz możliwość korzystania z sanitariatów.
Uczestnictwo w zajęciach sportowych obejmuje opiekę wykwalifikowanej osoby prowadzącej zajęcia, możliwość korzystania z kompleksowo wyposażonej sali do ćwiczeń oraz możliwość korzystania z sanitariatów.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy objęte zakresem pytania 1 usługi tj. wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych są wykonywane przez Państwa jako klub sportowy, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu? Informacje proszę podać odrębnie dla poszczególnych usług.”, odpowiedzieli Państwo „Usługa dot. wstępu na siłownię jest wykonywana przez Stowarzyszenie jako klub sportowy, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.
Usługa dot. uczestnictwa w zajęciach sportowych jest wykonywana przez Stowarzyszenie jako klub sportowy, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.”
Na pytanie Organu „Czy usługi obejmujące wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych są świadczone przez Państwa na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym? Informacje proszę podać odrębnie dla poszczególnych usług.”, odpowiedzieli Państwo „Usługi obejmujące wstęp na siłownię są świadczone przez Stowarzyszenie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Usługi obejmujące uczestnictwo w zajęciach sportowych są świadczone przez Stowarzyszenie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Państwa usługi obejmujące wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym? Informacje proszę podać odrębnie dla poszczególnych usług.”, odpowiedzieli Państwo „Usługi świadczone przez nasze Stowarzyszenie obejmujące wstęp na siłownię są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Usługi obejmujące uczestnictwo w zajęciach sportowych są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym.”
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Państwa usługi - wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim? Informacje proszę podać odrębnie dla poszczególnych usług.”, odpowiedzieli Państwo „Usługi świadczone przez nasze Stowarzyszenie obejmujące wstęp na siłownię są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Usługi obejmujące uczestnictwo w zajęciach sportowych są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadcząc usługi obejmujące wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych są Państwo nastawieni na systematyczne osiąganie zysków? Informacje proszę podać odrębnie dla poszczególnych usług.”, odpowiedzieli Państwo „Świadcząc usługi obejmujące wstęp na siłownię nie jesteśmy nastawieni na systematyczne osiąganie zysków. Świadcząc usługi obejmujące uczestnictwo w zajęciach sportowych nie jesteśmy nastawieni na systematyczne osiąganie zysków.”
Na pytanie Organu „W przypadku jednak gdy osiągną Państwo zysk ze wstępu na siłownię oraz uczestnictwa w zajęciach sportowych to czy przeznaczony jest on w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług? Informacje proszę podać odrębnie dla poszczególnych usług.”, odpowiedzieli Państwo „W przypadku osiągnięcia zysku ze wstępu na siłownię będzie on przeznaczony w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług bądź na realizację celów statutowych, które są ściśle związane ze sportem.
W przypadku osiągnięcia zysku z usług dot. uczestnictwa w zawodach sportowych będzie on przeznaczony w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług bądź na realizację celów statutowych, które są ściśle związane ze sportem.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Państwa ww. usługi wstępu na siłownię oraz zajęć sportowych - nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą rekreacji? Informacje proszę podać odrębnie dla poszczególnych usług.”, odpowiedzieli Państwo „Świadczone przez nas usługi wstępu na siłownię nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą rekreacji.
Świadczone przez nas usługi dot. Uczestnictwa w zajęciach sportowych nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą rekreacji.”
Na pytanie Organu „Czy usługi, które są objęte zakresem pytania 1, związane są z:
a) działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną,
b) wstępem na imprezy sportowe,
c) usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji,
d) usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem
a) fizycznym,
e) usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?
Informacje proszę podać odrębnie dla poszczególnych usług.”, odpowiedzieli Państwo
„Usługi dot. wstępu na siłownię nie są związane z:
a) działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną,
b) wstępem na imprezy sportowe,
c) usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji,
d) usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym,
e) usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Usługi dot. uczestnictwa w zajęciach sportowych nie są związane z:
a) działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną,
b) wstępem na imprezy sportowe,
c) usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportui rekreacji,
d) usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym,
e) usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Co konkretnie, jakie usługi świadczone przez Państwa obejmuje udział w zawodach sportowych typu triathlon?”, odpowiedzieli Państwo „Opłata jaką A. będzie pobierało za udział w zawodach sportowych typu triathlon będzie tzw. opłatą startową, która będzie obejmowała: ubezpieczenie zawodnika, pakiet startowy (np. napój, koszulka, medal, numer startowy), możliwość korzystanie z wyposażonej siłowni, na której będą odbywały się zawody, bilet wstępu na basen na którym również rozegrany będzie jeden z elementów triathlonu - wyścig pływacki.”
Na pytanie Organu „Czy objęte zakresem pytania 2 usługi tj. udział w zawodach sportowych są wykonywane przez Państwa jako klub sportowy, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu?”, odpowiedzieli Państwo „Tak, usługi dot. udział w zawodach sportowych są wykonywane przez nasze stowarzyszenie jako klub sportowy, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy usługi obejmujące udział w zawodach sportowych są świadczone przez Państwa na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym?”, odpowiedzieli Państwo „Usługi obejmujące udział w zawodach sportowych są świadczone przez stowarzyszenie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.”
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Państwa usługi obejmujące udział w zawodach sportowych są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym?”, „Tak, świadczone przez nasze stowarzyszenie usługi obejmujące udział w zawodach sportowych są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Państwa usługi - udział w zawodach sportowych są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?”, odpowiedzieli Państwo „Tak, świadczone przez stowarzyszenie usługi - udział w zawodach sportowych są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.”
Na pytanie Organu „Czy świadcząc usługi obejmujące udział w zawodach sportowych są Państwo nastawieni na systematyczne osiąganie zysków?”, odpowiedzieli Państwo „Świadcząc usługi obejmujące udział w zawodach sportowych stowarzyszenie nie jest nastawione na systematyczne osiąganie zysków.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „W przypadku jednak gdy osiągną Państwo zysk z zawodów sportowych to czy przeznaczony jest on w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?”, odpowiedzieli Państwo „W przypadku gdy stowarzyszenie osiągnie zysk z zawodów sportowych to zostanie on w całości przeznaczony na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług oraz na realizację celów statutowych związanych ze sportem.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy usługi, które są objęte zakresem pytania 2, związane są z:
a) działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną,
b) wstępem na imprezy sportowe,
c) usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji,
d) usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym,
e) usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?”, odpowiedzieli Państwo „Usługi dot. udziału w zawodach sportowych nie są związane są z:
a) działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną,
c) usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji,
d) usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym,
e) usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Natomiast uczestnicy zawodów sportowych będą dokonywali opłaty za wstęp na imprezę sportową w postaci tzw. opłaty startowej.”
Pytania
1) Czy opłaty pobierane za wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych prowadzonych przez stowarzyszenie (klub sportowy), zarówno dla członków, jak i osób niebędących członkami oraz grup zorganizowanych, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, jeśli dochód przeznaczany jest w całości na cele statutowe stowarzyszenia? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 7 października 2025 r.)
2) Czy opłaty pobierane od osób fizycznych za udział w zawodach sportowych typu triathlon, organizowanych przez stowarzyszenie (klub sportowy) na terenie siłowni, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, jeśli cały dochód z tych zawodów przeznaczany jest na realizację celów statutowych stowarzyszenia? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 7 października 2025 r.)
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 7 października 2025 r.)
Ad 1.
Opłaty pobierane za wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych prowadzonych przez stowarzyszenie (klub sportowy), zarówno dla członków, jak i osób niebędących członkami oraz grup zorganizowanych będą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. A. jest klubem sportowym, usługi (wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych) są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, dochód w całości przeznaczany jest w całości na cele statutowe.
Ad 2.
Opłaty pobierane od osób fizycznych za udział w zawodach sportowych typu triathlon prowadzonych przez A. (klub sportowy), zarówno dla członków, jak i osób niebędących członkami oraz grup zorganizowanych będą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. A. jest klubem sportowym, opłaty za udział w zawodach typu triathlon (wpłacane przez uczestników jako tzw. opłaty startowe) są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, dochód w całości przeznaczany jest w całości na cele statutowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie natomiast do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
b) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przy czym, z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga - są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi wynik implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, w świetle którego:
Państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Ponadto, wskazać należy, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.), zwanej dalej ustawą o sporcie.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:
Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:
Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
Klub sportowy działa jako osoba prawna.
Z opisu sprawy wynika, że A. działa w formie klubu sportowego, posiada licencję nr … i jest członkiem .... Jednym z celów statutowych stowarzyszenia jest wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, w tym organizowanie zajęć sportowych i wydarzeń dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. A. prowadzi siłownię, z której mogą korzystać zarówno członkowie stowarzyszenia, jak i osoby niebędące członkami, w tym grupy zorganizowane. Za korzystanie z siłowni pobierane są opłaty. Wstęp na siłownię obejmuje możliwość korzystania z kompleksowo wyposażonej sali do ćwiczeń. Uczestnictwo w zajęciach sportowych obejmuje opiekę wykwalifikowanej osoby prowadzącej zajęcia, możliwość korzystania z kompleksowo wyposażonej sali do ćwiczeń. Na terenie siłowni stowarzyszenie organizuje również zawody sportowe typu triathlon, otwarte dla wszystkich chętnych osób fizycznych. Za udział w zawodach pobierane są opłaty startowe, a cały dochód z tych opłat przeznaczany jest na realizację celów statutowych stowarzyszenia. Całość dochodu przeznaczana jest na realizację celów statutowych stowarzyszenia. Stowarzyszenie jest wyłącznym organizatorem zawodów - nie współpracuje przy tym z żadnym podmiotem komercyjnym. Opłata jaką A, będzie pobierało za udział w zawodach sportowych typu triathlon będzie tzw. opłatą startową, która będzie obejmowała: ubezpieczenie zawodnika, pakiet startowy (np. napój, koszulka, medal, numer startowy), możliwość korzystania z wyposażonej siłowni, na której będą odbywały się zawody, bilet wstępu na basen na którym również rozegrany będzie jeden z elementów triathlonu - wyścig pływacki.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą możliwości objęcia zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT opłat pobieranych za wstęp na siłownię i uczestnictwo w zajęciach sportowych oraz udział w zawodach typu triathlon.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata (opłata, płatność), co wynika wprost z art. 5 ust. 1 ustawy.
Dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.
Podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym, świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Jak wynika z przepisów ustawy, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które świadczone są przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, jednakże obwarowane jest to spełnieniem warunków przewidzianych ustawowo. W konsekwencji, zgodnie z przepisami - zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby przysługiwało prawo do zastosowania zwolnienia.
Polskie ustawodawstwo w powyższym zakresie należy jednakże rozpatrywać szczególnie w świetle rozwiązań unijnych i tym samym konieczne jest odniesienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, z czego wynika, że zwolnieniem oprócz podmiotów wskazanych w polskiej ustawie objęte mogą być również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
W rozpatrywanej sprawie, jak wynika z wniosku, są Państwo stowarzyszeniem, działają Państwo w formie klubu sportowego na podstawie ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 r., ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz na podstawie statutu stowarzyszenia z dnia … 2019 r. Jednym z celów statutowych stowarzyszenia jest wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, w tym organizowanie zajęć sportowych i wydarzeń dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych.
W związku z powyższym należy uznać, że są Państwo jednym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Tym samym w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
W następnej kolejności należy przeanalizować, czy spełnione są pozostałe warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy - są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pierwszej kolejności należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że „Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia »sportu«, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).
W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia »sportu« w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.
Jeśli chodzi następnie o systematykę dyrektywy 2006/112, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z dnia 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z dnia 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).
Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).
Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie »sportu« ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu »sport«, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem”.
W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, iż „Po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych. Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport”.
Należy również odnieść się do wyroku TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, w którym Trybunał wskazał, że: „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).
Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki”.
TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12 Město Žamberk przeciwko Finanční ředitelství v Hradci Králové, obecnie Odvolací finanční ředitelství, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Mając zatem na uwadze przywołane przepisy, orzecznictwo oraz opis sprawy należy stwierdzić, że spełniają Państwo także przesłankę o charakterze przedmiotowym.
Z opisu sprawy wynika bowiem, że usługa dotycząca wstępu na siłownię oraz usługa dotycząca uczestnictwa w zajęciach sportowych jest wykonywana przez A. jako klub sportowy, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Usługi obejmujące wstęp na siłownię oraz usługi obejmujące uczestnictwo w zajęciach sportowych są świadczone przez A. na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Wskazali Państwo, że usługi świadczone przez A. obejmujące wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Usługi świadczone przez A. obejmujące wstęp na siłownię oraz uczestnictwo w zajęciach sportowych są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Świadcząc usługi obejmujące wstęp na siłownię oraz usługi obejmujące uczestnictwo w zajęciach sportowych nie są Państwo nastawieni na systematyczne osiąganie zysków. W przypadku osiągnięcia zysku ze wstępu na siłownię oraz z usług dot. uczestnictwa w zawodach sportowych będzie on przeznaczony w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług bądź na realizację celów statutowych, które są ściśle związane ze sportem. Świadczone przez Państwa usługi wstępu na siłownię oraz usługi dot. uczestnictwa w zajęciach sportowych nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą rekreacji. Usługi dot. wstępu na siłownię oraz dot. uczestnictwa w zajęciach sportowych nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępem na imprezy sportowe, usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Ponadto również w odniesieniu do udziału w zawodach sportowych typu triathlon wskazali Państwo, że usługi obejmujące udział w zawodach sportowych są świadczone przez Państwa na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Świadczone przez Państwa usługi obejmujące udział w zawodach sportowych są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Świadczone przez Państwa usługi - udział w zawodach sportowych są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Ponadto wskazali Państwo, że świadcząc usługi obejmujące udział w zawodach sportowych A. nie jest nastawione na systematyczne osiąganie zysków. W przypadku gdy A. osiągnie zysk z zawodów sportowych to zostanie on w całości przeznaczony na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług oraz na realizację celów statutowych związanych ze sportem. Wskazali Państwo również, że usługi dotyczące udziału w zawodach sportowych nie są związane są z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Natomiast uczestnicy zawodów sportowych będą dokonywali opłaty za wstęp na imprezę sportową w postaci tzw. opłaty startowej.
Zatem z okoliczności sprawy wynika, że świadczone przez Państwa usługi dotyczące wstępu na siłownię, uczestnictwa w zajęciach sportowych oraz udziału w zawodach sportowych typu triathlon stanowią usługi ściśle związane ze sportem, świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przedstawione usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki. Ponadto wskazali Państwo we wniosku, że świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na systematyczne osiąganie zysków.
Jednocześnie, nie świadczą Państwo usług objętych wyłączeniem ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Jak wskazali Państwo we wniosku, nie świadczą Państwo usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
W konsekwencji, skoro świadczone przez Państwa usługi dotyczące wstępu na siłownię, uczestnictwa w zajęciach sportowych oraz udziału w zawodach sportowych typu triathlon, mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym oraz świadcząc te usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a w przypadku osiągnięcia zysku będzie on przeznaczony w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług bądź na realizację celów statutowych, które są ściśle związane ze sportem, to usługi te mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Wobec spełnienia przesłanki podmiotowej, jak też przedmiotowej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do świadczonych przez Państwa usług dotyczących wstępu na siłownię, udziału w zajęciach sportowych oraz udziału w zawodach sportowych typu triathlon ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie.
W związku z tym, świadczone przez Państwa usługi dotyczące wstępu na siłownię, udziału w zajęciach sportowych oraz udziału w zawodach sportowych typu triathlon będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1. z zastosowaniem art. 119a;
2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
