Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przekazania aportem nieruchomości o nr ewidencyjnych A i B − jest prawidłowe;

·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przekazania aportem nieruchomości o nr ewidencyjnym C − jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przekazania aportem nieruchomości o nr ewidencyjnych A i B;

·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przekazania aportem nieruchomości o nr ewidencyjnym C.

Uzupełnili go Państwo pismem z 21 sierpnia 2025 r. (wpływ 21 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 18 września 2025 r. (wpływ 19 września 2025 r.) oraz pismem z 1 października 2025 r. (wpływ 1 października 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (…) października 2008 r. Jedynym 100% udziałowcem Spółki jest Gmina.

Ideą założenia Spółki była realizacja zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 4, 10, 16a oraz 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, poprzez przekazanie Spółce celem prowadzenia i zarządu na podstawie umowy użyczenia, będącego własnością Gminy, (…).

Wszystkie wymienione powyżej obiekty Gmina wybudowała celem realizacji zadań własnych, w związku z czym Gmina nie występowała jako podatnik i tym samym Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych materiałów i usług związanych z ich budową.

Na chwilę obecną, ze względu na planowany dalszy rozwój X polegający na wybudowaniu na działce A i B infrastruktury wypoczynkowej w (…), Gmina chce przekazać Spółce aportem, w zamian za podniesienie wartości posiadanych w Spółce udziałów, nieruchomość gruntową oznaczoną nr ewidencyjnymi A i B. Planowany termin przekazania nieruchomości − wrzesień 2025 r. Gmina zamierza również przenieść na Spółkę własność działki o nr ewidencyjnym C.

Nieruchomość gruntowa o nr ewidencyjnym B i A jest zabudowana budynkiem „A” i przyległym do niego parkingiem oraz budynkiem „B”, które stanowią jednolity kompleks.

„A” wraz z parkingiem położona na działce A i B zostały oddane do użytkowania i przyjęte do ewidencji środków trwałych jako odrębny środek trwały w dniu 1 lutego 2018 r. − wartość początkowa − (…) zł.

Ulepszenie:

z dnia (…) marca 2018 r. − wartość − (…) zł,

z dnia (…) grudnia 2021 r. − wartość − (…) zł,

z dnia (…) grudnia 2023 r. − wartość (…) zł.

Łączna wartość ulepszeń − (…) zł.

Na chwilę obecną nie są prowadzone żadne prace modernizacyjne powodujące ulepszenie obiektu.

Ulepszenie w wysokości 30% wartości początkowej środka trwałego wynosi (…) zł.

Ulepszenie w okresie ostatnich dwóch lat przed planowanym wniesieniem przez Gminę aportem do spółki nieruchomości gruntowej o nr ewidencyjnym A i B wynosi (…) zł.

Budynek „B” położony na działce A został oddany do użytkowania i przyjęty do ewidencji środków trwałych jako odrębny środek trwały w dniu (…) września 2019 r. − wartość początkowa − (…) zł.

Ulepszenie:

z dnia (…) grudnia 2021 r. − wartość − (…) zł,

z dnia (…) lipca 2022 r. − wartość − (...) zł,

z dnia (…).12.2023 r. − wartość (…) zł.

Łączna wartość ulepszeń (…) zł.

Na chwilę obecną nie są prowadzone żadne prace modernizacyjne powodujące ulepszenie obiektu. Ulepszenie o wartości 30% wartości początkowej środka trwałego wynosi (…) zł.

Ulepszenie w okresie ostatnich dwóch lat przed planowanym wniesieniem przez Gminę aportem do spółki nieruchomości gruntowej o nr ewidencyjnym A wynosi (…) zł.

Ponadto, Gmina przekaże aportem do Spółki, w zamian za podniesienie wartości już posiadanych udziałów, nieruchomość gruntową oznaczoną nr ewidencyjnym C, na której znajdują się: (…).

Wartość poszczególnych obiektów:

(…) oddany do użytkowania oraz przyjęty na środki trwałe jako odrębny środek trwały w dniu (…) października 2020 r. − wartość początkowa (…) zł. Budynek nie był ulepszany.

Na chwilę obecną nie są prowadzone żadne prace modernizacyjne powodujące ulepszenie obiektu.

(…) oddane do użytkowania i przyjęte na środki trwałe jako odrębny środek trwały stanowiący budowlę w dniu (…) października 2020 r. − wartość początkowa (…) zł.

Ulepszenie:

(…) grudnia 2020 r. − wartość − (…) zł.

(…) grudnia 2023 r. − wartość − (…) zł.

(…) grudnia 2023 r. − wartość − (…) zł.

Łączna wartość ulepszenia − (…) zł.

Na chwilę obecną nie są prowadzone żadne prace modernizacyjne powodujące ulepszenie obiektu.

(…) oddany do użytkowania i przyjęty na środki trwałe jako odrębny środek trwały stanowiący budowlę w dniu (…) października 2020 r. − wartość początkowa (…) zł.

Ulepszenie:

(…) grudnia 2020 r. − wartość − (…) zł.

(…) grudnia 2023 r. − wartość − (…) zł.

(…) grudnia 2023 r. − wartość − (…) zł.

Łączna wartość ulepszenia wynosi (…) zł.

Na chwilę obecną nie są prowadzone żadne prace modernizacyjne powodujące ulepszenie obiektu.

Plac zabaw oddany do użytkowania i przyjęty na środki trwałe jako odrębny środek trwały stanowiący budowlę w dniu (…) grudnia 2023 r. − wartość początkowa (…) zł.

Ulepszenie:

(…) grudnia 2023 r. − wartość − (…) zł.

Na chwilę obecną nie są prowadzone żadne prace modernizacyjne powodujące ulepszenie obiektu.

W piśmie z 21 sierpnia 2025 r. uzupełnili Państwo opis sprawy odpowiadając na poniższe pytania:

1.Czy nabycie przez Państwa działek nr A, B i C nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?

Odp.: Nabycie działki A nastąpiło w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W dniu (…) lutego 2002 r. Gmina nabyła drogą zamiany z Nadleśnictwem działkę o nr ewidencyjnym D, która następnie została podzielona na działki o nr ewidencyjnych E, B, A.

Nabycie działki B nastąpiło w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (dostaw dokonana przed wejściem w życie ustawy o podatku VAT).

W dniu (…) lutego 2002 r. Gmina nabyła drogą zamiany z Nadleśnictwem działkę o nr ewidencyjnym D, która następnie została podzielona na działki o nr ewidencyjnych E, B, A.

Nabycie działki C nastąpiło w ramach czynności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT (dostawa terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane).

W dniu (…) grudnia 2005 r. Gmina nabyła drogą zamiany z Nadleśnictwem działkę o nr ewidencyjnym C.

2.Czy nabycie działek nr A, B i C zostało udokumentowane fakturą? Jeśli tak, to:

a)czy na fakturze była wykazana kwota podatku VAT?

b)czy z tytułu nabycia przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (Jeżeli nie, proszę wskazać z jakiego powodu)?

Odp.: Nabycie działki nr A nie zostało udokumentowane fakturą − nabycie udokumentowane Aktem Notarialnym z dnia (…) lutego 2002 r.

Nabycie działki B nie zostało udokumentowane fakturą − nabycie udokumentowane Aktem Notarialnym z dnia (…) lutego 2002 r.

Nabycie działki C nie zostało udokumentowane fakturą − nabycie udokumentowane Aktem Notarialnym z dnia (…) grudnia 2005 r.

3.Czy działki nr A, B i C, mające być przedmiotem aportu, były przez Państwa wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. działki, wykonywali Państwo – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

Odp.: Działki o nr ewidencyjnych C, B, A były i są wykorzystywane przez Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Gmina zawarła ze Spółką w dniu (...) stycznia 2018 r. umowę użyczenia, która następnie została aneksowana w dniu (...) sierpnia 2019 r., (...) października 2020 r. oraz w dniu (...) sierpnia 2023 r. Wskazaną umową Gmina przekazała Spółce zabudowane nieruchomości gruntowe z posadowionymi na nich budynkami i budowlami, stanowiące działkę A, C, w nieodpłatne użytkowanie, celem realizacji zadań własnych Gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 4, 5, 10, 16a i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465) oraz art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1420).

Zgodnie z art. 15 ust 6 ustawy o VAT, czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu, których Gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez Gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Działka A zabudowana budynkiem „A” i przyległym do niej parkingiem oraz budynkiem „B”, wykorzystywane są przez Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT − realizacja zadań własnych Gminy wynikające z art. 7 ust 1 pkt 4, 5, 10, 16a i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1420) − podstawa prawna zwolnienia z VAT art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Działka B zabudowana parkingiem przyległym do „A” oraz drogą wykorzystywane są przez Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT − realizacja zadań własnych Gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 4, 10, 16a i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1420) − podstawa prawna zwolnienia z VAT art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Działka C zabudowana budynkiem „C”, budowlami: „D”, „E”, obiektami małej architektury: plac zabaw oraz „F” wykorzystywane są przez Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT − realizacja zadań własnych Gminy wynikające z art. 7 ust 1 pkt 4, 5, 10, 16a i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1420) − podstawa prawna zwolnienia z VAT art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

4.Czy budynki/budowle lub ich części, urządzenia budowlane, które będą znajdować się na dzień aportu na działkach nr A, B i C, zostały nabyte, czy wybudowane przez Państwa? Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania. Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu znajdującego się na poszczególnych działkach.

Odp.: Działka A: Budynek „A” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) marca 2018 r. Budynek „B” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2019 r.

Działka B: Parking i droga − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) grudnia 2021 r.

Działka C: „C” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2020 r. „D” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2020 r. „E” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2020 r. Plac zabaw − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) grudnia 2023 r.

„F” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2020 r.

5.Czy z tytułu nabycia budynków/budowli, które będą znajdować się na dzień aportu na poszczególnych działkach, przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

Odp.: W związku z przeznaczeniem wybudowanych budynków, budowli oraz obiektów małej architektury na realizację zadań własnych Gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, tj. ustawą o samorządzie gminnym, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu towarów i usług związanych z wybudowaniem przedmiotowych budynków, budowli oraz obiektów budowlanych − podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z art. 15 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy.

6.Czy z tytułu wytworzenia/wybudowania budynków/budowli, które będą znajdować się na dzień aportu na działkach nr A, B i C, przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny. Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu znajdującego się na poszczególnych działkach.

7.Czy obiekty znajdujące się na działkach nr A, B i C, mające być przedmiotem aportu, były/są przez Państwa wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. obiekty, wykonywali Państwo – należy podać podstawę prawną zwolnienia? Informację proszę udzielić odrębnie dla każdego obiektu.

Odp. 6-7: Działka A

Budynek „A” − w związku z przeznaczeniem budynku na realizację zadań własnych Gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, tj. ustawą o samorządzie gminnym, a w szczególności przepisu art. 7 ust. 1, 4 10, 16a i 18 niniejszej ustawy, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu towarów i usług związanych z wybudowaniem przedmiotowych budynków − podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z art. 15 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy.

Budynek „B” − w związku z przeznaczeniem budynku na realizację zadań własnych Gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, tj. ustawą o samorządzie gminnym, a w szczególności przepisu art. 7 ust. 1, 4, 10, 16a i 18 niniejszej ustawy, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu towarów i usług związanych z wybudowaniem przedmiotowego budynku - podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z art. 15 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy.

Działka B

Parking − w związku z przeznaczeniem budowli na realizację zadań własnych Gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, tj. ustawą o samorządzie gminnym, a w szczególności przepisu art. 7 ust. 1, 4, 10, 16a i 18 niniejszej ustawy, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu towarów i usług związanych z wybudowaniem przedmiotowej budowli − podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z art. 15 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy.

Działka C

„C” − w związku z przeznaczeniem budynku na realizację zadań własnych Gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, tj. ustawą o samorządzie gminnym, a w szczególności przepisu art. 7 ust. 1, 4, 10, 16a i 18 niniejszej ustawy oraz art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1420) realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu towarów i usług związanych z wybudowaniem przedmiotowego budynku − podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z art. 15 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy.

„D” − w związku z przeznaczeniem budowli na realizację zadań własnych Gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, tj. ustawą o samorządzie gminnym, a w szczególności przepisu art. 7 ust. 1, 4, 10, 16a i 18 niniejszej ustawy oraz art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1420), realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu towarów i usług związanych z wybudowaniem przedmiotowej budowli − podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z art. 15 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy.

„E” – w związku z przeznaczeniem budowli na realizację zadań własnych Gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, tj. ustawą o samorządzie gminnym, a w szczególności przepisu art. 7 ust. 1, 4, 10, 16a i 18 niniejszej ustawy oraz art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1420), realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu towarów i usług związanych z wybudowaniem przedmiotowej budowli − podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z art. 15 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy.

Plac zabaw − w związku z przeznaczeniem obiektu budowlanego na realizację zadań własnych Gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, tj. ustawą o samorządzie gminnym, a w szczególności przepisu art. 7 ust. 1, 4, 10, 16a i 18 niniejszej ustawy oraz art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1420), realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu towarów i usług związanych z wybudowaniem przedmiotowego obiektu małej architektury − podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z art. 15 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy.

„F” − w związku z przeznaczeniem obiektu budowlanego na realizację zadań własnych Gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, tj. ustawą o samorządzie gminnym, a w szczególności przepisu art. 7 ust. 1, 4, 10, 16a i 18 niniejszej ustawy oraz art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1420), realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu towarów i usług związanych z wybudowaniem przedmiotowego obiektu małej architektury − podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z art. 15 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy.

8.W związku ze wskazaniem w opisie sprawy:

Nieruchomość gruntowa o nr ewidencyjnym B i A jest zabudowana budynkiem „A” i przyległym do niego parkingiem oraz budynkiem „B”, które stanowią jednolity kompleks.

„A” wraz z parkingiem położona na działce A i B (…).

Budynek „B” położony na działce A (…).

Ponadto Gmina przekaże aportem do Spółki, w zamian za podniesienie wartości już posiadanych udziałów, nieruchomość gruntową oznaczoną nr ewidencyjnym C na której znajdują się: budynek „D”, „C”, „E”, plac zabaw oraz „F”.

− proszę o wyjaśnienie:

a) Jakimi obiektami, na moment dokonania aportu, będzie zabudowana działka nr A? Czy obiekty te będą stanowić budynki/budowle lub ich części, urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418)? Informacji należy udzielić dla każdego obiektu oddzielnie.

b) Jakimi obiektami, na moment dokonania aportu, będzie zabudowana działka nr B? Czy obiekty te będą stanowić budynki/budowle lub ich części, urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane? Informacji należy udzielić dla każdego obiektu oddzielnie.

c) Jakimi obiektami, na moment dokonania aportu, będzie zabudowana działka nr C? Czy obiekty te będą stanowić budynki/budowle lub ich części, urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane? Informacji należy udzielić dla każdego obiektu oddzielnie.

Odp.: Działka A

Budynek „A” − zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 418), obiekt stanowi budynek.

Budynek „B” − zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 418), obiekt stanowi budynek.

Działka B

Parking i droga − zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 418), obiekty stanowią − urządzenie budowlane służące użytkowaniu budynkom i budowlom położonym na działkach A oraz C.

Działka C

„C” − zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 418), obiekt stanowi budynek.

„D” − zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 418), obiekt stanowi budowlę.

„E” − zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 418), obiekt stanowi budowlę.

Plac zabaw − zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 418), obiekt stanowi obiekt małej architektury.

„F” zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418), obiekt stanowi obiekt małej architektury.

9.Jeśli na ww. działkach nr A, B i C będą znajdować się urządzenia budowalne, to należy wskazać, z jakim budynkiem/budowlą będą one powiązane?

Odp.: Parking i droga znajdujące się na działce B − zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 418), obiekt stanowi − urządzenie budowlane służące użytkowaniu budynków i budowli położonych na działkach A oraz C.

10.Czy wskazane przez Państwa budynki/budowle na moment aportu będą trwale związane z gruntem? Informacji należy udzielić dla każdego budynku/budowli oddzielnie.

Odp.: Wskazane we wniosku budynki, budowle oraz obiekty małej architektury są trwale związane z gruntem i takim pozostaną na dzień wniesienia aportu.

11.Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę. Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części znajdującego się na poszczególnych działkach.

Odp.: Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku VAT, pierwsze zasiedlenie nastąpiło do wszystkich wymienionych budynków i budowli:

Budynek „A” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) marca 2018 r.

Budynek „B” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2019 r.

Działka B

Parking − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) grudnia 2021 r.

Działka C

„C” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2020 r.

„D” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2020 r.

„E” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2020 r.

Plac zabaw − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) grudnia 2023 r.

„F” − data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2020 r.

12.Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem wskazanych przez Państwa budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części znajdującego się na poszczególnych działkach.

Odp.: Ulepszenia:

„A” wraz z parkingiem i drogą położone na działce A i B zostały oddane do użytkowania i przyjęte do ewidencji środków trwałych jako odrębny środek trwały w dniu (…) lutego 2018 r. − wartość początkowa − (…) zł.

Ulepszenie:

z dnia (…) marca 2018 r. − wartość − (…) zł.

z dnia (…) grudnia 2021 r. − wartość − (…) zł (podniesienie wartości budynku o przyległy do budynku parking).

z dnia (…) grudnia 2023 r. − wartość (…) zł.

Łączne ulepszenie w wysokości 30% wartości początkowej środka trwałego wynosi (…) zł.

Ulepszenie w okresie ostatnich dwóch lat przed planowanym wniesieniem przez Gminę aportem do spółki nieruchomości gruntowej o nr ewidencyjnym A i B wynosi (…) zł.

Budynek „B” położony na działce A został oddany do użytkowania i przyjęty do ewidencji środków trwałych jako odrębny środek trwały w dniu (…) września 2019 r. − wartość początkowa − (…) zł.

Ulepszenie:

z dnia (…) grudnia 2021 r. − wartość − (…) zł (podniesienie wartości budynku o przyległy do budynku parking).

z dnia (…) lipca 2022 r. − wartość − (…) zł.

z dnia (…) grudnia 2023 r. − wartość (…) zł.

Łączna wartość ulepszeń (…) zł.

Ulepszenie o wartości 30% wartości początkowej środka trwałego wynosi (…) zł.

Ulepszenie w okresie ostatnich dwóch lat przed planowanym wniesieniem przez Gminę aportem do spółki nieruchomości gruntowej o nr ewidencyjnym A wynosi (…) zł.

„F” oddane do użytkowania i przyjęte na środki trwałe jako odrębny środek trwały stanowiący obiekt małej architektury w dniu (…) października 2020 r. − wartość początkowa (…) zł.

Ulepszenie:

(…) grudnia 2020 r. − wartość − (…) zł.

(…) grudnia 2023 r. − wartość − (…) zł.

(…) grudnia 2023 r. − wartość − (…) zł.

Łączna wartość ulepszenia − (…) zł.

„E” oddany do użytkowania i przyjęty na środki trwałe jako odrębny środek trwały stanowiący budowlę w dniu (…) października 2020 r. − wartość początkowa (…) zł.

Ulepszenie:

(…) grudnia 2020 r. − wartość − (…) zł.

(…) grudnia 2023 − wartość − (…) zł.

(…) grudnia 2023 − wartość − (…) zł.

Łączna wartość ulepszenia wynosi (…) zł.

13.Czy do momentu aportu były/będą ponoszone wydatki na ulepszenie budynków/budowli lub ich części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym? Jeżeli tak, to:

a)kiedy (proszę podać datę)?

b)czy stanowiły one co najmniej 30% wartości początkowej danego budynku/budowli?

c)czy w stosunku do tych wydatków przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

d)czy po dokonaniu tych ulepszeń budynki/budowle były oddane do użytkowania oraz czy w momencie przekazania ich w formie aportu minie okres dłuższy niż 2 lata licząc od momentu oddania ich do używania po dokonanym ulepszeniu?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części znajdującego się na poszczególnych działkach.

Odp.: Do chwili wniesienia aportem zabudowanych nieruchomości gruntowych działek A, B i C do Spółki, nie będą robione żadne ulepszenia w znajdujących się na nich budynkach, budowlach lub w ich częściach.

14.W związku z informacją zawartą w opisie sprawy:

Na chwilę obecną, ze względu na planowany dalszy rozwój X polegający na wybudowaniu na działce A i B infrastruktury wypoczynkowej w (…).

proszę o wskazanie:

a)czy oprócz domu zdrojowego, w ramach infrastruktury wypoczynkowej, zostaną wybudowane inne obiekty?

b)czy dom zdrojowy na dzień aportu będzie stanowić budynek/budowlę w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane?

c)czy ewentualne inne naniesienia będą stanowić budynek/budowlę w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane?

d)kiedy planują Państwo oddać do użytkowania infrastrukturę wypoczynkową, o której mowa we wniosku oraz przyjąć ww. infrastrukturę na stan środków trwałych? Czy nastąpi to przed przekazaniem ich aportem do Spółki, czy po przekazaniu jej do Spółki? Jeśli nie, proszę wskazać dlaczego.

e)czy dojdzie przed aportem do pierwszego zasiedlenia, tj. do pierwszego zajęcia (oddania do używania) budynków/budowli wybudowanych w ramach infrastruktury wypoczynkowej? Jeżeli tak, to kiedy?

f)czy od momentu oddania budynków/budowli wybudowanych w ramach infrastruktury wypoczynkowej do użytkowania do momentu wniesienia jej do Spółki tytułem aportu upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

g)czy w związku z budową infrastruktury wypoczynkowej przysługiwało/przysługuje/będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z tą inwestycją?

h)w jaki dokładnie sposób ww. infrastruktura wypoczynkowa jest/będzie wykorzystywana przez Państwa od dnia oddania jej do użytkowania do dnia wniesienia jej aportem do Spółki?

i)czy od dnia oddania do użytkowania do dnia planowanego aportu wykorzystywali/będą Państwo wykorzystywać ww. infrastrukturę wypoczynkową wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?

j)czy w odniesieniu do budynków/budowli wybudowanych w ramach infrastruktury wypoczynkowej, które będą przedmiotem aportu, są/będą ponoszone od dnia oddania jej do użytkowania do dnia planowanego aportu wydatki na jej ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym? Jeśli tak, to:

§czy wydatki te przekroczyły/przekroczą 30% wartości początkowej ww. budynków/budowli?

§czy od ulepszenia ww. budynków/budowli do dnia planowanego aportu upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

§czy mieli/będą mieć Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków?

§do wykonywania jakich czynności służy/będzie służyć Państwu infrastruktura wypoczynkowa od dnia oddania jej do użytkowania do dnia wniesienia jej aportem do Spółki, tj. czy do czynności:

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odp.: W złożonym wniosku o interpretację indywidualną błędnie dokonano nazwy przyszłej inwestycji, prawidłowa nazwa „(…)”

Odpowiadając na pytanie:

a)Oprócz X nie będą budowane inne obiekty.

b)X będzie stanowiło budynek.

c)Odp. a)

d)Oddanie do użytkowania X planowane jest na marzec 2028 r.

e)Odpowiedź na punkt e, f, g, h, i, j, k − rozpoczęcie budowy budynku X nastąpi po wniesieniu aportem do Spółki nieruchomości gruntowych działek A, B i C, w związku z czym inwestorem (budującym) będzie Spółka.

W piśmie z 18 września 2025 r. uzupełnili Państwo opis sprawy o poniższe informacje:

Na działce nr B znajduje się Parking i droga umożliwiająca przejazd do działki − zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 418) obiekty stanowią budowlę.

Na Działce nr C znajdują się miedzy innymi:

1.Plac zabaw − zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418) obiekt stanowi obiekt małej architektury.

W skład placu zabaw wchodzą między innymi:

(…);

2.„F” zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418) obiekt stanowi obiekt małej architektury.

W skład ogrodów i ścieżek ruchowych wchodzą między innymi:

(…).

W piśmie z 1 października 2025 r. uzupełnili Państwo opis sprawy o poniższe informacje:

Działki o nr ewidencyjnych C, B, A były i są wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przypadku ponoszenia wydatków na ulepszenia znajdujących się na działce nr C obiektów: „E” oraz „F”, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu towarów i usług związanych z ulepszeniem przedmiotowych budowli − podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z art. 15 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy.

Pytania

1.Czy przekazanie aportem nieruchomości gruntowej o nr ewidencyjnych A i B będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towaru i usług w związku ze spełnieniem przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.)?

2.Czy przekazanie aportem nieruchomości gruntowej o nr ewidencyjnym C będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towaru i usług w związku ze spełnieniem przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej uoptiu, „opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej podatkiem” podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, export towarów, import towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów”.

Zgodnie z art. 7 uoptiu, „przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie praw do rozporządzania towarem jak właściciel”.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 uoptiu, „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

Zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 10 uoptiu, zwalnia się od podatku; dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem, gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 uoptiu, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynku, budowli lub ich części po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 10a uoptiu, zwalnia się od podatku; dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując przytoczone powyżej przepisy uoptiu należy zauważyć, że w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Gmina będzie występować jako podatnik podatku od towarów i usług. Przeniesienie własności nieruchomości nastąpi na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej w formie aktu notarialnego, ponadto wystąpi odpłatna dostawa towarów.

Gmina wniesie do Spółki w postaci aportu nieruchomości gruntowe w zamian za co otrzyma równowartość świadczenia w postaci podwyższenia wartości już posiadanych w Spółce udziałów.

Przeniesienie własności nieruchomości w postaci wniesienia aportu do Spółki będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak ze względu na uregulowania zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a upotiu, zarówno transakcji przeniesienia aportem nieruchomości gruntowych nr A, B, jaki i nieruchomości gruntowej nr C, będzie korzystać z ze zwolnienia w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przeniesienie własności nieruchomości gruntowej zabudowanej o nr ewidencyjnym A i B nie jest dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, jak również w okresie krótszym niż 2 lata pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części.

Budynki posadowione na działce nr A i B zostały oddane do użytkowania w roku 2018 oraz 2019, a wartość ulepszenia dokonane w ostatnich dwóch latach przed datą planowanej dostawy nie stanowiły kwoty co najmniej 30% wartości początkowej środków trwałych.

Ponadto, podatnikowi (Gminie) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem materiałów i usług związanych z budową budynków i budowli znajdujących się na przedmiotowych działkach.

Nie budzi więc wątpliwości, że Gmina przekazując aportem Spółce nieruchomość gruntową o nr ewidencyjnym A i B będzie korzystała z przysługującego zwolnienia w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 upotiu.

W zakresie przeniesienia własności nieruchomości gruntowej zabudowanej o nr ewidencyjnym C, planowany moment przeniesienia własności − wrzesień 2025 r., ze względu na wartość ulepszeń dokonanych w posadowionych na niej budowlach, przewyższającej 30% ich wartości początkowej w okresie 2 lat przed planowanym przeniesieniem własności, Gmina jako podatnik nie spełnia przesłanek zwolnienia określonych w art. 43 ust. 1 pkt. 10 uoptiu, spełnione zostaną natomiast przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 10a uoptiu, gdyż w zaistniałym zdarzeniu (budowa budowli posadowionych na działce C) Gmina nie występowała jako podatnik i nie posiadała praw do odliczenia podatku VAT od zakup materiałów i usług związanych z budową posadowionych na działce ewidencyjnej nr C budowli, ani też od wydatków związanych z ich ulepszeniem.

Nie budzi więc wątpliwości, że również w przypadku przekazania aportem Spółce nieruchomości gruntowej o nr ewidencyjnym C, Gmina będzie korzystała z przysługującego zwolnienia w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przekazania aportem nieruchomości o nr ewidencyjnych A i B − jest prawidłowe;

·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przekazania aportem nieruchomości o nr ewidencyjnym C − jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży − rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym, jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny.

Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 4, 5, 10, 16a i 18 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

4)lokalnego transportu zbiorowego;

5)ochrony zdrowia;

10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

16a)polityki senioralnej;

18)promocji gminy.

Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo przekazać aportem nieruchomości zabudowane oznaczone nr ewidencyjnym A, B i C w zamian za podniesienie wartości posiadanych w Spółce udziałów, w której posiadają Państwo 100% udziałów. Nabycie ww. działek nastąpiło w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Działka A zabudowana jest budynkiem „A” i przyległym do niej parkingiem oraz budynkiem „B”.

Działka B zabudowana jest parkingiem przyległym do „A” oraz drogą.

Działka C zabudowana jest budynkiem „C”, budowlami: „D”, „E”, obiektami małej architektury: plac zabaw oraz „F”.

Wyżej wymienione obiekty (…), znajdujące się na ww. działkach, zostały wybudowane przez Państwa celem realizacji zadań własnych, w związku z czym nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych materiałów i usług związanych z ich budową.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przekazanie przez Państwa w formie aportu do Spółki nieruchomości znajdujących się na działkach nr C, A i B będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe. W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych:

·wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku,

·w zamian za aport wnoszący otrzymuje pewne uprawnienia (udziały) mające określoną wartość.

Taka transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest konieczne, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną wymierną korzyść.

Wniesienie aportu do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ odbywa się za wynagrodzeniem: istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, wniesienie aportem nieruchomości (gruntów zabudowanych i niezabudowanych) w zamian za udziały należy uznać za odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.

Tym samym, wnosząc do Spółki aport w postaci nieruchomości (gruntów i obiektów budowlanych), nie będą Państwo działali jako organ władzy publicznej. Zatem, nie będą Państwo mogli skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku wystąpią Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – zdefiniowana jako dostawa towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy − będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W przypadku dostawy budynków lub budowli zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Jednocześnie wspomnieć należy, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

-zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części − w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Z powołanego przepisu wynika, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

·towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

·brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego ze wskazanych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważenia wymaga, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle bądź ich części, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli bądź ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” lub „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 2, 3, 3a, 4 i 9 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

2)budynku – należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

3)budowli − należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

3a)obiekcie liniowym − należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, droga kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

4)obiekcie małej architektury − należy przez to rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:

a)kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,

b)posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,

c)użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki;

9)urządzeniach budowlanych − należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki;

Zauważyć należy, że urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać zwolnienie dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Natomiast w odniesieniu do obiektów małej architektury należy stwierdzić, że nie stanowią budowli czy też budynku zdefiniowanych w ustawie Prawo budowlane. Tym samym, do obiektów małej architektury nie mają zastosowania przepisy art. 2 pkt 14 ustawy oraz zwolnienia wynikające z ww. art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy.

Zgodnie z Państwa wskazaniem, w ramach transakcji aportu zamierzają Państwo przekazać do Spółki nieruchomości o numerze ewidencyjnym A, B oraz C wraz z posadowionymi na nich obiektami budowlanymi, tj. budynkami, budowlami oraz obiektami małej architektury – zatem zasadne jest zbadanie przesłanek, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że na:

·działce nr A znajdują się budynki w postaci „A” i „B”;

·działce nr B znajdują się budowle w postaci parkingu i drogi.

Jak Państwo wskazali „A” wraz z parkingiem i drogą, położone na działce o numerze ewidencyjnym nr A i B, zostały oddane do użytkowania i przyjęte do ewidencji środków trwałych jako odrębny środek trwały w dniu (…) lutego 2018 r. Wartość początkowa wynosi (…) zł, a ulepszenie w wysokości 30% wartości początkowej środka trwałego wynosi (…) zł. Łączna wartość ulepszeń wynosi (…) zł, czyli ulepszenia nie przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu.

Natomiast budynek „B”, położony na działce o numerze ewidencyjnym A, został oddany do użytkowania i przyjęty do ewidencji środków trwałych jako odrębny środek trwały w dniu 9 września 2019 r. Wartość początkowa wynosi (…) zł, a ulepszenie w wysokości 30% wartości początkowej wynosi (…) zł. Łączna wartość ulepszeń wynosi (…) zł, czyli ulepszenia nie przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu.

Zatem, w odniesieniu do wyżej opisanych obiektów nie dokonywali Państwo ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów.

W związku z powyższym, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków i budowli znajdujących się na działkach nr A i B upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W przedmiotowej sprawie wniesienie przez Państwa aportem do Spółki z o.o. budynków i budowli posadowionych na działkach nr A i B, nie będzie dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia, ani przed nim. Jednocześnie pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków i budowli posadowionych na działkach nr A i B, będących przedmiotem aportu, a planowaną dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata i nie dokonywali Państwo ulepszeń przekraczających 30% ich wartości początkowej.

W konsekwencji, aport budynków i budowli posadowionych na działkach nr A i B będzie spełniać przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem, badanie przesłanek dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dla budynków i budowli posadowionych na działkach nr A i B, jest bezzasadne, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem zbycia (w przedmiotowej sprawie – w drodze aportu) podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle bądź ich części na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – dostawa (aport) działek od nr A i B, na których posadowione są ww. budynki i budowle, również będzie zwolniona od podatku.

Podsumowując stwierdzam, że przekazanie aportem nieruchomości zabudowanych budynkami i budowlami, o numerach ewidencyjnych A i B, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Kolejną Państwa wątpliwością jest ustalenie, czy przekazanie aportem nieruchomości o numerze ewidencyjnym C będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w związku ze spełnieniem przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zgodnie z Państwa wskazaniem, w ramach transakcji aportu zamierzają Państwo przekazać do Spółki również nieruchomość o numerze ewidencyjnym C wraz z posadowionymi na nich obiektami budowlanymi, tj. (…) – zatem zasadne jest zbadanie przesłanek, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla dostawy budynków i budowli usytuowanych na tej działce.

Jak wskazano powyżej, w odniesieniu do obiektów małej architektury należy stwierdzić, że nie stanowią budowli, czy też budynku zdefiniowanych w ustawie Prawo budowlane. Tym samym, do obiektów małej architektury nie mają zastosowania przepisy art. 2 pkt 14 ustawy oraz zwolnienia wynikające z ww. art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy.

Zatem, w odniesieniu do budynku „C” oraz budowli w postaci „D” i „E” należy przeanalizować czy doszło do pierwszego zasiedlenia tych budynków i budowli.

Z opisu sprawy wynika, że na działce o numerze ewidencyjnym C znajdują się:

§„C” − budynek; data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2020 r.

§„D” − budowla; data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2020 r.

§„E” − budowla, data wybudowania i przyjęcia do użytkowania − (…) października 2020 r.

Ulepszeniu uległ „E”, którego wartość początkowa (…) zł. Ulepszenia były dokonywane: (…) grudnia 2020 r. − wartość − (…) zł, (…) grudnia 2023 r. − wartość − (…) zł, (…) grudnia 2023 r. − wartość − (…) zł. Łączna wartość ulepszenia wynosi (…) zł.

Z analizy opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa wynika, że transakcja wniesienia aportem budynku „C” i budowli „D”, znajdujących się na działce nr C, do Spółki z o. o. może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nie będzie ona dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, ani przed nim. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku „C” i budowli w postaci „D” posadowionych na działce nr C, będących przedmiotem aportu, a planowaną dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata, gdyż ich wybudowanie i przyjęcie do użytkowania nastąpiło w 2020 r. i nie dokonywali Państwo ich ulepszenia.

Dostawa (aport) działki nr C, w tej części, na której posadowiona jest „C” i „D”, również będzie zwolniona od podatku, co wynika z treści art. 29a ust. 8 ustawy.

Natomiast transakcja wniesienia aportem do Spółki z o.o. budowli w postaci „E”, nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem pomiędzy pierwszym zasiedleniem „E” a planowaną dostawą, upłynie okres krótszy niż 2 lata. Z opisu sprawy wynika, że w odniesieniu do „E” dokonywali Państwo ulepszeń przekraczających 30% jego wartości początkowej. Ostatnie ulepszenia zostały dokonane w grudniu 2023 r. Natomiast − jak wynika z opisu sprawy − aport planowany jest przez Państwa na wrzesień 2025 r. Zatem, w takim przypadku, nie miną ponad 2 lata od pierwszego zasiedlenia po dokonaniu ulepszenia przekraczającego 30% wartości początkowej „E”.

W związku z brakiem możliwości zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla dostawy „E”, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy.

Wskazać jeszcze raz należy, że aby sprzedaż nieruchomości mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki określone w tym przepisie, tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynku/budowli oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W rozpatrywanej sprawie, jak Państwo wskazali w opisie sprawy, nabycie działki nr C nastąpiło w ramach czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT i nabycie nie zostało udokumentowane fakturą. Wszystkie obiekty znajdujące się na działce nr C Gmina wybudowała celem realizacji zadań własnych, w związku z czym nie występowali Państwo jako podatnik i tym samym nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych materiałów i usług związanych z ich budową. Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu towarów i usług związanych z wybudowaniem przedmiotowej budowli w postaci „E”. Dodatkowo, jak to już wcześniej zostało wskazane, w odniesieniu do budowli w postaci „E” dokonywali Państwo ulepszeń przekraczających 30% jego wartości początkowej. Jednocześnie nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z ulepszeniem „E”.

Jak zatem wynika z opisu sprawy w stosunku do przedmiotowej budowli nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu jej wybudowania oraz jej ulepszenia.

Zatem, aport budowli w postaci „E” będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ są spełnione przesłanki wynikające z tego przepisu tj. nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tej nieruchomości oraz nie ponosili Państwo wydatków na jej ulepszenie, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji, aport „E” będzie spełniać przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zatem, badanie przesłanek dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dla dostawy „E” jest bezzasadne, gdyż zwolnienie to ma zastosowanie do dostaw budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem zbycia (w przedmiotowej sprawie – w drodze aportu) podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle bądź ich części na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – dostawa (aport) działki nr C w części, na której posadowiony jest „E”, również będzie zwolniona od podatku.

Ponadto, w odniesieniu do dostawy obiektów małej architektury usytuowanych na działce nr C w postaci Placu zabaw oraz „F” należy stwierdzić, że w tym przypadku nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż nie będą spełnione warunki wynikające z tego przepisu. Jak Państwo wskazali, działka nr C była i jest wykorzystywana przez Państwa do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, obiekty małej architektury nie były i nie są wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT. Tym samym, sprzedaż obiektów małej architektury usytuowanych na działce nr C będzie opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Podsumowując stwierdzam, że wniesienie aportem nieruchomości o numerze ewidencyjnym C w części, na której znajduje się „C” i „D”, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy. Natomiast transakcja przekazania aportem działki nr C w części, na której posadowiony jest „E” będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy. Z kolei, aport obiektów małej architektury w postaci Placu zabaw i „F” będzie opodatkowany podatkiem VAT.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem całościowo za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, a w szczególności, że Plac zabaw oraz „F” stanowią obiekty małej architektury. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.