
Temat interpretacji
Czy muzeum jako jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnień dla jednostek samorządu terytorialnego zawartych w art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwolnienia podmiotowego z podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego z podatku, strony czynności cywilnoprawnych.
Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.). Pismem z dnia 11 grudnia 2012 r., znak IPTPB2/436-158/12-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie wysłano w dniu 12 grudnia 2012 r. (skutecznie doręczono 17 grudnia 2012 r.). W dniu 24 grudnia 2012 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie (data nadania 21grudnia 2012 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca Muzeum, zwane dalej Muzeum, posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT. Jest samorządową instytucją kultury o charakterze naukowo-badawczym, dokumentacyjnym i edukacyjnym. Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a bezpośredni Zarząd Województwa. Muzeum wpisane jest do Państwowego Rejestru Muzeów, prowadzonego przez Ministra Kultury (ma prawo do używania nazwy muzeum rejestrowane) oraz w księdze rejestrowej prowadzonej przez Zarząd Województwa. Muzeum działa na podstawie: ustawy z 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r., Nr 5, poz. 24 ze zm.), ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123 ze zm.) i Statutu Muzeum. Wstęp do muzeum jest bezpłatny na podstawie Uchwały Zarządu Województwa.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że stan faktyczny przedmiotu wniosku dotyczy trzech zawartych umów sprzedaży pomiędzy Muzeum, a osobami fizycznymi, w wyniku których Muzeum nabyło muzealia. Dwie umowy zostały zawarte w 2008 r., tj. na kwotę xxx zł i xxx zł, od których został zapłacony podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości odpowiednio yyy zł i yyy zł oraz umowę w 2012 r. na kwotę xxx zł od której również zapłacono podatek od czynności cywilnoprawnych na kwotę yyy zł.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy muzeum jako jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnień dla jednostek samorządu terytorialnego zawartych w art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, Muzeum opierając się na powyższych ustawach, nie korzystało ze zwolnień, ponieważ nie ma w nich mowy o jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego czy samorządowych instytucjach kultury. Jednak powołując się na interpretację indywidualną znak IBPBII/1/436-44/08/MCZ z dnia 20 marca 2009 r., w której stwierdzono, że jeżeli Muzeum jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa to jest ono zwolnione z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.
Wobec powyższego Muzeum stoi na stanowisku, że powinno korzystać ze zwolnienia z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca informuje, że Muzeum nie korzystało ze zwolnień, ponieważ nie ma mowy w art. 8 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, o jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego czy samorządowych instytucjach kultury. Jednak powołując się na interpretację indywidualną znak IBPBII/1/436-44/08/MCZ z dnia 20 marca 2009 r., w której stwierdzono, że jeżeli Muzeum jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa to jest ono zwolnione z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Analogicznie rozumiejąc powyższą interpretację, Wnioskodawca stwierdza, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Muzeum niesłusznie zapłaciło podatek od czynności cywilnoprawnych, bowiem na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych może korzystać ze zwolnienia podmiotowego jako jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego(samorządowa instytucja kultury). Wobec powyższego Muzeum stoi na stanowisku, że powinno korzystać ze zwolnienia z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, a tym samym wystąpić o zwrot już zapłaconego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy.
Przez pojęcie rzeczy należy rozumieć zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) tylko przedmioty materialne.
Obowiązek zapłaty podatku od umowy sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 w związku z art. 5 ust. 2 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).
W tym miejscu należy wyjaśnić, że nie podleganie podatkowi czy też zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku od czynności sprzedaży jest możliwe tylko o ile ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych przewiduje takie możliwości.
W przepisach ww. ustawy jednoznacznie wskazano jakie czynności cywilnoprawne nie podlegają temu podatkowi (art. 2) oraz jakie podmioty i umowy są zwolnione z podatku (art. 8 i art. 9).
Zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku następujące strony czynności cywilnoprawnych:
- państwa obce, ich przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i siły zbrojne, międzynarodowe organizacje i instytucje oraz ich oddziały i przedstawicielstwa, korzystające na podstawie ustaw, umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych z przywilejów i immunitetów, a także członków ich personelu i inne osoby zrównane z nimi, jeżeli nie są one obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pod warunkiem wzajemności;
- (uchylony);
2a)organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonają czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- (uchylony);
- jednostki samorządu terytorialnego;
- Skarb Państwa;
- osoby nabywające na potrzeby własne sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe, zaliczone, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia, oraz osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu;
- (uchylony);
- Agencję Rezerw Materiałowych.
Zatem, skoro Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, jak wskazano w treści wniosku, to stosownie do art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych korzysta ze zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych jako strona czynności cywilnoprawnych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 313 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
