Czy w świetle obowiązujących przepisów, nowo utworzony zakład budżetowy wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki ... - Interpretacja - ILPP2/443-123/10-2/SJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.04.2010, sygn. ILPP2/443-123/10-2/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy w świetle obowiązujących przepisów, nowo utworzony zakład budżetowy wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanego w celu przekształcenia gospodarstwa pomocniczego?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Komunalnej Gminy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 25 stycznia 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 26 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie sukcesji podatkowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie sukcesji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako zakład budżetowy pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej Gminy X, został utworzony z dniem 30 grudnia 2009 r. i przejął zadania likwidowanej jednostki Zakładu Gospodarki Komunalnej Gospodarstwa Pomocniczego.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. funkcjonował Zakład Gospodarki Komunalnej Gospodarstwo Pomocnicze przy Urzędzie Gminy, którego główną działalnością było dostarczanie i rozprowadzanie wody, odbiór i oczyszczanie ścieków. Na podstawie Zarządzenia Nr Wójta Gminy dokonano likwidacji Gospodarstwa Pomocniczego. Likwidacja nastąpiła w wyniku wejścia nowej Ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. u. Nr 157, poz. 1240) oraz Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. u. Nr 157, poz. 1241), którego art. 87 ust. 1 stanowi, że z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega (między innymi) likwidacja gospodarstw pomocniczych gminnych. Na podstawie art. 89 ust. 4 ustawy, mienie po zlikwidowanym gospodarstwie, należności i zobowiązania przejęła jednostka macierzysta. Następnie, protokołem zdawczo -odbiorczym przekazała nowo utworzonemu zakładowi budżetowemu. Tworząc nową jednostkę organ założycielski nadał jej statut, w którym określił, że przekazuje należności i zobowiązania po zlikwidowanym Gospodarstwie Pomocniczym. Również pracownicy zlikwidowanego gospodarstwa zostali przejęci przez nowy Zakład, na podstawie art. 23 ust. 1, bez rozwiązywania stosunku pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów, nowo utworzony zakład budżetowy wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych, prawa i obowiązki zlikwidowanego, w celu przekształcenia, gospodarstwa pomocniczego...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy przewidują zasadę sukcesji podatkowej w przypadku przekształceń poprzez likwidację podmiotów budżetowych. Zainteresowany uważa, iż na podstawie przepisów art. 93 Ordynacji podatkowej z dnia 29 sierpnia 1997 r., utworzony zakład budżetowy wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (t. j. z 2005 r. Dz. u. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., sektor finansów publicznych tworzą m.in.:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;
  2. gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej jednostkami samorządu terytorialnego, oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostki sektora finansów publicznych mogą być tworzone w formach określonych w niniejszym rozdziale oraz na podstawie odrębnych ustaw jako państwowe lub samorządowe osoby prawne albo jako państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Art. 24 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych stanowi, iż zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:

  1. odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania;
  2. pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Do przychodów własnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa (art. 24 ust. 2 ww. ustawy).

Ponadto, w myśl art. 25 powołanej ustawy o finansach publicznych:

  • zakłady budżetowe tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe (ust.1 pkt 2),
  • likwidując zakład budżetowy, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu; w przypadku państwowego zakładu budżetowego decyzja o przeznaczeniu tego mienia jest podejmowana w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa (ust. 3),
  • przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji (ust. 5),
  • należności i zobowiązania likwidowanego zakładu budżetowego przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7 (ust. 6),
  • należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka (ust. 7).

Gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna art. 26 ust. 1 powołanej ustawy o finansach publicznych.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ww. ustawy, gospodarstwo pomocnicze tworzy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje kierownik jednostki budżetowej ().

Składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo (art. 27 ust. 3 cyt. ustawy).

W myśl art. 27 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, przekształcenie gospodarstwa pomocniczego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzedniej jego likwidacji.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. u. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Natomiast, art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej stanowi, iż organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powoływać, likwidować lub przekształcać komunalne zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. Prawo budżetowe (Dz. u. z 1993 r. Nr 72, poz. 344 ze zm.).

Art. 87 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1241), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2010 r., stanowi, iż z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego (art. 89 ust. 4 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż na podstawie Zarządzenia Wójta Gminy, dokonano likwidacji Zakładu Gospodarki Komunalnej Gospodarstwa Pomocniczego przy Urzędzie Gminy. Główną działalnością Zakładu było dostarczanie i rozprowadzanie wody, odbiór i oczyszczanie ścieków. Likwidacja ta nastąpiła w wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1240) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1241). z dniem 30 grudnia 2009 r. został utworzony zakład budżetowy Zakład Gospodarki Komunalnej Gminy, który przejął zadania likwidowanego Gospodarstwa Pomocniczego. Mienie po zlikwidowanym Zakładzie zostało przekazane Zainteresowanemu na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego przez jednostkę macierzystą. Organ założycielski, tworząc nowy zakład budżetowy, nadał mu statut, w którym określił, że przekazuje należności i zobowiązania, jak również pracowników po zlikwidowanym Gospodarstwie Pomocniczym nowo utworzonemu zakładowi budżetowemu.

Dla rozstrzygnięcia zagadnienia będącego przedmiotem wniosku istotne jest ustalenie, czy mamy do czynienia z następstwem podatkowym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, bowiem tylko w takim przypadku np.: występuje możliwość, czy też konieczność dokonania rozliczenia podatkowego przez jeden podmiot w imieniu drugiego podmiotu.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. w przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw i obowiązków poprzednio już istniejących. w prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Na gruncie prawa podatkowego, prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych, reguluje rozdział 14 działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Ustawodawca, w art. 93-93e ustawy, przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

I tak, zgodnie z art. 93 § 1 ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

   - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W świetle art. 93 § 2 ustawy, przepis § 1, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

   - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Art. 93a § 2 ustawy stanowi, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Zgodnie z art. 93c § 1 ww. ustawy, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Z przywołanych przepisów wynika, iż sukcesja podatkowa (następstwo prawne) powstaje m.in. w sytuacji łączenia się i przekształcenia wskazanego w nich zamkniętego katalogu podmiotów, tj.:

  • osób prawnych,
  • osobowych spółek handlowych,
  • spółek nie mających osobowości prawnej,
  • komunalnych zakładów budżetowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca Zakład Gospodarki Komunalnej Gminy jest zakładem budżetowym, który przejął zadania zlikwidowanej jednostki Zakładu Gospodarki Komunalnej Gospodarstwa Pomocniczego.

Zatem, stwierdzić należy, iż wśród podmiotów wymienionych w cyt. art. 93 i art. 93a Ordynacji podatkowej, nie została wymieniona jednostka budżetowa jaką jest Gospodarstwo Pomocnicze. w związku z tym w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 93-93c ustawy Ordynacja podatkowa, gdyż nie zachodzi żadna z przesłanek, o których mowa w powołanych wyżej przepisach tej ustawy, na podstawie których mogło dojść do następstwa podatkowego.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż sukcesja praw i obowiązków występuje tylko w przypadkach wskazanych w rozdziale 14 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym nie ma zastosowania w związku z likwidacją Zakładu Gospodarki Komunalnej Gospodarstwo Pomocnicze przy Urzędzie Gminy, w miejsce którego powołano zakład budżetowy pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej Gminy.

Wobec tego, Wnioskodawca jako nowo utworzony zakład budżetowy, nie może być następcą prawnym w rozumieniu powołanych przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym nie jest sukcesorem prawa i obowiązków, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.

Tut. Organ informuje, iż ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1241) wprowadzono zmiany m.in. do ustawy Ordynacja podatkowa oraz ustawy o gospodarce komunalnej. Ponadto, od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązuje ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1240).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu