
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca - Uniwersytet (…) zamierza dokonać odpłatnego nabycia:
a) udziału 40/100 części prawa użytkowania wieczystego zabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej działkę ewidencyjną nr (…), obręb (…), o powierzchni (...) ha, dla której prowadzona jest przez Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych księga wieczysta numer (…) oraz
b) udziału 40/100 części prawa własności wszystkich budynków i urządzeń wzniesionych na opisanej wyżej nieruchomości gruntowej, stanowiącej działkę ewidencyjną nr (…), obręb (…), o powierzchni (...) ha, które to budynki i urządzenia stanowią odrębne od tego gruntu nieruchomości i odrębny od tego gruntu przedmiot własności.
Uniwersytet (…) po nabyciu wskazanych praw, zamierza wykorzystywać nieruchomości będące ich przedmiotem, do realizacji zadań statutowych, którymi są w szczególności:
a) prowadzenie kształcenia na studiach;
b) prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
c) prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
d) prowadzenie kształcenia doktorantów;
e) kształcenie i promowanie kadr uczelni;
f) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w: (...);
g) wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
h) stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
i) (...);
j) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Zadania te będą realizowane poprzez wykorzystanie wskazanych nieruchomości w szczególności do:
a) gromadzenia i udostępniania zbiorów bibliotecznych i informatycznych w szczególności na cele prowadzonej działalności naukowej i dydaktycznej;
b) prowadzenia zajęć dydaktycznych na studiach, studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
c) gromadzenia i udostępniania dokumentacji archiwalnej w szczególności na cele prowadzonej działalności naukowej i dydaktycznej;
d) (...).
Uniwersytet (…) został utworzony na podstawie ustawy z dnia (…) o Utworzeniu (…). Uniwersytet (…) jest uczelnią publiczną, o której mowa w ustawie prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Uniwersytet działa w szczególności na podstawie przepisów tej ustawy i realizuje zadania określone w art. 11 tego aktu prawnego. Uniwersytet (…) działa zgodnie z przyjętym Statutem Uniwersytetu (…).
Zgodnie z § (...) Statutu Uniwersytetu (…) w Uniwersytecie (…) działa system biblioteczno-informacyjny, którego podstawę stanowi Biblioteka Uniwersytetu (…). Zadaniem tej jednostki jest upowszechnianie osiągnięć nauki i kultury przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów. bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych.
Pytanie
Czy czynność nabycia wskazanych praw przez Uniwersytet (…) podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli Uniwersytet (…) przeznaczy nieruchomości, stanowiące przedmiot tych praw, na realizację wskazanych zadań statutowych związanych z nauką i dydaktyką?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, czynność nabycia wskazanych praw do nieruchomości nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Wskazali Państwo, że zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) tej ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.
Przeznaczą Państwo wskazane nieruchomości, do których nabędą prawa, do realizacji zadań szkolnictwa wyższego lub nauki, określonych w art. 11 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Realizacja tych zadań będzie polegała na wykorzystaniu wskazanych nieruchomości w szczególności do:
a) gromadzenia i udostępniania zbiorów bibliotecznych i informatycznych w szczególności na cele prowadzonej działalności naukowej i dydaktycznej;
b)prowadzenia zajęć dydaktycznych na studiach, studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
c) gromadzenia i udostępniania dokumentacji archiwalnej w szczególności na cele prowadzonej działalności naukowej i dydaktycznej;
d) (...).
Zgodnie z powyższym, czynność nabycia praw do nieruchomości, które zwiększą Państwa potencjał infrastrukturalny i zostaną przeznaczone do realizacji wskazanych zadań służących celom naukowym i dydaktycznym, dotyczyć będzie czynności cywilnoprawnych w sprawach nauki i szkolnictwa, które nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przepis art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wiąże prawo podmiotowego zwolnienia podatkowego z czynnościami z zakresu nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.
Planowana czynność, związana z nabyciem przez Państwa praw do nieruchomości, dotyczy zadań bezpośrednio i pośrednio związanych z nauką i dydaktyką. Zadania te, w Państwa opinii, są sprawami nauki lub szkolnictwa, o których mowa w powołanym przepisie.
Uwzględniając przedstawiony stan faktyczny, czynność cywilnoprawna zakupu praw do nieruchomości nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych o ile wskazane nieruchomości będą wykorzystywane do realizacji zadań związanych z realizacją celów naukowych i dydaktycznych.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyrokach sądów administracyjnych i interpretacjach indywidualnych w podobnych przedmiotowo sprawach.
Na potwierdzenie swojego stanowiska powołali się Państwo na orzecznictwo oraz interpretację indywidualną.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:
Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży - na kupującym.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Stawki podatku - przy umowie sprzedaży - wynoszą:
a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,
b) innych praw majątkowych - 1%.
Jak wynika z powołanych przepisów - umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.
W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.
Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej znajdują się w następujących aktach prawnych:
1) stawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.),
2) ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.),
3) ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.),
4) ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1796 ze zm.).
Ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który się Państwo powołują, wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku od tych czynności cywilnoprawnych, które dotyczą spraw nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego też, ustawodawca dopuścił możliwość skorzystania z wyłączenia od podatku w sprawach, które są związane z nauką, szkolnictwem, oświatą pozaszkolną oraz zdrowiem zarówno bezpośrednio jak i pośrednio.
Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie nie będzie dotyczyło tylko spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy. Ustawodawca opisując wyłączenie dla czynności w sprawach nauki, szkolnictwa, oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia nie odwołał się do przepisów konkretnych ustaw, jak to uczynił przykładowo w art. 2 pkt 1 lit. b), g), h) oraz j) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Skoro tego nie zrobił, to uznać należy, że jego wolą było objęcie wyłączeniem z podatku od czynności cywilnoprawnych wszelkich spraw z zakresu nauki, szkolnictwa, oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia, a nie jedynie tych, które ujęte są w aktach regulujących tę materię.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zamierzają Państwo dokonać odpłatnego nabycia udziału 40/100 części prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, o powierzchni (...) ha, oraz udziału 40/100 części prawa własności wszystkich budynków i urządzeń wzniesionych na tej nieruchomości gruntowej, które to budynki i urządzenia stanowią odrębne od tego gruntu nieruchomości i odrębny od tego gruntu przedmiot własności. Po nabyciu wskazanych praw, zamierzają Państwo wykorzystywać nieruchomości będące ich przedmiotem, do realizacji zadań statutowych. Zadania te będą realizowane poprzez wykorzystanie wskazanych nieruchomości w szczególności do: gromadzenia i udostępniania zbiorów bibliotecznych i informatycznych w szczególności na cele prowadzonej działalności naukowej i dydaktycznej; prowadzenia zajęć dydaktycznych na studiach, studiach podyplomowych lub innych form kształcenia; gromadzenia i udostępniania dokumentacji archiwalnej w szczególności na cele prowadzonej działalności naukowej i dydaktycznej; gromadzenia i udostępniania prac dyplomowych (...), oraz elementów wyposażenia Uniwersytetu na cele prowadzonej działalności naukowej i dydaktycznej.
W konsekwencji wskazane we wniosku działanie w postaci zakupu przez Państwa prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, zabudowanej budynkami i urządzeniami do realizacji prowadzonej przez Państwa działalności naukowej oraz dydaktycznej należy do spraw związanych z nauką, szkolnictwem i oświatą pozaszkolną. Nie budzi wątpliwości, że uzyskanie odpowiedniego poziomu nauki, oświaty (w tym edukacji) czy wychowania wymaga zapewnienia podmiotom podejmującym działania w tym zakresie odpowiednich obiektów, urządzeń i wyposażenia, które umożliwią realizację celów związanych z nauką, szkolnictwem i oświatą. Prowadzenie procesów naukowych czy dydaktycznych w odpowiednio przystosowanych obiektach znajdujących się w należytym stanie ma bezpośredni wpływ na jakość i poziom nauki, kształcenia, wychowania oraz funkcjonowania oświaty.
Należy więc uznać, że planowany zakup przedmiotowej nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną „w sprawie nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej” - w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Pomiędzy tą czynnością a sprawą z zakresu nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej istnieje bowiem wyraźny związek, choćby tylko w znaczeniu pośrednim. Związek taki istnieje, gdy dokonanie czynności, w tym przypadku zakup nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz prawa własności budynków i urządzeń) do celów działalności naukowej i dydaktycznej Uczelni, w ogóle umożliwia lub jest warunkiem realizacji sprawy z zakresu nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.
Ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, nie określił szczegółowo zakresu tego wyłączenia. Dlatego, uwzględniając ogólną zasadę prawa podatkowego, wedle której przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, jako stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, trzeba zaakceptować pogląd, że celem ustawodawcy było objęcie ww. wyłączeniem wszystkich czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.
W świetle powyższego, planowany przez Państwa zakup przedmiotowej nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności budynków i urządzeń) - o ile w istocie przedmiot zakupu będzie przeznaczony do zadań związanych z realizacją celów naukowych i dydaktycznych - nie będzie podlegał podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
