Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem podatkowym oraz płatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca spełnia warunki określone w artykule 28j ust. 1-4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”), uprawniające go do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (dalej: „ECIT”).

Wnioskodawca w dniu 27 marca 2024 r. na podstawie art. 28j ust. 5 CIT złożył we właściwym miejscowo Urzędzie Skarbowym zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wskazując okres opodatkowania od 1 marca 2024 r. do 31 grudnia 2027 r. Wnioskodawca zamknął księgi rachunkowe na dzień 29 lutego 2024 r. oraz w dniu 29 maja 2024 r. sporządził sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia 2024 r. do 29 lutego 2024 r., zgodnie z przepisami o rachunkowości. Sprawozdanie to zostało w dniu 29 maja 2024 r. podpisane przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg oraz przez wszystkich członków zarządu spółki. Sprawozdanie zostało skorygowane przed zatwierdzeniem sprawozdania rocznego za 2024 rok. Sprawozdanie to jest załącznikiem do wniosku.

W dniu 9 maja 2025 roku spółka będąca Wnioskodawcą odkryła, że sprawozdanie sporządzone 29 maja 2024 r. zawierało błędy. Były to błędy liczbowe i dotyczyły one danych z roku 2023 - dane te zostały niepoprawnie przeniesione ze sprawozdania za rok 2023 do sprawozdania za okres sprzed wejścia w ECIT. Spółka skorygowała sprawozdanie finansowe tego samego dnia. Podpisy pod sprawozdaniem złożyła osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg oraz wszyscy członkowie zarządu w tym samym dniu. Skorygowane sprawozdanie finansowe jest załącznikiem do wniosku.

Pytanie

Czy biorąc pod uwagę fakt sporządzenia w maju 2025 roku korekty sprawozdania finansowego dotyczącego okresu sprzed wejścia w ECIT (czyli sprzed 1 marca 2024 r.), spółka dopełniła wymogu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT i dzięki temu poprawnie wybrała opodatkowanie ryczałtem od przychodów spółek od dnia 1 marca 2024 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

W analizowanej sprawie wątpliwości mogą dotyczyć jedynie sporządzenia korekty sprawozdania finansowego, gdyż wszystkie inne warunki dotyczące wyboru ECIT spółka spełniła. Dlatego też poniższe stanowisko Wnioskodawcy odnosi się jedynie do tej części art. 28j ust. 5, które mówi o sporządzeniu sprawozdania finansowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 marca 2024 r. ponieważ sprawozdanie finansowe zostało sporządzone i podpisane przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz zarząd spółki w dniu 29 maja 2024 roku. Późniejsza korekta tego sprawozdania jest tylko czynnością techniczną, zgodną z przepisami ustawy o rachunkowości i nie może pozbawiać podatnika prawa do zastosowania ryczałtu od dochodów spółek.

Według ustawy o CIT: podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a-1ba, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.

Należy zwrócić uwagę na poniższe fakty:

-Wykryty błąd nie wpływa na wartość kapitałów ani zysków wypracowanych w okresie przed przejściem na ECIT. W sprawozdaniu prawidłowo wyodrębniono kwotę niepodzielonych zysków w latach przed opodatkowaniem ryczałtem, a więc spełniono obowiązek wynikający z art. 7aa ust. 1 pkt 2. Nawet gdyby tak nie było, to interpretacja Znak: 0114-KDIP2-2.4010.63.2025.1.IN opisywana poniżej wskazuje, że nie spowodowałoby to utraty prawa do ECIT.

-Wykryty błąd nie wpływa na wysokość wykazanych przychodów/kosztów ani podstawy opodatkowania klasycznym CIT Spółka w terminie tj. 22.05.2024 złożyła załącznik CIT KW wraz z korektą deklaracji CIT-8 za okres 01.01.2024-29.02.2024.

-Wykryty błąd był oczywistą pomyłką pisarską przy sporządzaniu sprawozdania, nie wynikał z poprawnie zamkniętych ksiąg, a jego korekta nie wymagała nanoszenia zapisów w nowo otwartych księgach.

W myśl art. 54 ust. 1 uor korekty są dopuszczalne: „Jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, powinna ona odpowiednio zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy, oraz powiadomić biegłego rewidenta, który sprawozdanie to bada lub zbadał. Jeżeli zdarzenia, które nastąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia zamieszcza się w informacji dodatkowej.”

Zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy CIT, wybór opodatkowania ECIT wymaga sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Jednak sprawozdanie to nie jest sprawozdaniem rocznym, nie podlega badaniu i nie jest składane w KRS. Jego celem jest uchwycenie dochodów podatkowych na dzień kończący opodatkowanie „klasycznym” CIT oraz wyodrębnienie niepodzielonych zysków z okresów sprzed ECIT, zgodnie z art. 7aa CIT. Wzmiankowane sprawozdanie finansowe nie podlega też zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Wspólników.

Opodatkowanie ECIT jest możliwe na zasadach dobrowolnego wyboru (o ile spełnione są inne przesłanki ustawowe). Aby skorzystać z tej formy opodatkowania, podatnik spełniający ustawowe warunki powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Przytoczony przez Wnioskodawcę ciąg zdarzeń dowodzi, że spółka prawidłowo i terminowo:

-zamknęła Księgi

-złożyła zawiadomienie ZAW-RD w odpowiednim terminie

-sporządziła sprawozdanie finansowe w odpowiednim terminie.

Późniejsza korekta sprawozdania finansowego nie wpływa na fakt wypełnienia ustawowych obowiązków opisanych w art. 28j ust. 5 CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy podeprzeć należy podobnymi interpretacjami indywidualnymi, wydawanymi w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”).

  1. W interpretacji Znak: 0114-KDIP2-2.4010.63.2025.1.IN z dnia 27 lutego 2025 r. DKIS uznał, że wyodrębnienie niepodzielonych zysków w korekcie sprawozdania finansowego nie powoduje iż wybór ECIT nie został przez spółkę dokonany. DKIS uznał: „Dokonanie korekty sprawozdania finansowego nie wykluczyło możliwości wyboru formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek”.
  2. W interpretacji Znak: 0111-KDIB1-1.4010.246.2025.1.MF z dnia 4 czerwca 2025 r. DKIS uznał, że korekta sprawozdania finansowego wykonana po dobrowolnym poddaniu sprawozdania badaniu przez Biegłego Rewidenta, nie powoduje utraty prawa do ECIT.

W związku z utrwaloną linią orzecznictwa w tym zakresie należy przyjąć, że korekta sprawozdania finansowego przez Wnioskodawcę nie powoduje, iż wejście w ECIT było nieskuteczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się tylko do sprawy będącej przedmiotem wniosku Państwa (zapytań). Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie są przedmiotem oceny w ramach niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

Aby skorzystać z formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, podatnik jest obowiązany do spełnienia ustawowych warunków przewidzianych w art. 28j oraz art. 28k ustawy o CIT. Tym samym na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, podatnik jest obowiązany do zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości. Następnie księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.

Państwa wątpliwości przedstawione we wniosku dotyczą ustalenia, czy biorąc pod uwagę fakt sporządzenia w maju 2025 roku korekty sprawozdania finansowego dotyczącego okresu sprzed wejścia w ECIT (czyli sprzed 1 marca 2024 r.), spółka dopełniła wymogu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT i dzięki temu poprawnie wybrała opodatkowanie ryczałtem od przychodów spółek od dnia 1 marca 2024.

Odpowiadając na Państwa wątpliwości, należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 . poz. 120 ze zm., dalej: „uor”).

I tak, zgodnie z art. 45 ust. 1 uor:

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a-1ba, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.

Natomiast w myśl art. 54 ust. 1 uor:

Jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, powinna ona odpowiednio zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy, oraz powiadomić biegłego rewidenta, który sprawozdanie to bada lub zbadał. Jeżeli zdarzenia, które nastąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia zamieszcza się w informacji dodatkowej.

Przepis art. 28j ust. 5 ustawy o CIT wskazuje na obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości. Wskazać należy, że sprawozdanie sporządzane w trakcie roku w związku z przejściem na estoński CIT nie jest sprawozdaniem rocznym – nie podlega ono zatem zgłoszeniu do KRS, nie będą odnosić się także do niego ewentualne preferencje związane z przesunięciem terminów sprawozdawczych przewidzianych dla rocznych sprawozdań finansowych. Jednostka przechodząca na ryczałt w ciągu roku, której rok obrotowy stanowi rok kalendarzowy, oprócz sprawozdania na ostatni dzień miesiąca poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania estońskim CIT będzie zobowiązana także do sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego od pierwszego dnia opodatkowania ryczałtem na dzień kończący rok obrotowy.

Jak wynika z art. 28e ustawy o CIT:

1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.

Z kolei jak wynika z art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek ma charakter fakultatywny. Aby skorzystać z tej formy opodatkowania, podatnik spełniający ustawowe warunki powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.

Z wniosku wynika, że w dniu 27 marca 2024 r. na podstawie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT złożyli Państwo we właściwym miejscowo Urzędzie Skarbowym zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wskazując okres opodatkowania od 1 marca 2024 r. do 31 grudnia 2027 r. Zamknęli Państwo księgi rachunkowe na dzień 29 lutego 2024 r. oraz w dniu 29 maja 2024 r. sporządzili Państwo sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia 2024 r. do 29 lutego 2024 r., zgodnie z przepisami o rachunkowości. Sprawozdanie to zostało w dniu 29 maja 2024 r. podpisane przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg oraz przez wszystkich członków zarządu spółki. Sprawozdanie zostało skorygowane przed zatwierdzeniem sprawozdania rocznego za 2024 rok. W dniu 9 maja 2025 roku odkryli Państwo, że sprawozdanie sporządzone 29 maja 2024 r. zawierało błędy. Były to błędy liczbowe i dotyczyły one danych z roku 2023 - dane te zostały niepoprawnie przeniesione ze sprawozdania za rok 2023 do sprawozdania za okres sprzed wejścia w ECIT. Skorygowali Państwo sprawozdanie finansowe tego samego dnia. Podpisy pod sprawozdaniem złożyła osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg oraz wszyscy członkowie zarządu w tym samym dniu.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że Spółka spełniła warunek wynikający z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT i miała prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 marca 2024 r., ponieważ jak wynika z wniosku zamknęli Państwo księgi rachunkowe na dzień 29 lutego 2024 r. oraz w dniu 29 maja 2024 r. sporządził sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia 2024 r. do 29 lutego 2024 r., zgodnie z przepisami o rachunkowości. Sprawozdanie to zostało w dniu 29 maja 2024 r. podpisane przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg oraz przez wszystkich członków zarządu spółki. Natomiast dokonanie późniejszej korekty sprawozdania finansowego nie ma wpływu na możliwości wyboru formy opodatkowania ryczałtem od dochodów na podstawie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, ponieważ przepis ten wprost wskazuje jakie przesłanki należy spełnić, aby można było wybrać opodatkowanie ryczałtem przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy biorąc pod uwagę fakt sporządzenia w maju 2025 roku korekty sprawozdania finansowego dotyczącego okresu sprzed wejścia w ECIT (czyli sprzed 1 marca 2024 r.), spółka dopełniła wymogu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT i dzięki temu poprawnie wybrała opodatkowanie ryczałtem od przychodów spółek od dnia 1 marca 2024 r., należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają one zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku i jego stanowiskiem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.