
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla usługi wykonania testów diagnostycznych wraz z omówieniem wyników tych testów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 sierpnia 2025 r. (data wpływu 19 sierpnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka jawna dwóch osób fizycznych (dalej: Spółka) będzie prowadziła działalność gospodarczą, złożyła wniosek o rejestrację jako podatnik VAT i może przekroczyć próg zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług dla tzw. małych podatników. Nie będzie podmiotem leczniczym, o którym mowa w ustawie z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
Działalność gospodarcza Spółki będzie polegała na świadczeniu przez Internet usługi porady dietetycznej na podstawie wykonanego na te potrzeby testu (testów) do diagnostyki różnych schorzeń jelit (np. infekcje pasożytnicze, badanie przerostu grzybiczego w jelitach, badania markerów zapalenia w jelitach takich jak kalprotektyna, krew utajona, markerów przepuszczalności jelitowej takich jak zonulina, badanie infekcji helicobacter pylori, Clostridium difficile, badanie zdolności trawiennych w jelicie cienkim jak badanie ogólne kału i resztek pokarmowych) lub też do badania mikrobiomu jelitowego (badanie mikroorganizmów zasiedlających przewód pokarmowy człowieka, których skład może wskazać na zaburzenia w obrębie przewodu pokarmowego). Usługa będzie wykonywana na rzecz osób z problemami zdrowotnymi (posiadających wskazania medyczne) w celu poprawy stanu zdrowia (diagnozowanie, leczenie lub przywracanie zdrowia), aczkolwiek do jej wykonania nie będzie niezbędne skierowanie od lekarza. Usługa nie będzie natomiast wykonywana na rzecz osób zdrowych w celach wyłącznie profilaktycznych. Oferta Spółki kierowana jest do klientów polskich będących osobami fizycznymi, usługi Spółki będą świadczone w Polsce.
Wykonanie usługi będzie przebiegało następująco:
Poprzez stronę internetową spółki klient będzie zamawiał, płacąc z góry, test(y) do diagnostyki wybranych przez siebie schorzeń jelit. Spółka wyśle do klienta profesjonalny, przygotowany przez nią zestaw do pobrania próbki kału wraz z instrukcją obsługi. Po pobraniu próbki klient odeśle do Spółki próbkę, która zostanie dostarczona przez Spółkę do właściwego certyfikowanego laboratorium analitycznego (podwykonawcę w wykonywaniu badań), będącego podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i świadczącego usługi badań analitycznych w ramach wykonywania działalności leczniczej. Spółka nie będzie posiadać własnego laboratorium. Stroną umowy z laboratorium będzie Spółka (nie jej klient), na nią laboratorium wystawi fakturę za wykonane usługi badań analitycznych, a także do niej laboratorium odeśle wyniki badań.
Po otrzymaniu wyniku badań próbki klienta z laboratorium, dietetyk posiadający kwalifikacje do wykonywania zawodu, a będący wspólnikiem Spółki (dalej: Dietetyk), przygotuje pisemne omówienie otrzymanego wyniku zawierające podstawowe niezindywidualizowane zalecenia dietetyczne przy schorzeniu/infekcji/innym stwierdzonym stanie. Zalecenia te będą wynikały z zastosowania aktualnej wiedzy o dietetyce i będą służyły poprawie stanu zdrowia klienta, np. wskutek eliminacji pokarmów wywołujących lub nasilających objawy chorobowe, włączenia pokarmów o pozytywnym wpływie na mikroflorę bakteryjną jelit prowadzącym do złagodzenia objawów chorobowych. W zaleceniach tych mogą mieścić się także wynikające z zastosowania aktualnej wiedzy zalecenia dotyczące suplementacji, trybu życia i tym podobne (również zmierzające do złagodzenia objawów chorobowych), dalsze zalecenia diagnostyczne, zalecenia konsultacji z lekarzem lub indywidualnej konsultacji z dietetykiem celem doboru indywidualnej (opartej na dodatkowych informacjach uzyskanych od klienta np. na temat innych jego schorzeń, alergii pokarmowych itp.) terapii żywieniowej.
Dietetyk (ani Spółka) formalnie nie jest wpisany do rejestru podmiotów leczniczych, ponieważ zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej podmioty zajmujące się poradnictwem dietetycznym nie są do tego zobligowane. Dietetyk wykonuje zawód dietetyka czyli „inny zawód medyczny”, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, jest osobą uprawnioną do udzielania świadczeń zdrowotnych, jak również posiada niezbędne kwalifikacje do udzielania tego typu usług. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania z dnia 7 sierpnia 2014 r. wymienia dietetyków (w grupie 2293 - dietetycy i specjaliści do spraw żywienia) wśród specjalistów do spraw zdrowia, obejmującej również lekarzy, dentystów, pielęgniarki, farmaceutów i inne zawody medyczne (grupa 229302 Specjalista żywienia człowieka oraz 229390 Pozostali dietetycy i specjaliści do spraw żywienia).
Dietetyk ukończył studia magisterskie na kierunku „dietetyka” uzyskując tytuł magistra dietetyki. Celem i wartością skorzystania z oferty Spółki z perspektywy borykającego się z problemami zdrowotnymi klienta jest to, że:
‒zestawy badań analitycznych są ułożone w oparciu o fachową wiedzę pod kątem podejrzewanego schorzenia/infekcji/innego stanu lub też odwrotnie - pod kątem diagnostyki niepokojących klienta objawów; Klient nie musi zatem udawać się do dietetyka ani lekarza celem natychmiastowego rozpoczęcia procesu diagnostycznego, nie musi również posiadać czy też poszukiwać fachowej wiedzy na własną rękę;
‒zestawy badań są profesjonalnie przygotowane wraz z instrukcją obsługi, aby pobranie i odesłanie próbki odbyło się poprawnie (to jest zapewniało właściwą ilość/jakość materiału do badania, zapobiegało zaburzeniom uzyskanego wyniku), aby klient nie musiał poszukiwać na własną rękę laboratorium/laboratoriów oferujących interesujące go badania, i aby nie musiał nabywać na własną rękę materiałów służących do pobrania i zabezpieczenia próbki;
‒Klient nie musi udawać się do dietetyka, lekarza czy też posiadać/poszukiwać na własną rękę informacji celem interpretacji wyników (które nie zawsze są w ogóle możliwe do zinterpretowania przez osobę nieposiadającą fachowej wiedzy), lecz wraz z nimi otrzymuje omówienie; Omówienie sugeruje dalsze kroki do podjęcia przez klienta oraz ogólne zalecenia dietetyczne właściwe dla danego stanu, celem jak najszybszej poprawy stanu zdrowia.
Powyższe rozwiązanie jest wygodne dla klienta i podpowiadając mu właściwe kroki, zachęca go do szybkiego i skutecznego podjęcia działań celem poprawy swego stanu zdrowia.
Na cenę płaconą Spółce przez klienta za usługę, to wykonanie testów diagnostycznych wraz z omówieniem, będzie składała się:
‒cena usługi badań analitycznych wykonanych na zlecenie Spółki przez certyfikowane laboratorium analityczne bez marży Spółki;
‒wartość usługi Spółki polegającej na przygotowaniu omówienia (usługa porady dietetycznej).
Klient nie będzie jednak znał poszczególnych komponentów ceny za usługę, z jego perspektywy widoczna będzie jedna cena za testy (badania) z omówieniem.
Wartość badań analitycznych będzie bez wyjątku wyższa niż wartość usługi Spółki, jako że testy są wysokospecjalistyczne, często są też zestawem wielu badań pod kątem poszczególnych parametrów, w konsekwencji zatem ich cena zawsze przekracza wartość usługi porady dietetycznej dostarczanej wraz z nimi przez Spółkę. Jednakże bez badań takich nie byłoby możliwe wyświadczenie usługi porady dietetycznej i tym samym osiągnięcie zarobku przez Spółkę.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Nabywane przez Spółkę od laboratorium analitycznego badania analityczne są usługami w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Spółka każdorazowo wystawia dla klienta Zlecenie wykonania badania laboratoryjnego, na potrzeby którego klient musi uprzednio odpowiedzieć na dotyczące go pytania ankiety pt. Wywiad chorobowy, składającej się z następujących działów:
‒Zaburzenia przewodu pokarmowego
‒Częste infekcje
‒Inne schorzenia
‒Objawy zakażeń grzybiczych
‒Zażywane leki, zioła i probiotyki w ciągu ostatnich 2 tygodni
‒Inne informacje (ciąża, chemioterapia itp.)
Celem ankiety jest wskazanie, jakie niepokojące objawy klienta dotyczą, a także jakie preparaty i okoliczności dotyczące jego zdrowia mogą wpływać na wynik badania lub zalecenia terapeutyczne.
Po otrzymaniu wyniku badań próbki z laboratorium Dietetyk przygotowuje pisemne omówienie (zalecenia) otrzymanego wyniku zawierające:
1.Opis problemu (np. wykryty pasożyt).
2.Postępowanie terapeutyczne, w tym opis diagnostyki wspomagającej oraz zalecanych: suplementacji, praktyk/stylu życia pacjenta, wskazówek dietetycznych.
Wydane zalecenia mają przeważnie objętość ok. 20 stron i przywołują bibliografię naukową, na której się opierają.
Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, iż zalecenia dietetyczne będą niezindywidualizowane, co należy rozumieć w ten sposób, że są sporządzanie w oparciu o ankietę pt. Wywiad chorobowy, która nie zawiera wszystkich informacji mogących wpływać na zalecenia dietetyczne. Nie zawiera ona na przykład pełnej listy innych schorzeń klienta, informacji o wynikach innych badań diagnostycznych, informacji o stylu życia klienta, szczegółowych informacji o jego alergiach pokarmowych, historii dolegliwości, masie ciała czy innych okolicznościach, które mogą wpływać na zalecenia dietetyczne. Z tego względu zalecenia nie są kompleksową konsultacją dietetyczną.
Trzeba jednak podkreślić, że w związku z uzyskanymi przez Spółkę informacjami zawartymi w ankiecie pt. Wywiad chorobowy, wydawane po otrzymaniu wyniku badań diagnostycznych zalecenia są zindywidualizowane w takim stopniu, na jaki pozwala szczegółowość ankiety. W rezultacie może dojść do takiej sytuacji, że identyczne zalecenia zostaną wydane dla więcej niż jednego klienta, pod warunkiem jednak, że tożsamość zaleceń będzie uzasadniona danymi wynikającymi z ich ankiet oraz wyników badań z laboratorium. Generalne założenie jest natomiast takie, że zalecenia (w tym zalecenia dietetyczne) dla poszczególnych klientów będą się co najmniej w niewielkim zakresie różnić między sobą.
Pytanie
Czy opisana usługa wykonania testów diagnostycznych wraz z omówieniem będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Opisana usługa wykonania testów diagnostycznych wraz z omówieniem będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 kwietnia 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: u.p.t.u.) zwolnione od podatku są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u. zwolnione od podatku są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a)lekarza i lekarza dentysty,
b)pielęgniarki i położnej,
c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2023 r. poz. 991,1675 i 1972),
d)psychologa.
Z powyższymi skorelowane jest zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 19a) u.p.t.u. dotyczące świadczenia usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.
W zakresie, w jakim Spółka zlecać będzie wykonanie badań przez laboratoria (podmioty lecznicze wykonujące działalność leczniczą), będzie ona de facto nabywać usługi we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej (klienta) (art. 8 ust. 2 u.p.t.u.). Dojdzie zatem do sytuacji opisanej w art. 43 ust. pkt 19a u.p.t.u., to jest Spółka nabędzie usługę we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 u.p.t.u.
W pozostałym zakresie, to jest przygotowania omówienia wyniku w ramach porady dietetycznej, która w tym wypadku ma charakter dominujący (to znaczy jest źródłem zarobku Spółki; nie mogłoby nim być odsprzedawanie usług laboratoriów po cenie nabycia) zastosowanie znajdzie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) u.p.t.u.
Finalnie zatem na cenę wyświadczonej przez Spółkę na rzecz klienta usługa wykonania testów diagnostycznych wraz z omówieniem będą składać się same usługi zwolnione od podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w jego działalności gospodarczej.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a)lekarza i lekarza dentysty,
b)pielęgniarki i położnej,
c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2025 r. poz. 450, 620 i 637),
d)psychologa.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy:
Zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.
Analiza ww. przepisów wskazuje, że zwolnienie od podatku VAT usług w zakresie opieki medycznej ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Z tego względu, oprócz przedmiotu transakcji istotny jest również status podmiotu świadczącego daną usługę. Ze zwolnienia korzystają usługi służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź przez określonych przedstawicieli zawodów medycznych. Obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu (przedmiot) przez określone osoby (podmioty).
Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy w zakresie opieki medycznej stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b i c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
a)opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;
b)świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.
Z powyższych regulacji wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:
·przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także
·przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym bądź osobą wykonującą zawód lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa lub inny zawód medyczny w rozumieniu ww. art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.
Precyzując czynności opieki medycznej, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, pojęcia te należy interpretować z zastosowaniem wykładni językowej.
„Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk; to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zatem profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.
„Zachowywanie” rozumiane jest jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie.
Interpretując słowo „ratowanie”, należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.
Słowo „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Pojęcie „przywracanie zdrowia” oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.
„Poprawa” to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Z kolei termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, zgodnie z wykładnią literalną, oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka nie będzie podmiotem leczniczym, o którym mowa w ustawie z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Działalność gospodarcza Spółki będzie polegała na świadczeniu przez Internet usługi porady dietetycznej na podstawie wykonanego na te potrzeby testu (testów) do diagnostyki różnych schorzeń jelit lub też do badania mikrobiomu jelitowego. Usługa będzie wykonywana na rzecz osób z problemami zdrowotnymi w celu poprawy stanu zdrowia. Usługa nie będzie natomiast wykonywana na rzecz osób zdrowych w celach wyłącznie profilaktycznych.
Poprzez stronę internetową spółki klient będzie zamawiał, płacąc z góry, test(y) do diagnostyki wybranych przez siebie schorzeń jelit. Spółka wyśle do klienta profesjonalny, przygotowany przez nią zestaw do pobrania próbki kału wraz z instrukcją obsługi. Po pobraniu próbki klient odeśle do Spółki próbkę, która zostanie dostarczona przez Spółkę do laboratorium analitycznego (podwykonawcę w wykonywaniu badań), będącego podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i świadczącego usługi badań analitycznych w ramach wykonywania działalności leczniczej. Stroną umowy z laboratorium będzie Spółka. Po otrzymaniu wyniku badań próbki klienta z laboratorium, dietetyk posiadający kwalifikacje do wykonywania zawodu, a będący wspólnikiem Spółki, przygotuje pisemne omówienie otrzymanego wyniku zawierające podstawowe niezindywidualizowane zalecenia dietetyczne przy schorzeniu/infekcji/innym stwierdzonym stanie. Zalecenia te będą wynikały z zastosowania aktualnej wiedzy o dietetyce i będą służyły poprawie stanu zdrowia klienta, np. wskutek eliminacji pokarmów wywołujących lub nasilających objawy chorobowe, włączenia pokarmów o pozytywnym wpływie na mikroflorę bakteryjną jelit prowadzącym do złagodzenia objawów chorobowych. W zaleceniach tych mogą mieścić się także wynikające z zastosowania aktualnej wiedzy zalecenia dotyczące suplementacji, trybu życia i tym podobne, dalsze zalecenia diagnostyczne, zalecenia konsultacji z lekarzem lub indywidualnej konsultacji z dietetykiem celem doboru indywidualnej terapii żywieniowej.
W pierwszej kolejności należy ocenić, czy sprzedaż/odsprzedaż przez Państwa Spółkę usług wykonywania testów diagnostycznych na rzecz klientów będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Należy podkreślić, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swym orzecznictwie: pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
Należy zauważyć, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani we wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.
W odniesieniu do powołanych wyżej przepisów Dyrektywy ukształtowała się wspólnotowa linia orzecznicza. I tak, w wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał stwierdził, że pojęcia „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (…) odnoszą się do usług, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d´Ambrumenil (C-307/01, pkt 57), gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.
Analizując przedstawione powyżej regulacje należy zauważyć, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 19 ustawy o VAT pojęcie „usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia” odpowiada określeniom używanym przez TSUE „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212/01, pkt 40).
Należy podkreślić, że ani przepisy Dyrektywy, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko takie wynika z wyroku w sprawie C-212/01 oraz w sprawie C-384/98.
Zatem zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18, pkt 19 i pkt 19a ustawy, objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują nie mogą korzystać z ww. zwolnienia. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Nie w każdym przypadku działania podejmowane na rzecz pacjenta mają na celu zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę jego zdrowia. W przypadku, gdy świadczone usługi nie będą związane z ochroną zdrowia i takiego celu nie będą realizować, nie mogą korzystać z omawianego zwolnienia.
Zgodnie z wyrokiem TSUE C-141/00 w sprawie Ambulanter Pflegedienst Kügler GmbH:
Zwolnienie przyznane w art. 13(A)(J)(c,) Szóstej Dyrektywy (aktualnie art. 132 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady) nie zależy od formy prawnej podatnika świadczącego usługi medyczne lub paramedyczne, o których mowa w tym przepisie.
W wyroku tym TSUE wyjaśnił również:
W dosłownej interpretacji, przepis ten (art. 132 ust. 1 lit. c) dyrektywy) nie wymaga, by usługi medyczne były świadczone przez podatnika o konkretnej formie prawnej, aby objąć je zwolnieniem. Spełnione muszą być tylko dwa warunki: musi to obejmować usługi medyczne i muszą one być świadczone przez osoby posiadające konieczne kwalifikacje zawodowe (pkt 27).
Jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzystają usługi w zakresie opieki medycznej świadczone przez podmioty lecznicze w ramach działalności leczniczej lub świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej i innych zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, a także psychologów – również w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniodawcą usługi, a pacjentem istnieje trzeci podmiot (pośrednik), który nabywa usługę medyczną od świadczeniodawcy i zbywa ją osobie trzeciej.
Wskazać ponownie należy, że zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy, podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi.
Z opisu sprawy wynika, że będą nabywali Państwo usługi wykonywania testów diagnostycznych od certyfikowanego laboratorium analitycznego (podwykonawcę w wykonywaniu badań), będącego podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i świadczącego usługi badań analitycznych. Usługi te są usługami w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
W opisanej sytuacji, zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 2a ustawy. Fakt, że nie będą Państwo faktycznie konsumentem nabywanych usług wykonywania testów diagnostycznych nie oznacza, że w świetle obowiązujących przepisów ustawy, nie będą występowali Państwo jako nabywca świadczeń. Wystąpi zatem tzw. fikcja prawna przewidziana w art. 8 ust. 2a ustawy, w świetle której wystąpią Państwo w roli odsprzedającego usługi wykonania testów diagnostycznych nabyte we własnym imieniu, lecz na rzecz nabywców (swoich klientów). Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, będą Państwo traktowani najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi.
Świadczone przez ww. certyfikowane laboratorium analityczne będące podmiotem leczniczym usługi wykonania testów diagnostycznych, które będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, będą usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Zatem, w rozpatrywanej sprawie będą nabywali Państwo usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, od podmiotu wymienionego w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Tym samym, w odniesieniu do sprzedaży/odsprzedaży przez Państwa Spółkę usług wykonywania testów diagnostycznych na rzecz klientów, będą spełniali Państwo przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy, tj. będą odsprzedawali Państwo usługi, które będą Państwo nabywali we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich (klientów), od podwykonawcy – certyfikowanego laboratorium analitycznego będącego podmiotem leczniczym, a nabywane usługi będą usługami służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Odnosząc się natomiast do świadczonych przez Państwa Spółkę usług w zakresie omówienia wyników badań diagnostycznych poprzez przygotowanie pisemnego omówienia otrzymanego wyniku zawierającego podstawowe zalecenia dietetyczne przy schorzeniu/infekcji/innym stwierdzonym stanie, wskazać należy, że określając krąg podmiotów objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy, ustawodawca odwołał się do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 i pkt 10 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
2) osoba wykonująca zawód medyczny - osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny;
10) świadczenie zdrowotne - działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
W świetle art. 3 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:
Działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Świadczenia te mogą być udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
Przewidziany w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy warunek, zgodnie z którym zwolnione od podatku VAT są usługi w zakresie opieki medycznej wykonywane w ramach zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, ma na celu zapewnienie, aby zwolnienie od podatku było stosowane wyłącznie do świadczeń opieki medycznej wykonywanych przez osoby posiadające wymagane kwalifikacje zawodowe. Dlatego nie każde świadczenie opieki medycznej objęte jest zakresem zwolnienia od podatku, zwolnienie to dotyczy tylko świadczeń o odpowiednim poziomie jakości, biorąc pod uwagę wykształcenie zawodowe osób je wykonujących.
Zasady wykonywania niektórych zawodów medycznych zostały uregulowane w odrębnych aktach prawnych, np. zawód lekarza, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty, felczera czy diagnosty laboratoryjnego. Poza wymienionymi istnieje jeszcze spora grupa innych zawodów medycznych, dla których jednak nie zostały określone zasady wykonywania w odrębnych przepisach. Należy zatem przyjąć, że pojęcie „osoba wykonująca zawód medyczny” obejmuje osoby wykonujące zawody, których status jest określony ustawowo, jak i zawody, które nie mają na gruncie obowiązującego prawa takiego uregulowania. Pojęcie „wykonywanie zawodu medycznego” należy odnieść do osób, które fachowo, stale i w celach zarobkowych zajmują się wykonywaniem zajęcia mającego związek z medycyną i które mają odpowiednie kwalifikacje. Przez kwalifikacje należy rozumieć zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania świadczeń zdrowotnych.
W załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2018 r. poz. 227 z późn. zm.), w grupie 3220 wymieni zostali dietetycy i żywieniowcy:
‒322001 Dietetyk;
‒322002 Technik żywienia i gospodarstwa domowego;
‒322090 Pozostali dietetycy i żywieniowcy.
Zgodnie natomiast z poz. 67 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z 10 lipca 2023 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami (Dz. U. z 2023 r. Nr 1515) wymieniono kwalifikacje wymagane dla dietetyka:
‒rozpoczęcie po dniu 30 września 2019 r. studiów w zakresie dietetyki na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny nauki medyczne, nauki farmaceutyczne, nauki o zdrowiu lub nauki o kulturze fizycznej, obejmujących co najmniej 1630 godzin kształcenia w zakresie dietetyki, i uzyskanie co najmniej tytułu zawodowego licencjata,
‒rozpoczęcie po dniu 30 września 2012 r. studiów w zakresie dietetyki, obejmujących co najmniej 1630 godzin kształcenia w zakresie dietetyki, i uzyskanie co najmniej tytułu zawodowego licencjata,
‒ukończenie studiów na kierunku dietetyka zgodnie ze standardami kształcenia określonymi w odrębnych przepisach i uzyskanie co najmniej tytułu zawodowego licencjata na tym kierunku,
‒rozpoczęcie przed dniem 1 października 2007 r. studiów na kierunku dietetyka lub na innym kierunku w specjalności dietetyka, obejmujących co najmniej 1784 godziny kształcenia w zakresie dietetyki, i uzyskanie co najmniej tytułu zawodowego licencjata,
‒rozpoczęcie przed dniem 1 października 2007 r. studiów na kierunku dietetyka lub na innym kierunku w specjalności dietetyka, obejmujących co najmniej 1784 godziny kształcenia w zakresie dietetyki, i uzyskanie co najmniej tytułu zawodowego licencjata na tym kierunku,
‒rozpoczęcie przed dniem 1 września 2013 r. i ukończenie szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego dietetyk lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie dietetyk albo ukończenie technikum, albo szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego technik technologii żywienia w specjalności dietetyk.
Pomimo że zawód dietetyka nie został objęty unormowaniem odrębnych aktów prawnych, to jednak inne przepisy określające m.in.: zasady jego wykonywania, zasady związane z uzyskiwaniem kwalifikacji do wykonywania zawodu, zasady i formy wykonywania zawodu, wskazują, że osoba, która zdobyła wyższe wykształcenie w zakresie dietetyki jest osobą uprawnioną do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w dziedzinie medycyny.
Wykładnia normy zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy wskazuje, że zwolnienie od podatku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej dotyczy podatników będących osobami wykonującymi zawody medyczne, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
Jak wynika z opisu sprawy, Państwa Spółka nie będzie podmiotem leczniczym, o którym mowa w ustawie z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Po otrzymaniu wyniku badań próbki klienta z laboratorium, dietetyk posiadający kwalifikacje do wykonywania zawodu, a będący wspólnikiem Spółki, przygotuje pisemne omówienie otrzymanego wyniku zawierające podstawowe zalecenia dietetyczne przy schorzeniu/infekcji/innym stwierdzonym stanie. Dietetyk nie jest wpisany do rejestru podmiotów leczniczych. Dietetyk wykonuje zawód dietetyka czyli „inny zawód medyczny”, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, jest osobą uprawnioną do udzielania świadczeń zdrowotnych, jak również posiada niezbędne kwalifikacje do udzielania tego typu usług. Dietetyk ukończył studia magisterskie na kierunku „dietetyka” uzyskując tytuł magistra dietetyki.
W odniesieniu do przedstawionych przez Państwa we wniosku wątpliwości, w pierwszej kolejności należy przeanalizować możliwość zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Państwa Spółkę usług w zakresie w zakresie omówienia wyników badań diagnostycznych poprzez przygotowanie pisemnego omówienia otrzymanego wyniku zawierającego podstawowe zalecenia dietetyczne przy schorzeniu/infekcji/innym stwierdzonym stanie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przedstawione przepisy prawa, należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa Spółkę ww. usługi, na rzecz osób z problemami zdrowotnymi nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, bowiem Państwa Spółka nie jest podmiotem leczniczym. Tym samym, nie zostanie spełniona przesłanka podmiotowa, o której mowa w ww. przepisie.
Zatem należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy dla świadczonych ww. usług.
Wykładnia normy zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a-d ustawy wskazuje, że zwolnienie od podatku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej dotyczy podatników będących lekarzami i lekarzami dentystami, pielęgniarkami i położnymi, osobami wykonującymi zawody medyczne, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej oraz psychologami.
Zatem, w analizowanym przypadku nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT usług w zakresie w zakresie omówienia wyników badań diagnostycznych poprzez przygotowanie pisemnego omówienia otrzymanego wyniku zawierającego podstawowe zalecenia dietetyczne przy schorzeniu/infekcji/innym stwierdzonym stanie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a, b i d ustawy, bowiem usługi te nie będą świadczone w ramach wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty; pielęgniarki i położnej, czy psychologa. Zatem nie zostanie spełniona przesłanka podmiotowa wskazana w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a, b i d ustawy.
Odnosząc się do warunku podmiotowego zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy oraz mając na uwadze rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, wskazać należy, iż z powyższego wynika, że zawód dietetyka (legitymującego się nabyciem fachowych kwalifikacji) uznany jest za zawód medyczny, a w konsekwencji usługi przez niego w tym zakresie świadczone korzystają ze zwolnienia na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy, pod warunkiem, że służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Zatem, skoro ww. usługi dietetyczne w zakresie omówienia wyników badań diagnostycznych poprzez przygotowanie pisemnego omówienia otrzymanego wyniku zawierającego podstawowe zalecenia dietetyczne przy schorzeniu/infekcji/innym stwierdzonym stanie wykonywane na rzecz osób z problemami zdrowotnymi będą świadczone - jak wynika z opisu sprawy - w imieniu Państwa Spółki przez wspólnika wykonującego zawód dietetyka w ramach wykonywania zawodów medycznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, należy stwierdzić, że spełniona będzie przesłanka podmiotowa wskazana w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy.
Analiza powołanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że dla zastosowania zwolnienia od VAT istotny jest cel wykonywanych świadczeń. Ze zwolnienia będą generalnie korzystać tylko te czynności, które mają charakter diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy). Jeśli świadczenie nie będzie służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, to wówczas nie będzie objęte zwolnieniem podatkowym. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświeca danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Należy mieć zatem na uwadze fakt, że na podstawie ww. przepisu zwolnione są od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Zatem wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem – nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT. Świadczenie usług, dokonywane w ramach wykonywania zawodu medycznego, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli nie odpowiadają one koncepcji opieki medycznej. Jeśli głównym celem usług medycznych nie jest ochrona, w tym zachowanie lub odtworzenie zdrowia, ale raczej udzielanie pewnych porad, nie ma zastosowania zwolnienie od podatku.
Zauważyć należy, że dietetyka jest nauką zajmującą się racjonalnym żywieniem. Dostarczanie do organizmu odpowiednich składników odżywczych pozwala na jego prawidłowy rozwój i funkcjonowanie. Prawidłowe żywienie stanowi istotny element w profilaktyce zdrowotnej obejmującej działania mające na celu zapobieganie chorobom, przez ich wczesne wykrycie i leczenie, jak również dla zachowania, przywrócenia i poprawy zdrowia. Prawidłowe odżywianie sprzyja szybszej poprawie zdrowia osób chorych.
W wyroku z 21 marca 2013 r. w sprawie C-91/12, PFC Clinic, Trybunał stwierdził:
W związku z tym pojęcie „opieka medyczna” zawarte w art. 132 ust. 1 lit. b) dyrektywy VAT oraz pojęcie „świadczenie opieki medycznej” znajdujące się w tym samym ustępie pod lit. c) odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozowaniu i w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia (zob. ww. wyrok w sprawie Future Health Technologies, pkt 37, 38) – pkt 25.
W związku z tym, jak wynika z orzecznictwa Trybunału, usługi medyczne, które zostały wykonane w celu ochrony zdrowia, w tym również w celu utrzymania bądź przywrócenia dobrego stanu zdrowia osób, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy VAT (zob. ww. wyrok w sprawie Future Health Technologies, pkt 41, 42 i przytoczone tam orzecznictwo) – pkt 27.
Zatem cel świadczeń tego rodzaju jak w sprawie głównej ma znaczenie dla ustalenia, czy podlegają one zwolnieniom ustanowionym w art. 132 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy VAT. Zwolnienia te znajdują bowiem zastosowanie do świadczeń służących diagnozowaniu i leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia lub ochronie, utrzymywaniu i przywracaniu dobrego stanu zdrowia osób (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Future Health Technologies, pkt 43) – pkt 28.
Co istotne w przedmiotowej sprawie, w wyroku C-581/19, pkt. 33, Trybunał stwierdził również, że:
(…) Każda usługa świadczona w ramach wykonywania zawodu medycznego lub paramedycznego, skutkująca – nawet w sposób bardzo pośredni lub odległy – zapobieżeniem pewnym chorobom, byłaby bowiem objęta zwolnieniem przewidzianym w tym przepisie, co nie odpowiada zamiarowi prawodawcy Unii i wymogowi ścisłej wykładni takiego zwolnienia, przypomnianemu w pkt 22 niniejszego wyroku. Jak zauważyła rzecznik generalna w pkt 61 opinii, sam niepewny związek z chorobą, bez konkretnego ryzyka negatywnego wpływu na zdrowie, nie jest wystarczający w tym względzie.
Zatem, zgodnie z definicją opieki medycznej przedstawioną przez TSUE, to cel, jaki wiąże się z usługą wydawania zaleceń żywieniowych, jest decydujący przy ustalaniu, czy taka usługa jest objęta definicją opieki medycznej na podstawie art. 132 ust. 1 lit. b (i ewentualnie lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE.
W związku z powyższym, w przypadku braku kontekstu w postaci leczenia medycznego świadczone usługi nie mają celu terapeutycznego.
Sytuacja może być jednak inna, jeżeli usługi w zakresie wydawania zaleceń żywieniowych są świadczone na rzecz pacjentów w kontekście leczenia medycznego w następstwie choroby, którą u nich zdiagnozowano. W takim przypadku żywienie pacjenta byłoby bezpośrednio związane z zapobieganiem, diagnozowaniem, leczeniem choroby lub przywracaniem zdrowia.
Taka usługa powinna być uznana za opiekę medyczną na mocy art. 132 ust. 1 lit. b) i c) Dyrektywy 2006/112/WE, a zatem zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT.
We wniosku wskazali Państwo, że dietetyk posiadający kwalifikacje do wykonywania zawodu, a będący wspólnikiem Spółki, przygotuje pisemne omówienie otrzymanego wyniku zawierające podstawowe niezindywidualizowane zalecenia dietetyczne przy schorzeniu/infekcji/innym stwierdzonym stanie. Zalecenia te będą wynikały z zastosowania aktualnej wiedzy o dietetyce i będą służyły poprawie stanu zdrowia klienta, np. wskutek eliminacji pokarmów wywołujących lub nasilających objawy chorobowe, włączenia pokarmów o pozytywnym wpływie na mikroflorę bakteryjną jelit prowadzącym do złagodzenia objawów chorobowych. W zaleceniach tych mogą mieścić się także wynikające z zastosowania aktualnej wiedzy zalecenia dotyczące suplementacji, trybu życia i tym podobne, dalsze zalecenia diagnostyczne, zalecenia konsultacji z lekarzem lub indywidualnej konsultacji z dietetykiem celem doboru indywidualnej terapii żywieniowej.
Spółka każdorazowo wystawia dla klienta Zlecenie wykonania badania laboratoryjnego, na potrzeby którego klient musi uprzednio odpowiedzieć na dotyczące go pytania ankiety pt. Wywiad chorobowy. Celem ankiety jest wskazanie, jakie niepokojące objawy klienta dotyczą, a także jakie preparaty i okoliczności dotyczące jego zdrowia mogą wpływać na wynik badania lub zalecenia terapeutyczne. Po otrzymaniu wyniku badań próbki z laboratorium Dietetyk przygotowuje pisemne omówienie (zalecenia) otrzymanego wyniku zawierające: opis problemu (np. wykryty pasożyt), postępowanie terapeutyczne, w tym opis diagnostyki wspomagającej oraz zalecanych: suplementacji, praktyk/stylu życia pacjenta, wskazówek dietetycznych. W związku z uzyskanymi przez Spółkę informacjami zawartymi w ankiecie pt. Wywiad chorobowy, wydawane po otrzymaniu wyniku badań diagnostycznych zalecenia są zindywidualizowane w takim stopniu, na jaki pozwala szczegółowość ankiety. W rezultacie może dojść do takiej sytuacji, że identyczne zalecenia zostaną wydane dla więcej niż jednego klienta, pod warunkiem jednak, że tożsamość zaleceń będzie uzasadniona danymi wynikającymi z ich ankiet oraz wyników badań z laboratorium. Generalne założenie jest natomiast takie, że zalecenia (w tym zalecenia dietetyczne) dla poszczególnych klientów będą się co najmniej w niewielkim zakresie różnić między sobą.
Usługa będzie wykonywana na rzecz osób z problemami zdrowotnymi (posiadających wskazania medyczne) w celu poprawy stanu zdrowia (diagnozowanie, leczenie lub przywracanie zdrowia), aczkolwiek do jej wykonania nie będzie niezbędne skierowanie od lekarza. Usługa nie będzie natomiast wykonywana na rzecz osób zdrowych w celach wyłącznie profilaktycznych.
Wobec powyższego świadczone przez Państwa Spółkę - w ramach zawodu medycznego - usługi dietetyczne w zakresie omówienia wyników badań diagnostycznych poprzez przygotowanie pisemnego omówienia otrzymanego wyniku zawierającego podstawowe zalecenia dietetyczne przy schorzeniu/infekcji/innym stwierdzonym stanie wykonywane na rzecz osób z problemami zdrowotnymi będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy. W tym przypadku poza przesłanką podmiotową, zostanie również spełniona przesłanka przedmiotowa. Tym samym ww. usługi – we wskazanych okolicznościach – będą mogły korzystać ze zwolnienia od VAT.
W konsekwencji, świadczone przez Państwa Spółkę usługi dietetyczne w zakresie omówienia wyników badań diagnostycznych poprzez przygotowanie pisemnego omówienia otrzymanego wyniku zawierającego podstawowe zalecenia dietetyczne przy schorzeniu/infekcji/innym stwierdzonym stanie, wykonywane na rzecz osób z problemami zdrowotnymi będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając interpretację, jako element zdarzenia przyszłego przyjęto Państwa wskazanie, że „Usługa będzie wykonywana na rzecz osób z problemami zdrowotnymi (posiadających wskazania medyczne) w celu poprawy stanu zdrowia (…). Usługa nie będzie natomiast wykonywana na rzecz osób zdrowych w celach wyłącznie profilaktycznych”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
