Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.472.2025.2.PS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 12 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z potwierdzeniem dokonania opłaty przekazanym zgodnie z właściwością (wpływ poprzez (…), 13 sierpnia 2025 r.) oraz pismami z – brak daty sporządzenia (wpływ poprzez (…) i bezpośrednio do (...) 3 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni wykonuje usługi jako Project Manager (Kierownik projektu) i zajmuje się wytwarzaniem oprogramowania IT (między innymi programów i aplikacji). Ale sama nie tworzy kodu programistycznego. Do usług Wnioskodawczyni należy:

·Planowanie i wdrażanie projektów IT, ustalanie celów i wymagań,

·Tworzenie harmonogramów, priorytetów i planów zasobów,

·Budowa i zarządzanie zespołem projektowym IT,

·Koordynacja zadań, delegowanie i rozwiązywanie problemów,

·Kontrola jakości, budżetu i ryzyk,

·Komunikacja i raportowanie między klientem a zespołem,

·Rekomendowanie usprawnień dla lepszych wyników.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1)czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak.

2)na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonuje Pani rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni rozlicza się na zasadach ryczałtu.

3)czy prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?

Odpowiedź: Tak.

4)jakie dokładnie czynności wykonuje Pani w ramach świadczonych przez Panią usług jako Project Manager (Kierownik projektu)?

We wniosku wskazała Pani:

Do moich usług należy: Planowanie i wdrażanie projektów IT, ustalanie celów i wymagań, Tworzenie harmonogramów, priorytetów i planów zasobów, Budowa i zarządzanie zespołem projektowym IT, Koordynacja zadań, delegowanie i rozwiązywanie problemów, Kontrola jakości, budżetu i ryzyk, Komunikacja i raportowanie między klientem a zespołem, Rekomendowanie usprawnień dla lepszych wyników.

Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. siedmiu usług – szczegółowo opisać charakter tych usług, tj. wskazać:

·na czym one polegają,

·czego dotyczą,

·jaki jest ich zakres,

·co jest ich efektem.

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych przez Panią w opisie sprawy usług.

Odpowiedź:

1) Planowanie i wdrażanie projektów IT

·   Na czym polega: Wnioskodawczyni określa zakres projektu, identyfikuje jego cele biznesowe oraz wymagania techniczne. Przygotowuje plan realizacji, definiuje etapy i kolejność działań.

·Czego dotyczy: Projekty informatyczne realizowane dla klientów zewnętrznych, np. tworzenie systemów webowych i aplikacji.

·Zakres: Od etapu analizy wymagań po uruchomienie systemu u klienta.

·Efekt: Gotowy plan działania, który umożliwia sprawną realizację projektu oraz skuteczne wdrożenie rozwiązania.

2) Ustalanie celów i wymagań

·   Na czym polega: Wnioskodawczyni prowadzi spotkania z klientem i zespołem w celu zebrania wymagań biznesowych i technicznych, definiuje kryteria akceptacji oraz określa cele projektu.

·Czego dotyczy: Funkcjonalności oprogramowania, integracji systemów, standardów jakościowych.

·Zakres: Analiza potrzeb, przygotowanie dokumentacji wymagań, uzgodnienie celów strategicznych.

·Efekt: Jasno zdefiniowane cele i wymagania projektu, spisane w dokumentacji, będące podstawą dalszych prac.

3) Tworzenie harmonogramów, priorytetów i planów zasobów

·   Na czym polega: Wnioskodawczyni przygotowuje szczegółowy harmonogram prac (z podziałem na etapy i sprinty), ustala priorytety zadań oraz planuje obciążenie zespołu projektowego.

·Czego dotyczy: Zadań realizowanych przez programistów, testerów i projektantów.

·Zakres: Od ogólnego harmonogramu do szczegółowych (...).

·Efekt: Plan działań, który umożliwia terminową realizację projektu i racjonalne wykorzystanie zasobów.

4) Budowa i zarządzanie zespołem projektowym IT

·Na czym polega: Wnioskodawczyni dobiera członków zespołu (programistów, testerów, projektantów), określa role i odpowiedzialności i monitoruje współpracę.

·Czego dotyczy: Organizacji pracy zespołu projektowego.

·Zakres: Od procesu rekrutacji i (…), przez codzienne zarządzanie.

·Efekt: Spójny i kompetentny zespół, zdolny do skutecznej realizacji projektu.

5) Koordynacja zadań, delegowanie i rozwiązywanie problemów

·   Na czym polega: Wnioskodawczyni przypisuje zadania odpowiednim osobom, kontroluje postęp prac, identyfikuje problemy i blokady, a następnie pomaga je usuwać (np. ustala dodatkowe zasoby, zmienia priorytety).

·Czego dotyczy: Codziennej pracy operacyjnej zespołu projektowego.

·Zakres: Codzienne spotkania, zarządzanie tablicą zadań w narzędziach takich jak (…).

·Efekt: Ciągłość i płynność prac w projekcie, terminowe dostarczanie kolejnych etapów.

6) Kontrola jakości, budżetu i ryzyk

·   Na czym polega: Wnioskodawczyni monitoruje zgodność wytwarzanego oprogramowania z wymaganiami klienta, nadzoruje testy jakościowe, śledzi koszty projektu i reaguje na możliwe zagrożenia (np. opóźnienia, braki kadrowe).

·Czego dotyczy: Procesu tworzenia i wdrażania oprogramowania.

·Zakres: Regularne przeglądy postępów, raporty finansowe, identyfikacja ryzyk.

·Efekt: Projekt realizowany w zaplanowanym budżecie, z zachowaniem wysokiej jakości i przy minimalizacji zagrożeń.

7) Komunikacja i raportowanie między klientem a zespołem, rekomendowanie usprawnień

·Na czym polega: Wnioskodawczyni jest łącznikiem między klientem a zespołem — przygotowuje raporty z postępów, prowadzi spotkania statusowe, przedstawia propozycje usprawnień technicznych i organizacyjnych.

·Czego dotyczy: Relacji z klientem oraz przepływu informacji w projekcie.

·Zakres: Od codziennej komunikacji po cykliczne raporty strategiczne i prezentacje.

·Efekt: Klient ma bieżącą wiedzę o stanie projektu, a rekomendacje przyczyniają się do zwiększenia efektywności pracy zespołu i lepszej jakości produktu.

5) jak są sklasyfikowane – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – świadczone przez Panią usługi jako Project Manager (Kierownik projektu), będące przedmiotem wniosku?

Proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką.

Odpowiedź: 70.22.20.0.

6)czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odpowiedź: Nie.

7)czy świadczy Pani usługi będące przedmiotem wniosku w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie.

8)czy w ramach wykonywania usług, będących przedmiotem Pani wniosku, świadczy Pani usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni zdarza się przekazywać klientowi rekomendacje dotyczące rozwiązań w zakresie oprogramowania. Jednak nie są one samodzielnym, odrębnym doradztwem technologicznym, lecz elementem prowadzonego przez Wnioskodawczynię zarządzania projektem.

Rekomendacje te powstają najczęściej we współpracy z zespołem projektowym (programistami, architektami systemów, testerami) oraz innymi specjalistami, a rolą Wnioskodawczyni jest ich zebranie, przedstawienie klientowi i uwzględnienie w planie projektu.

9)czy w ramach wykonywania usług, będących przedmiotem Pani wniosku, świadczy Pani usługi w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem?

-jeśli tak – na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać),

-jeśli nie – proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje?

Odpowiedź: Tak, w ramach wykonywania usług praca Wnioskodawczyni jest związana z oprogramowaniem, ale nie polega na samodzielnym tworzeniu, programowaniu ani testowaniu.

Związek ten polega na tym, że Wnioskodawczyni:

-zarządza projektami, których celem jest wytworzenie lub wdrożenie oprogramowania,

-planuje harmonogramy zadań dla zespołów programistycznych i testerskich,

-koordynuje pracę specjalistów IT i przekazuje klientowi informacje o stanie realizacji oprogramowania,

-zbiera i porządkuje wymagania dotyczące funkcjonalności systemów, a następnie przekłada je na zadania dla zespołu,

-w razie potrzeby przekazuje rekomendacje dotyczące oprogramowania klientowi, jednak zazwyczaj są one efektem pracy całego zespołu (programistów, architektów, testerów), a rolą Wnioskodawczyni jest zebranie tych informacji i ich komunikacja.

Innymi słowy, usługi Wnioskodawczyni mają charakter zarządczo-koordynacyjny – dotyczą organizacji pracy nad oprogramowaniem, a nie świadczenia usług stricte programistycznych czy samodzielnego doradztwa IT.

Pytanie

Jaka jest stawka ryczałtu właściwa dla świadczonych przez Wnioskodawczynię usług?

Pani stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawczyni, podlega Ona pod kod PKD 70.22.Z, co odpowiada stawce ryczałtu 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że wykonuje Pani usługi jako Project Manager (Kierownik projektu) i zajmuje się wytwarzaniem oprogramowania IT (między innymi programów i aplikacji), ale sama nie tworzy Pani kodu programistycznego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Rozlicza się Pani na zasadach ryczałtu. Do Pani usług należy: planowanie i wdrażanie projektów IT, ustalanie celów i wymagań, tworzenie harmonogramów, priorytetów i planów zasobów, budowa i zarządzanie zespołem projektowym IT, koordynacja zadań, delegowanie i rozwiązywanie problemów, kontrola jakości, budżetu i ryzyk, komunikacja i raportowanie między klientem a zespołem, rekomendowanie usprawnień. Świadczone przez Panią usługi są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako 70.22.20.0. Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Nie świadczy Pani usług będących przedmiotem wniosku w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zdarza się Pani przekazywać klientowi rekomendacje dotyczące rozwiązań w zakresie oprogramowania. Jednak nie są one samodzielnym, odrębnym doradztwem technologicznym, lecz elementem prowadzonego przez Panią zarządzania projektem. Rekomendacje te powstają najczęściej we współpracy z zespołem projektowym (programistami, architektami systemów, testerami) oraz innymi specjalistami, a Pani rolą jest ich zebranie, przedstawienie klientowi i uwzględnienie w planie projektu. W ramach wykonywania usług Pani praca jest związana z oprogramowaniem, ale nie polega na samodzielnym tworzeniu, programowaniu ani testowaniu. Związek ten polega na tym, że zarządza Pani projektami, których celem jest wytworzenie lub wdrożenie oprogramowania, planuje harmonogramy zadań dla zespołów programistycznych i testerskich, koordynuje pracę specjalistów IT i przekazuje klientowi informacje o stanie realizacji oprogramowania, zbiera i porządkuje wymagania dotyczące funkcjonalności systemów, a następnie przekłada je na zadania dla zespołu, w razie potrzeby przekazuje Pani rekomendacje dotyczące oprogramowania klientowi, jednak zazwyczaj są one efektem pracy całego zespołu (programistów, architektów, testerów), a Pani rolą jest zebranie tych informacji i ich komunikacja. Innymi słowy, Pani usługi mają charakter zarządczo-koordynacyjny – dotyczą organizacji pracy nad oprogramowaniem, a nie świadczenia usług stricte programistycznych czy samodzielnego doradztwa IT.

W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług będących przedmiotem wniosku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, kwalifikują się do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka 8,5% do usług będących przedmiotem wniosku ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.