Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2025 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Stowarzyszenie”) posiada siedzibę w Polsce i podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Stowarzyszenie jest wpisane do rejestru stowarzyszeń oraz rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie od (…) r. posiada status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność (…).

Cały dochód, który Stowarzyszenie osiąga z działalności gospodarczej w 100% przeznaczany jest na działalność statutową (...).

Zgodnie z § 66 ust. 6 statutu Stowarzyszenia wszelkie dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, tj. zarówno z odpłatnej działalności pożytku publicznego jak i z prowadzonej działalności gospodarczej, przeznaczane są cele statutowe Stowarzyszenia. Cele te mieszczą się w zakresie celów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „Ustawa o CIT”) – (…). Innymi słowy Stowarzyszenie spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt Ustawy o CIT.

Od początku swojego funkcjonowania, Stowarzyszenie wynajmowało biuro na swoją siedzibę i nie posiadało własnej nieruchomości, którą mogłoby przeznaczyć na swoje biuro. W 2021 r. Stowarzyszenie zakupiło od podmiotu niepowiązanego lokal niemieszkalny wraz z udziałem w garażu wielostanowiskowym („Nieruchomość”). Nabycie Nieruchomości nastąpiło ze środków własnych Wnioskodawcy zgromadzonych w efekcie uzyskiwania przez Wnioskodawcę w toku jego działalności dochodu.

Nieruchomość została nabyta z zamiarem przeznaczenia jej jako własnego biura Wnioskodawcy. Niemniej, w związku z pandemią COVID-19 prace wykończeniowe związane z zaadoptowaniem nabytej Nieruchomości do celów biurowych uległy wstrzymaniu. Ponadto, wskutek pandemii COVID-19 doszło do zmiany modelu pracy przez pracowników Stowarzyszenia w przeważającym zakresie na model pracy zdalnej. W związku z tym, dalsze ponoszenie wydatków na zaadoptowanie nabytej Nieruchomości do celów biurowych oraz jej utrzymaniu okazało się bezzasadne. Dodatkowo, biorąc pod uwagę przejście w znaczącym stopniu na model pracy zdalnej, Stowarzyszenie nie potrzebuje powierzchni biurowej jaką ma nabyty lokal.

W związku z powyższym, Wnioskodawca rozważa obecnie sprzedaż Nieruchomości. Wskutek sprzedaży Nieruchomości, u Wnioskodawcy wystąpi dochód w wysokości różnicy pomiędzy ceną uzyskaną ze sprzedaży Nieruchomości a wydatkami poniesionymi w 2021 r. na jej nabycie i późniejsze prace adaptacyjne. Dochód pochodzący ze sprzedaży Nieruchomości zostanie przeznaczony na cele statutowe Stowarzyszenia.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że jedynym powodem nabycia przez Stowarzyszenie Nieruchomości było wykorzystywanie jej na potrzeby Stowarzyszenia, tj. jako biuro Stowarzyszenia. Nieruchomość miała służyć celom statutowym Stowarzyszenia. Intencją Stowarzyszenia nie było nabycie nieruchomości dla prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytania

1)Czy dochód osiągany przez Wnioskodawcę w toku jego działalności i przeznaczany na jego cele statutowe, w zakresie w jakim posłużył nabyciu Nieruchomości, może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT nawet w przypadku, gdy Nieruchomość zostanie przez Wnioskodawcę zbyta?

2)Czy dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia Nieruchomości, który zostanie przeznaczony na jego cele statutowe, będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

- dochód osiągany w toku jego działalności i przeznaczony na jego cele statutowe, który posłużył nabyciu Nieruchomości, może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT nawet w przypadku, gdy Nieruchomość zostanie przez Wnioskodawcę zbyta;

- dochód osiągnięty ze sprzedaży Nieruchomości, który zostanie przeznaczony oraz wydatkowany na jego cele statutowe, będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1.

Zdaniem Wnioskodawcy zbycie Nieruchomości nabytej na cele statutowe nie będzie miało wpływu na uznanie, że dochód Stowarzyszenia przeznaczony i wydatkowany w 2021 r. na jej nabycie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania ze względu na to, że został zgodnie z przepisami przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe, w tym w szczególności na nabycie środka trwałego.

Fakt późniejszego zbycia środka trwałego nie ma wpływu dla momentu kwalifikacji podatkowej tego dochodu w momencie poniesienia wydatku. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zgodnie z art. 17 ust. 1f ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1. Jednocześnie w art. 17 ust. 1a i ust. 1c Ustawy o CIT ustawodawca określił w jakich sytuacjach nie można zastosować zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Powołany artykuł 17 ust. 1a Ustawy o CIT stanowi, że zwolnienie, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a)  dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei artykuł 17 ust. 1c Ustawy o CIT stanowi, że przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powołanych powyżej przesłanek negatywnych żadne przesłanki nie będą mieć zastosowania, ponieważ stanowią o przedmiocie działania i formie prawnej podmiotu, które nie dotyczą Wnioskodawcy (art. 17 ust. 1a pkt 1 -1a oraz art. 17 ust. 1 c Ustawy o CIT).

Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1a pkt 2 Ustawy o CIT ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 art. 17 Ustawy o CT, dotyczącego podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie może korzystać dochód, bez względu na czas osiągnięcia, wydatkowany na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W 2021 r. Stowarzyszenie zakupiło od podmiotu niepowiązanego Nieruchomość będącą lokalem niemieszkalnym wraz z udziałem w garażu wielostanowiskowym. Nabycie Nieruchomości nastąpiło ze środków własnych Wnioskodawcy zgromadzonych w efekcie uzyskiwania przez Wnioskodawcę w toku jego działalności dochodu.

Nieruchomość została nabyta z zamiarem przeznaczenia jej na własną siedzibę Wnioskodawcy. Wskutek pandemii COVID-19 doszło do zmiany modelu pracy przez pracowników Stowarzyszenia w przeważającym zakresie na model pracy zdalnej. W konsekwencji dalsze ponoszenie wydatków na zaadoptowanie nabytej Nieruchomości do celów biurowych oraz jej utrzymaniu okazało się nieuzasadnione. Aktualnie, zważywszy na przejście w znaczącym stopniu na model pracy zdalnej, Stowarzyszenie nie potrzebuje tak dużej powierzchni biurowej jaką ma nabyta Nieruchomość.

Decyzja o zbyciu Nieruchomości pozwoli na wykorzystanie wolnych środków na cele Stowarzyszenia. Nie ulega wątpliwości, że nabycie przez Stowarzyszenie w 2021 r Nieruchomości z przeznaczeniem na siedzibę Stowarzyszenia z dochodów spełniało ustawowe przesłanki do zastosowania zwolnienia określone w art. 17 ust 1 pkt 4 Ustawy o CIT w tym szczególności art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dla możliwości zastosowania zwolnienia na gruncie podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT istotne są następujące elementy:

- cele statutowe mieszczą się w celach wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT,

- dochód musi być przeznaczony i wydatkowany na cele preferowane z tym, że wydatkowanie dochodu na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów jest uznawanie jako dochód zwolniony z opodatkowania,

- dochód nie może być bez względu na czas jego osiągnięcia, wydatkowany na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie przesłanki do skorzystania ze zwolnienia określone w art. 17 ust. 4 i ust. 1b Ustawy o CIT były spełnione w momencie wydatkowania dochodu na nabycie Nieruchomość. Dochód został przeznaczony i wydatkowany na nabycie środka trwałego służącego bezpośrednio realizacji tych celów jest uznawany jako dochód zwolniony z opodatkowania. Nie zachodziły również przesłanki negatywne wyłączające możliwość zwolnienia określone w art. 17 ust. 1a i ust. 1c Ustawy o CIT.

Podejmując decyzję o przeznaczeniu i wydatkowaniu dochodu na nabycie Nieruchomości Wnioskodawca działał w uzasadnionym przeświadczeniu, że Nieruchomość zostanie wykorzystana na siedzibę Stowarzyszenia służącą bezpośrednio realizacji celów. Było to działanie racjonalne, które niestety zostało zweryfikowane konsekwencjami spowodowanymi pandemią COVID-19, niemożliwymi do przewidzenia w momencie podejmowania decyzji o nabyciu nieruchomości. Nabycie służyło zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania Wnioskodawcy i miało umożliwić realizację celów statutowych. Stowarzyszenie rozpoczęło prace remontowe związane z zaadaptowaniem Nieruchomości, co potwierdza, że Nieruchomość na moment jej nabycia miała bezpośrednio służyć realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.

Prawidłowość działania Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 października 2024 r. o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.436.2024.3.KM, gdzie organ stwierdził, że:

„Biuro położone (...) może być kluczowe dla realizacji celów Fundacji z kilku powodów, zarówno logistycznych, jak i strategicznych. W zakupionej przez Fundację Nieruchomości, która zostanie zorganizowana jako biuro Fundacji (...), będą pracować zarówno pracownicy oddelegowani z Polski, jak i potencjalnie lokalni pracownicy z (...). W świetle powyższego, nie ulega zatem wątpliwości, że Państwa Fundacja jest podmiotem realizującym cele statutowe. Wskazane we wniosku i jego uzupełnieniu cele statutowe Państwa Fundacji są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Ponadto – jak wynika z treści wniosku i jego uzupełnienia – Państwa Fundacja wypełnia warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1a-1c ustawy o CIT. Wobec powyższego, stwierdzić należy, że przychody Państwa Fundacji przeznaczone na zakup Nieruchomości zlokalizowanej (...) na siedzibę Fundacji będą dla Państwa Fundacji stanowiły dochód wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, a więc podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT”.

W momencie wydatkowania środków na zakup Nieruchomości Wnioskodawca zamierzał wykorzystać ją jako swoją siedzibę, tj. wykorzystać bezpośrednio do realizacji swoich celów statutowych. O powyższym świadczy zarówno ujęcie Nieruchomości na potrzeby sporządzanych sprawozdań finansowych jako środka trwałego w budowie, jak i rozpoczęcie wstępnych prac remontowych.

Decyzja o wstrzymaniu prac remontowych wynikała z przyczyn niezależnych od Stowarzyszenia, tj. w szczególności skutków wynikających z pandemii COVID-19. Zmiana modelu pracy przez pracowników Stowarzyszenia w przeważającym zakresie na model pracy zdalnej spowodowała, że lokal o takiej powierzchni okazał się zupełnie niepotrzebny. W konsekwencji dalsze ponoszenie wydatków na zaadoptowanie Nieruchomości do celów biurowych okazało się niekorzystne ekonomicznie.

W ocenie Wnioskodawcy brak późniejszego wykorzystania Nieruchomości jako siedziby Stowarzyszenia – z przyczyn niezależnych od Stowarzyszenia – nie wpływa na fakt uznania, że dochód wydatkowany na nabycie Nieruchomości był wydatkiem na środek trwały służący bezpośrednio realizacji celów statutowych Stowarzyszenia, o którym mowa w art. 17 ust 1b Ustawy o CIT.

Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT stanowi, że zwalnia się dochody podatników przeznaczone i wydatkowane na określone cele statutowe. Oznacza to, że momentem oceny czy środki zostały przeznaczone i wydatkowane w sposób umożliwiający zastosowanie zwolnienia jest moment faktycznego poniesienia kosztu. Innymi słowy, skoro na moment wydatkowania swojego dochodu przez Wnioskodawcę na nabycie Nieruchomości zakładał on, że Nieruchomość zostanie przez niego wykorzystana jako jego siedziba, to dochód ten powinien podlegać zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Późniejsze, nieprzewidziane, niezależne od woli Stowarzyszenia zdarzenia, tj. pandemia COVID-19 i zmiana modelu pracy pracowników Wnioskodawcy, nie mają znaczenia dla prawidłowości tego poglądu.

Tym samym uzasadnione jest stanowisko Wnioskodawcy, że dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę w toku jego działalności przeznaczony i wydatkowany w 2021 r. na nabycie Nieruchomości z przeznaczeniem na siedzibę Stowarzyszenia, w której miała być prowadzona działalności statutowa korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT i ust. 1b Ustawy o CIT niezależnie od tego, czy Nieruchomość zostanie przez Wnioskodawcę zbyta.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2.

Zdaniem Wnioskodawcy dochód, który zostanie osiągnięty przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia Nieruchomości, a który zostanie przeznaczony i wydatkowany w przyszłości na cele statutowe Stowarzyszenia będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 1f Ustawy o CIT, niezależnie od tego czy dochód na nabycie tej Nieruchomości korzystał wcześniej ze zwolnienia z opodatkowania.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1f ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Jednocześnie w art. 17 ust. 1a i ust. 1c Ustawy o CIT ustawodawca określił w jakich sytuacjach nie można zastosować zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli wszystkie przesłanki do skorzystania ze zwolnienia określone w art. 17 ust. 4 i ust. 1f ustawy o CIT będą spełnione w momencie przeznaczenia i następnie wydatkowania dochodu pochodzącego ze zbycia Nieruchomość i nie będą spełnione przesłanki negatywne wyłączające możliwość zwolnienia określone w art. 17 ust. 1a i ust. 1c Ustawy o CIT, to dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania.

Okoliczność wcześniejszego opodatkowania lub zwolnienia dochodu wydatkowanego na nabycie Nieruchomości w 2021 r. nie będzie miała znaczenia na późniejszą kwalifikację dochodu uzyskanego przez Stowarzyszenie z tytułu zbycia Nieruchomości.

Ponadto, żaden przepis art. 17 Ustawy o CIT nie odnosi się do pochodzenia dochodu przeznaczanego i wydatkowanego na preferowane cele statutowe. Powoływany wielokrotnie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT stanowi jedynie, że wolne od podatku są dochody podatników w części przeznaczonej na te cele preferowane.

Tym samym należy przyjąć, że wszystkie dochody będą zwolnione pod warunkiem ich wydatkowania z sposób zgodny z przepisami niezależnie od źródła ich pochodzenia. Oznacza to, że dochód uzyskany ze sprzedaży Nieruchomości przeznaczony i wydatkowany przez Wnioskodawcę na swoje cele statutowe zgodnie z celami preferowanymi przez ustawodawcę będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Tym samym niezależnie od tego, czy odpowiedź na pierwsze pytanie będzie pozytywna, czy negatywna dochód uzyskany ze sprzedaży Nieruchomości będzie mógł korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 września 2018 r. o sygn. 0111-KDIB2-3.4010.165.2018.2.KB. Organ potwierdził w niej, że dochód uzyskany ze sprzedaży środka trwałego przeznaczony i wydatkowany w całości na cele statutowe fundacji będzie podlegał zwolnieniu na gruncie podatków dochodowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany ze sprzedaży Nieruchomości będzie podlegać zwolnieniu na zasadach ogólnych określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, przy czym możliwość zastosowania tego zwolnienia będzie niezależna od tego czy sam dochód Wnioskodawcy przeznaczony na nabycie Nieruchomości korzystał z tego zwolnienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej lub z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1)  przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych regulacji wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego dochodu na ściśle określone, preferowane przez ustawodawcę cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe (wyraźnie sprecyzowane w statucie danej osoby prawnej) ponieważ z podatkowego punktu widzenia chodzi o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych. W tym zakresie nie może mieć zastosowania wykładnia rozszerzająca ustawowy zakres zwolnienia podatkowego. Zatem, wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

·podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych wcześniej),

·podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

·podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślić należy, że przywołany wcześniej art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe, określone w tym przepisie, ale i wydatkuje na te cele. Istotne jest to, że samo tylko przeznaczenie dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie dochodu na inny cel niż wskazany przez ustawodawcę spowoduje, że podatnik straci prawo do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Charakterystyczne jest, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w istocie tylko określa cele społecznie użyteczne, które muszą być określone także w statucie, które uzasadniać mogą zwolnienie od podatku, o ile podatnik osiągnie dochód. Nie określa on żadnych innych warunków tego zwolnienia. Czyni to natomiast w powołanym wyżej przepisie art. 17 ust. 1a, który stanowi, że samo tylko przeznaczenie dochodu na cel społecznie użyteczny, preferowany przez ustawodawcę nie jest wystarczające do zwolnienia, dochód musi być także wydatkowany na ten cel.

Z kolei w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT ustawodawca wprowadził ułatwienie dla podatników w korzystaniu ze zwolnienia, bowiem postanowił, że wydatkowanie dochodu może nastąpić – po uprzednim jego przeznaczeniu - w czasie znacznie późniejszym od momentu jego osiągnięcia i przeznaczenia. Jednakże wprowadził przy tym warunek rozwiązujący - pozbawiający podatnika zwolnienia w przypadku jego wydatkowania na inny niż preferowany cel ustawowy.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy wskazać należy, że ustawodawca powiązał prawo do zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele zasługujące na taki rodzaj preferencji. Umożliwiając korzystanie ze zwolnienia podatkowego w czasie, uczynił z wydatkowania dochodu na inne cele warunek rozwiązujący, a więc pozbawiający podatnika prawa do zwolnienia podatkowego. Oznacza to ustawowy obowiązek uiszczenia podatku od dochodu wydatkowanego na cel niestatutowy.

Ustawodawca dopuścił rozdzielenie w czasie „przeznaczenia” dochodu, którego przejawem jest jedynie zadeklarowanie zamiaru od „wydatkowania” tego dochodu. Zatem dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego lub jego utraty ma zasadnicze znaczenie ocena czy zarówno „przeznaczenie” jak i „wydatkowanie” nastąpiło na cele określone w przepisach.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że są podmiotem realizującym cele statutowe, które są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe nieodpłatnie i odpłatnie, a także prowadzi działalność gospodarczą. Stowarzyszenie nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

W 2021 r. Stowarzyszenie zakupiło od podmiotu niepowiązanego lokal niemieszkalny wraz z udziałem w garażu wielostanowiskowym. Nieruchomość została nabyta z zamiarem przeznaczenia jej na biuro (siedzibę) Stowarzyszenia. Jedynym powodem nabycia nieruchomości było wykorzystywanie jej na potrzeby Stowarzyszenia, nieruchomość miała służyć wyłącznie celom statutowym Stowarzyszenia. Intencją Stowarzyszenia nie było nabycie nieruchomości dla celów prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z okolicznościami niezależnymi od Państwa prace wykończeniowe związane z zaadoptowaniem nabytej Nieruchomości do celów biurowych uległy wstrzymaniu, a pracownicy Stowarzyszenia w przeważającym zakresie przeszli na model pracy zdalnej. W związku z powyższym, jak Państwo wskazali, dalsze ponoszenie wydatków na zaadoptowanie nabytej Nieruchomości do celów biurowych oraz jej utrzymanie okazało się bezzasadne ponieważ Stowarzyszenie nie potrzebuje powierzchni biurowej jaką ma nabyty lokal. Nabytą wcześniej Nieruchomość zamierzają Państwo sprzedać.

W związku z przedstawionym opisem sprawy oraz przywołanymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że dochód osiągnięty przez Państwa w toku prowadzonej działalności przeznaczony i wydatkowany w 2021 r. na nabycie Nieruchomości z przeznaczeniem na siedzibę Stowarzyszenia, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i ust 1b ustawy o CIT niezależnie od tego, czy Nieruchomość zostanie przez Państwa zbyta.

Zauważyć należy, że wydatkowane na zakup nieruchomości środki finansowe pochodzące z działalności Stowarzyszenia nie zostały przeznaczone na działalność statutową, ponieważ, jak wprost wynika z opisu sprawy, działalność statutowa w nabytej Nieruchomości nigdy nie była i nie będzie realizowana. Zakupiona Nieruchomość zostanie sprzedana.

Wobec powyższego, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie można zastosować zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, gdyż opisane we wniosku działania nie realizują celów statutowych stowarzyszenia. Pomimo, że pierwotnie celem zakupu nieruchomości było przeznaczenie jej na cele statutowe, tj. siedzibę Stowarzyszenia, to cel ten nie został nigdy zrealizowany. W konsekwencji zasadnym jest przyjęcie, że w momencie podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia Nieruchomości powstał (powstanie) obowiązek podatkowy w związku z niespełnieniem warunków zwolnienia wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślić także należy, że z przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 17 ust. 1a pkt 2 oraz art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim przeznaczeniem i wydatkowaniem dochodu na cele statutowe.

W Państwa sprawie cele statutowe w zakupionej i remontowanej Nieruchomości nigdy nie zostały podjęte. Zakupiona Nieruchomość zostanie sprzedana nie realizując pierwotnie przeznaczonego jej celu statutowego.

Dodatkowo należy wskazać, że na rozstrzyganą kwestię nie ma wpływu, czy pochodzący ze sprzedaży Nieruchomości dochód zostanie przeznaczony na cele statutowe Stowarzyszenia.

Wobec powyższego Państwa dochód osiągany w toku prowadzonej działalności i przeznaczany na cele statutowe, w zakresie w jakim posłużył nabyciu Nieruchomości, która nie była i nie będzie wykorzystywana na cele statutowe Stowarzyszenia nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodzić się należy natomiast z Państwem, że dochód osiągnięty z odpłatnego zbycia Nieruchomości, który zostanie przeznaczony na cele statutowe Stowarzyszenia, będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wskazano wyżej zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie realizuje cele statutowe zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w tym działalność naukowa i oświatowa. Stowarzyszenie prowadzi także działalność gospodarczą.

Skoro, cele statutowe Stowarzyszenia są zbieżne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i dochód uzyskany przez Państwa ze sprzedaży Nieruchomości zostanie faktycznie wydatkowany na cele statutowe Stowarzyszenia, to będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Reasumując, dochód uzyskany przez Państwa ze sprzedaży nabytej wcześniej Nieruchomości będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, o ile rzeczywiście zostanie przeznaczony oraz wydatkowany na wskazane cele statutowe Stowarzyszenia.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.