Zakład Opieki Zdrowotnej pismem z dnia 8.11.2005r. uzupełnionym w dniu 18.11.2005r. zwrócił się o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zas... - Interpretacja - ZD/415-18/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.12.2005, sygn. ZD/415-18/05, Urząd Skarbowy we Wrześni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zakład Opieki Zdrowotnej pismem z dnia 8.11.2005r. uzupełnionym w dniu 18.11.2005r. zwrócił się o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Jednostka zapytuje, czy przeznaczone i wydatkowane przez Zakład Opieki Zdrowotnej kwoty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Podatnik uważa, że wpłaty na PFRON są zwolnione z podatku dochodowego. Swoje stanowisko Podatnik uzasadnił interpretacją zawartą w wyroku WSA z 15 czerwca 2004r., sygn. akt III SA/Wa 388/2003.

Uwzględniając powyższe, tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody między innymi podatników, których celem statutowym jest działalność w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej - w części przeznaczonej na cele statutowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodów uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy podatkowej stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z1997r. Nr 123, poz. 776 ze zm.).

Zatem wpłaty na PFRON, jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, który w takim przypadku różnić się będzie od zysku bilansowego jednostki, ustalonego na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej.

Zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych będzie objęta tylko ta część dochodu podatkowego, która spełnia warunek określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej - gdy przeznaczenie części dochodu będzie związane z realizacją celów statutowych Zakładu Opieki Zdrowotnej.

Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zasilają dochody tego Funduszu, a zatem nie są wydatkami poniesionymi na cele związane z ochroną zdrowia. Dochody te nie są wolne od podatku, gdyż nie mogą być przeznaczone na cele związane z ochroną zdrowia, bowiem zostały już wydatkowane na inne cele, tj. na zasilenie PFRON.

Ponadto przepis art. 17 ust. 1b ustawy podatkowej, stanowiący, że zwolnienie o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, nie może stanowić podstawy do zwolnienia dochodów, o których mowa wyżej.

Powyższe wynika z faktu, iż wpłat na PFRON nie można uznać za podatki, o których mowa w art. 17 ust. 1b, ponieważ odwołując się do definicji podatku zawartej w art. 6 ustawy - Ordynacja podatkowa, podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, gminy, wynikające z ustawy podatkowej.

Stanowisko takie zgodne jest z interpretacją zawartą w piśmie Ministerstwa Finansów Nr PB 3-1306-IP-060-3/2002 z dnia 20.02.2002r.

Niniejsza interpretacja udzielana jest w oparciu o wskazany przez Podatnika stan faktyczny oraz przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy we Wrześni