Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.381.2025.2.END

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 sierpnia 2025 r. (wpływ 28 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest spółka (…) sp. z o.o. [dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”, „(…)”], która działa jako (…).

Spółka uzyskała dotację celową (…) [dalej: „Dotacja”].

Spółka zobowiązuje się do realizacji zadań, (…) [dalej: „Zadanie” lub „Zadania”].

(…) udziela Spółce dotacji celowych z budżetu państwa na potrzeby realizacji Zadań wynikających z Umowy. Przekazanie środków następować będzie w transzach na wyznaczony rachunek bankowy, nie później niż w ciągu 30 dni od otrzymania (…) prawidłowo wypełnionego wniosku o uruchomienie kolejnej transzy.

W (…) r. zrealizowano pierwsze transze Dotacji. W kolejnych latach, tj. (…), przy czym corocznie przekazywane będą transze w wysokości 25% wartości rocznej Dotacji.

Wniosek o uruchomienie ostatniej transzy Dotacji w danym roku budżetowym Spółka zobowiązana jest złożyć nie później niż do 10 grudnia, a przekazanie ostatniej transzy przez (…) nastąpi nie później niż do 31 grudnia danego roku.

Całkowita wartość transz Dotacji przekazanych w danym roku nie może być wyższa niż kwota Dotacji zaplanowana na ten rok budżetowy. Przekazanie każdej transzy odbywa się na rachunek bankowy Spółki, dedykowany do obsługi środków z Dotacji [dalej: „Rachunek Dotacyjny”], zgodnie z postanowieniami Umowy. Przesunięcie środków z Rachunku Dotacyjnego na rachunek bieżący Spółki następuje po realizacji danego Zadania i rozliczeniu danej kwoty Dotacji.

Dotacje, o których mowa powyżej, zgodnie z Umową:

1)Spółka przeznaczy wyłącznie na sfinansowanie kosztów realizacji Zadania i niedopuszczalne jest przeznaczenie tych środków na inny cel;

2)obejmują wszelkie należności (…) związane z wykonywaniem Umowy.

Wykorzystanie Dotacji następuje przez zapłatę za zrealizowane Zadanie, na które Dotacja została udzielona.

Wydatki na realizację Zadania, poniesione zgodnie z przeznaczeniem, ale w kwocie jednostkowej wyższej niż określona w załączniku (…) do Umowy lub w kwocie wyższej niż określona w Umowie na dany rok, Spółka pokryje ze środków własnych.

Zawarta Umowa zawiera szczegółowy opis zakresu Zadania i odpowiadające mu koszty w ramach (…).

Zgodnie z Umową zawartą z (…), Spółka zobowiązana jest do wykorzystania Dotacji zgodnie z art. 168 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia r., na który Dotacja została udzielona albo do dnia zakończenia realizacji Zadania w przypadku jego wcześniejszego zakończenia, tj. przed datą 31 grudnia danego roku. Za dzień zapłaty przez Spółkę za działania zrealizowane w ramach realizacji Zadania uznaje się dzień obciążenia rachunku bankowego Spółki.

W przypadku niewykorzystania środków z przekazanej Dotacji, Spółka zobowiązana jest do ich rozliczenia po upływie roku budżetowego, w którym otrzymała daną transzę. Niewykorzystane środki muszą zostać rozliczone najpóźniej do dnia 15 stycznia roku następującego po roku, w którym transza została wypłacona.

Transza Dotacji przekazana Spółce na Rachunek Dotacyjny nie ma charakteru definitywnego. W przypadku niewykonania części Zadań określonych w Umowie, nadwyżka otrzymanej Dotacji ponad wartość zrealizowanych działań podlega zwrotowi na rachunek bankowy (…). Spółka nie ma prawa do swobodnego dysponowania całością przekazanych środków przekazanych przez (…) na Rachunek Dotacyjny Spółki, co oznacza, że nie uzyskuje przysporzenia majątkowego w pełnej wysokości transzy otrzymanej na Rachunek Dotacyjny.

Otrzymana Dotacja jest rozliczana z (…) w okresach rocznych. Niemniej, w trakcie roku przyjęto zasadę raportowania wykonanych Zadań i, tym samym, rozliczania należności za wykonane Zadania w okresach miesięcznych. Dopiero po wykonaniu Zadania, Spółka ma prawo do przekazania środków pieniężnych z Rachunku Dotacyjnego na swój rachunek bieżący. Spółka, mając informację o Zadaniach wykonanych w danym miesiącu, już w trakcie miesiąca, po wykonaniu danego Zadania, pobiera środki z Rachunku Dotacyjnego na rachunek bieżący, w celu regulowania zobowiązań. Po zakończeniu miesiąca podpisywany jest raport zawierający informację o Zadaniach zrealizowanych w trakcie miesiąca i wysokości pobranych środków. Na podstawie ww. raportu, ewentualna dodatkowa kwota wynagrodzenia Spółki za realizację Zadań w danym miesiącu przekazywana jest z Rachunku Dotacyjnego Spółki na rachunek bieżący.

W związku z realizacją Umowy (…) zobowiązany jest do (…):

1)rozliczenia merytoryczno-finansowego transzy Dotacji,

2)rocznego rozliczenia merytoryczno-finansowego zgodnie z Umową wraz z rocznym sprawozdaniem merytorycznym.

Spółka jest zobowiązana do prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dla Zadań realizowanych w ramach Umowy, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, ze zm.), w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych i bankowych w ramach realizacji Zadań.

Co istotne, jak wskazano powyżej, samo przekazanie kwoty Dotacji na Rachunek Dotacyjny, zgodnie z zapisami Umowy, nie ma charakteru definitywnego - Dotacja trafia bowiem na wyodrębniony rachunek bankowy Spółki, tj. Rachunek Dotacyjny, a jej wykorzystanie, polegające na przelaniu środków na rachunek bieżący, jest dopuszczalne wyłącznie po zakończeniu realizacji usług objętych Umową, co zostało określone w § 2 ust. 12, zgodnie z którym (…) jest obowiązany do wykorzystania Dotacji w sposób określony w art. 168 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia roku, na który Dotacja została udzielona albo do dnia zakończenia realizacji Zadania w przypadku jego wcześniejszego zakończenia, tj. przed datą 31 grudnia danego roku. Za dzień zapłaty przez (…) za działania zrealizowane w ramach realizacji Zadania uznaje się dzień obciążenia rachunku bankowego (…).

Pytania

1)W którym momencie powstanie przychód zwolniony z opodatkowania CIT w związku z otrzymaniem Dotacji oraz ewentualnej nadwyżki otrzymanej Dotacji ponad kwotę wydatków związanych z realizacją Zadań wynikających z przedmiotowej Umowy?

2)Czy Dotacja otrzymana na realizację Zadań wynikających z Umowy, wraz z ewentualną nadwyżką otrzymanej Dotacji ponad kwotę wydatków związanych z realizacją Zadań, podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT?

3)Czy odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zakupionych ze środków własnych zarówno przed otrzymaniem Dotacji, jak i w trakcie jej trwania, a wykorzystywanych częściowo do realizacji celów określonych w Umowie, mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów Spółki, jako że nie zostały sfinansowane z Dotacji? (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

4)Czy Spółka ma prawo do rezygnacji ze zwolnienia przysługującego Spółce z tytułu otrzymania Dotacji na podstawie art. 17 ust. 1g ustawy CIT?

Państwa stanowisko

1)Przychód zwolniony z opodatkowania CIT w związku z otrzymaniem Dotacji oraz ewentualnej nadwyżki otrzymanej Dotacji ponad kwotę wydatków związanych z realizacją Zadań wynikających z przedmiotowej Umowy powstaje w chwili przekazania środków z wyodrębnionego rachunku bankowego Dotacji na rachunek bieżący Spółki.

2)Otrzymana Dotacja na realizację Zadań wynikających z Umowy wraz z ewentualną nadwyżką otrzymanej Dotacji ponad kwotę wydatków związanych z realizacją Zadań wynikających z Umowy, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT.

3)Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zakupionych ze środków własnych zarówno przed otrzymaniem Dotacji, jak i w trakcie jej

trwania, wykorzystywanych częściowo do realizacji celów określonych w Umowie, mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodów Spółki, jako że nie zostały sfinansowane z Dotacji. (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

4)Spółka ma prawo do rezygnacji ze zwolnienia przysługującego Spółce z tytułu otrzymania Dotacji na podstawie art. 17 ust. 1g ustawy CIT.

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy.

Ad 1.

Zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa CIT”), za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1)wystawienia faktury albo

2)uregulowania należności.

Spółka zawarła Umowę z (…) , w której zobowiązała się do ciągłego wykonywania powierzonych Zadań w latach (…), rozliczanych rocznie. Spółka mając na względzie rzetelne rozliczanie kwot wydatkowanych na Zadania w zakresie (…), dokonuje comiesięcznego rozliczania należności.

Spółka w trakcie miesiąca monitoruje świadczone usługi w zakresie ilości usług wykonanych w danym miesiącu, a także kalkuluje należną wartość na podstawie ustalonych cen i przelewa środki z wyodrębnionego Rachunku Dotacyjnego na swój podstawowy rachunek bankowy w celu regulowania zobowiązań. Po zakończeniu miesiąca podpisywany jest raport zawierający informację o Zadaniach zrealizowanych w trakcie miesiąca i wysokości pobranych środków. Na podstawie ww. raportu, ewentualna dodatkowa kwota wynagrodzenia Spółki za realizację Zadań w danym miesiącu przekazywana jest z Rachunku Dotacyjnego Spółki na rachunek bieżący.

Zdaniem Wnioskodawcy wpływ środków na wyodrębniony rachunek bankowy przeznaczony do obsługi Dotacji (tj. Rachunek Dotacyjny) nie skutkuje automatycznie powstaniem definitywnego przychodu po stronie Spółki. Środki te nie mogą być dowolnie wykorzystywane przez Spółkę, nie ma ona prawa do swobodnego dysponowania tymi środkami - ich wydatkowanie jest ściśle uzależnione od realizacji określonego Zadania (…). W przypadku niewykonania Zadania lub wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem, Spółka zobowiązana jest do zwrotu niewykorzystanej lub nieprawidłowo wykorzystanej części Dotacji. Tym samym, w ocenie Spółki, do momentu spełnienia warunków umożliwiających trwałe dysponowanie środkami, nie można uznać ich za przychód o charakterze definitywnym w rozumieniu przepisów ustawy CIT.

W ocenie Spółki, na gruncie art. 12 ust. 3a ustawy CIT, za moment powstania przychodu objętego zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT należy uznać moment przelewu środków z dedykowanego Rachunku Dotacyjnego na bieżący rachunek Spółki, gdyż przesunięcie środków z Rachunku Dotacyjnego następuje wówczas, gdy Spółka ma pewność, że dane Zadanie zostało wykonane w danym miesiącu, a zatem dana kwota Dotacji staje się jej definitywnym przychodem.

Wnioskodawca wskazuje jednocześnie, iż w przypadku, o którym mowa w pytaniu nr 1 i uzasadnieniu do pytania nr 1, nie złoży on oświadczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1g ustawy CIT.

Ad 2.

Według art. 3 ust. 1 ustawy CIT, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze.

Jak natomiast wynika z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Mając na uwadze powyższe, co do zasady, dotacje stanowią przychód podlegający opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy CIT, ponieważ powiększają majątek Spółki z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Jednakże na gruncie przepisów ustawy CIT przewidziano zwolnienie przychodów uzyskanych jako dotacje pochodzące z budżetu państwa. W konsekwencji przyznana Spółce Dotacja celowa przez (…) jest, w ocenie Wnioskodawcy, objęta wspomnianym zwolnieniem.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [dalej: „DKIS”] z 20 września 2024 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.611.2024.3.AD. Pomimo iż interpretacja ta została wydana na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm., dalej: „ustawa PIT”), argumentacja oraz uzasadnienie DKIS mogą być adekwatne w odniesieniu do sytuacji Wnioskodawcy, z uwagi na tożsamość regulacji zawartych w ustawie PIT oraz w ustawie CIT. W przywołanej interpretacji indywidualnej DKIS zajął stanowisko, że: „otrzymana przez Państwa dotacja w momencie przekazania środków na rachunek bankowy spółki stanowi przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Ponadto, poza Dotacją, nie przewidziano wypłaty dodatkowego/innego wynagrodzenia na rzecz Spółki (…). W konsekwencji, Wnioskodawca nie uzyskuje przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy CIT.

W ocenie Spółki, uzyskanie przez nią w ramach Dotacji ewentualnej nadwyżki ponad kwotę wydatków związanych z realizacją Zadań wynikających z Umowy stanowi również przychód zwolniony z opodatkowania. Nadwyżka ta nie jest odrębnym, niezależnym źródłem przychodu, lecz jest częścią składową Dotacji, jest ujęta w wycenie danego Zadania. Nadwyżka nie stanowi samodzielnego przysporzenia. Z tego względu, w ocenie Spółki, należy ją uznać za przychód objęty zwolnieniem z CIT, a nie za przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca wskazuje jednocześnie, iż w przypadku, o którym mowa w pytaniu nr 2 i uzasadnieniu do pytania nr 2, nie złoży on oświadczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1g ustawy CIT.

Ad 3.

Jak wynika z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z ww. przepisu wynika, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków, zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie, a zatem również przez dotację.

Natomiast wydatki poniesione ze środków własnych Spółki zarówno przed otrzymaniem Dotacji, jak i w trakcie jej otrzymywania, dotyczące nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które zostały ujęte w ewidencji środków trwałych Spółki oraz których amortyzacja rozpoczęła się odpowiednio przed lub w trakcie okresu finansowania, a które są wykorzystywane częściowo do realizacji Zadań (…), według Wnioskodawcy, stanowią koszty uzyskania przychodu zgodnie z zasadami ogólnymi, ponieważ zostały sfinansowane ze środków własnych, a nie ze środków Dotacji, a zatem nie zostały zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, odpisy amortyzacyjne dotyczące środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nabytych ze środków własnych zarówno przed otrzymaniem Dotacji, jak i w trakcie jej otrzymywania, a obecnie wykorzystywanych częściowo do realizacji Zadań określonych w Umowie Dotacji, mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z zasadami ogólnymi, jako że nie zostały pokryte ze środków pochodzących z Dotacji.

Wnioskodawca wskazuje jednocześnie, iż w przypadku, o którym mowa w pytaniu nr 3 i uzasadnieniu do pytania nr 3, nie złoży on oświadczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1g ustawy CIT.

Ad 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 1g ustawy CIT, podatnik może nie stosować zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 21, 47 lub 48, w odniesieniu do określonych dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał, określonego w art. 27 ust. 1, złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o rezygnacji ze stosowania tych zwolnień w odniesieniu do wskazanych w nim dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych. Do wydatków i kosztów, w tym do odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, sfinansowanych z dochodów (przychodów), których dotyczy to oświadczenie, przepisów art. 16 ust. 1 pkt 48 i 58 nie stosuje się.

W świetle powyższego przepisu, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do zrezygnowania ze stosowania zwolnienia przysługującego jej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT w zakresie Dotacji przyznanej Spółce (…). Dotacja ta została przyznana przez (…) i jest finansowana ze środków budżetu państwa, a zatem spełnia warunki określone w art. 17 ust. 1g ustawy o CIT i co do zasady korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT. Warunkiem rezygnacji ze zwolnienia będzie złożenie przez Spółkę właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisma zawierającego oświadczenie o rezygnacji ze stosowania tego zwolnienia w odniesieniu do Dotacji przed terminem złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym Spółka otrzymała Dotację.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, stanowiska przedstawione przez Spółkę w niniejszym wniosku należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań oznaczonych nr 2, 3, 4 jest prawidłowe. W tym też zakresie odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

W zakresie pytania nr 1 Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej w zakresie pytania nr 1

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczą ustalenia, w którym momencie powstanie przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z otrzymaniem Dotacji oraz ewentualnej nadwyżki otrzymanej Dotacji ponad kwotę wydatków związanych z realizacją Zadań wynikających z Umowy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu. W art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, wskazane zostały jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do tej kategorii.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na Państwa konto, co do zasady, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią przychód w rozumieniu omawianej ustawy. Zatem, otrzymana Dotacja, o której mowa we wniosku, również – co do zasady – stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Katalog przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zawarty został w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie z cytowanym wyżej art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że otrzymanie pieniędzy skutkuje obowiązkiem wykazania ich jako przychód podatkowy. Momentem, w którym należy ten przychód wykazać jest moment ich otrzymania.

Użyte w powyższym przepisie sformułowanie „otrzymane” oznacza, że przychód powstaje w momencie jego faktycznego uzyskania.

W Państwa sprawie przychód objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, powstanie w momencie otrzymania dotacji.

W związku z otrzymaniem dotacji oraz ewentualnej nadwyżki otrzymanej dotacji ponad kwotę wydatków związanych z realizacją zadań wynikających z Umowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT powstanie przychód w momencie ich otrzymania.

Powołany przez Państwa przepis art. 12 ust. 3a ustawy o CIT nie ma w analizowanej sprawie zastosowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przekazanie środków z tytułu dotacji ma następować w transzach na wyznaczony rachunek bankowy. Będzie to rachunek Spółki, dedykowany do obsługi środków z dotacji (rachunek dotacyjny). Natomiast po realizacji danego zadania i rozliczeniu danej kwoty dotacji nastąpi przesunięcie środków z rachunku dotacyjnego na rachunek bieżący Spółki.

Przekazanie przez (…) środków z dotacji na specjalnie do tego celu dedykowany rachunek Spółki (rachunek dotacyjny) jest równoznaczne z otrzymaniem przez Spółkę ww. środków. W tym też momencie po stronie Spółki powstanie przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, który ewentualnie może korzystać ze zwolnienia. W momencie bowiem wpływu środków z dotacji (transz) na rachunek dotacyjny, Spółka może z nich korzystać, finansując ponoszone wydatki zgodnie z zawartą umową. Świadczy o tym fakt, że Spółka po wykonaniu zadania przekazuje środki pieniężne z rachunku dotacyjnego na rachunek bieżący, a po zakończeniu miesiąca, na podstawie raportu o zrealizowanych zadaniach i wysokości pobranych środków, może przekazać na rachunek bieżący także dodatkową kwotę wynagrodzenia za realizację zadań w danym miesiącu.

Czynność przesunięcia środków pomiędzy rachunkami, jak wskazuje przedstawiony we wniosku opis sprawy, wykonywana jest samodzielnie przez Spółkę, natomiast dotacja jest następnie rozliczana z (…) w okresach rocznych. Przy czym w trakcie roku przyjęto zasadę raportowania wykonanych zadań i, tym samym rozliczania należności za wykonane zadania w okresach miesięcznych.

Odpisany przepływ środków pieniężnych pomiędzy rachunkami Spółki, pozostaje zatem bez wpływu na ustalenie momentu rozpoznania przychodu zwolnionego z tytułu otrzymania dotacji. Dotacja zostaje bowiem wpłacona Państwu w momencie wpływu poszczególnych transz na rachunek dotacyjny, z którego następnie jest jedynie dysponowana na faktyczną realizację zadań wynikających z umowy (…). Okoliczność, że Spółka zobowiązana jest do zwrotu niewykorzystanej lub nieprawidłowo wykorzystanej części dotacji, również pozostaje bez wpływu na ustalenie momentu rozpoznania przychodu zwolnionego. Jest to charakterystyczne dla finansowania w formie dotacji i znajduje także oparcie w przepisach ustawy o finansach publicznych (vide art. 169).

Zatem Państwa stanowisko zgodnie, z którym za moment powstania przychodu objętego zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT należy uznać moment przelewu środków z dedykowanego Rachunku Dotacyjnego na bieżący rachunek Spółki, gdyż przesunięcie środków z Rachunku Dotacyjnego następuje wówczas, gdy Spółka ma pewność, że dane Zadanie zostało wykonane w danym miesiącu, a zatem dana kwota Dotacji staje się jej definitywnym przychodem, należało uznać za nieprawidłowe.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.