
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 28 lutego 2005 r. (data wpływu do Urzędu 02.03.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy przysługuje Spółce prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłat za parking i przejazd autostradą poniesionych przez pracowników Spółki w
związku odbywaną podróżą służbową własnym środkiem transportu, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przestawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy ona, między innymi, usługi w zakresie badania sprawozdań finansowych podmiotów gospodarczych. Wiele czynności wykonywanych jest poza siedzibą Podatnika, w siedzibie zleceniodawcy usługi. W celu właściwego wykonania usługi Spółka wysyła swoich pracowników w podróże służbowe. Zgodnie z porozumieniem pomiędzy Spółką a pracownikiem, może on odbyć podróż służbową własnym środkiem transportu (samochód). Rozliczenie wykorzystania samochodu przez pracownika następuje na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Spółka wypłaca pracownikowi kwotę odpowiadającą iloczynowi przejechanych w podróży służbowej kilometrów i właściwej dla samochodu stawki za 1 km oraz zwraca koszty parkingu i opłaty za przejazd autostradą płatną na podstawie wydanego paragonu. Zwrot wydatków Spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów.
Zdaniem Spółki ponoszone przez nią koszty związane z oddelegowaniem pracownika do wykonywania obowiązków służbowych poza Warszawą (w tym opłaty parkingowe i za przejazd płatną autostradą) może ona zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.W ocenie Spółki zwrot wydatków związanych z opłatami za parking i przejazdami płatną autostradą nie powinien wchodzić w zakres wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby Spółki, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 30 a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawiona przez Stronę argumentacja jest prawidłowa. Zasady ustalania należności, przysługującej pracownikowi z tytułu podróży służbowej odbywanej na obszarze kraju zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1990), - zwanym daje rozporządzeniem. Zgodnie z postanowieniami § 3 rozporządzenia, z tytułu podróży służbowej pracownikowi poza dietami przysługuje zwrot kosztów: przejazdów,noclegów,dojazdów środkami komunikacji miejscowej,innych
udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2000 Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wyraźnie wyłączonych przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 ustawy. Art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a tej ustawy stanowi natomiast, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej w jazdach zamiejscowych, w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu. Jak wynika z podanego stanu prawnego, ograniczenie określone w art. 16 ust. 1 pkt 30 a dotyczy wyłączenie wysokości zwrotu kosztów przejazdu. Nie ma ono natomiast zastosowania do innych udokumentowanych wydatków, których zwrot jest
możliwy na podstawie przepisów rozporządzenia. Rozporządzenie nie wymienia o jakie wydatki chodzi, jak również nie ogranicza ich wysokości, pozostawiając to pracodawcy. Tak więc to pracodawca decyduje o zwrocie innych, faktycznie poniesionych przez pracownika odbywającego podróż służbową wydatków (np. opłaty za parking, opłaty za przejazd płatnymi autostradami). Jeżeli wydatki te będą prawidłowo udokumentowane i będą miały związek z odbytą podróżą, wówczas będą one stanowić dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu.Mając powyższe ma uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
Pouczenie
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie
służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa)
