
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 17 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia pawilonu biurowego. Uzupełnił go Pan pismem z 8 lipca 2025 r. (wpływ 14 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm., dalej: Ordynacja podatkowa), X prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (…) (dalej: Wnioskodawca), wnosi o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest Działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z). Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca obecnie wykonuje swoją działalność zawodową w gabinecie zlokalizowanym w domu mieszkalnym. Z różnych względów organizacyjnych i technicznych dalsze prowadzenie pracy w tym miejscu nie będzie możliwe. W związku z tym planuje zakup oraz postawienie na terenie posesji pawilonu biurowego o wymiarach 3x6 metrów, który będzie służył jako samodzielne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Pawilon zostanie odpowiednio przystosowany do pełnienia funkcji biura, planuje się wyposażenie go w instalację elektryczną oraz wodno-kanalizacyjną. W jego wnętrzu znajdzie się pomieszczenie sanitarne z toaletą (WC), co wymaga wykonania wyprowadzeń przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych oraz instalacji elektrycznej. Pawilon zostanie umiejscowiony na posesji w sposób umożliwiający komfortowe i bezpieczne korzystanie z niego jako przestrzeni biurowej, oddzielonej od części mieszkalnej domu.
Pawilon biurowy to nowoczesna, mobilna i modułowa konstrukcja. Wykorzystywane jako alternatywa dla standardowych budynków murowanych. Nie wymagają fundamentów, można je w każdej chwili przestawić w inne miejsce, a koszt tego przestawienia jest niski. Produkowane są w firmie, dowożone na miejsce na ciężarówce i ustawiane na działce przez dźwig. Dzięki izolacji mogą być używane cały rok.
Konstrukcja jest zrobiona ze stalowych belek, a ściany z ocieplonych płyt warstwowych. Ściany zewnętrzne (ściany, dach i podłoga) mają grubość 10 cm i składają się z płyt warstwowych poliuretanowych. Budynek posiada standardowe okna i drzwi wejściowe i postawiony zostanie na kostce brukowej. Wydatki na nabycie i przystosowanie go do użytku wyniosą około 40.000 zł, zatem przekroczą one 10.000 zł. Wnioskodawca planuje zakup w okolicach czerwca lub lipca bieżącego roku, będzie posiadał faktury zakupu oraz faktury za przystosowanie go do użytku.
W uzupełnieniu, w odpowiedzi na wezwanie, wskazał Pan, co następuje:
1.Na kogo będą wystawiane faktury dokumentujące usługi przystosowania pawilonu do użytku oraz wydatki związane z jego nabyciem?
Wszystkie faktury dokumentujące wykonane usługi mające na celu przystosowanie pawilonu do użytku oraz wydatki związane z jego nabyciem będą wystawione na Wnioskodawcę.
2.Czy faktury będą wystawione na działalność gospodarczą z nr NIP firmy prowadzonej przez Pana?
Tak, faktury będą wystawione na działalność gospodarczą z nr NIP firmy prowadzonej przez Wnioskodawcę.
3.Jakie czynności dokładnie będą dokumentowały faktury, z których zamierza Pan odliczyć podatek VAT?
Faktury, z których Wnioskodawca zamierza odliczyć podatek VAT będą dokumentowały prace takie jak usługi montażowe oraz zakup pawilonu biurowego.
4.Czy w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wykonuje Pan wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
Tak, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej wykonuje Pan wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
5.Czy zakupiony pawilon biurowy wraz z wyposażeniem i całą infrastrukturą będzie w całości wykorzystywany przez Pana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT?
Tak, zakupiony pawilon biurowy wraz z wyposażeniem i całą infrastrukturą będzie w całości wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
6.Jeśli ww. pawilon biurowy nie będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to należy jednoznacznie wskazać do jakich czynności będzie on wykorzystywany:
a)do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (jakich konkretnie),
b)do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (jakich konkretnie),
c)niepodlegających opodatkowaniu VAT (jakich konkretnie)?
Zakupiony pawilon biurowy wraz z wyposażeniem i całą infrastrukturą będzie w całości wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Wnioskodawca posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem opisanej w stanie faktycznym usługi przystosowania pawilonu do użytku oraz wydatku związanego z nabyciem pawilonu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (dalej: ustawa o VAT)?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361; zwanej dalej ustawą), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zatem, zgodnie z powyższymi regulacjami oraz w świetle opisywanego zdarzenia przyszłego, będzie Panu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie opisanej w stanie faktycznym usługi przystosowania pawilonu do użytku oraz wydatku związanego z nabyciem pawilonu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności pozostających poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług oraz zwolnionych.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Obecnie wykonuje Pan swoją działalność zawodową w gabinecie zlokalizowanym w domu mieszkalnym. Z różnych względów organizacyjnych i technicznych dalsze prowadzenie pracy w tym miejscu nie będzie możliwe. W związku z tym, planuje Pan zakup oraz postawienie na terenie swojej posesji pawilonu biurowego, który będzie służył jako samodzielne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Pawilon zostanie odpowiednio przystosowany do pełnienia funkcji biura, planuje Pan wyposażenie go w instalację elektryczną oraz wodno-kanalizacyjną. W jego wnętrzu znajdzie się pomieszczenie sanitarne z toaletą (WC), co wymaga wykonania wyprowadzeń przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych oraz instalacji elektrycznej. Pawilon zostanie umiejscowiony na posesji w sposób umożliwiający komfortowe i bezpieczne korzystanie z niego jako przestrzeni biurowej, oddzielonej od części mieszkalnej domu. Wszystkie faktury dokumentujące wykonane usługi mające na celu przystosowanie pawilonu do użytku oraz wydatki związane z jego nabyciem będą wystawione na prowadzoną przez Pana działalność gospodarczą z nr NIP firmy. Faktury, z których zamierza Pan odliczyć podatek VAT będą dokumentowały prace takie jak usługi montażowe oraz zakup pawilonu biurowego. W ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wykonuje Pan wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zakupiony pawilon biurowy wraz z wyposażeniem i całą infrastrukturą będzie w całości wykorzystywany przez Pana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem opisanej w zdarzeniu przyszłym usługi przystosowania pawilonu do użytku oraz wydatku związanego z jego nabyciem.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług będą spełnione, bowiem jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a nabyty pawilon będzie przez Pana wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach której wykonuje Pan wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zakupiony pawilon biurowy wraz z wyposażeniem i całą infrastrukturą będzie zatem w całości wykorzystywany przez Pana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym, ze względu na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, będzie Pan miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem opisanej w zdarzeniu przyszłym usługi przystosowania pawilonu do użytku oraz wydatku związanego z jego nabyciem.
Podsumowując, stwierdzam, że przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup pawilonu oraz wydatki związane z przystosowaniem go do użytku w zakresie w jakim będą one wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wskazuję również, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wystąpi pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. Dotyczy to szczególności informacji zawartych w opisie sprawy, że jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT oraz, że w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wykonuje Pan wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a także, że zakupiony pawilon biurowy wraz z wyposażeniem i całą infrastrukturą będzie w całości wykorzystywany przez Pana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie informuję, że wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
