Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.642.2025.2.EC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.642.2025.2.EC

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne

1 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 28 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem złożonym 3 sierpnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pod koniec stycznia 2023 r. Wnioskodawca zlecił firmie … Zakład …. (…, …, …, czynny płatnik VAT) wykonanie prac remontowo-termomodernizacyjnych domu jednorodzinnego Wnioskodawcy (w miejscowości …, ….), które miały zakończyć się 7 kwietnia 2023 r. Prace Wnioskodawca finansował w całości ze środków własnych. Wyłącznym właścicielem domu Wnioskodawca nieprzerwanie jest od 2012 r. na podstawie aktu notarialnego Repertorium … - umowa o dział spadku i zniesienie współwłasności.

Powierzchnia użytkowa budynku to 75,77 m2:

  • przedpokój - 7,5 m2,
  • kuchnia - 12,25 m2,
  • sypialnia - 17,5 m2,
  • pokój dzienny - 20 m2,
  • ganek - 3,52 m2,
  • łazienka - 15 m2.

Pracami były objęte: przedpokój, kuchnia, sypialnia, pokój dzienny i ganek. Zakres prac zleconych wykonawcy: zakup i montaż dwóch okien - jedno w sypialni, jedno w pokoju dziennym, ocieplenie tych pokoi wełną mineralną - w sypialni postawienie przedścianki przy ścianie z oknem (postawienie konstrukcji w profili aluminiowych, docieplenie wełną 15 cm, okładzina z płyt gips-karton), w taki sam sposób przeciwległej ściany i sufitu podwieszanego (również ocieplenie wełną); w pokoju dziennym - przedścianka z ociepleniem wełną przy ścianie z oknem, przy ścianie pełnej sąsiadującej prostopadle oraz sufitu podwieszanego; w przedpokoju postawienie z profili aluminiowych dwóch ścianek działowych docieplonych wełną mineralną, dzielących pomieszczenie na trzy mniejsze; montaż sufitu podwieszanego i docieplenie wełną, zakup i montaż drzwi wewnętrznych oraz ościeżnicy. W pokoju dziennym została usunięta stara podłoga drewniana i wykonane nowe podłoże: izolacja od gruntu - folia, styropian podłogowy; wylany beton, a następnie ułożony wodny system ogrzewania podłogowego. W kuchni została wymieniona pompa wody z zaworami, która jest elementem systemu obiegu ciepłej wody w całym domu. Wnioskodawca zlecił też w budynku szpachlowanie ścian, położenie gładzi szpachlowych, malowanie, prace konserwacyjne sieci elektrycznej, poprawę wentylacji pomieszczeń, prace glazurnicze, położenie w dwóch pokojach paneli podłogowych.

Wykonawca, po wielokrotnym przesuwaniu terminu ukończenia prac, zrezygnował 7 maja 2023 r., a w efekcie dokończenie remontu Wnioskodawca zmuszony był powierzyć innym firmom.  Po miesiącu Wnioskodawca otrzymał od p. … fakturę VAT nr … obejmującą jedną pozycję w polu: Nazwa towaru i usługi – „Remont w domu mieszkalnym …. materiały plus robocizna w załączniku wykaz wykonanych prac”. Zostały tez wskazane: cena netto 29 700, ilość - 1, jm - szt., wartość netto - 29 700, VAT - 8%, wartość VAT - 2 376, wartość brutto 32 076 zł.

W międzyczasie Wnioskodawca występował do p. …o refaktury za okna oraz wełnę do ociepleń, aby móc skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej. Wnioskodawca wystąpił o korektę faktury zbiorczej, ponieważ nie zgadzał się z nią, bo nie odzwierciedlała w pełni faktycznie zastosowanych materiałów i prac. Wnioskodawca nie uzyskał żadnej odpowiedzi na wezwania oraz faktur.

W aktualnie prowadzonym sporze p. … twierdzi, że przy tak skonstruowanej przez niego fakturze VAT, Wnioskodawca mógł skorzystać z preferencji podatkowej jaką jest ulga termomodernizacyjna i odliczyć chociażby stolarkę okienną w rozliczeniu PIT za 2023 r. Wnioskodawca uznał, że jeśli nie ma wyszczególnionych rodzajów wydatków w fakturze np. zakup  i montaż stolarki okiennej, wełna mineralna, montaż elementów systemu instalacji ogrzewania, wyszczególnionych ich cen, ilości i wartości netto, stawki VAT, wartości VAT, wartości brutto, to nie może skorzystać z ulgi, bo nie jest w stanie wskazać precyzyjnie i jednoznacznie co podlega odliczeniu, a co nie.

W fakturze zbiorczej dokumentującej prace remontowe mogą być ujęte wydatki do odliczenia zgodnie z katalogiem materiałów i usług wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji  i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, jak też te, które są użyte podczas prac a nie podlegają preferencji. Przy rozliczeniu PIT, gdy Wnioskodawca chce skorzystać z ww. ulgi, ma wskazać jasno co odlicza.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418). Wnioskodawca potwierdza, że w wyniku przeprowadzonej inwestycji termomodernizacyjnej zmniejszyło się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania ww. budynku. Wnioskodawca potwierdza, że wydatki, o których mowa we wniosku, związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.).

Wnioskodawca dysponuje tylko fakturą zbiorczą nr ….. Jest to tabela zawierająca jedną pozycję: „Remont w domu mieszkalnym …. Materiały plus robocizna.” Wnioskodawca nie posiada faktur odrębnych, które potwierdzałyby poniesione przez Niego wydatki na poszczególne przedsięwzięcia i z których jasno wynika, że dotyczy konkretnego (wyodrębnionego) wydatku. Wnioskodawca wystąpił kilkukrotnie do wystawiającego o korektę faktury (21 czerwca 2023 r.) oraz refaktury na rzeczy (26 maja 2023 r.), które Wnioskodawca mógłby zaliczyć do ulgi termomodernizacyjnej. Pisma zostały wysłane listami poleconymi, jednak pozostały bez odpowiedzi.

Wnioskodawca rozlicza się według skali podatkowej. Jeśli Wnioskodawca miałby skorygowane faktury oraz zrefakturowane na Niego rzeczy, które mógłby zaliczyć do ulgi termoizolacyjnej, próbowałby z niej skorzystać (stąd prośba Wnioskodawcy o interpretację). Kwota odliczenia  w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których Wnioskodawca jest właścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Pytanie

Czy przy przedstawieniu przez wykonawcę w fakturze VAT prac i zastosowanych materiałów jako: „Remont w domu mieszkalnym … materiały plus robocizna w załączniku wykaz wykonanych prac”, Wnioskodawcy przysługiwała preferencja podatkowa w postaci odliczenia  w ramach ulgi termomodernizacyjnej za 2023 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że przy tak skonstruowanej fakturze VAT, gdzie jest jednozdaniowo określono zakres usług i materiałów – Wnioskodawca cytuje: „Remont w domu mieszkalnym ….. materiały plus robocizna w załączniku wykaz wykonanych prac”, nie mógł On skorzystać  z preferencji podatkowej jaką jest ulga termomodernizacyjna i odliczyć chociażby stolarkę okienną  w rozliczeniu PIT za 2023 r.

Wnioskodawca uznał, że jeśli nie ma wyszczególnionych rodzajów wydatków w fakturze np. zakup  i montaż stolarki okiennej, wełna mineralna, montaż elementów systemu instalacji ogrzewania, wyszczególnionych ich cen, ilości i wartości netto, stawki VAT, wartości VAT, wartości brutto, to nie może On skorzystać z ulgi, bo Wnioskodawca nie jest w stanie wskazać precyzyjnie i jednoznacznie co podlega odliczeniu, a co nie. W fakturze zbiorczej dokumentującej prace remontowe mogą być ujęte wydatki do odliczenia zgodnie z katalogiem materiałów i usług wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, jak też te, które są użyte podczas prac, a nie podlegają preferencji.

Przy rozliczeniu PIT, gdy Wnioskodawca chce skorzystać z ww. ulgi, ma wskazać jasno, co odlicza.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane  (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r.  poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego  i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r.  o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną  na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych  (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r.  poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe  (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127),

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2) wykonanie analizy termograficznej budynku,

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku,  że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych m.in. na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów  i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem  z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa  w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ww. ustawy:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi  lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu  art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone  w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie  w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok,  w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się  na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto podkreślić należy, że limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie  od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie,  czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.

Podatnik może skorzystać z powyższego odliczenia wtedy, gdy w wyniku realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku i efekt ten zostanie uzyskany za pomocą materiałów budowlanych, urządzeń oraz usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Zatem, z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać podatnik:

  • będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
  • który poniósł wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne oraz
  • posiada dokument (fakturę) potwierdzający ich poniesienie.

Dokumentem stwierdzającym poniesienie wydatku w przypadku ulgi termomodernizacyjnej jest  faktura, a więc dokument zawierający w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty. Przy czym faktura  ta wystawiona musi być przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku.

Podkreślić należy, że korzystanie z ulg i zwolnień jest prawem a nie obowiązkiem podatnika. Zatem, jeżeli podatnik chce skorzystać np. z ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi spełnić wszystkie wymagane przepisami warunki, w tym posiadania faktury dokumentującej wysokość wydatku.

Jak wcześniej wskazałem, stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy wysokość wydatków ustala się  na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku. Brak prawidłowego udokumentowania wydatku, uniemożliwia zatem skorzystanie z omawianej ulgi. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów  i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia  wydatku uważa się dzień wystawienia faktury (art. 26h ust. 4 ww. ustawy). Natomiast odliczenia  dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Dodatkowo należy  podkreślić, że odliczeniu podlegają wydatki na realizację wskazanego celu, a ich wysokość określa się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku. Faktura VAT jest zatem wyłącznym i jedynym dokumentem,  który stanowi potwierdzenie wydatku na własne cele mieszkaniowe uprawniającego do skorzystania  z opisywanej ulgi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:

  • od 2012 r. jest Pan wyłącznym właścicielem domu jednorodzinnego, na podstawie umowy  o dział spadku i zniesienie współwłasności,
  • budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy  Prawo budowlane,
  • pod koniec stycznia 2023 r. zlecił Pan firmie wykonanie prac remontowo-termomodernizacyjnych domu jednorodzinnego,
  • pracami były objęte: przedpokój, kuchnia, sypialnia, pokój dzienny i ganek,
  • zakres prac był szeroki i dotyczył m.in. zakupu i montażu okien, dociepleń, postawienia konstrukcji z profili aluminiowych, wykonania nowego podłoża, ułożenia systemu ogrzewania podłogowego, wymiany pompy wody itp.,
  • 7 maja 2023 r. wykonawca zrezygnował z ukończenia prac i musiał Pan zlecić prace innym firmom,
  • od poprzedniego wykonawcy otrzymał Pan łączną fakturę, na której była ogólna adnotacja  o wykonaniu remontu w Pana budynku mieszkalnym, obejmującym materiały i robociznę,
  • wystąpił Pan o refaktury za okna oraz wełnę do ociepleń, aby móc skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, ale nie uzyskał Pan żadnej odpowiedzi,
  • posiada Pan jedynie zbiorczą fakturę, nie posiada Pan faktur odrębnych, które potwierdzałyby poniesione wydatki na poszczególne przedsięwzięcia, z których jasno wynikałoby, że dotyczą konkretnego (wyodrębnionego) wydatku,
  • w wyniku przeprowadzonej inwestycji termomodernizacyjnej zmniejszyło się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania Pana budynku,
  • poniesione przez Pana wydatki związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków,
  • kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, w przypadku gdy posiada Pan fakturę z ogólnym zapisem dotyczącym przeprowadzonego remontu w Pana budynku mieszkalnym, bez wyodrębnienia poszczególnych wydatków.

Zgodnie z przytoczonym wyżej przepisem art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób  fizycznych, warunkiem umożliwiającym skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej jest  udokumentowanie poniesionych wydatków fakturą wystawioną przez podatnika podatku  od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Brak prawidłowego  udokumentowania wydatku, uniemożliwia zatem skorzystanie z omawianej ulgi. Aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej podatnik musi posiadać fakturę VAT, z której będzie wynikać m.in. rodzaj  i cena poniesionego wydatku dotyczącego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Zaznaczam, że w opisie sprawy brak jest informacji dotyczących udokumentowania wysokości  poniesionych poszczególnych powyżej wymienionych wydatków uprawniających do ulgi  termomodernizacyjnej. Jak Pan wskazał, na fakturze nie zostały wyodrębnione poszczególne wydatki, brak jest precyzyjnego określenia poniesienia poszczególnych kosztów. Zatem na podstawie  wystawionej faktury zbiorczej nie można odrębnie ustalić wysokości wydatków dotyczących  przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w związku z poszczególnymi etapami prac  remontowo-termomodernizacyjnych.

W konsekwencji, odliczeniu w ramach ww. ulgi termomodernizacyjnej nie będą podlegały żadne z wydatków poniesionych przez Pana, gdyż jak wynika z przedstawionego opisu, nie posiada Pan faktury/faktur, w których wyszczególniono by rodzaj poniesionych wydatków dotyczących zrealizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Wydatek, który nie został prawidłowo udokumentowany, nie może być odliczony przez Pana w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h w zw. z art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem  stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia  11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul. …., ………... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.