
Temat interpretacji
Na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.06.2006r., znak: SPWSzP DK.3131/08/06 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ustalania przychodu z tytułu częściowo nieodpłatnych świadczeń,
postanawiam
- - uznać stanowisko przedstawione w złożonym wniosku za zgodne z przepisami prawa podatkowego.
Powołanym w sentencji wnioskiem z dnia 19.06.2006r. Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital wystąpił do tutejszego organu podatkowego w trybie przepisów art. 14 a ustawy Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Szpital prowadzi swoją działalność w
obiektach będących własnością organu założycielskiego, którym jest Samorząd Województwa. Zgodnie z uchwałą Zarządu Województwa nr CC/1271/01 z dnia 21 listopada 2001r. Zarząd Województwa przekazał w nieodpłatne użytkowanie w trybie art. 13 ust.1 ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741 z późn. zm.) nieruchomości Samodzielnemu Publicznemu Wojewódzkiemu Szpitalowi, który ponosi za właściciela koszty ubezpieczenia obiektów. Przekazanie nieruchomości nastąpiło na mocy art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408). Wartość przekazanych nieruchomości jest wkładem właściciela - jednostki samorządu terytorialnego i stanowi wartość funduszu założycielskiego. Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej są jednostkami sektora finansów publicznych realizującymi zadania publiczne w zakresie ochrony zdrowia.
Jednostka wnosi o zajęcie stanowiska, czy dla celów podatku dochodowego od
osób prawnych ma obowiązek ustalać przychód z tytułu częściowo nieodpłatnych świadczeń zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych na zasadach określonych w art. 12 ust. 6a i ust. 6 pkt 3 ustawy.
Zdaniem Szpitala mimo, że SP ZOZ-y nie zostały wymienione w katalogu jednostek zwolnionych z obowiązku wyceny wartości świadczeń nieodpłatnych lub częściowo-odpłatnych związanych z używaniem środków trwałych od Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego w nieodpłatny zarząd lub używanie, to ze względu na charakter działalności samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie powinny wyceniać przychodów z tego tytułu.
Wypełniając dyspozycje art. 14 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa, w przedstawionym przez Szpital stanie faktycznym i prawnym obowiązującym w 2006r. stanowisko zawarte we wniosku uznaję za prawidłowe.
Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej działają w
oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz.408 ze zm.). Zgodnie z zapisem art. 53 tej ustawy gospodarują samodzielnie przekazanymi im w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub komunalnym. Stosownie do treści art. 56 ust. 2 przytaczanej ustawy, wartość przekazanego majątku stanowi fundusz założycielski zakładu.
Stosownie do treści art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są przychody otrzymane przez podatników na utworzenie lub powiększenie funduszu założycielskiego.
Nie wystąpi także w Szpitalu obowiązek ustalania przychodu z tytułu częściowo nieodpłatnych świadczeń związanych z otrzymaniem w nieodpłatne użytkowanie tych nieruchomości, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazany przepis stanowi wprawdzie, że przychodem jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie
rzeczy lub praw lub innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, ale w omawianym przypadku nie będzie on miał zastosowania.
Stanowisko takie uzasadnia:
1. fakt odniesienia otrzymanego majątku na fundusz założycielski zakładu, specyfika podatnika wynikająca z jego statusu jednostki sfery finansów publicznych, co zostało zapisane w art. 4 ust.1 pkt 7 ustawy z dnia 30.06.2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.);
2. sformułowany w art. 53 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej jedyny możliwy tytuł prawny, a mianowicie nieodpłatne użytkowanie, jaki może samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej posiadać w stosunku do otrzymywanych od organu założycielskiego nieruchomości. Jeżeli więc ustawodawca wyposażył ten rodzaj podatników w taką właśnie jedyną formę władania nieruchomościami Skarbu Państwa, to trudno uznać za zasadne obciążanie jednostki wynikającym z art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązkiem
ustalania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń związanych z nieodpłatnym ich użytkowaniem.
Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.
Interpretacja niniejsza uwzględnia stan prawny istniejący w 2006r. oraz stan faktyczny przedstawiony w powołanym na wstępie wniosku.
Stosownie do przepisu art. 14 b § 1 i 2 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, jest jednak wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 tego artykułu.
