
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 25 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, usług szkoleniowych stanowiących kształcenie zawodowe oraz ściśle z nimi związanych usług doradztwa poszkoleniowego.
Treść wniosku jest następująca.
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz przedsiębiorstw (uczestników projektu) usługi szkoleniowe oraz ściśle z nimi związane usługi doradztwa poszkoleniowego w ramach projektu „…”. Zakres merytoryczny obejmuje kształcenie zawodowe w obszarze …, w szczególności w kontekście Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA) oraz ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.
Usługi szkoleniowe będą miały charakter podstawowy (kształcenie zawodowe: zajęcia teoretyczne i praktyczne). Usługi doradztwa poszkoleniowego będą miały charakter fakultatywny, dostępny wyłącznie dla uczestników, którzy ukończyli część szkoleniową i uzyskali certyfikat. Doradztwo będzie bezpośrednio związane z tematyką szkoleń i niezbędne do prawidłowego osiągnięcia ich celu — polegać będzie na przełożeniu wiedzy zdobytej podczas szkoleń na specyfikę działalności danego przedsiębiorstwa (profil działalności, procesy, produkty/usługi, grupa docelowa klientów), w celu praktycznego wdrożenia zasad dostępności i projektowania uniwersalnego w miejscu pracy.
Projekt jest finansowany w 100% ze środków publicznych (środki europejskie oraz środki krajowe). Wnioskodawca posiada dokumenty projektowe potwierdzające finansowanie publiczne i będzie rozliczał wynagrodzenie wyłącznie ze środków publicznych przeznaczonych na projekt, przedsiębiorstwa - uczestnicy nie będą ponosić kosztów tych usług.
Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy – Prawo oświatowe, nie działa jako uczelnia, jednostka naukowa PAN ani instytut badawczy, nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów oświatowych, a usługi nie są prowadzone „w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach” (program i organizacja wynikają z dokumentacji projektowej, a nie z odrębnych aktów prawnych).
Nabyte w ramach usług szkoleniowych i doradczych umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą, zawodem i zakresem obowiązków uczestników (pracowników przedsiębiorstw) i służą uzyskaniu lub uaktualnieniu wiedzy oraz kompetencji wykorzystywanych w pracy zawodowej, w szczególności przy wdrażaniu wymagań dostępności. Głównym celem świadczeń nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie czynności względem podatników niekorzystających ze zwolnienia, lecz realizacja celów edukacyjnych i wdrożeniowych wynikających z projektu.
Pytanie
Czy świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu „…” usługi szkoleniowe stanowiące kształcenie zawodowe oraz ściśle z nimi związane usługi doradztwa poszkoleniowego, finansowane w 100% ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT (w związku z § 3 ust. 1 pkt 13–14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r.)?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Pana w ramach projektu „…” usługi szkoleniowe stanowiące kształcenie zawodowe oraz ściśle z nimi związane usługi doradztwa poszkoleniowego, finansowane w 100% ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), w związku z § 3 ust. 1 pkt 13–14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.).
Zgodnie z przywołanym przepisem, zwolnione z VAT są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych, a także świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.
Wnioskodawca wskazuje, że:
Usługi szkoleniowe obejmują zajęcia teoretyczne i praktyczne mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy i umiejętności zawodowych uczestników (pracowników przedsiębiorstw).
Usługi doradztwa poszkoleniowego są dostępne wyłącznie dla uczestników, którzy ukończyli część szkoleniową i uzyskali certyfikat oraz są ściśle związane z usługą podstawową — stanowią niezbędne uzupełnienie procesu szkolenia zawodowego poprzez odniesienie wiedzy do specyfiki działalności przedsiębiorstw.
Całość projektu jest finansowana w 100% ze środków publicznych (środki unijne i krajowe), co spełnia przesłankę finansowania określoną w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.
Usługi nie są świadczone w charakterze jednostki systemu oświaty ani uczelni, nie posiadają odrębnych programów ustawowych, lecz są realizowane zgodnie z dokumentacją projektową i umową o dofinansowanie. Zwolnienie wynika z faktu pełnego finansowania publicznego, a nie z oparcia o przepisy prawa oświatowego.
Głównym celem świadczeń nie jest uzyskanie dodatkowego dochodu w warunkach konkurencji, lecz realizacja celów edukacyjnych i rozwojowych uczestników projektu.
Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez organizatora projektu „…”, przygotowanymi przy udziale doradcy podatkowego obsługującego projekt, usługi szkoleniowe oraz ściśle z nimi związane usługi doradcze w ramach projektu kwalifikują się do zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Wytyczne te zostały potwierdzone jako aktualne przez doradcę podatkowego, który wspiera organizatora projektu od strony podatkowej.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych, m.in.:
-interpretacja z dnia 02.03.2022 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.974.2021.2.SR,
-interpretacja z dnia 20.01.2023 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.752.2022.2.MGO,
-interpretacja z dnia 02.08.2023 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.347.2023.2.RG,
-interpretacja z dnia 06.10.2022 r., nr 0112-KDIL3.4012.363.2022.1.WB.
W każdej z powyższych spraw organ potwierdzał, że usługi szkoleniowe oraz ściśle z nimi związane usługi doradcze, finansowane ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia z VAT.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi szkoleniowe i doradcze, świadczone w ramach projektu „…” spełniają przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT i podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 832), zwanego dalej „rozporządzeniem”:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W tym kontekście wskazania wymaga – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady, stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Ponadto 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1 ze zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 ww. rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. Zgodnie z tym przepisem:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza: „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza: „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza: „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Z kolei możliwość skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do świadczenia usługi (ale też i dostawy towarów) ściśle związanej z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymaga spełnienia określonych warunków, na które wskazuje TSUE m.in. w sprawie Horizon College C-434/05. Po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE. Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi muszą być konieczne do wykonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej VAT.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w ramach projektu będzie Pan świadczył na rzecz przedsiębiorstw (uczestników projektu) usługi szkoleniowe oraz ściśle z nimi związane usługi doradztwa poszkoleniowego. Usługi szkoleniowe będą miały charakter podstawowy (kształcenie zawodowe: zajęcia teoretyczne i praktyczne). Usługi doradztwa poszkoleniowego będą miały charakter fakultatywny, dostępny wyłącznie dla uczestników, którzy ukończyli część szkoleniową i uzyskali certyfikat. Zakres merytoryczny obejmuje kształcenie zawodowe w obszarze …, w szczególności w kontekście Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA) oraz ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.
Dokonując oceny, czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe będą objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.
Wskazał Pan, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy – Prawo oświatowe, nie działa jako uczelnia, jednostka naukowa PAN ani instytut badawczy. Zatem nie jest Pan podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a lub lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji realizowane przez Pana usługi szkoleniowe nie będą spełniały przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
W związku z powyższym należy przeanalizować, czy dla świadczonych przez Pana usług spełnione będą przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.
Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, przedmiotem świadczenia muszą być usługi obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo usługi te muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.
Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):
Środkami publicznymi są:
1)dochody publiczne;
2)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2024 r. poz. 324 i 862);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3)środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4)przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a)ze sprzedaży papierów wartościowych,
b)z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c)ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d)z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e)z innych operacji finansowych;
5)przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1)jednostek sektora finansów publicznych;
2)innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
W opisie sprawy wskazał Pan, że zakres merytoryczny usług obejmuje kształcenie zawodowe w obszarze … . Nabyte w ramach usług szkoleniowych i doradczych umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą, zawodem i zakresem obowiązków uczestników (pracowników przedsiębiorstw) i służą uzyskaniu lub uaktualnieniu wiedzy oraz kompetencji wykorzystywanych w pracy zawodowej, w szczególności przy wdrażaniu wymagań dostępności. Dodatkowo wskazał Pan, że nie posiada Pan akredytacji w rozumieniu przepisów oświatowych, a usługi nie są prowadzone „w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach”.
Analiza przedstawionych powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że ww. usługi szkoleniowe spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jednocześnie wskazał Pan, że projekt jest finansowany w 100% ze środków publicznych (środki europejskie oraz środki krajowe). Posiada Pan dokumenty projektowe potwierdzające finansowanie publiczne i będzie rozliczał wynagrodzenie wyłącznie ze środków publicznych przeznaczonych na projekt, przedsiębiorstwa - uczestnicy nie będą ponosić kosztów tych usług.
Zatem w odniesieniu do usług szkoleniowych zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.
Natomiast usługi doradztwa poszkoleniowego, mające – jak wskazał Pan we wniosku - charakter fakultatywny, nie mogą być uznane za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą lub zawodem, ani za nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zarobkowych. Usługi te nie mogą więc zostać uznane za usługi w zakresie kształcenia bądź przekwalifikowania zawodowego.
Należy jednak rozważyć, czy usługi doradztwa poszkoleniowego będą mogły korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy jako usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
W sprawie Horizon College Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że „Świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (...). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (...)” – pkt 28 i 29.
Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, względem usługi, która nie stanowi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zatem zastosowanie pod warunkiem że:
-usługa ta jest wykonywana przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
-usługa ta jest niezbędna do wykonania usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
-usługa ta – z ekonomicznego punktu widzenia – jest finansowana w całości ze środków publicznych,
-celem wykonania usługi nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W opisie sprawy wskazał Pan, że usługi doradztwa poszkoleniowego będą miały charakter fakultatywny, dostępny wyłącznie dla uczestników, którzy ukończyli część szkoleniową i uzyskali certyfikat. Doradztwo będzie bezpośrednio związane z tematyką szkoleń i niezbędne do prawidłowego osiągnięcia ich celu — polegać będzie na przełożeniu wiedzy zdobytej podczas szkoleń na specyfikę działalności danego przedsiębiorstwa (profil działalności, procesy, produkty/usługi, grupa docelowa klientów), w celu praktycznego wdrożenia zasad dostępności i projektowania uniwersalnego w miejscu pracy. Dodatkowo wskazał Pan, że głównym celem świadczeń nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie czynności względem podatników niekorzystających ze zwolnienia, lecz realizacja celów edukacyjnych i wdrożeniowych wynikających z projektu.
Wobec powyższego usługi doradztwa poszkoleniowego, w analizowanym przypadku, będą stanowiły usługi wspomagające usługę główną, jaką jest usługa szkoleniowa. Zatem, świadczone przez Pana usługi doradztwa poszkoleniowego będą usługami ściśle związanymi z usługą podstawową (szkoleniową) świadczoną przez Pana w ramach realizowanego projektu.
Skoro więc usługi doradztwa poszkoleniowego będą usługami ściśle związanymi z usługą podstawową (szkoleniową) świadczoną przez Pana, tj. usługą szkoleniową w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, która to usługa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, to ww. usługi doradztwa poszkoleniowego będą korzystały ze zwolnienia od podatku, analogicznie jak ww. usługa szkoleniowa.
W konsekwencji powyższego usługi szkoleniowe oraz ściśle z nimi związane usługi doradztwa poszkoleniowego, realizowane w ramach projektu finansowanego w całości ze środków publicznych będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.
Tym samym Pana stanowisko, zgodnie z którym opisane usługi szkoleniowe i doradcze, spełniają przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT i podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
