POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP1/423-75/05/1743/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.01.2006, sygn. DP1/423-75/05/1743/06, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik xxx Urzędu Skarbowego w xxx, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak xxx z dnia 23.11.2005 r. (data wpływu 28.11.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

stwierdza,

że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca (Spółka) przedstawił następujący stan faktyczny. Spółka zakupiła następujące prace modernizacyjne:
- przebudowa istniejącej linii napowietrznej 20 kV,
wymiana przyłączy kablowych 20 kV,
- modernizacja rozdzielnicy.
W oparciu o tę samą umowę z kontrahentem dokonano prac likwidacyjnych innej linii napowietrznej 20 kV za kwotę 16.800 zł, ponieważ linia ta utraciła przydatność. Utrata przydatności nie była związana ze zmianą rodzaju działalności. Prace likwidacyjne linii 20 kV nie były konieczne do przeprowadzenia prac modernizacyjnych, tzn. przebudowy linii napowietrznej 20 kV, wymiany przyłączy kablowych oraz modernizacji rozdzielnicy. Prace likwidacyjne linii napowietrznej były likwidacją środka trwałego, który przestał być używany. W przypadku gdyby ww. linia napowietrzna nie została zlikwidowana, prace modernizacyjne mogłyby być przeprowadzone. Likwidacja miała więc charakter "porządkujący". Spółka prosi o wyjaśnienie, czy w wyżej opisanym stanie faktycznym Spółka powinna wykazać w pozycji kosztów stanowiących koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia wydatki w wysokości 16.800 zł poniesione na demontaż linii napowietrznej 20 kV. Zdaniem Spółki, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z treścią art. 16g ust. 13 tej ustawy, koszty demontażu linii napowietrznej 20 kV w wysokości 16.800 zł powinny stanowić koszt uzyskania przychodów.

Odpowiadając na powyższe zapytanie Naczelnik xxx Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
1) wydatków na:
a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środkówtrwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (...)
-wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów (...) w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
W myśl art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3 - 11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Ponadto, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika w szczególności, że prace likwidacyjne linii 20 kV nie były konieczne do przeprowadzenia prac modernizacyjnych wskazanych we wniosku (prace modernizacyjne mogłyby być przeprowadzone bez likwidacji istniejącej linii napowietrznej); utrata przydatności likwidowanej linii nie była przy tym związana ze zmianą działalności. Opierając się na powyższym, w ocenie Naczelnika xxx Urzędu Skarbowego, wydatki, których dotyczy złożone zapytanie nie są objęte dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c, ani art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w szczególności nie są wydatkami poniesionymi na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację istniejących środków trwałych. Wydatki, o których mowa we wniosku, związane z likwidacją środka trwałego wynikającą ze względów gospodarczych (ekonomicznych) kwalifikują się do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów j ej dotyczących;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W dacie wydania postanowienia w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w xxx za pośrednictwem Naczelnika xxx Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdyzałącznik).

Małopolski Urząd Skarbowy