Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, że Spółka w dniu 30.08.2005 dokonała likwidacji zalegających na magazynie surowców w ... - Interpretacja - PD/423-105/05/77117

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.12.2005, sygn. PD/423-105/05/77117, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, że Spółka w dniu 30.08.2005 dokonała likwidacji zalegających na magazynie surowców w drodze złomowania. Surowce te uznano za gospodarczo nieprzydatne z uwagi na złą jakość oraz uszkodzenia nie pozwalające na zużycie w procesie produkcji. Został sporządzony protokół likwidacyjny i koszty zezłomowanych surowców zaliczono w pozostałe koszty operacyjne. Jednocześnie uznano je za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka na zlikwidowane surowce nie utworzyła wcześniej odpisu aktualizującego. W załączeniu podatnik przesłał kserokopie protokołu likwidacji surowca oraz dokumentu RW, na podstawie którego wydano z magazynu surowce celem fizycznej likwidacji.

W związku z powyższym Spółka wnosi o zajęcie stanowiska czy uznanie przez Spółkę wartości zlikwidowanych surowców za koszt uzyskania przychodu jest prawidłowe?Spółka uważa, iż wartość zlikwidowanych surowców należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedstawionym stanie faktycznym stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 cyt. ustawy. Z treści art. 15 wynika, że podstawowym warunkiem zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest jego związek ze źródłem przychodów. Straty w środkach obrotowych nie zostały wymienione w przepisie art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Zasadność zaliczania strat w środkach obrotowych do kosztów uzyskania przychodów winna być każdorazowo oceniana indywidualnie w zależności od rodzaju prowadzonej działalności i konkretnej sytuacji, w której te straty powstały. Nie można bowiem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów straty będącej wynikiem braku staranności czy nieracjonalnego działania podatnika. W opisanym stanie faktycznym jeżeli Podatnik poniósł wydatki na zakup surowców na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej i wydatki te miały związek ze źródłem przychodów to może zaliczyć powstałe straty do kosztów uzyskania przychodów.Podatnik zamierzając zaliczyć straty w środkach obrotowych do kosztów uzyskania przychodów, powinien dysponować dowodami potwierdzającymi, iż poniesienie opisanych wydatków było racjonalne i celowe dla generowania przychodów i funkcjonowania Podmiotu. Podstawą rozliczenia tego rodzaju strat jest protokół likwidacyjny, w którym należy potwierdzić komisyjne zlikwidowanie zbędnych surowców (tj. zniszczenie, złomowanie).Protokół ten winien spełniać wymagania określone w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U. z 2004 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) dla dowodów księgowych oraz zostać zaakceptowany przez kierownika jednostki.W świetle powyższego należy stwierdzić, że straty powstałe w związku z likwidacją środków obrotowych, które komisja uznała za zbędne i nie nadające się do sprzedaży, uszkodzone lub które utraciły swoją wartość nie z winy Podatnika, można uznać za koszty uzyskania przychodów jeżeli zakupione zostały w celu osiągnięcia przychodu oraz ich likwidacja jest ekonomicznie uzasadniona i została odpowiednio udokumentowana.

Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej