Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 16 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.Wnioskodawczyni od (…) 2010 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. Z opodatkowania w formie karty podatkowej Wnioskodawczyni korzysta od początku prowadzenia działalności gospodarczej.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie karty podatkowej Wnioskodawczyni złożyła w dniu (…) 2010 r. Pierwsza decyzja – w odpowiedzi na oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie karty podatkowej z dnia (…) 2010 r. została wydana w dniu (…) 2010 r. (…) i obejmowała okres od dnia (…) 2010 r. do dnia 31.12.2010 r. W kolejnych latach podatkowych Wnioskodawczyni nie zmieniała formy opodatkowania (cały czas – do chwili obecnej korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej) w związku z tym wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej złożony w 2010 r. odnawia się automatycznie co rok.

2.W 2025 r. i w latach poprzednich Wnioskodawczyni spełnia i spełniała wszystkie przesłanki określone w art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dotyczące opodatkowania w formie karty podatkowej.

3.Wnioskodawczyni nie planuje zmiany formy opodatkowania swojej jednoosobowej działalności w 2025 r. i w latach następnych w 2025 roku. W związku z tym wniosek Wnioskodawczyni złożony w 2010 roku będzie miał zastosowanie w 2025 roku i w latach następnych.

4.Zakres aktualnie prowadzonej działalności opodatkowanej w formie karty podatkowej określony jest w poz. 84 oraz 75 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz.U. Nr 144, poz. 930), tj. z dnia 2 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 2180) z poźn. zm. (zwanej dalej: ustawą) i obejmuje usługi w zakresie kominiarstwa oraz usługi w zakresie kontroli i pomiarów instalacji gazowej określone w:

a)PKD 81.22.A – Czyszczenie kominów i palenisk, pieców, przewodów wentylacyjnych (PKWiU: 81.22.13.0 - Usługi czyszczenia pieców i kominów),

b)PKD 43.24.Z – Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych (PKWiU: 43.22 roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych),

c)PKD 71.20.B – Kontrola i wydawanie opinii o stanie technicznym przewodów kominowych oraz wentylacyjnych (PKWiU: 71.20.1 - Usługi w zakresie badań i analiz technicznych),

d)PKD 74.99.Z – Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKWiU: 74.90.15.0 Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa).

5.Przy prowadzeniu aktualnej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej Wnioskodawczyni nie korzysta z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów. W związku z aktualnym zakresem usług (kominiarstwo oraz usługi w zakresie kontroli i pomiarów instalacji gazowej) Wnioskodawczyni nie planuje zatrudniania nowych pracowników.

6.Poza ww. jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, Wnioskodawczyni nie będzie prowadzić innej pozarolniczej działalności gospodarczej.

7.Mąż Wnioskodawczyni nie prowadzi w 2025 r. (i nie prowadził wcześniej) działalności w tym samym zakresie co działalność Wnioskodawczyni opodatkowana w formie karty podatkowej. Małżonek Wnioskodawczyni jest osobą współpracującą z Wnioskodawczynią w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

8.Zarówno w 2025 r., jak i w latach następnych i poprzednich Wnioskodawczyni nie wytwarza, nie będzie wytwarzać i nie wytwarzała wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym.

9.Wnioskodawczyni w ramach dotychczasowej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej w dalszym ciągu będzie prowadziła działalność gospodarczą wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie przewiduje świadczenia żadnych usług w ramach prowadzonej działalności (w tym aktualnie prowadzonych usług w zakresie kominiarstwa oraz planowanych usług w zakresie kontroli i pomiarów instalacji gazowych) poza terytorium kraju.

10.Zdarzenie przyszłe:

1)Wnioskodawczyni planuje założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie prowadzić działalność deweloperską. W planowanej do założenia spółce z ograniczoną odpowiedzialnością Wnioskodawczyni będzie mieć (90 % udziałów), drugim udziałowcem w spółce będzie osoba trzecia, nie będąca małżonkiem Wnioskodawczyni.

Po zawarciu umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – spółka zostanie zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców KRS.

Wnioskodawczyni w ww. spółce będzie pełniła funkcję jedynego członka zarządu z tytułu powołania (uchwała wspólników) i w związku z pełnioną funkcją Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie wypłacane z osiąganych przez spółkę zysków.

Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć na rzecz spółki żadnych usług, a zakres obowiązków Wnioskodawczyni jako jedynego członka zarządu wynikać będzie z przepisów KSH.

Co do pełnienia funkcji członka zarządu przez Wnioskodawczynię to jej odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosić będzie spółka, co wynika z samych zapisów KSH. Tym samym jedynym podmiotem, który ponosić będzie odpowiedzialność za rezultat działań Wnioskodawczyni jako jedynego członka zarządu będzie sama spółka, co jest typowe dla konstrukcji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wobec czego Wnioskodawczyni nie będzie ponosić jakiegokolwiek ryzyka gospodarczego związanego z ww. działalnością.

2)W spółce, o której mowa w pkt 10 (1) po zarejestrowaniu spółki w KRS – Wnioskodawczyni nie wyklucza nabycia udziałów od drugiego wspólnika, co w konsekwencji oznaczać będzie, że Wnioskodawczyni będzie jedynym wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawczyni będzie mieć 100 % udziałów w spółce).

Pytania

1.Czy, będąc udziałowcem spółki z o.o. oraz pełniąc funkcję prezesa w spółce z o.o. na podstawie powołania i otrzymując z tego tytułu wynagrodzenie za pełnioną funkcję, Wnioskodawczyni utraci prawo do karty podatkowej z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej?

2.Czy, będąc jedynym udziałowcem spółki z o.o. oraz pełniąc funkcję prezesa w spółce z o.o. na podstawie powołania i otrzymując z tego tytułu wynagrodzenie za pełnioną funkcję, Wnioskodawczyni utraci prawo do karty podatkowej z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej?

Pani stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Wnioskodawczyni posiadanie przez nią udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością i pełnienie przez Wnioskodawczynię funkcji w zarządzie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie powołania (z wynagrodzeniem otrzymywanym za pełnioną funkcję) nie pozbawia Wnioskodawczyni prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej.

2.Zdaniem Wnioskodawczyni posiadanie przez nią 100 % udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością i pełnienie przez Wnioskodawczynię funkcji w zarządzie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie powołania (z wynagrodzeniem otrzymywanym za pełnioną funkcję) nie pozbawia Wnioskodawczyni prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.): Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1)ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2)karty podatkowej.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.): Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy: Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 1 definicja stanowi: Działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ww. ustawy: Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2)(uchylony);

3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowana w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z ww. przepisów jednoznacznie wynika, że jedną z przesłanek wyłączających z możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej jest prowadzenie, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 ustawy, innej pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 25 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada osobowość prawną. Oznacza to, że występuje jako odrębny od wspólników podmiot, mogący nabywać prawa i zaciągać zobowiązania. Spółka ta ma zdolność do czynności prawnych, zdolność sądową, zdolność układową i upadłościową. W imieniu spółki działa jej zarząd, którego jest Wnioskodawczyni będzie jedynym członkiem. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast podstawową kategorią dochodów uzyskiwanych ze spółki jest wypłata pieniężna w postaci dywidendy, która zaliczana jest do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, zaliczanych do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 7 tej ustawy. Innym wynagrodzeniem dla udziałowców spółki może być przychód otrzymany przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 ust. 7 ustawy o PIT), które są uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć, że podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą będzie spółka z o.o. Natomiast przychody, które Wnioskodawczyni otrzyma z tytułu członkostwa w zarządzie lub z objęcia udziałów w spółce, nie będą zaliczane do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W ocenie Wnioskodawczyni przychody, które uzyska będą pochodzić z działalności gospodarczej, ale prowadzonej przez spółkę z o.o. we własnym imieniu. Natomiast Wnioskodawczyni w tym przypadku nie będzie prowadzić żadnej działalności gospodarczej.

W związku z tym uzyskanie ww. przychodów nie spowoduje utraty przez Wnioskodawczynię prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca prowadzi samodzielnie w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Ad 2. Ww. oceny prawno podatkowej (stanowiska Wnioskodawczyni przedstawionej w Ad. 1) nie zmieni to ile udziałów Wnioskodawczyni będzie mieć w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (planowane 90% na początku funkcjonowania spółki czy 100% po kilku latach).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1)ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2)karty podatkowej.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 1 definicja stanowi:

Działalność usługowa – pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2)(uchylony);

3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowana w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z ww. przepisów jednoznacznie wynika, że jedną z przesłanek wyłączających możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej jest prowadzenie, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 ustawy, innej pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 25 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że od (…) 2010 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. W 2025 r. i w latach poprzednich spełnia i spełniała Pani wszystkie przesłanki określone w art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dotyczące opodatkowania w formie karty podatkowej. Nie planuje Pani zmiany formy opodatkowania swojej jednoosobowej działalności w 2025 r. i w latach następnych. Zakres aktualnie prowadzonej działalności opodatkowanej w formie karty podatkowej określony jest w poz. 84 oraz 75 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i obejmuje usługi w zakresie kominiarstwa oraz usługi w zakresie kontroli i pomiarów instalacji gazowej.

Planuje Pani założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie prowadzić działalność deweloperską. W planowanej do założenia spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będzie Pani mieć 90 % udziałów, drugim udziałowcem w spółce będzie osoba trzecia, nie będąca Pani małżonkiem. W ww. spółce będzie pełniła Pani funkcję jedynego członka zarządu z tytułu powołania (uchwała wspólników) i w związku z pełnioną funkcją będzie otrzymywała Pani wynagrodzenie wypłacane z osiąganych przez spółkę zysków. Po zarejestrowaniu spółki w KRS – nie wyklucza Pani nabycia udziałów od drugiego wspólnika, co w konsekwencji oznaczać będzie, że będzie Pani jedynym wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (będzie Pani mieć 100 % udziałów w spółce).

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r., Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18):

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

(…)

Spółka kapitałowa - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną i spółkę akcyjną;

W myśl art. 12 Kodeksu spółek handlowych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji, prosta spółka akcyjna w organizacji albo spółka akcyjna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru staje się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółką akcyjną albo spółką akcyjną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków spółki w organizacji.

Z kolei zgodnie z art. 163 Kodeksu spółek handlowych:

Do powstania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wymaga się:

(…)

3) powołania zarządu;

Zgodnie z art. 201 Kodeksu spółek handlowych:

§ 1. Zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę.

§ 2. Zarząd składa się z jednego albo większej liczby członków.

§ 3. Do zarządu mogą być powołane osoby spośród wspólników lub spoza ich grona.

(…).

Powyższe oznacza, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jest spółką kapitałową, w związku z czym posiada osobowość prawną. W imieniu spółki działa jej zarząd, który prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. Składa się z jednego albo większej liczby członków. Do zarządu mogą być powołane osoby spośród wspólników lub spoza ich grona.

Ponadto zgodnie z art. 191 § 1 ww. ustawy:

Wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1 (wypłata wspólnikom spółki z o.o. zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy).

W świetle powyższego, to spółka kapitałowa, a nie jej wspólnicy, prowadzi działalność gospodarczą (odmiennie niż ma to miejsce w przypadku spółek osobowych). Natomiast wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2-3 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

2) działalność wykonywana osobiście;

3) pozarolnicza działalność gospodarcza;

(…)

7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Wyodrębnienie w katalogu ww. źródeł przychodów – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście lub odrębne źródło – kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Tym samym przychody uzyskane z innego źródła nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej. Wyżej wskazane źródła przychodów zostały uszczegółowione w art. 13 i 17 cyt. ustawy.

W myśl art. 13 pkt 7 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

(…)

7) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;

(…)

9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Sposób opodatkowania wynagrodzeń i innych świadczeń uzyskanych przez członka zarządu lub rady nadzorczej osoby prawnej zależy od tego, na jakiej podstawie dana osoba pełni swoją funkcję. Zgodnie z tym, wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane z tytułu pełnienia ww. funkcji osoby prawnej:

-na podstawie aktu powołania (bezumownie) – zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym wyłącznie od osób fizycznych;

-na podstawie kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umowy o podobnym charakterze – zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższych uregulowań wynika, że zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu określonym w art. 13 pkt 7 i 9, a przychody te, bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście, jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia (mianowania). Natomiast, do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 9 ww. ustawy należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji, lecz z tytułu tej umowy.

Zatem przychody otrzymywane przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub innych organów stanowiących osób prawnych należy uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście, a nienależące do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

a) dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b) oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c) podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d) wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Prawo wspólników do udziału w zyskach jest głównym prawem majątkowym ze względu na gospodarczy charakter działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W odniesieniu do będących udziałowcami osób fizycznych dochód wspólników zalicza się do dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych, jako jeden z rodzajów dochodów z kapitałów pieniężnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego objęcie przez Panią udziałów w spółce z o.o. oraz pełnienie funkcji prezesa zarządu w tej spółce nie spowoduje utraty przez Panią prawa do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej, nawet w sytuacji gdy będzie Pani jedynym udziałowcem spółki. Prawo do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej nie jest bowiem determinowane ilością posiadanych udziałów w spółce z o.o.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.